loekie112
17-04-2009 om 23:40
Jaartje buitenland
mijn dochter van 13 is hoogbegaafd. tijdens de basisschooltijd volgde zij extra lessen om extra uitgedaagd te worden, alles wat zij doet, lukt haar, ze speelt prachtig piano. zij zit nu in in de tweede klas van het gymnasium en heeft alleen maar negens en tienen, ook nu volgt zij extra lessen om gestimuleerd te blijven. in de afgelopen zomervakantie heeft zij tijdens een vakantie in engeland een bezoekje gebracht aan een engelse kostschool, zij is zo gefascineerd geraakt door dit andere schoolsysteem en heeft het idee om een (school) jaar daar door te brengen. haar vader (we zijn gescheiden) vindt het een goed idee om haar dat te laten doen, ik als moeder vind het geen goed idee. ik vind haar hier te jong voor. ik ben van mening dat zij eerst haar gymnasiumdiploma hier in nl moet behalen waarna de wereld aan haar voeten ligt en zij alle mogelijkheden heeft die ze maar wil. ik geloof ook niet dat nu een jaar engeland haar veel zal brengen. kan een kind van bijna 14 jaar al een jaar alleen naar engeland gaan om op kostschool te gaan, ik heb niet de financiele middelen om haar te bezoeken, ze zal dan alleen met kerst naar huis komen. Haar vader heeft veel meer gelegenheid haar te bezoeken. ik ben bang haar te verliezen op zo;n jonge leeftijd. ben ik te egoistisch? sta ik haar ontwikkeling in de weg? of bescherm ik haar tegen een verkeerde beslissing op deze leeftijd. Graag hoor ik ook de mening van mannen (vaders), sta open voor alle op- en aanmerkingen

Mariel81
18-04-2009 om 03:41
Het eerste wat in me opkomt
Twee dingen komen gelijk in me op.
Gaat ze dan een gewoon Engels curriculum volgen? Dat is niet echt uitdagend. GCSEs zijn de examens die kinderen hier in afleggen als ze zestien zijn en de kwaliteit daarvan is okay maar het niveau van een Ned VWO is veel hoger. A levels, de examens die op je achttiende worden gedaan zijn van wat hoger niveau maar je doet er maar drie. Mijn Engelse vrienden hebben zich allemaal wat verveeld op de middelbare school. Beter zou zijn als ze naar een school gaat waar het International Baccalaureate aangeboden (internationaal programma dat voorbereidt op de universiteit) wordt maar dat zijn toch echt dure scholen en het beste is dat om dat in de laatste twee jaar middelbare school te doen. Kijk maar eens hier bijvoorbeeld. http://www.sevenoaksschool.org/Document_Full_Page_1.aspx?id=0:15154&id=1:28050
Seven Oaks is een echt leuke uitdagende school maar dat kost dan wel gelijk 25,000 pond per jaar. Wil je ex-partner dat betalen?! Kan vast wel iets goedkoper maar als je het Nederlandse onderwijs op gaat geven zou ik wel iets evengoeds of beters daarvoor in de plaats willen.
Overigens denk ik dat af en toe naar Engeland komen tegenwoordig voor bijna iedereen te betalen is ook al kan ik natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken. Goed op tijd boeken en een retourtje is niet meer dan 50 Euro.
Als ze zich verveelt zou ik haar op andere vlakken dan school gaan uitdagen. Laat haar maar leren dansen, sporten, muziek spelen of zo. Bijna niemand is echt op alle vlakken hoogbegaafd en dan kan ze daar haar verveling in wegwerken.
Als ze echt heel graag een tijdje in Engeland zou zijn is een summer school idee misschien een praktischere oplossing, maar ja dan gaat haar vakantie er aan.
Mariel

Mariel81
18-04-2009 om 10:53
Lekker ongenuanceerd
Het staat er wel een beetje ongenuanceerd zo - kon vannacht niet goed slapen.
Heb je trouwens ook naar een uitwisselingsjaar in de VS gekeken? Dat kan erg leuk zijn en hoef je niet zoveel zelf aan te organiseren denk ik omdat dat vaste programma's zijn.
Mariel

Jolijt
18-04-2009 om 11:38
Iets anders
Een aantal universiteiten geven webklassen, daar heeft onze oudste (14, 3TVWO) veel plezier mee. Het is dan wel geen buitenland, maar wel een kijkje in een andere leerwereld en zeker uitdagend.

kaatje43
18-04-2009 om 12:44
Nou alex?
"Het niveau van het Gymnasium nu is nauwelijks hoger dan de Mulo van vroeger."
Lijkt mij sterk. Waar baseer je dat op?
Loekie112: Ik zou persoonlijk mijn kind van 14 jaar echt niet naar het buitenland laten gaan. No way. Daar wacht ze maar mooi mee tot ze haar diploma heeft.

tonny
18-04-2009 om 13:18
En dan?
Stel, ze 'doet' een jaartje Engeland. En daarna dan? Dan moet ze toch alsnog naar haar gewone Nederlandse gymnasium terug om een diploma te halen? Zou ze daar blij van worden?
Ik geloof er niets van dat je haar ontwikkeling in de weg staat als je haar niet een jaar naar Engeland laat gaan, nu, als 14-jarige. Een zomercursus is vast een leuk idee, ik heb bij Vinea (meen ik) ook cursussen in andere landen/talen gezien.
Misschien kan ze versneld haar gymnasiumdiploma halen vanwege haar goede resulaten. Dan kan ze haar hart ophalen in het buitenland.
Zoek het nu in andere dingen, er is nog van alles naast school en pianospelen.
Tonny

