Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Lisette

Lisette

25-01-2020 om 10:46

Ik heb niets te verbergen - privacywetgeving

Ik probeer aan mijn tieners uit te leggen hoe het zit met privacy en dat we er niet in mee moeten gaan dat er op een gegeven moment op iedere straathoek camera’s staan en op een gegeven moment iedereen alles van je kan weten.
We hebben hier wel eens discussies over het afstaan van DNA, want dan kan iedere crimineel gevonden worden, ‘dat is toch goed?” zeggen mijn kinderen dan.
Ja, dat is op zich fijn, maar ik moet er niet aan denken dat standaard mijn DNA in een database staat.
Nu merk ik al, zelfs bij het opschrijven hiervan, dat ik niet heel goed kan uitleggen aan mijn kinderen waarom ik dat vind.
Dus ik ging zoeken op internet naar een goede begrijpelijke tekst hierover, maar ik kom op verschillende pagina’s die het niet goed uitleggen, vaak in veel te moeilijke bewoordingen.
Weet een van jullie een site/artikel/filmpje die dit mooi duidelijk kan maken?


Vraag voor je tieners

Vraag eens of ze hun telefoon willen unlocken en jij daar alles in mag bekijken. Ook als je niks te verbergen hebt wil je ook niet dat iedereen alles van je kan weten.

skik

Marie

Marie

25-01-2020 om 12:25

Info prima maar

ik vind niet dat je ze moet proberen te overtuigen.
(los van normale veiligheid etc uiteraard)
Hun mening is nl net zo valide als die van jou.
Heel veel volwassenen zijn het met hun eens. Het is niet iets 'dat ze nog moeten leren'.

Mijn kinderen hebben altijd hun mening gehad, nooit veranderd. Een van mijn kinderen is super voorzichtig en zorgt er voor dat zijn privacy optimaal gewaarborgd blijft.
De ander is redelijk voorzichtig maar kiest ervoor om privacy niet als hoogste goed te nemen, laat andere belangen ook meespelen.
Ik zit daar zo'n beetje tussenin.
Ik ben het zeer met je eens inhoudelijk maar weet ook dat lang niet iedereen zo denkt.

Angela67

Angela67

25-01-2020 om 13:04

The great hack

Netflix

Begin daar eens mee, is really interesting. Ze hoeven het niet direct op zichzelf te betrekken maar het is een begin. Een tijdje later kun je iets anders aanzwengelen ( ik denk even na).
Gr Angela

Marie

'Hun mening is nl net zo valide als die van jou.'

Hun mening is gebaseerd op hun levenservaring. Die toch echt minder is (in jaren alleen al) dan de levenservaring van volwassenen. Dat kun je dus niet gelijk stellen. Een 12- of 14-jarige kan de risico's van zijn of haar daden nog niet inschatten.

Lisette

Lisette

25-01-2020 om 13:31

Klopt hoor

Het klopt hoor, ik moet ze niet perse willen overtuigen, maar ik wil graag uitleggen wat ik ermee bedoel, maar ik kan de juiste woorden niet vinden. Het is bij mij heel erg ook een gedachte van 'dit voelt niet goed' om bijv. iedereen zijn DNA in een database te laten zetten, alleen komen zij met sterke argumenten en ik kan niet uitleggen wat ik voel en bedoel, heel lastig, vandaar dat ik iets zoek om het een beetje uit te leggen.
Ik ga als eerste maar eens kijken naar The Great Hack, bedankt alvast voor de tips en meningen.
Die van hun mobieltje heb ik ook al eens geopperd, maar dan zeggen ze gewoon 'hier kijk maar'

Lou

Lou

25-01-2020 om 16:04

Misschien

Zit hier iets tussen?
https://www.bitsoffreedom.nl/bof_tools/niets-te-verbergen/
Ik zocht eigenlijk een column die ooit in de NRC heeft gestaan, maar ik weet niet eens meer van wie, dus het is lastig zoeken. Onderweg vond ik dus deze tekst.

Hanne.

Hanne.

25-01-2020 om 16:07

Wie kan er wat mee

Belangrijk element is wie er bij de gegevens kan en wat daar dan mee kan gebeuren. Nu, maar ook in de toekomst.

Nu lijkt het je misschien een top plan om je DNA af te staan om criminelen mee te identificeren.

Straks wordt er een of andere malloot de baas die vindt dat iedereen die niet 100% van nederlande afkomst is het land uit moet.

