Nancy0811
21-10-2008 om 13:22
Jongens met oorbellen
Ik heb twee jongen en oorbellen, piercings en tattoos zijn bij mij in huis 'a big no bo'. Ik wil het niet hebben.
Wordt ik gisteren opgebeld door mijn ex die mij verteld dat mijn zoon in het afgelopen weekeinde een oorbel in elk oor heeft laten schieten.
Ik heb gezegd dat hij moet eisen dat mijn zoon die dingen uit zijn oor haalt.
Na een nachtje erover geslapen te hebben, vraag ik me af: is het nu wel zo'n issue, ben ik misschien een enorme zeurpiet om zo tegen een oorbel te zijn?

Kaaskopje
27-10-2008 om 00:27
Geen smoesje
Ik heb er totaal geen smoesje in gezien vanwege het ontsmetten. Die dingen moesten er gewoon uit.
Ik zou er ook flink de pee over in hebben als mijn kind zo'n actie zou houden. Ik wil het niet, kind doet het toch, met geld dat ik voor iets anders denk mee te geven en ex blijkt het eigenlijk goedgekeurd te hebben terwijl die ook best wel wist hoe de wind waaide in het huis van ex-vrouw. Oehhhhh, om gek van te worden! Maar wat win je erbij om de oorbellen er weer uit te laten halen? Goed, zoon weet zijn plaats weer. Hij heeft niets in te brengen, want hij is tenslotte nog minderjarig. Maar is dat prettig? Wil je zo'n verstandhouding met je kind?

Hillary
27-10-2008 om 14:30
Wel erg hard voor nancy
Volgens mij is iedereen wel erg hard tegen Nancy. Persoonlijk vind ik hier de vader een enorme slapjanus. Zoon woont bij hem, maar als het even te lastig wordt belt hij moeder. Zoals ik het interpreteer was de vader er ook niet blij mee en belt de moeder om het op te lossen. Jammer dat moeder daar in trapt, ze had vader moeten zeggen dat zoon nu bij hem woont, dat je het persoonlijk afschuwelijk vindt, maar dat vader maar moet kijken hoe hij het oplost en dat je graag per omgaande het geld terug wilt, omdat het daar niet voor bestemd was. Wat mij verder bevreemdt zowel van vader als zoon is dat de wond nog helemaal niet verzorgd was en eigenlijk vind ik ook dat als je 15 bent en niet in staat om de aanwijzingen van de juwelier op te volgen je ook geen oorbellen hoort te hebben, dus oorbel er uit dan maar. Zoon zei tegen moeder dat oorbel er niet uit kon, wat natuurlijk onzin is, zo'n oorbel kan er altijd uit, ofwel hij loog en dat was al de tweede keer in dit verband, want eerst loog hij over het bestedingsdoel van het gekregen geld. En als je kind zo keihard tot 2x toe in je gezicht staat te liegen, kan ik me best voorstellen dat je erg boos wordt en die oorbel er gewoon uit haalt. Kan best zijn dat hij dan vernederd is, maar dat was de moeder ook door zijn gelieg. Ofwel je gedraagt je volwassen, spaart voor je oorbel en verzorgt de wond erna of je doet dat niet, maar dan moet je niet piepen dat je ook als een kind behandeld wordt. En wat mij betreft treft de vader in deze de meeste blaam. Hij had het op moeten lossen en anders minimaal in de gaten moeten houden dat die wond verzorgd werd. En Nancy ik denk dat je moet proberen los te laten, zoon woont nu bij vader dus sommige dingen heb je geen grip meer op, je moet accepteren dat het nu op vaders manier gaat. Zoon zal gerust door schade en schande wijs worden. Had die oorbel er gewoon in gelaten dan was hij er vanzelf wel uit gekomen door de onsteking of had de huisarts het moeten doen (waar hij uiteraard alleen of met vader naartoe ging).

