Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Klaartje

Klaartje

05-06-2009 om 16:59

Internet/pc gebruik en tijd

Mag ik nog eens jullie mening vragen en zien hoe jullie hierover denken en hiermee omgaan?
Mijn dochter van 14 wil elke dag na school op de PC.
Tot voor kort mocht ze dat alleen als ik thuis was (ik werk 3 dagen in de week) maar na overleg heb ik besloten dat ze het ook mocht als ik op mijn werk ben.
Ze doet VWO en op zich vind ik het geen punt, als haar huiswerk klaar is, maar ik vind uren lang echt niet nodig.
1 tot anderhalf uur is de afspraak. Maar daar houdt ze zich nooit aan en het is altijd gegil en geschreeuw bij het eind van het vermaak en dan vliegen de scheldwoorden om de oren.
Vind ik niet kunnen.
Voordat ze het elke dag mocht, deed ze het vaak stiekem.
Dat is een van de redenen waarom ik haar meer vrijheid hierin wilde geven.
Maar nu is ze een paar dagen terug zó tekeer gegaan over die k*tcomputer en hier te breed en daar te lang, dat ze het gisteren een dag niet mocht. Maar toen ik uit mijn werk kwam, merkte ik al snel dat ze dit dus wel had gedaan en urenlang ook nog.
En daar heeft ze glashard urenlang over gelogen. Dat vind ik echt erg, ik heb een enorme hekel aan liegen.
Nu heb ik een wachtwoord op de pc gezet.
Met alle nodige drama's van dien natuurlijk.
Ze mag dus nu gewoon nog elke dag op de pc maar wel als ik er ben en nadat ik het ww heb ingegeven.
Dat betekent dat ze het vaker s avonds moet doen, en dan hangt ze voor de TV. Dus moet ze keuzes maken.

Hoe zouden jullie dit gedaan hebben?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wij zijn streng

volgens onze kinderen zijn wij superstreng.
onze middelste van 15 mag anderhalf uur p/d op de pc ,in de woonkamer,als wij er bij zijn.
onze jongste mag een uur p/d,ook onder toezicht van ons.
en we hebben nog een voorwaarde,het huiswerk moet af zijn,de schooltas voor de volgende dag ingepakt,en hun lunchpakket gemaakt.
en dan is het kiezen,of tv,of pc,of beiden als er voldoende tijd is.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2009 om 20:33

Geen beperkingen

Als ze hun huiswerk maar doen mogen ze het van mij zelf weten. Ze zijn actief genoeg naast de computeruurtjes, dus dat zit wel goed.

Niet streng

Ik ben zelf computerverslaafd dus tja, streng zijn nee dat lukte me niet. PC-gebruik van de tieners viel meestal reuze mee, de paar keer dat ze structureel dreigden te ontsporen (dus niet een dag veel te lang maar meerdere dagen na elkaar) maakte ik de PC onklaar, gaf de schuld aan UPC, en kickten de pubers noodgedwongen af. Oke, ook niet eerlijk maar 't werkte wel.

Wat doet ze verder?

