Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ipod ? wel of niet aanschaffen van zakgeld?

Hallo, mijn dochter (12) wil van haar opgespaarde zakgeld en krantenwijkgeld een Ipod kopen. Die dingen gaan voor zo'n Eur 220 over de toonbank, nieuw dan. 2hands ook te krijgen maar ik heb gelezen dat batterij maar een x-aantal uren goed draait, dus bij 2hands weet je nooit hoe lang hij het nog doet. Nu heeft ze al een ds lite, een fototoestel, een mp3 speler en telefoon. Dus volgens mij voegt Ipod niets toe. Ik snap wel dat het een mooi hebbedingetje is, maar ik ben bang voor dure miskoop. Je schijnt ook nog de muziek via Itunes te moeten kopen. Nu denk ik er over haar te verbieden hem te kopen. Maar aan de andere kant, het is wel haar geld. Dus mijn topic bestaat uit twee vragen: mag ik haar verbieden zo'n aankoop te doen en wat is de ervaring van jullie pubers met zo'n Ipod. Wordt ie veel gebruikt of alleen tot de nieuwigheid eraf is ?
Bedankt voor het meedenken !

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

27-02-2011 om 22:17

Niet verbieden

Als het haar eigen geld is, waarom zou je het dan verbieden?

Mijn dochter heeft sinds drie jaar een iPod touch. Ze is er nog steeds erg blij mee en gebruikt hem veel. Niet alleen voor muziek, ook voor internet en spelletjes. De muziek hoef je trouwens niet te kopen via iTunes, je kunt ook zelf cd's via je computer op je iPod zetten of muziek downloaden of kopiëren van anderen.

pecas

pecas

28-02-2011 om 07:58

Zakgeld 12 jaar

Even een "parenthesis". Hoe krijgen jullie kinderen van 12 jaar in hemelsnaam 220 euro bij elkaar gespaard?
Krantenwijk met 12 jaar, kan dat?
Hier krijgt mijn 12 jarige elke maand 12 euro zakgeld en dat gaat verreweg op, of ze spaart wel eens wat voor de bioscoop waar al gauw 10 euro doorheen gaat.
Hier dus geen discussies over een Ipod, met kerst heeft ze een hele leuke MP4 van Philips gehad, waar ze veel plezier van heeft. 118 jarige zus heeft wel een Iphone, verschil moet er zijn!
Pecas

Verjaardagsgeld?

Nou, dat was bij ons altijd maar een bescheiden potje. Zéker niet genoeg om zo'n ding van te kopen.

Ooms en tantes wonen ver weg en sturen alleen een kaart, en de oma's geven ook niet meer dan 25 euro per persoon. Dan nog wat vijfjes van buren. Nee, daar koop je geen IPod van.

Niet verbieden

Ik kan me voorstellen wanneer ze al een mp3 heeft, en een DS en en en, dat jij denkt: wat is de toegevoegde waarde?

Die gedachte heb ik met mijn 12-jarige ook regelmatig, maar ik denk praktisch, kind denk aan iets moois dat ze graag wil hebben. Je zou met je kind kunnen overleggen over de uitgave, en wat dan de toegevoegde waarde zou zijn, maar uiteindelijk is het haar eigen geld. Dus verbieden heeft dan weinig zin. En zou ook niet fair zijn, want daar zou ze toch dat soort dingen van moeten kunnen kopen lijkt me.

Het is dan even slikken, zo'n groot bedrag voor zoiets, maar uiteindelijk is het haar geld dat ze er voor wil uitgeven. En als dat haar helemaal happy de peppy maakt, is dat haar beslissing.

Ik heb ook weleens met gekromde tenen in mijn schoenen gestaan bij een uitgave van mjin 12-jarige. Maar aangezien het haar gespaarde geld was, heb ik me daarbij neergelegd.

Dat is ook het leerproces van (zak)geld en kinderen. Het uitgeven hoort daarbij

Zelf bepalen

Zij heeft gespaart,het is haar geld,laat haar zelf bepalen wat ze met haar geld doet.
wie weet heeft ze er veel plezier van,wie weet ook niet.
in dat laatste geval zal ze een volgende keer vanzelf voorzichtiger worden met een groot bedrag uitgeven.

Leuk ding

Ik vind het echt een leuk ding.
Je kunt foto's en filmpjes maken.
Skypen. Dit is gratis bellen met iemand die ook skype heeft, ook in het buitenland.