Mari
18-04-2009 om 13:25
Met 17
Mijn zus woont in Nieuw Zeeland en de kinderen worden uitgewisseld als ze klaar met school zijn. Mijn dochter zal als eerste aan de beurt zijn als zij 17 is. Er was eventjes sprake dat ze als tussen jaar voor het VO zou gaan, maar we vonden haar echt te jong.
Vroeger op school (in NZ) hadden we uitwisselings programmas via AFS. Het gebeurde meestal in de 4de klas. Je ging dan of een jaar weg of 3 maanden. OP school hebben we kinderen uit de VS, Duitsland en Frankrijk gehad. Ze komen dan in gastgezinnen waarvan het kind uitgezonden is. Leek mij altijd fantastisch om te doen, maar was te duur.
Nieuw Zeeland is dan wel erg ver weg, maar een vergelijkbare school systeem als in Engeland, met het verschil dat ze erg gericht zijn op buitenlandse scholieren.
http://www.afs.nl/high_school-2.pagina
gr. Mari

Tirza G.
18-04-2009 om 14:11
Tja
Ik heb de avonturen gevolgd van een meisje (en haar moeder!) die op haar 15e naar een speciale uni ging in de USA. Ik denk dat ze wel te vinden is via Talent (Van Gorcum) of via Omnino.
Tirza

Minet
18-04-2009 om 18:46
Zonnesteek alex?
zo niet, dan is er vandaag iets ernstig mis in jouw grijze hersencellen. Als ik jou was zou ik even langs de HAP gaan!

Brianna F
18-04-2009 om 20:39
Hier
Heb je trouwens ook naar een uitwisselingsjaar in de VS gekeken? Dat kan erg leuk zijn en hoef je niet zoveel zelf aan te organiseren denk ik omdat dat vaste programma's zijn.
Als je echt naar uitdaging zoekt zou ik geen highschoolyear doen. (Is trouwens ook een rib uit je lijf hoor, 8000 euro is niks) Mijn dochter heeft een jaar op een highschool in Minnesota gezeten en dat deed ze met 2 vingers in haar neus. Het jaar op zich is heel leerzaam geweest voor haar, qua zelfredzaamheid, zelfstandigheid, haar Engels en het verblijven in een compleet andere cultuur. (Wat waardeert ze nederland opeens De school, daar heeft ze werkelijk niets van opgestoken. Ze is met allemaal A+ en een highschool diploma thuis gekomen en doet nu hier het eindexamen VWO om daarna Engelse taal en cultuur te gaan studeren, dus in zoverre heeft dat jaar haar wel geholpen met haar studiekeuze.
13 jaar vind ik persoonlijk iets te jong, mijn dochter was 17.

tonny
19-04-2009 om 11:59
Maar dit stukje alex dan?
'Laat je dochter naast piano ook eens een muziekinstrument gaan spelen waarmee ze in een popbandje kan gaan spelen. Een keyboard of synthesizer. Kan ze lekker samen spelen met leeftijdsgenoten. Die halen misschien wel geen tienen op een gymnasium, maar kunnen wellicht wel beter muziek maken.'
Is dat een gek idee?
Tonny

Tinus_p
19-04-2009 om 18:10
Wat wil het kind?
loekie:
"in de afgelopen zomervakantie heeft zij tijdens een vakantie in engeland een bezoekje gebracht aan een engelse kostschool, zij is zo gefascineerd geraakt door dit andere schoolsysteem en heeft het idee om een (school) jaar daar door te brengen."
Waarom? Wat trekt haar in dat schoolsysteem?
Zoals gezegd, het niveau zelf zal het wel niet zijn -of ze heeft daar een fout beeld van. dan kom je er op uit, dat ze daar iets heel anders zoekt, zelfstandigheid ofzo.
Verder lijkt ze me niet te jong; die engelse kostschoolkinderen zijn ook 14.

Myar
21-04-2009 om 00:03
Alex
Waar komt de wijsheid perc. VWO-leerlingen nu = perc. leerlingen MULO, HBS, Lyceum, Gym vroeger vandaan?
Volgens mij moet je met je rekenmachientje de tabellen van het CBS nog even goed omrekenen naar percentages.

tonny
21-04-2009 om 09:25
Welk 'vroeger' bedoelt alex?
Er waren 'vroeger' ook mensen voor wie een vervolgopleiding simpelweg te duur was: die moesten op jonge leeftijd aan het werk omdat hun ouders dat geld hard nodig hadden.
Ook zaten mensen meer aan een bepaalde 'stand' vast. Er waren vast kinderen die MULO deden en best HBS hadden gekund.
tonny
tonny

Tinus_p
21-04-2009 om 11:53
Ach ja
Alex:
"Het vergelijken met vroeger is altijd moeilijk, maar als bijvoorbeeld de grafische rekenmachine het niet doet bij het wiskunde examen is het zeker dat een Mulo leerling van vroeger beter zal scoren. Ook op Nederlandse taal en feitenkennis van geschiedenis zal de Mulo leerling zeker beter scoren."
LOL. Ik deel de zorg over het niveau van het NL mideelbaar onderwijs deels, maar juist dit zijn slechte voorbeelden. Natuurlijk zou een mulo leerling zich beter redden zonder grafische rekenmachine etc. -maar dat zegt niet zoveel over algemeen niveau maar meer over specifieke training.
Alex:
'Maar wat meer zegt is het grote percentage leerlingen dat nu VWO kan doen. Dat percentage is bijna gelijk aan vroeger de leerlingen van MULO, HBS, Lyceum en Gymnasium tezamen. Dat kan dus enkel als het niveau niet veel hoger is, anders zouden ze massaal blijven zitten."
Afgezien van de ontbrekende cijfers om dit te bewizjen; hier zit een logische denkfout in, die 'fallacy of the excluded middle' heet.