Hier hebben we geen echte tijdslimiet. Ik vindt het zelf lastig die te hanteren en denk ook nog wel anders over die tijd door de week of in het weekend. En dan heb ik het nog niet eens over vakanties...Dus een echte tijdslimiet van zó lang per dag ga ik toch niet hanteren of ik zou er wekelijks van afwijken. Lijkt me ook niet goed werken/onduidelijk voor de kinderen. Hier mogen ze dus vrij gebruik maken van de p.c. wél met met wat voorwaarden. Het huiswerk moet af zijn (controleer ik niet, maar over het algemeen hoor ik van school positieve berichten dus zit wel goed) en ze moeten ook nog regelmatig gewoon bij 'ons' komen zitten (doen ze ook, vinden ze juist wel gezellig) en er moeten genoeg 'andere' aktiviteiten op het programma staan. En dat gebeurt ook. Zelfs als ze de hele middag/avond thuis zijn (gebeurd zelden) zouden ze alsnog niet non-stop zitten te computeren. Oudste(15) gebruikt msm voorral om in contact te komen met vriendinnen/vrienden en om af te spreken. Die komt thuis, maakt d'r huiswerk, eet mee met ons en meldt dan meestal al meteen dat ze zodadelijk bij die en die even langs gaat of dat die en die even komt. Ze sport, maakt muziek, oefent er ook nog voor uit zichzelf en heeft leuke vriendinnen.
Jongste(11) heeft zelfs amper 'tijd' om te computeren. Die is veel te druk met buiten spelen of met buurkinderen spelen en moet daaraast ook nog sporten en van alles doen. Hoogstens dat ze op een regenachtige dag en niemand thuis er eens achter kruipt.
Ik ben ook eigenlijk helemaal niet vóór een tijdsbeperking per dag, het zou mijzelf het gevoel geven dat ik die tijd ook óp moet maken en ik zou alleen maar omdat ik dat uurtje tijd per dag heb er juist achter gaan zitten.....terwijl ik er misschien wel helemaal geen zin in heb. Nu het 'vrij' is kan 15-jarige best wel eens 2 dagen amper de p.c. aanraken (ja msm aan als ze erbij is zodat ze even ziet wie met d'r wil afspreken= misschien 15 minuten?) en erna 1 dag 4 uur achter elkaar erachter zitten (zondag b.v. saai, geen zin, slecht weer.) Er is hier een buurmeisje b.v. die graag met jongste speelt, maar als jongste aan de deur is en vraagt of ze wil spelen zegt ze rustig dat ze eerst d'r p.c. tijd moet opmaken (= 1 uur) en is ze na dat uur teleurgesteld dat dochter al een ander gevonden heeft om mee te spelen en niet meer wil.
Zo is het vrijer invulbaar. En de limiet zijn wij.
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

06-06-2009 om 13:13

Wel en niet

Tussen mijn kinderen zit 4 jaar leeftijdsverschil. De oudste is heel makkelijk met computers, ze zijn voor haar onderdeel in het rijke leven dat ze leidt, gevuld met allerhande hobby's en activiteiten.
Bij zoon ligt het anders. Als ik hem zijn gang liet gaan, zat hij er van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Het gaat goed op school, maar: de computer gaat altijd voor. Huiswerk wordt afgeraffeld of in de bus gemaakt, vrienden spreekt-ie alleen via de spellen die ze samen spelen, hij sport een avond en muziekert een avond maar zou dat het liefste skippen om te kunnen computeren. En: hij zal never nooit uit zichzelf stoppen. Als wij niet roepen, gaat-ie door en door en door.
Toevallig heb ik er het pinksterweekend op gelet en ben ik tot de conclusie gekomen dat hij te veel, te vaak, te lang en te intensief computert. Duzzzzzzz is er een nieuwe regel ingevoerd: vóór het avondeten geen computer en nog maar één raid (soort gezamenlijk spel-opdracht-gedoe, wat uuuuuuren duurt) per weekend. Donderdag ging dat goed, hij was vroeg uit, had van alles te babbelen en moest toevallig een keer vroeg naar muziekles dus toen was de middag wel zo'n beetje voorbij, gisteren was het een dráma. Gebler, gejank, gescheld, gestamp, slaan met de deuren......echt dat ik dacht: hier wordt een verslaafde zijn "ding" onthouden.
Vandaag is hij voor 't eerst in een vakantiebaantje begonnen, ik weet nog niet hoe ik het weekend ga aanpakken.

Tirza

Christientje

Christientje

06-06-2009 om 22:49

Weekend

Hoi,
Mijn dochter (bijna 13) heeft alleen internet verbinding in het weekend. Op doordeweeksedagen haal ik de internet verbinding eraf. Wat meespeelt is dat haar schoolcijfers niet bijzonder hoog zijn (kan hoger, wanneer ze wat meer haar best doet), dus voor mij een goede reden om het internet te beperken.
Christientje

Klaartje

Klaartje

06-06-2009 om 22:51

Iedereen alvast bedankt...

heel leuk om te lezen hoe het in andere gezinnen gaat.
Over de policy van Albana heb ik echt nagedacht, dat die tijd dan ook "op" moet enzo.
Daar zit wel wat in, vandaar dat ik dus heb geprobeerd om het vrij te laten een tijdje. Maar bij mijn dochter werkt het helaas niet want ze stópt niet uit zichzelf. Ook heeft ze behalve lezen en TV kijken geen andere hobby's, heeft een hekel aan sport, gaat zelden ergens heen en kan dus echt geen dag zonder pc. Dat vind ik geen goede zaak.