Sancy
27-10-2008 om 16:26
Nee hillary, niet helemaal
Ik ben het niet eens met enkele opmerkingen in jouw posting.
Hillary: "Zoon woont bij hem, maar als het even te lastig wordt belt hij moeder. Zoals ik het interpreteer was de vader er ook niet blij mee en belt de moeder om het op te lossen." --> dat is inderdaad jouw interpretatie, want volgens mij zegt Nancy in haar startposting alleen dat de vader haar belde (om haar op de hoogte te brengen).
Hillary: "dat was al de tweede keer in dit verband, want eerst loog hij over het bestedingsdoel van het gekregen geld." --> ik geloof dat meer mensen reageerden met de opmerking dat de zoon loog over het doel van het geld. Maar ook dit lees ik anders, Nancy schreef namelijk "Bij school aangekomen vraagt hij of ik 25 gulden heb voor het weekeinde. Ik vermoedde dat hij met zijn vrienden naar de film zou gaan." Nancy heeft dus niet gevraagd waar het geld voor bedoeld was, maar gewoon zelf iets ingevuld. Tsjah, dan loop je nu eenmaal het risico dat je het fout hebt.
Overigens vind ik niet dat de vader blaam treft wat het zetten van die oorbellen betreft. Wél vind ik dat de vader had kunnen controleren of e.e.a. wel goed genas inderdaad.

klokje 2
28-10-2008 om 13:47
Ja hoor,
helemaal eens met Sancy.
En dat die oorbellen niet uit kunnen/mogen is ook geen leugen, want als je de oorbellen er uit haalt voordat de wondjes zijn geheeld, groeit de boel onmiddelijk weer dicht en is al dit leed voor niets geweest.
Ook volledig eens met Kaaskopje: bied je excuses aan aan je zoon. Dit is geen behandeling. Heb er alsjeblieft begrip voor dat hij woest op je is.

Nancy0811
28-10-2008 om 17:35
Lara 10
Lara 10: Wat ik raar vind is dat ze de oorbellen er met een smoesje uit laat halen. Tenminste zo begreep ik het . Haar zoon heeft vast niet begrepen dat ze dan niet meer terug konden.
Beste Lara.
Ik heb de oorbellen niet met een smoes uit zijn oor gehaald. Wij hebben al lang geleden uitgebreid met hem gesproken over oorbellen, piercings, tatoes en dergelijke en ook uitgelegd waarom we daar tegen zijn. We hebben dat wel degelijk onderbouwd. Het was niet zo dat we gewoon hebben gezegd: niet en daarmee uit!
Ik heb ook deze keer, toen ik de oorbellen eruit heb gehaald, tegen hem gezegd waarom ik ze eruit haal. Ik heb daarna ook met hem gesproken en dit weer herhaalt. Daarnaast heb ik hem uitgelegd dat ik het respectloos vond van hem om mij geld af te troggelen om het dan te gebruiken voor iets waar ik tegen ben.
Wat zijn vader betreft: die vond het ook niet goed maar heeft, na het zeggen van 'doe het uit' verder geen enkele actie ondernomen. Tegen mij zei hij: 'ik heb gezegd dat hij ze uit moet doen maar hij zegt dat het nog niet kan' en daar blijft het dan bij.
Ik geloof best dat je pubers los moet laten en dat doe ik zeker ook wel. Alleen zijn er bepaalde regels waar ze zich wel aan moeten houden. En die regels zijn bekend en die regels zijn besproken en onderbouwd en zijn afgesproken!
En het feit dat hij bij zijn vader is gaan wonen: inderdaad hij is vrij om die keus te maken. Daar heb ik hem dan ook vrij in gelaten. Ook dit is eerst met alle betrokken partijen samen besproken. Ik neem hem niet kwalijk dat hij bij zijn vader is gaan wonen. Ik heb altijd het contact tussen kids en pa aangemoedigd. Eigenlijk nog meer dan pa zelf. Ik vind namelijk niet dat kinderen moeten lijden onder het feit dat ma en pa het niet met elkaar kunnen vinden. Dus dat leed is er niet.