Nu vind je het geen probleem dat je internetverkeer getraceerd wordt. Straks wil je naar de VS en blijkt je er niet in te mogen omdat je laatste vakantie naar Turkije was, je voor je profielwerkstuk keek naar moslimextremisme en daardoor een extremisische website hebt bezocht. En nu als 'risico's wordt gezien.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-01-2020 om 19:16

Ad Hombre

Ad Hombre

25-01-2020 om 19:17

1984b

Linken naar Wikipedia lukt niet als er haakjes in de link staan.

Dan maar Bol:
https://www.bol.com/nl/f/1984/30009922/

Hilde

Hilde

25-01-2020 om 20:18

China

Wat dacht je van die miljoenen camera's die overal in China hangen. Gruwel: straks weten ze hoe vaak je door rood fietst of wat je op de markt koopt. Afhankelijk daarvan betaal je ziektekostenpremie. Hoe meer ze van je weten, hoe meer je te verbergen wil hebben.
Iedereen is in principe al traceerbaar via dna-banken. Niet alleen criminelen, ook zoekgeraakte familieleden.

Zeetakje

Zeetakje

25-01-2020 om 20:57

1984 inderdaad en

Je hebt wél iets te verbergen van Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis.

https://www.bol.com/nl/f/je-hebt-wel-iets-te-verbergen/9200000063121304/

Bewijs maar eens dat je het niet was

Het is alweer even geleden dat ik met precies hetzelfde worstelde. Zoon gaf geen commentaar op wat ik te vertellen had, dochter vond mijn aanwijzingen onzinnig. Haar vriendinnen deelde volop van alles op MSN en hadden uitgebreide profielen op Hyves.
Telkens als ik weer wat probeerde wierp ze me een "ja hoor, jij weer" toe, waarmee wat ik te vertellen had schijnbaar verdampte.

Totdat ze thuis kwam van een schoolvakantie naar Londen. Ze had foto's van klasgenoten en die wilde ze wel delen. Online. Ik heb haar uitgelegd dat dat niet zomaar kan. Wat knorrig stapte ze op de fiets naar school. Tijdens haar afwezigheid heb ik eens gekeken op de site van de school wat zij deden met vakantiefoto's.

En ja hoor: plompverloren op de schoolsite met zelfs de oproep om nog foto's te delen.

Ik bladerde de foto's door en daar zag haar, mijn dochter. Met één arm om een Engels Bobby en in haar andere hand een.... SIGARET!

Toen dochter weer thuis kwam heb ik haar bij me geroepen om iets leuks te zien.
Kijk dochter, zonder jouw toestemming op het wereld wijde web gezet.
Iedereen kan het zien, zelfs ik.
En wat heb je in je hand?

Ze werd knalrood en was met stomheid geslagen.

Kijk dochter, dáárom is privacy belangrijk.

1-0 voor moeder. (Over dat roken hebben we het nooit meer hoeven hebben zelfs)

De wijze les voor dochter: je weet van te voren niet wie er precies wat gaan doen met jouw gegevens (of dat nu DNA is of andere gegevens) en wie dat te zien krijgt en wat die daar dan weer mee gaat doen.

"We hebben hier wel eens discussies over het afstaan van DNA, want dan kan iedere crimineel gevonden worden, ‘dat is toch goed?” zeggen mijn kinderen dan."
Daar valt op zich al veel op af te dingen maar in korte vorm: Ja. Totdat de definitie van crimineel verandert en jij, misschien wel zonder dat je het weet, ook tot de te bejagen groep gaat horen. Afkomst is ook te zien. Familieverbanden.

Bovendien gaat de uiteindelijke vergelijking over de digitale analyse: het DNA in cijfers. Dat is ook te hacken. De diepste Deepfake die je kunt bedenken: Staat ineens jouw DNA daar als het DNA van de dader.

Bewijs dan nog maar eens dat jij het niet was.

Ava

Ava

26-01-2020 om 12:51

Omkeren

Dat je niets te verbergen hebt, betekent niet dat je dan dus wel wat te delen hebt.