Maar klaartje.............

Als het zo is als jij zegt, heeft ze dan wel vriendinnen?
En heb je er al eens met haar over gepraat? Dat je graag zou zien dat ze eens wat meer 'onderneemt' (ik noem het maar even zo...), dat je dat 'gezonder' vindt voor een kind van haar leeftijd? Als je het nooit zegt of uitspreekt heeft ze daar misschien geen idee van, toch? Als je nu eens haar een 'tijdslimiet' geeft en afspreekt dat daar verandering in zou kunnen komen als ze wat meer 'sport, onderneemt, in real life mensen/vriendinnen opzoekt etc.' dan weet ze in ieder geval wat je van haar wil/verwacht. Misschien heeft ze hulp nodig hierbij? Weet ze ook zelf niet hoe en wat ze moet.
groeten albana

Klaartje

Klaartje

07-06-2009 om 12:25

Klaartje

Ik denk dat niet alleen het vele computeren een probleem is. Ze krijgt nu ook problemen in haar sociaal leven, dat zal alleen maar moeilijker worden denk ik. Als ze nu al bijna geen sociaal leven heeft, probeer het dan maar weer eens op te bouwen. Dat valt niet mee. Er is toch wel iets dat ze leuk vindt? Hoeft echt niet perse sport te zijn, maar misschien is ze creatief en is een teken of schildercursus iets, of toneel, of een koor.
Klaartje

Tirza G.

Tirza G.

07-06-2009 om 14:10

Lara10

Maar dan wordt de computer dus ingezet als middel (contact leggen via MSN) om een doel te bereiken: ergens naar toe gaan.
Ik heb bij Klaartje het idee dat de computer het dóel is.

Tirza

Klaartje

Klaartje

07-06-2009 om 15:14

Albana

Nee, ze heeft geen vaste vriendin of vriendinnen, ze gaat wel om met haar klasgenoten maar eigenlijk alleen op school. En ja, daar heb ik al heel vaak met haar over gepraat en haar al heel vaak jouw voorbeelden in het vooruitzicht gesteld. Maar ze is niet zo sociaal, helaas. Ze heeft snel aanvaringen met leeftijdsgenoten (ze is nogal kattig en niet erg flexibel) en op de bank bij de TV en achter de pc is haar wereldje veilig. En ja, daar maak ik me uiteraard zorgen om. We zijn ook in therapie geweest omdat ze ook ADD heeft maar volgens die therapeute konden we ermee stoppen omdat we het prima deden samen. Maar ja, vrienden heeft ze er niet van gekregen........

Klaartje

Klaartje

07-06-2009 om 15:16

Klaartje

Nee, er is niets dat ze leuk vindt behalve TV en PC. Wat ik al niet allemaal heb aangedragen en heb laten proberen........Ze zegt zo heel gelukkig te zijn, maar ja, ik ben er niet zo happy mee, eerlijk gezegd.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2009 om 23:22

Klaartje

Het ziet er wat ingewikkeld uit als de titel Klaartje is en je naam ook
Ik kan me héél goed voorstellen dat jij als moeder vindt dat ze meer moet doen dan alleen computeren of tv kijken, maar je kunt dat niet afdwingen. Een zoon van een vriendin van mij had ook last van inhuizigheid, maar het is nu een jongen met een leuke vriendengroep om zich heen en hij genoeg activiteiten.
Ik zou denk ik ook aansporen om eens iets te ondernemen. Mijn moeder placht dan te zeggen 'ga op een clubje!' Maar als ze persé niet wil zou ik het er een poosje bij laten. Jij als toeschouwer, en niet zomaar een toeschouwer maar haar moeder die het beste voor haar wil, dicht haar een eenzaamheid toe die ze misschien zelf niet voelt, omdat jíj het niet normaal vindt dat ze zich alleen vermaakt. Pas als je serieus aanwijzingen hebt dat ze zich diep ongelukkig voelt door haar gebrek aan sociale contacten, dan zou ik er werk van maken.

En op school en verdere leven?

