Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
pubermoeder

pubermoeder

20-09-2011 om 23:05

Je puber "betrappen" via internet

omdat ik van mening ben dat er veel mis kan met internet fora, en msn etc, houdt ik de kinderen (pubers) een beetje in de gaten. check de openbare berichten op hyves, vraag ze soms om berichten te verwijderen (als ze iets hebben geschreven over klasgenoten of leraren ofzo) maar lees ook hun msn historie.

Niet dat ik uitgebreid ga zitten lezen wat ze allemaal over en weer te melden hebben, maar ...wel de gesprekken met oudere "gasten" waar zoon ineens mee optrekt, en waar ik een kijkje op heb.

NU lees ik ineens iets over peuken, en pakjes bestellen via via.....met andere woorden...zoon rookt, of (denk ik heel naief) doet er stoer over tegen oudere vrienden. (thuis is hij nl mega anti roken...)

wat ga ik met deze info doen? Ga ik hem koud confronteren met hetgeen ik gelezen heb, of ga ik hem proberen te "betrappen"?

Wat is wijsheid??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2011 om 01:38

Illegaal verkregen info

is info waar je weinig mee kunt doen. Als je wilt dat je zoon het gevoel heeft dat je zijn gangen na gaat moet je natuurlijk vertellen wat je gelezen hebt. Ik zou het niet doen. Ik zou daarom een 'langs mijn neus weg' gesprek beginnen, zomaar een keer. Met vragen over vrienden. Roken zij? En hoe vind je dat, rook je wel eens mee?
Aan de reactie kun je dan vaak veel aflezen.

Juliea

Juliea

21-09-2011 om 07:44

Verkeerd om

Mijn zoon is nog maar 12 maar sinds hij hyves heeft weet hij dat ik hem in de gaten houd, het is ook al 2x nodig geweest dat ik actie ondernam (niet om wat hij fout deed, maar vervelend gedrag van anderen).

Ik vind het niet goed dat jij je kinderen stiekem in de gaten houdt want je ziet nu dus ook wat daar van komt.

Merel

Merel

21-09-2011 om 08:23

Weet je zoon het?

Weet je zoon dat je meeleest met hyves en msn enzo? Zo ja, dan zou je het gewoon kunnen zeggen. Er kunnen 2 dingen gebeuren; 1) hij rookt werkelijk niet en zegt dat hij hier wel met vrienden over gesproken heeft omdat zij roken, 2) hij rookt wel en blijft ontkennen.
Maar ja, als hij zelf wel rookt, dan moet je dat op een gegeven moment gaan merken, zijn kleding gaat ernaar ruiken, en hij heeft er geld voor nodig en hij moet die sigaretten ergens laten (in jas, tas of op zijn kamer). Blijven ontkennen is denk ik moeilijk voor hem dus vroeg of laat zal je er wel achter komen. In de tussentijd kan je hem toch uitleggen dat roken je echt niets oplevert. Je gaat er van stinken, je krijgt er een lelijke huid van, het kost geld, en het mag bijna nergens meer, en als je eenmaal stevig rookt kom je er bijna nooit meer vanaf....wáárom zou je daar in godsnaam aan beginnen.

Jacky45

Jacky45

21-09-2011 om 08:41

Schending privacy

Dat je af en toe naar hyves, facebook of ander openbaar medium kijk vind ik ok, maar de msn geschiedenis lezen???
Dat is zijn privé. Ik denk dat er altijd zaken zullen zijn die je kind je niet verteld, maar ik denk niet dat dat altijd slecht is. Hoort ook bij het zelfstandig worden.

Yura

Yura

21-09-2011 om 08:57

Ander manier

Roken kom je ook wel op een ander manier achter. We waren eens bij opa en oma en toen kwam neef (14) binnen en groette ons, ik rook het gelijk en gooide het ook gelijk maar in de groep: " zo Pietje was ie lekker?" Waarop hij schijnheilig vroeg wat ik bedoelde en waarop ik zei: " die sigaret die je net op hebt" Helaas doet hij het nog steeds stiekum heb ik van zijn moeder begrepen.
Mijn zoon (2e klas) had laatst stiekum in de les een foto gemaakt van de docent en gelijk op twitter gezet met een lullige opmerking en ook nog een van 2 meisjes. Beetje stoer doen denk ik, ook tegenover zijn oudere neven, die er gelijk op gereageerd hadden. Heb hem gezegd dat hij dat gelijk moest verwijderen en dat begreep hij eigenlijk wel.

msn

msn

21-09-2011 om 10:43

Erg moeilijk....

Mijn kind heeft eens iets losgelaten over vervelend sexueel gedrag van een iemand op msn. Ik heb het aangehoord en kind had het in mijn ogen verstandig opgelost. Zeer kort daarop escaleerde dit doordat hetzelfde gebeurd bleek te zijn bij een grote groep om mijn kind en er maatregelen genomen werden. Toen ben ik zonder toestemming van mijn kind toch in de msn geschiedenis gaan kijken en behoorlijk geschrokken van wat ik daar las en welke pogingen er ondernomen waren richting mijn kind. Dit bleek dus al veel langer te spelen....Sindsdien kijk ik regelmatig. Mijn kind heeft recht op privacy, maar ook op bescherming.
Ik kon daarna het gesprek aangaan, niet door te zeggen dat ik de geschiedenis had gelezen, maar door wat ik van andere ouders had gehoord. ( Dat kwam grotendeels overeen met wat ik ook gelezen had).
Dit heeft er toe geleid, dat kind weet, dat dit ook met ons bespreekbaar is. Kind weet van "lotgenoten" , die het niet thuis durfden te vertellen uit angst dat het "gevaarlijke" msn dan afgesloten zou worden.
msn