Rembrand

Rembrand

01-03-2011 om 19:18

Twee ipods in huis

Hoi,
Onze middelste zoon( 16 ) en onze jongste zoon ( 12 ) hebben een Ipod en ik kan zeggen dat ie veel gebruikt wordt door allebei.
Het is absoluut geen miskoop geweest. Ze hebben hem allerbei van hun verjaardagsgeld gekocht.
M.

YadeYade

YadeYade

01-03-2011 om 22:33 Topicstarter

Bedankt voor reacties

Hoi, bedankt voor jullie reacties. Ik denk er idd over haar de ipod te laten kopen, ze kan hem altijd via mp weer kwijt mocht ie tegen vallen. Ze heeft idd een klein krantenwijkje wat nog even op mijn naam staat. Ze is bijna 13 en dan kan het gewoon op haar naam. Dit levert +/- Eur 25 per maand op en ze krijgt Eur 15 per maand zakgeld. Verder zit er wat rapportgeld in en met kerst langs de deuren ivm nieuwjaarswensen krantenwijk leverde haar Eur 150 op. Dus ja, dan kom je er wel.
Meer reacties zijn welkom hoor !

Biene M.

Biene M.

02-03-2011 om 07:30

Eén aanmerking

Met een iPod is er een groot risico van verlies, diefstal of schade, het is goed je kind daarvoor te waarschuwen. Waterschade (een klein beetje water is genoeg om ze kapot te laten gaan) valt niet onder de garantie.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-03-2011 om 02:07

Veel gebruikt

Mijn dochter heeft veel plezier van haar iPod. Als het geld er is zou ik het toestaan.

Sancy

Sancy

03-03-2011 om 20:12

Hmmm

Ik zag gisteravond de Keynote van Steve Jobs met de introductie van de iPad2 (in Nl verkrijgbaar vanaf 25 maart) en vanmorgen zag ik -voor het eerst in mijn leven!- zo'n ding in het echt.
Bijzonder aantrekkelijk moet ik zeggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-03-2011 om 21:44

Haha sancy

Ik was afgelopen week in Dixons en zag daar ook voor het eerst 'life' een kast vol met tablet-achtige apparaten en mijn hersens gingen opeens heel hard kraken over de vraag hoe ik dit jaar eens aan zo'n ding (volgens dochter moet ik écht de iPad nemen en geen ander merk of soort) kan komen. Ik moet mijn 'Sara'-verjaarsfeest nog geven....

mirreke

mirreke

08-03-2011 om 14:42

Super ding!

Mijn zoon en ik hebben allebei een iPod. Ik vind het ideaal, echt niet alleen voor spelletjes en muziek. Zoonlief checkt eenvoudig zijn rooster, maakt zijn woordenlijsten op de wrts app, zoekt allerlei leuke wetenswaardigheden op die hij nodig heeft voor zijn huiswerk of zo. Je kunt erop lezen, internetten, skypen, msnen, twitteren, wat de jeugd inmiddels zo fervent allemaal doet. Openbaar vervoer checken, routes plannen, allemaal supersimpel. Wel moet je daarvoor een wifi verbinding hebben, het is niet net als een iPhone. Op de school van mijn zoon hebben ze gratis wifi, zodat hij daar altijd van alles kan doen. En thuis hebben we dat natuurlijk ook.
Tuurlijk, als je nieuwe muziek koopt, moet je dat betalen, maar je kunt gewoon alle muziek die je al hebt op je ipod zetten, daar hoef je echt niet opnieuw voor te betalen. Zoonlief kan niet zelf apps kopen, hij heeft een account waar geen pinpas aan vast zit. Als hij af en toe een betaalde app wil, dan koop ik die voor hem en geeft hij mij het geld (meestal maar EUR 0,79). Je kunt ermee op youtube, dat is ook gratis muziek draaien.
Mijn partner heeft een iPad, dat is helemaal geweldig, maar wel te groot om lekker makkelijk mee te nemen. En voor mij is hij (helaas) te duur, ik zou zelf namelijk helemaal gaan voor de witte versie.
Kortom, ik vind het zeker voor een puber echt leuk. Veel spellen zijn er inmiddels ook voor de iPod, en dan tegen een fractie van de kosten (als je ze al moet betalen) die je betaalt voor een ds-spel.
Ik denk dat het een goede investering is van je dochter, echt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.