Ik ben het eens met kaaskopje, dat ze misschien zó wel gelukkig is, veilig thuis. Maar ik zie ook hier bij dochter dat júist dat msm een haar sociale-baken is. Via msm maken ze de afspraken, plannen ze dingen, worden plannen omgezet in werkelijkheid. Zouden wij d'r msm-tijd beperken tot (ik noem maar wat) 1 uur, dan zou het makkelijk kunnen dat d'r afspraken en d'r uithuizigheid ook erg afnemen. Want ze is dan ook afgesneden van het communicatie-kanaal zeg maar. Ze zou geen idee hebben van wat de rest afspreekt, want dat gaat allemaal via die p.c. Nou, ja misschien zouden er een paar zo aardig zijn om even te sms-en of te bellen als ze wéten dat dochter p.c.-loos is. (gebeurd soms wel als er 1 straf heeft b.v.)
Het is hier meestal niet eens dat ze áchter die p.c. zit. Ze doet wat anders (zitten lezen, beetje tutten, zingen, t.v. kijken) en ondertussen staat de p.c. aan...en roept die en roept die en soms kijkt ze even (ooh, 't is die maar) en reageert ze niet eens, en soms zit ze gewoon op 'iemand' te wachten omdat ze al vage afspraken heeft en als die 'iemand' d'r roept maken ze de afspraak concreet. Zoiets.
Inperking van p.c. tijd, zou dus ook inperking van sociale contacten betekenen. Met gevolg dat ze méér thuis zou zijn en dus juist méér die p.c. aan zou willen om wat te 'doen' te hebben en weer afspraken te maken.
Die p.c. is dus ook d'r contactkanaal met d'r vriendinnen en klasgenoten.
Wat ik me afvraag....hoe leven jullie verder thuis? Ben jij uithuizig? Ga jij veel weg? Heeft ze andere broers, zussen, een vader die buiten hun werk/school wél sociale contacten hebben? Waarvan ze kan 'afkijken' hoe dat moet? Waardoor ze ook weer in contact komt met andere mensen? Ga jij wel eens met haar weg? Naar plekken waar veel mensen komen? Waar het druk is? Een braderie, een openlucht-optreden, plaatselijke festiviteiten dat soort dingen?
Heb je op school al wel eens aangekaart wat er speelt? En willen zij daar niet een handje bij helpen? Zijn er op school geen aktiviteiten waar ze 'bij' kan? En als ze b.v. jarig is, komen dan die klasgenoten wel op een soort feestje? Ken je hun wel? Heeft dochter ze wel eens uitgenodigd?
Veel vragen geloof ik, maar je informatie is maar sumier en ik denk dat bij sociale contacten ook je omgeving, en de voorbeelden die je krijgt een grote rol spelen...snap je wat ik bedoel?
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

08-06-2009 om 13:55

Via school

Is misschien nog niet zo gek. Is in elk geval de omgeving vertrouwd en de andere mensen ken je vaak ook wel een beetje. Leerlingenraad, leerlingenvereniging, muziek, toneel - hier is van alles te doen op de scholen van mijn kroost (na schooltijd zeg maar).

Tirza

Klaartje

Klaartje

09-06-2009 om 08:21

Voor albana

Quote: Wat ik me afvraag....hoe leven jullie verder thuis? Ben jij uithuizig? Ga jij veel weg? Heeft ze andere broers, zussen, een vader die buiten hun werk/school wél sociale contacten hebben? Waarvan ze kan 'afkijken' hoe dat moet? Waardoor ze ook weer in contact komt met andere mensen? Ga jij wel eens met haar weg? Naar plekken waar veel mensen komen? Waar het druk is? Een braderie, een openlucht-optreden, plaatselijke festiviteiten dat soort dingen?

Mijn man is voor zijn werk door de week niet thuis en zijn wij dus samen. Ze heeft geen broers of zussen. Ik ga vaak met haar weg, naar de film, shoppen, even ergens een hapje eten, enz. Als er een braderie of rommelmarkt in de buurt is, gaan we er altijd even boeken of leuke dingen soren. Ik werk 3 dagen in de week, en dan komt ze in een leeg huis maar de andere dagen zal ik er altijd zijn als ze uit school komt. Ze zegt vaak liever met mij weg te gaan dan met een ander meisje en hoewel ik weet dat dit wellicht niet goed is, geniet ik wel van ons "samen dingen doen" omdat het opeens over kan zijn en we hebben het vaak echt leuk samen. Maar ik hou haar zeker niet bij anderen vandaan, ik zeg vaak zat "joh, bel *** even dan"of "ik kan dan niet, vraag of *** meegaat", ik noem nu maar voorbeeldjes, hoor.