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2011 om 14:11

Iedereen doet het

Niet de MSN-geschiedenis lezen bedoel ik, maar ouwehoeren. Mensen posten overal van álles, doen van alles, kletsen van alles. Jij hoeft dit helemaal niet via MSN te weten, jij kunt dit wel gehoord hebben van de buurvrouw van de achternicht van de kassamevrouw.
Mijn zoon zit bijv. in een andere plaats op school. Hij heeft helemaal niet in de gaten dat ik in die plaats ook mensen ken, die weer mensen kennen, die dan weer zijn klasgenoten kennen - or whatever. En zo hoor je wel eens wat. Kennissen van mij die bij hem in de bus zaten - je denkt toch niet dat hij al die dames van mijn leeftijd uit elkaar kan houden? Welnee. Ik zou dat MSN niet eens ter sprake brengen. Gewoon: zeg, ik heb begrepen dat jij rookt. Spreek je nog de waarheid ook

Tirza

pubermoeder

pubermoeder

21-09-2011 om 15:26

Ter verduidelijking

MIjn kinderen weten dat ik "meelees"dit was voorwaarde voor het mogen hebben en doen van MSN , Hyves facebook etc. Echter..ik denk niet dat ze zich dit in het gebruik van MSN realiseren.

Ik weet als geen ander hoe roken ruikt, (en wat je moet doen om het stiekem te doen, been there, done that)
Hoe slecht het voor je is,natuurljk hebben we uitgebreid gesproken over hoe slecht het is etc. Sterker nog, hij lijkt uitgesproken anti. Een vriendin van zus rookt, en dat vind ie stom en stinken...etc.. Maar dat kan ook de houding zijn, om zichzelf vrij te pleiten.

Dus..het is zeker geen illegaal verkregen info, niet de verkeerde volgorde...en naar mijn idee niet perse schening van de privacy. (een beetje inbreuk.. a la)

We gaan wel es zien hoe hier mee om te gaan....

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-09-2011 om 19:58

Illegaal?

"Illegaal verkregen info is info waar je weinig mee kunt doen."
In een rechtzaak, maar het gaat nu om opvoeding. Dus natuurlijk kun je er wat mee doen!

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2011 om 00:03

Ijsvogeltje

Als je kinderen niet weten dat je in hun msn-gesprekken neust is het inderdaad 'illegaal' verkregen info. Je gaat doelbewust over hun privacy heen om erachter te komen of alles pluis is. Ik heb het ook gedaan en dat weten ze (denk ik) nog steeds niet. Ik wilde, toch ietwat ongerust gemaakt door alle verhalen van nare toestanden, toch af en toe eens kijken of het bij mijn dochters vriendelijk bleef of juist niet. Áls ik al eens iets las wat ik rijp voor een gesprek achtte liet ik dus nóóit weten dat ik op MSN gelezen had. Op zich was die informatie niet eens zo interessant. Ik zie bijna gelijkwaardige 'gesprekken' nu op Facebook voorbij komen. Openlijk, voor iedereen leesbaar die 'vriend' is. Daar kan ik dus gewoon van laten weten dat ik het ook gelezen heb.
Als je over het woord 'illegaal' valt, dan snap je hoop ik wel dat ik daar 'stiekem' mee bedoel.

pubermoeder

pubermoeder

24-09-2011 om 13:39

Blijft lastig

Gisteren kwam hij thuis en rook enorm naar rook. Ik heb hem direct geconfronteerd. KWam doordat 1 van vrienden had gerookt zei hij.
Maar..ze waren de hele tijd buiten geweest , dus dat was te doorzichtig.
HIj vroeg me heel verontwaardigd waarom ik hem niet vertrouwde als hij zei dat hij echt niet zelf rookt!

En dat doet me dus nog het meeste zeer. Hij speelt in op mijn "tere plek" het onvoorwaardelijk achter je kind staan. Maar dus glashard bedriegen.

Tegen beter weten in hoop ik dat hij, nu hij weet dat ik achterdochtig ben, stopt. HIj weet al te goed dat ik hem zn vrijheden in zal perken als ik hem real life betrap.

WOrdt vervolgd...

Tirza G.

Tirza G.

24-09-2011 om 16:27

Illegaal, stiekem

Ik snap wel dat illegaal bedoeld wordt als 'stiekem'. Maar hij rookt toch ook illegaal/stiekem? Wat is erger dan? Hij doet iets duur en ongezonds en is een kind - jij bent de ouder en doet iets onbenulligs: MSN-gesprekken lezen. Als hij niet wil dat je die leest, moet hij ze maar afschermen. Dat kan, namelijk

Ik zou de duimschroeven ietsje aandraaien. Met welke vriend was hij buiten, ken je die, zie je die wel eens? De volgende keer heeeeeeeeel nonchalant zeggen: goh, wat vinden jouw ouders er van dat je rookt, wéten ze het? Ik ben zoooooooo blij dat Mijn Pietje niet rookt.......en dan kijken wie er wit rond de neus wegtrekt.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.