Celine
27-06-2012 om 12:05
In vakantie hele dagen alleen (12 jaar)
Dochter (12 jr), na de zomer naar de middelbare school, zal in vakantie meerdere dagen alleen thuis zijn (jonger broertje naar BSO of als hij weer naar school gaat). Meestal losse dagen, totdat hij weer naar school gaat.
Ze vindt het volgens mij niet erg om alleen te zijn (en ik vind dat ook niet eng of zo), maar ik ben bang dat ze erg gaat hangen en alleen maar tv kijken en I-potten (of I-podden?) - en dus superlamlendig ervan zal worden.
In elk geval, ik ben al aan het bedenken wat ze in de vakantie (en ook die dagen alleen) allemaal zou kunnen doen (en ik heb haar ook gevraagd daar zelf over na te denken en lijstje te maken), zodat ze een soort van taakjes/daginvulling heeft.
Hoe doen jullie dat met kinderen van die leeftijd (of ouder?) - en nog ideeën wat ze allemaal in de tijd alleen kan doen? Voor zover er vriendinnen ook vrij EN thuis zijn (dat is deels een probleem) wil ik haar met vriendinnen laten afspreken. Maar het gaat dus om dagen dat ze met niemand kan afspreken en niemand thuis is.

Nely
27-06-2012 om 16:17
Wat vindt ze leuk
om te doen?
Je kunt haar misschien wat kleine boodschappen laten halen zoals bij de bakker. Kleine dingen laten klaarmaken zoals een salade. Maar misschien houdt ze van uitslapen en wat rommelen op haar kamer? Misschien kan ze al wat schoolspulletjes uit gaan zoeken zoals een agenda of kaftpapier of alvast rondkijken wat ze leuk vindt. En verder zal het wellicht vaak tv kijken en met haar i-pod bezig zijn.

oregano
27-06-2012 om 16:27
Mijn dochter vond het zaaaaaaaaaalig
Toen ze 12 was was ze ook voor het eers alleen thuis in de weken dat ik nog geen vakantie had en ze vond het geweldig. lekker niksen, uitrusten, uitslapen (vooral). koekjes ed bakken. Wat is daar mis mee? Ze zijn verder het hele jaar al druk met van alles, school en vriendinnen, sporten etc. tenminste zo was het bij haar wel, en dat is nu nog zo. Ze is erg blij alszij vrij is en ik aan het werk.
Groeten oregano

Nyntje
27-06-2012 om 17:15
Lastig he
dochter, nu 13, ook al sinds ruim 11 alleen in vakanties. Als ze net vakantie hebben vind ik het niet erg dat er een dag geluierd wordt op de bank onder een dekentje voor de tv, maar het moet niet elke dag zijn.
Ik weet niet of het 5 dagen in de week is, want dat is vrij veel om alleen door te brengen. Onze dochter spreekt af met een vriendin, gaat lekker een dagje naar buiten, gaat logeren bij vriendin, tantes, nichtjes of de opa's en oma's. Tut wat op haar laptop, gaat haar kamer uitgebreid opruimen of haalt haar zusje uit de bso. Een goed boek laten lezen is ook een idee. Het is ook lastig, want je hebt geen idee wat ze de hele dag doen. ze kan zeggen dat ze geen tv kijkt, maar hoe weet je dat. Een beetje surfen op internet, kan en mag ze dat? Kunnen ze ook even zoet mee zijn.
Suc6