Wendelmoed

Wendelmoed

26-01-2020 om 20:54

Proef in Amersfoort

Heel opvallend vond ik bij een proef van de politie in Amersfoort dat dronken jongeren het op zich minder erg vonden dat ze in onmachtige toestand gefilmd werden (wat je eeuwig kan achtervolgen op Internet) dan dat hun ouders dit zouden zien.
Wat wel was wat de politie deed trouwens, de opname de volgende dag samen met hen en hun ouders bekijken.
Op zich natuurlijk mooi dat kinderen zich schamen tegenover hun ouders, dan hebben ze toch een bepaalde standaard van huis meegekregen.
Maar wel gek dat ze het niet erg vinden als de hele wereld het ziet, en er blijkbaar niet bij stilstaan dat je van zo'n filmpje een stuk meer last kan hebben als het tien jaar later opduikt bij een sollicitatiegesprek dan wanneer je ouders het zien en je verwijtend aankijken.
Iedereen heeft dingen te verbergen. Of doen die pubers de deur van de badkamer of de wc niet op slot? Maar waarom leggen ze dan wel hun telefoon naast zich neer, met de camera onbedekt? De wereld mag zien wat de huisgenoten niet mogen zien?
En waarom poneren ze van alles op social media, waar het maar rond blijft zwerven, maar krijgen ze buikpijn bij het idee dat hun ouders in hun telefoon rondneuzen? Zolang je ouders niet alles van je mogen weten, moet je het ook niet aan de rest van de wereld vertellen.
Want wie weet, komt er een dag dat niet alleen die 7 miljard andere mensen, maar ook je ouders het zien...

Ad Hombre

Ad Hombre

26-01-2020 om 21:02

Sowieso wordt er nogal wat gewerkt aan AI met gezichtsherkenning. Twitter heeft het met een bedrijf aan de stok dat de foto's op hun site wil gebruiken om hun AI mee te trainen.

De bedoeling is om systemen te maken die mensen live kunnen identificeren als ze over straat lopen. Daar is vast een markt voor.

Reden genoeg om je gezicht van het 'net te houden (voor zover nog mogelijk natuurlijk, maar hoe minder puzzlestukjes hoe beter).

Alleen met je beeldscherm

Wendelmoed "Maar waarom leggen ze dan wel hun telefoon naast zich neer, met de camera onbedekt? De wereld mag zien wat de huisgenoten niet mogen zien?
En waarom poneren ze van alles op social media, waar het maar rond blijft zwerven,"
Omdat ze alleen zijn met hun beeldscherm.
Dat de hele wereld meekijkt is een niet te bevatten en dus ook niet ingecalculeerde grootheid. Dat geldt overigens niet alleen voor jongeren.
Ik denk dat het psychologisch ingewikkeld is om op het moment van je meest intieme zelf, verliefd, dronken, onder invloed of een mix daarvan, de virtuele realiteit (iedereen kijkt mee) zwaarder te laten wegen dan de werkelijkheid van de omgeving waar je bent. In je eentje. Of in een donkere disco met je telefoon die ergens op een bankje ligt.

Lisette

Lisette

27-01-2020 om 11:26

dank

Bedankt voor de goede voorbeelden, die kan ik ze vertellen als we het er weer eens over hebben.
Mijn tieners gaan echt geen hele boeken lezen omdat ik het ze aanraad hoor, (Ad en Zeetakje) het zijn pubers hé, die lezen geen boeken voor de lol (tenminste die van mij niet) en zeker niet als hun moeder het aanraadt.
De voorbeelden van M Lavell, daar kan ik wel wat mee, maar eigenlijk zocht ik iets in de trant van Lubach bijvoorbeeld, maar wie weet kom ik nog wel eens iets tegen wat ik goed gebruiken kan.

Zeetakje

Zeetakje

27-01-2020 om 11:48

Lisette

Haha, snap dat je pubers daar geen zin in hebben, maar zeker ook heel interessant en een eye-opener voor de ouders van...

Goed idee

"maar eigenlijk zocht ik iets in de trant van Lubach bijvoorbeeld,"
Dat zou ik maar eens gewoon vragen aan de redactie van Lubach.
Wie weet breng je ze op een idee

Ik heb niks te verbergen


https://www.youtube.com/watch?v=YNPI6B-BUW4

Geen Lubach, wel VoxPop

skik

"Ze mogen alles van me weten"

Dat verhaal van M Lavell vind ik wel een heel mooie. Ik heb een tijdje geleden zelf zoiets meegemaakt.