Tinus_p
28-10-2008 om 19:18
Jeumig
Nancy:
"Ik geloof best dat je pubers los moet laten en dat doe ik zeker ook wel. Alleen zijn er bepaalde regels waar ze zich wel aan moeten houden. En die regels zijn bekend en die regels zijn besproken en onderbouwd en zijn afgesproken!"
Lees nou eens zelf wat je schrijft... Volgens mij staat er, kort samengevat; 'ik geloof best dat je pubers los moet laten alleen doe ikzelf iets heel anders.'

Nancy0811
28-10-2008 om 19:45
Beste mensen
Toch frapant. Uit 90% van de reacties kan ik opmaken dat mensen mij wel een bitch vinden. En dat terwijl ik door familie en vrienden juist een watje genoemd word wat op de opvoeding van mijn kroost betreft. Ik laat ze over me heen lopen en moet ze strenger aanpakken, wordt er steeds gezegd. Laten we het er maar op houden dat jullie mij sec kennen van mijn berichtje hier op het forum.
Ik moet zeggen dat Hillary de spijker op de kop slaat. Zij verwoord precies wat ik bedoel en wat ik probeer duidelijk te maken.
En Tinus_p: je laatste posting: mijn stelling klopt wel degelijk. Ook voor pubers, of je ze nu los laat of niet, zijn er bepaalde afspraken waar iedereen zich aan moet houden. Daarom zijn ze 'afgesproken' en niet 'opgelegd'. Dat geef ik ook duidelijk aan. Anders is het hek van de dam. En die regels gelden niet alleen voor pubers. Ik neem aan dat je op je werk ook niet kan doen en laten waar je zin in hebt, ook als volwassenen maak je afspraken en houdt je je daaraan. Dat geldt ook bij mij thuis. Misschien bij jullie niet.
Van afspraken kan in overleg worden afgeweken. Dat doe je niet door te liegen en achter iemands rug om iets doen met de gedachte: 'zoek het maar uit met je regel' of 'als ze er eenmaal inzitten kunnen ze er toch niet meer uit'.
Mijn zoon weet donders goed dat als hij mij 30 gulden had gevraagd voor oorbellen ik hem dat niet had gegeven. Daarom werd gevraagd voor geld voor het weekeinde. Omdat ik wist dat hij bij zijn beste vriend zou logeren en ik ook weet dat ze samen altijd gaan sporten of naar de film gaan, komt het niet in mijn hoofd op om te denken dat hij oorbellen zou gaan schieten. Mijn fout? Misschien wel. Echter, en dat noemt men ook mijn zwakke punt, komt het niet in mijn hoofd op om te denken dat mijn zoon 'iets verkeerds' (whatever dat ook moge zijn) zou doen.
En voor al diegenen die vinden dat ik mijn excuses moet aanbieden: dat doe ik echt niet. Als ik, naar mijn mening verkeerd heb gehandeld, zal ik altijd mijn excuses aanbieden. Dat zeker. Maar in dit geval denk ik toch echt dat als er excuses aangeboden moeten worden, dat hij die stap moet zetten.
Hillary, jou raad, daar kan ik iets mee. Thanks.
En wat de oorbellen betreft: het is nu een week geleden. Als hij echt een statement had willen maken, was hij de volgende dag weer oorbellen gaan plaatsen. Dat is niet gebeurd.

Tinus_p
28-10-2008 om 19:55
Heu
Nancy:
"Mijn zoon weet donders goed dat als hij mij 30 gulden had gevraagd voor oorbellen ik hem dat niet had gegeven."
GULDEN? Heeft hij je EUR13.50 gevraagd?
Verder; het maakt mij niet uit of je je iets aantrekt van mijn mening. Tis jouw zoon, waar je nu ruzie mee hebt, niet de mijne.