En vriendinnen meenemen is dat wat?

Als wij weggaan, en ik heb alleen jongste of oudste bij me dan nodigen we vaak een vriendin mee uit. Is dat een idee om het te stimuleren?
En via school heb je dat al geprobeerd? Daar je probleem uitleggen en vragen of hun willen 'helpen' door d'r voor dingen te vragen...(om te helpen bij open dag b.v.)
Want ik denk dat het p.c. probleem blijft spelen zolang ze niet andere dingen te doen heeft.
groeten albana

Sarcas

Sarcas

09-06-2009 om 11:42

Automatisch

Na diverse experimenten is de internet-regeling hier heel simpel. Op dagen waarop ze(16) de volgende dag naar school moet, wordt haar internetverbinding automatisch om 22 uur verbroken. Dit heeft lang veel gevloek en getier gegeven, en we moesten ook onze eigen computers van wachtwoorden voorzien omdat madam gewoon van computer wisselde, maar ze is er nu aan gewend. Al is een klein experiment met het uitschakelen van onze wachtwoorden mislukt, en die zitten er dus weer op.
Ze zit hier ook vanaf het moment dat ze thuiskomt totdat de boel uitvalt achter de computer. Ik zou graag zien dat ze (ook) andere dingen deed, maar dat valt niet af te dwingen.

Sarcas

Timeslot

Ga op deze site naar de zoekmachine, tik timeslot in en direct de eerste openen en en timeslot downloaden en uitvoeren. Geweldig! Wij hadden hetzelfde probleem, en na wat gemopper is dit nu volledig geaccepteerd (voor hun eigen bestwil). Verder doet je kind VWO; ze zal huiswerk moeten maken m.b.v. PC. Hiervoor maak je een apart account aan die je bijv. studieaccount noemt. Hier kun je allerlei restricties op loslaten zoals MSN, gamen, geweld, sex, hyves, youtube etc.. Veel succes ermee! gr. Monique

Mwah timeslot...

heb ik hier ook geinstalleerd. maar....
als ze vergeten uit te loggen (op het huiswerkaccount) kunnen ze daarna gezellig eindeloos doorgaan met gamen...
niet helemaal ideaal wat mij betreft, maar nog steeds beter dan eindeloos discussies over eindtijd!

Astrid

Astrid

23-06-2009 om 11:49

Zoon van 16

Heb met aandacht dit onderwerp zitten volgen
ik heb een zoon van 16 die de hele dag niets anders doet dan achter de pc zitten. Afwisselend met tv kijken en Wiï-en. Dit in het weekend/vakantie zelfs tot vroeg in de ochtend uurtjes. Hij moet door de week op gezette tijden naar bed maar in het weekend mag hij, mits hij niet hoeft te werken, 1 avond op blijven zolang hij wil.

Ook hij heeft een heel 'slecht' sociaal leven buiten de pc om. Vorig jaar zijn we verhuisd naar de andere kant van het land en hij kan hier, naar eigen zeggen, geen aansluiting vinden bij de kinderen van zijn school dus al zijn contacten liggen via msn bij de kids aan de andere kant van het land.
Toen ik het er met hem over had dat ik voor het eten geen pc aan wil hebben kreeg ik het verwijt dat ik zijn contacten nog verder af wil nemen. En dat gaf me toch wel een schuldgevoel.

Het gevolg is dat hij bijna de hele dag bezig is op de pc, of hem in ieder geval aan heeft staan terwijl hij huiswerk maakt, tv kijkt, enz. Gelukkig doet hij het op school goed.

Het liefst zou ik de tijd dat hij zich bezig houdt met de pc beperkt zien, maar heb geen idee hoe ik dat aan moet pakken dus laat ik het maar zo. Verkeerd, je ik weet het

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.