VWO moeder
09-07-2012 om 20:13
Is hier een lerares vwo (er was er 1 van hageveld)
Ik weet nog van een tijdje terug dat er hier op het forum een lerares van Hageveld zat. Maar andere is ook goed hoor. Mijn vraag: zoonlief gaat na de zomer naar Hageveld (VWO). Nu heeft hij woordenboeken nodig. Zijn vader heeft nog woordenboeken uit zijn eigen middelbare schooltijd (eind jaren 70). Ik denk dat je beter nieuwe kan kopen of kan je die boeken nog gewoon gebruiken?
Ik heb het dan over EN-NL NL-EN en NL-FR FR-NL.

Vera*
09-07-2012 om 20:16
Action
Daar kosten ze 2.09 per stuk en zeker voor Nederlands zou ik een nieuwe kopen, hoe buitenlandse spelling veranderd is weet ik niet.

merel
09-07-2012 om 20:22
Of dirk vd broek
Bij Dirk v/d Broek zijn ze ook helemaal niet duur, voor de prijs hoef je het niet te laten dus. Maar je kan ook even wachten of je ze echt nodig hebt en ze dan kopen. Hier zijn ze pas op het eindexamen één keertje gebruikt, hebben dus 5 jaar in de kast gelegen, verder zijn ze nl. niet gebruikt. Als kinderen wat wilden weten zochten ze het trouwens op internet op.

Hageveldmoeder
09-07-2012 om 21:46
Nieuwe
Mijn dochter zit op Hageveld en gaat volgend jaar naar de 2e. Ik heb de woordenboeken voor Frans en Engels nieuw gekocht, en de Van Dale Nederlands had ik nog in de kast staan. Ik heb de boeken bij de boekhandel besteld die ook de schoolboeken levert, maar het hadden net zo goed die van de Action kunnen zijn. Ik geloof niet dat dochter ze gebruikt heeft.

bibi63
09-07-2012 om 21:58
Ervaring woordenboeken
Onze brugklasser moest ook woordenboeken kopen van Prisma (vind ze trouwens zeeeeeeer summier. ALS je woordenboeken koopt, koop dan goeie waar veel meer in staat dan een simpel NL woord vertaald in een simpel F of E woord). Maar los daarvan: ze heeft ze dit hele jaar niet gebruikt. Ze gebruikt hiervoor Internet en op school hebben ze ook woordenboeken.
Gr.Bibi

Marie
09-07-2012 om 23:04
Niet kopen
Hoi,
Destijds voor oudste (3 VWO) woordenboeken gekocht en die liggen dus ergens in een la te "verstoffen" = nooit gebruikt dus!
Ze zoekt het gewoon veel liever op de computer op.
Ik adviseer je dus om gewoon even af te wachten of hij de woordenboeken echt wel gaat gebruiken.
groetjes

Anne Carin
10-07-2012 om 08:55
Zoon hier
Zoon hier gaat nu naar 4 VWO en heeft de woordenboeken voor frans en duits toch wel regelmatig gebruikt, maar of dat al vanaf de brugklas was kan ik me niet zo goed herinneren. Zowel thuis als op school. NL volgens mij minder. En inderdaad, kijk uit met google translate daar komen vaak hele kromme zinnen uit! Ik had ook m'n oude woordenboeken nog liggen maar heb, op aanraden van de docent destijds toen was hij al gestart, nieuwe gekocht. Van Prisma. Die van frans geef ik nu door want hij heeft volgend jaar geen frans meer, wel duits.

VWO moeder
10-07-2012 om 09:42
Bedankt!
Okee, dan wachten we gewoon nog even.
He Sinilind, wat jammer dat je weg bent op Hageveld. Het had me wel leuk geleken om uit te zoeken wie je was op school.
En google translate, dat ken ik ja. Ik gebruikt het zelf wel eens om iets in het engels te vertalen maar dan meer als hulpmiddel. Eigenlijk weet ik het wel maar twijfel over bepaalde woorden. Als ik het dan zie weet ik hoe het echt moeten, even aanpassen dus. Maar als je begint met een taal, geen goed idee inderdaad.

Tineke
10-07-2012 om 10:59
Verschilt ook per kind
Zoon zou niet zonder kunnen, gebruikt bijna dagelijks wel een woordenboek, terwijl dochters ze op dezelfde school bijna nooit nodig hadden.

Merel
10-07-2012 om 11:09
Waar slaat dat nu op p?
"want een kind zal niet om een woordenboek gaan vragen".... nou zeker wel. waarom zouden ze dat niet doen? Dochter hier had een woordenboek nederlands nodig. Ik had alleen de oude van mijn school en die wilde ze niet mee hebben. Dus maar een nieuwe gekocht, want ze had hem nodig op het examen. 2 weken later, bij het opruimen van de schoolspullen (want examen was gedaan) kwam er ergens onder het stof, het gloednieuwe nederlandse woordenboek tevoorschijn, wat we in de brugklas gekocht hadden en nog nooit gebruikt was, ik bedoel maar. Ze vroeg er niet alleen om, maar is zelf op de fiets gesprongen om er dan maar gauw eentje te gaan kopen bij de Bruna (ik wist zelf ook écht niet meer dat we dat ding hadden, was gewoon nooit nodig geweest)
Maar goed, aan de andere kant, de woordenboeken bij de Action zijn zó goedkoop, dat je het er bijna niet voor hoeft te laten. Zet ze alleen wel bij jou in de boekenkast ofzo, voor het geval ze ergens onder een grote berg schoolspullen 'verdwijnen" )

Marjolein
10-07-2012 om 11:39
Jawel, voor nederlands
Voor Ne heb ik het aangeschaft. Ze hadden het echt nodig in 1 en 2 Havo. We hadden een oude tweedelige Van Dale, maar die was te ingewikkeld. Dus hebben we het door school aangeraden "Middelgroot woordenboek" toch maar aangeschaft en dat ging beter.
Bij de vreemde talen nog niet nodig gehad in de eerste twee klassen. Inderdaad staat het meeste wel in de woordenlijsten achter in het boek. Af en toe een woord is wel op te zoeken op internet (of te vragen aan docent/ouder).

wil40
10-07-2012 om 18:48
Jammer genoeg niet
Ik vind het enig, zo`n puber die ijverig bladert in een woordenboek om "moeilijke woorden" op te zoeken. Helaas liggen de woordenboeken hier ook te verstoffen. Soms gebruik ik ze zelf om iets op te zoeken.

Merel
10-07-2012 om 21:45
Oplossing
Hier zouden ze ook meteen het internet op duiken, maar als ze bijvoorbeeld de mededeling krijgen, volgende week woordenboek meenemen, dan zouden ze dat wel zeggen.
Ik vind online vertalen als het om losse woorden gaat trouwens prima gaan. (stukjes tekst en zinnen gaat niet, maar ze mogen ook zelf gaan denken natuurlijk, die kinderen van ons) ze zitten niet voor niets op die taalles