Tihama
28-10-2008 om 20:33
Over smaak valt niet te twisten
Wat mij zo opvalt aan deze discussie, is dat het helemaal niet gaat over gezondheid of veiligheid, maar over of het 'mooi staat'.
Als het een meisje was geweest had het wel gemogen. Dat vind ik nou zo vreemd. Je gaat dus twisten over smaak met een jongen van 15 en hem dan vervolgens ook nog forceren om zich aan te passen aan jouw smaak.
Als dít loslaten is, dan vraag ik me af wat je verstaat onder 'vasthouden'.
Tihama

Maylise
29-10-2008 om 00:46
Piercings en zo
Persoonlijk zou ik inderdaad geen piercings er met een smoesje uit laten halen maar uit het laatste bericht van Nancy had ik begrepen dat dit dus niet het geval was.
Ik vind het niet raar om als ouder te zeggen dat je geen piercings wil zolang ze minderjarig zijn en dat mochten ze die piercing nemen ze deze er weer uit moeten halen. Dat is in mijn ogen wel een maatregel die je als ouder geoorloofd bent te nemen. Deze situatie is natuurlijk wel wat gecompliceerder gezien de ouders gescheiden zijn.
En ach of Nancy streng is. Het kan altijd erger. Ik zag een poosje geleden Judge Judy op TV die vertelde dat toen een van haar zoons studeerde hij een oorbel in had gezet. Judge Judy ging zoon ophalen in de vakantie en toen ze de oorbel zag vertelde ze hem dat hij het huis niet in kwam tot hij die oorbel er uit had gehaald. Dat deed zoon dus maar. Het ging om een volwassen zoon dus.
Zelf heb ik niet zo veel bezwaar tegen piercings maar het zou wel van de situatie afhangen. Ik zeg niet zonder meer ja er tegen. Toen dochter van nu 20 wat jonger was wilde ze een neuspiercing en dat mocht toen niet van ons. Pas als ze 18 was. Toen wilde ze het niet meer overigens. Verder heeft niemand hier ooit een piercing gewild, alleen gaatjes in de oren. Mijn beide oudste dochters hebben twee gaatjes in elk oor, de tweede heeft zelfs drie gaatjes per oor. Alleen nu ze volwassen zijn gebruiken ze alleen nog maar een gaatje per oor en heel soms twee. Maar daar had en heb ik niet zo'n bezwaar tegen. Dochter van 20 heeft het wel eens over een navel piercing gehad maar dat is er nooit van gekomen.
Maylise

Kaaskopje
29-10-2008 om 01:04
Excuses
Natuurlijk moet je alleen met excuses komen als je erachter staat.
Je zegt dat je Hillary het goed verwoord heeft. Dit dus ook:
"Zoon zei tegen moeder dat oorbel er niet uit kon, wat natuurlijk onzin is, zo'n oorbel kan er altijd uit, ofwel hij loog en dat was al de tweede keer in dit verband, want eerst loog hij over het bestedingsdoel van het gekregen geld. En als je kind zo keihard tot 2x toe in je gezicht staat te liegen, kan ik me best voorstellen dat je erg boos wordt en die oorbel er gewoon uit haalt. "
Dit is geen liegen. Hij zegt hiermee niet dat de oorbel er letterlijk niet meer uitkan, maar dat als de oorbel eruitgehaald wordt dat een ramp is voor het geprikte gaatje. Dat gaatje kun je dan namelijk zo goed als zeker als verloren beschouwen. Door de ontsteking en de verse wond is dat gaatje niet meer bruikbaar. In die zin kun je zo'n pas geprikte oorbel niet verwijderen. Helemaal juist gezegd en ongelogen. Dat gaatje doet inmiddels flink zeer dus ook al zou je willen dan kun je er echt niet de volgende dag weer opnieuw een oorbel doorheen drukken. Zelfs stoere mannen zouden dat geen prettig idee vinden. Tjonge, wat een inlevingsvermogen!
Lara, het is en blijft jouw zoon en het gaat ons dan ook eigenlijk niets aan hoe jij dit soort dingen oplost, maar ik ben toch van mening dat dit niet het juiste moment was om je tanden op deze manier te laten zien. Er is nu een situatie ontstaan waarin aan beide zijden de kaken stijf op elkaar geklemd gaan worden. Als ik je dochter was zou je naar excuses kunnen fluiten.
Je zoon is om de een of andere reden bij je ex-man gaan wonen. Soms is met stroop smeren een betere manier om een kind niet van je te vervreemden dan met azijn en bovendien zijn er belangrijker zaken in het leven dan van gaatjes prikken een principe kwestie te maken.