Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Jennie

Jennie

28-08-2009 om 11:05

Is het normaal dat een jongen van 18 z'n zusje op haar 14 verjaardag geen kado wil geven?

En is het normaal dat hij ook niet bij de visite wil zijn? We vieren hier 2 keer per jaar een verjaardag. Ik wil graag dt ie er bij is. Ik ben trots op hem. En praten met familie is 'soms' leerzaam. Of hoort dit gewoon bij de leeftijd? Wie wil me helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja !maar....................

hier hebben de pubers daar ook *last* van gehad,al die ooms en tantes die steeds maar weer zeuren dat je zo *groot geworden bent* daar zaten ze echt niet op te wachten.
wij vieren alle verjaardagen altijd op zaterdagavond en het was en is verplicht dat de kinderen daar tot een uur of tien,half elf bij zijn,daarna mogen ze hun eigen gang gaan.de een vertrekt dan naar een vriend ,de ander gaat uit,of naar zijn kamer.
de jarige zelf is uiteraard wel verplicht om er de hele avond bij te zijn,het is tenslotte haar/zijn feest.
er heeft ook weleens een puber besloten om zijn verjaardag niet te vieren,dat vond ik ook prima.
kadootjes kopen doet iedereen hier zonder probleem voor elkaar.

Maylise

Maylise

28-08-2009 om 14:05

Weet ik niet

Hier kopen de kinderen altijd cadeautjes voor elkaar zonder problemen. Dat hebben ze altijd spontaan gedaan zonder ooit moeilijk over te doen.
Ook bij het vieren van de verjaardag is iedereen die aanwezig kan zijn (dus geen verplichtingen met werk, school, studie elders heeft) aanwezig. Dat is eigenlijk nooit een discussie geweest. Echter de familie die hier komt met verjaardagen is de familie die normaal ook vaak over de vloer komt dus het is allemaal vrij relaxed en weinig formeel.
Uiteraard hoeven de andere kinderen er niet bij te zijn als de jarige haar eigen vrienden of vriendinnen uitnodigt.

Maylise

Jaymza

Jaymza

28-08-2009 om 15:14

Andersom dan?

Hoe vindt hij het wanneer hij geen cadeautjes krijgt op zijn verjaardag of mensen niet willen komen?

Jaymza

Minka

Minka

28-08-2009 om 17:40

Ik herken het wel. Mijn oudere broer kocht ook nooit iets voor mij. Hij ging op mijn verjaardag gewoon zijn eigen dingen doen. Hij feliciteerde mij niet eens! O nee, 1 x heb ik een kado gekregen. Volgens mij had mijn moeder die gekocht. Mijn broer zei niks maar duwde het in mijn handen. Het was een klapper voor school. Ik was toen 12 jaar geworden.
Ik was heel erg verbaasd dat mijn broer mij op mijn 18de verjaardag uitgebreid feliciteerde, mét 3 zoenen. Oh ja, hij is 7 jaar ouder dan ik.
Groetjes, Minka

Maylise

Maylise

28-08-2009 om 18:45

Vreemd

Ik vind het wel vreemd dat een oudere broer niks wil kopen voor zijn jongere zusje. Hier kopen de oudsten altijd alles voor de jongste twee. Als ik weiger een shirtje te kopen voor mijn jongste dochter omdat ze er al 10 heeft dan heeft de volgende dag een van haar oudere zussen het al gekocht. Ik verwen de jongste twee al heel erg en de oudste kinderen doen het nog eens extreem over.

Met verjaardagen en zo kopen ze altijd van alles voor elkaar zelfs bijvoorbeeld als ze in het dagelijks leven altijd ruzie hebben.

Maylise

Cadeautje

Een cadeautje hoort erbij. Dat moet ie gewoon voor z'n zus kopen. Haar feliciteren, meehelpen de slingers ophangen, taart eten hoort er ook allemaal bij. Maar bezoek van tantes en ooms en giebelende vriendinnen dat hoeft niet. Zo werkt dat hier.

Christientje

Christientje

29-08-2009 om 00:00

Tja...