Ik zit op Facebook en schrijf openbaar, voor vrienden en voor een zeer beperkt groepje "vrienden behalve kennissen". Een tijdje geleden vertelde iemand me dat mijn ex, met wie ik al jaren geen contact meer heb, me nogal obsessief volgt op Facebook. Hij kan alleen de openbare berichten lezen, maar ik heb voor de zekerheid toch even al mijn openbare berichten doorgelezen om te kijken of er misschien toch iets tussen zit dat bij nader inzien beter niet zo heel erg openbaar kan zijn.

Gelukkig viel het mee.

Maar het drukte me wel weer even met mijn neus op de feiten. Mocht een potentiële baas me ooit via FB willen screenen, dan zal hij ook niets kunnen vinden wat in mijn nadeel kan worden gebruikt (of al dat happy happy joy joy een écht beeld van mij geeft is weer een ander verhaal ).

bieb63

bieb63

27-01-2020 om 13:02

Oh dat is wel hilarisch Miriam

van die sigaret van je dochter..... Haha

Lisette

Lisette

27-01-2020 om 13:31

Skik

Oh ja die is goed, had hem al eens ooit gezien op tv, maar was deze alweer vergeten. Kijk die is nu leuk om te laten zien.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-01-2020 om 17:44

Lezen

"Mijn tieners gaan echt geen hele boeken lezen omdat ik het ze aanraad hoor, (Ad en Zeetakje) het zijn pubers hé, die lezen geen boeken voor de lol (tenminste die van mij niet) en zeker niet als hun moeder het aanraadt."

Niet lezen? OK, dan de film:


https://www.youtube.com/watch?v=Z4rBDUJTnNU

Voor zover ik weet is er (nog) geen computerspel van gemaakt.

Lisette

Lisette

27-01-2020 om 19:33

film

Hmm, de film 1984 zette me aan het zoeken, deze film (ik zag de trailer) lijkt me voor m'n tieners wel minder boeiend (te ouderwets), maar een zoektocht op netflix gaf me wel wat alternatieven die ik zo nu en dan eens tussen neus en lippen kan voorstellen om te kijken
https://www.top10films.co.uk/51357-7-social-media-movies-to-watch-on-netflix/

Black mirror

Is ook een aanrader. Op Netflix. Losse afleveringen, dus je zit niet gelijk aan een heel seizoen vast. Samen kijken levert interessante gesprekken op....

Ingrid

mirreke

mirreke

28-01-2020 om 14:56

De autoriteit persoonsgegevens

heeft wat korte (en eerlijk gezegd naar mijn smaak wat droge) informatie voor jongeren op de website staan:

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/over-privacy/jouw-privacy-voor-jongeren

Verder vond ik:

https://www.mediawijsheid.nl/privacy/

En voor jezelf, om misschien met goede argumenten te kunnen komen in verdere discussies met je kinderen, het boek:

Je hebt wél iets te verbergen

van
Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis
Als e-book kost het 7 euro.

mirreke

mirreke

28-01-2020 om 14:59

Verder niet eens met Marie

Ik denk dat de vele volwassenen die het 'eens' zijn met de kinderen van TS gewoon te weinig weten van de implicaties.

Het is belangrijk om de jeugd en ook die volwassenen goed uit te leggen waarom online privacy zo belangrijk is. En dan gaat het echt niet 'alleen' om DNA.

Suzy

Suzy

28-01-2020 om 15:07

Nuttig filmpje

Ik heb dit filmpje lang geleden gezien, en gaat niet over data verspreiden op internet (als ik het me goed herinner), maar past wel goed bij het thema 'ik heb toch niets te verbergen?"

Hilarisch en zeer nuttig filmpje dat pubers vast leuk vinden (hoop ik).


https://www.youtube.com/watch?v=d-7o9xYp7eE

Oftewel: ook als je niets te verbergen hebt: zwijg!
Alles kan en zal tegen je gebruikt worden.

Inderdaad Suzy

"Oftewel: ook als je niets te verbergen hebt: zwijg!
Alles kan en zal tegen je gebruikt worden."

Het is maar net wie je tegenover je hebt en die in een autoriteitspositie staat zoals de overheid. Is die je goed gezind en respecteert je rechten? Dat is geen garantie helaas.
Bijvoorbeeld de jeugdbescherming.
Maar ook de Duitse bezettingsmacht in de 2e Wereldoorlog die dankzij het nauwgezette administratiesysteem in Nederland eenvoudig diverse minderheidsgroepen kon vinden om op transport te zetten naar een vernietigingskamp.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.