Vic
27-06-2012 om 18:48
9 weken
Mijn dochter (brugklas) heeft straks 9 weken vakantie. Officieel is het schooljaar nog niet afgelopen, maar vanaf maandag zijn er geen lessen meer. Ik vind het absurd, maar kan er weinig aan doen. Ik denk dat ik zelf 4 weken vrij neem, haar vader zal ook wel vrij zijn (hebben we nog niet afgestemd omdat ik áltijd degene ben die het aankaart en daar nu geen zin in heb), maar dan blijft er nog een paar weken over dat ze 2 a 3 dagen alleen thuis is. Eerlijk gezegd zie ik ook wel een beetje op tegen 'mijn' vakantie. In de weken dat we niet weg zijn gaat jongste nog een paar dagen naar de bso, en dan vond ik het altijd lekker om alleen thuis te zijn. Die tijd is voorbij, want oudste is niet zo uithuizig. Het hangt op de bank en het zapt, zeg maar...

albana
28-06-2012 om 08:42
Overgangsregeling bso?
Hier had de bso toen mijn kinderen 12 werden een 'overgangsregeling' voor kinderen die de overstap basis-voortgezet onderwijs maakten. Je kon per week afspreken en ook wat 'losser', dus niet meer vantevoren bespreken en 'vaste dagen' enzo maar alleen wanneer kind er zin in had of zich verveelde. Ze kregen dan ook een soort 'voorrangspositie' omdat het hun laatste weken was...Ze mochten meer de leiding helpen (als ze daar zin in hadden) de koekjes wat vaker uitdelen enzo. In praktijk kwam het erop neer dat onze dochters niet naar de bso gingen als ze gewoon op de bso bleven, maar wél er naar toe gingen als er leuke dingen gepland waren. Naar het zwembad, naar een speeltuin, een speurtoch etc.etc. Wel kinderdachtig voor een 12 jarige, maar toch ook nog wel erg leuk en zeker als je z.g. mag 'helpen' een leuke dagbesteding. Verder werd er veel gelogeerd...hier als wij vrij hadden (weekend b.v.) bij anderen als wij moesten werken. Bedenk ook dat werkende medeouders met kinderen die net zo oud zijn hetzelfde probleem hebben.Vaak kun je met zulke ouders prima overleggen...die en die dagen bij jullie en dan die en die dagen hier. Als ze hele dagen gaan hangen is dat in het begin nog niet zo erg...maar als het weken duurt worden ze er w.s. ook vervelend van. Meestal weet je zelf al wel of je eigen kind weken lang hangen leuk zal vinden (hier niet dus).Dan kan je ook met medeouders proberen te overleggen..om ze b.v. te stimuleren met oud-klasgenootje om te gaan zwemmen ofzo. Zoals het hier ging, regelde oudste alles eigenlijk zelf...maar jongste had een zetje nodig om 'iets' te gaan doen...vooral toen haar standaard vriendinnetjes op vakantie waren. Maar toen ik merkte dat ze zich verveelde heb ik haar 'geholpen' door ideeën te bedenken en te bedenken met wie dat zou kunnen en evt. met die ouders te overleggen (natuurlijk pas nadat ze betreffende klasngenootje zelf had gebeld).
Go with te flow een beetje...bekijk per week of per avond, hoe het weer is, wie er thuis is en wat er evt. te doen zou zijn.
groeten albana

Fransien
28-06-2012 om 10:28
Tienercentrum
Bij ons in de buurt is een tienercentrum, daar kunnen kinderen van 10,5 tot 16 terecht, ook in de tussenuren. In de vakanties daar gaan ze klimmen, snorkelen, graffiti maken, houtbewerking, bandjesoptredens (de niet-muzikale kinderen doen dan licht en geluid) van allerlei dingen voor wat grotere kinderen. De meeste pubers vinden het erg leuk en tegen de tijd dat ze zo'n 15 a 16 zijn, zijn ze ook weer veel groter en kunnen ze makkelijker zichzelf vermaken.

marinade
28-06-2012 om 22:48
Fransien
Klinkt leuk een tienercentrum, maar no way dat mijn dertienjarige activiteiten zou willen doen met 10 jarigen . Op die leeftijd maakt een paar jaar veel uit. Hier is hij ook wel alleen thuis, en vermaakt zich dan met zijn telefoon, de pc en tosti's bakken.