Ik kan me voorstellen dat hij niet bij de visite wil gaan zitten, al denk ik dat hij dit op moet brengen, je vraagt het niet dagelijks aan hem.
Maar waarom wil hij geen kadootje kopen ? Dat staat los van het feit dat hij niet bij de visite wil zitten. Dat vind ik namelijk echt niet kunnen. Wat heeft hij voor reden dat hij dit niet wilt ???
Christientje

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2009 om 00:17

Nee dat vind ik niet normaal

om maar met het antwoord op de vraag te beginnen. Als mijn oudste dochter dat zou zeggen zou ze aan mij een kwaaie hebben. Bepaalde zaken zijn 'heilig' voor mij en een verjaardag valt daar onder. Dan worden er cadeautjes voor elkaar gekocht en dan breng je op zijn minst een poosje de beleefdheid op om bij de familie en visite te zijn. Toen mijn kinderen jonger waren mochten ze sneller weg, nu ze ouder zijn moeten ze toch echt een poosje sociaal doen. Het aardige is dat mijn 18 jarige dochter dat ook meer uit zichzelf gaat doen. Ze wordt volwassen en voelt zich ook meer thuis tussen volwassenen.

Lijkt me normaal

dat er in ieder geval een kadootje gekocht wordt voor elkaar (naar draagkracht). Feliciteren en even wat drinken lijkt me er ook bijhoren maar ik kan me wel voorstellen dat een 18jarige niet echt zin heeft om een hele avond bij ooms en tantes, buren, kennissen etc. te zitten. Dus spreek een tijd af (bijv. half 10/10 uur) dat hij zijn eigen dingen kan gaan doen.

tonny

tonny

29-08-2009 om 12:19

Hoe was het vorig jaar?

Is er iets voorgevallen waardoor hij nijdig is op zijn zus?

tonny

emma43

emma43

29-08-2009 om 16:13

Jennie

Heb je hem gevraagd waarom hij geen cadeau wil geven?
Hoe ging dit andere jaren en geeft zijn zusje wel iets als hij jarig is?Jammer dat hij zo met zijn zus omgaat.Ik zou hier wel met hem over praten.
En even aanwezig zijn op het feest vind ik heel normaal.vooral als de familie er is.Mijn dochter vindt het ook vreselijk om bij de familie te moeten zitten,maar dan mag er een vriendin komen.Ze moeten dan wel beneden blijven.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2009 om 16:15

Ik ben hier zelfs een beetje moeilijk in

Ik zie Lara zeggen dat een 18 jarige meer zijn eigen gang gaat, ja .. én? Ik zou haast zeggen hoe ouder hoe meer 'plichtsbesef'. Kinderen hoeven echt niet van voor naar achter bij de visite te blijven. Een uurtje of twee uurtjes sociaal opstellen en dan weer je eigen ding doen, prima. Zeker als het niet de eigen verjaardag is hoeft het niet zo lang allemaal. Bij een eigen verjaardag begint het mij steeds meer te irriteren als oudere kinderen, ook volwassen in een aantal gevallen, zich amper tussen de visite mengen. Als ze op die leeftijd niet het fatsoen kunnen opbrengen om zélf tijd door te brengen met de visite hoef ik niet meer zo nodig te komen.

Nee dat vind ik niet normaal

en ik zou het dan ook niet accepteren. Het visite gedeelte kan ik nog enigszins begrijpen (hoewel ik zou eisen dat hij op z'n minst zijn neus even laat zien), maar geen cadeautje kopen vind ik niet normaal.
Misschien kun je hem rustig uitleggen waarom je het belangrijk vindt dat hij erbij is.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2009 om 22:51

Lara

Zitten jullie met visite altijd rond eettafel?

Agnet

Agnet

30-08-2009 om 13:42

Ik ben niet lara

maar wij zitten ook altijd rond de eettafel, een hele grote tafel en ik vind het persoonlijk een stuk gezelliger dan allemaal op de bank. Trouwens, dat past niet eens, dan zitten er altijd nog een paar op eetkamerstoelen rond de salontafel.

Tirza G.

Tirza G.

30-08-2009 om 16:35

Jennie?

Hoe is het nu?

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2009 om 20:44

Klinkt gezellig

Bij ons zou de eettafel te klein zijn voor de visite, maar ik vind het soms ook gezelliger om rond de eettafel te zitten dan plechtig op de bank

koentje

koentje

01-09-2009 om 11:58

Plechtig?

een bank is toch gewoon zo'n ding waar je lekker op kan hangen, onderuitgezakt voor de tv??

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2009 om 00:41

Koentje

Als ik alleen op de bank zit wel ja, maar als ik jarig ben en er is visite hang ik nooit onderuitgezakt voor de buis. Op andere dagen moet je goed kijken...zit daar een zak aardappels of een mens?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.