Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
peetje67

peetje67

17-05-2012 om 11:10

Ik erger me dood....

mijn dochter (13) zit op de havo/vwo 1e klas, terwijl ze naar het gymnasium toe kon. We hebben voor deze school gekozen, omdat ik wil dat ze ook nog van haar tienerjaren kan genieten, en niet dat ze op het gymnasium op haar tenen hoeft te lopen, omdat het zo vreselijk moeilijk is.Dus havo/vwo zou dan tenminste makkelijk te doen zijn.
Maar al vanaf het begin heeft ze schijt aan alles, doet haar huiswerk niet, leert niks en haalt onvoldoendes, ze gaat dus na deze klas naar de vmbo toe. Ze zegt dat ze expres niet leerde, omdat al haar vrindinnen van de lagere school daar zitten. Maar ze komt zobizo niet bij hun in de klas (alle havo/vwo leerlingen die terug gaan naar een lagere school komen bij elkaar).
Ik heb alles geprobeerd om haar aan haar huiswerk te zetten, niks hielp, ik erger me dus kapot aan haar laksheid, wie herkend dit of wil hierop reageren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Keuze

Is je dochter wel betrokken in de keuze om naar deze school te gaan? Om eenzelfde reden hebben mijn ouders destijds gekozen voor een lager schooltype terwijl mijn cijfers ook de hoogste waren. Dat was heel verwarrend en saai. Ik heb dan ook nauwelijks huiswerk gemaakt en die school met 2 vingers in mijn neus afgemaakt met een halve depressie.
Weet je dochter wel dat jullie hier gekozen hebben voor haar?
En verder is werkhouding ook iets dat een kind aan kan leren maar daarvoor moet de motivatie er wel zijn.
Ik denk dat de kunst en de puzzel is om iets te zoeken dat bij haar past. Op dit moment zou ik mijn dochter graag naar een ouderwetse huishoudschool doen. Werkjes en weinig nadenken zou goed voor haar zijn. Tot ze weer de rust heeft in zichzelf om er meer van te maken.
Helaas bestaan die niet meer.

Ergernis

Die ergernis kan ik me goed voorstellen. Jij overziet de consequenties en kinderen leven toch meer bij de dag en het lukt je niet om die urgentie aan haar over te dragen. Toch zou ik er zelf voor kiezen om je dochter meer zelf verantwoordelijkheid te laten voor haar schoolopleiding ook al gaat het soms moeizaam, je kunt het echt niet van haar overnemen en het besef dat het over haar eigen toekomst gaat krijgt ze niet zo makkelijk als jij je daar voor opwerpt. Hoe betrokken ook kan dat een kind ook tegenstaan, alsof het iets van jou is en niet van haar.
dus ik zo vooral de keuze bij haar laten en alleen overleggen waar je haar kan helpen. bijvoorbeeld door haar te herinneren en een vaste tijd voor huiswerk af te spreken of door elk weekend even samen door te nemen wat er nog moet gebeuren. Zonder oordeel want dat helpt niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.