Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Jongeren en alcohol

Mijn dochters (14 en 15) behoren tot vriendengroepen (jongeren tussen de 15 en 17 jaar) waar zo'n beetje iedereen drinkt. Overigens drinkt sowieso bijna iedereen als ik hen moet geloven. Zelf drinken ze vrij weinig. Ze nemen wel eens een slokjemaar ze zijn altijd nog nuchter als ik ze ophaal s'avonds laat. Mijn dochters zijn vaak bij anderen maar als ze hier zijn dan haal ik geen alcohol. Iedereen neemt echter zijn eigen fles mee. Moet ik dit verbieden of niet? Als ik verbied dat ze hier drinken dan komen ze gewoon niet meer en gaan ze bij anderen of op een openbare speelplaats hangen en drinken. Wat vinden jullie?


Jouw huis, jouw regels. 

Op hun 14 à 15 zou ik ze écht veel te jong vinden.

En eigen flessen drank van anderen zouden gewoon niet binnenkomen. Komen de desbetreffende vrienden dan niet binnen zegt dat genoeg over hen.

Op hun 16 à 17 zouden ze terug mogen komen onderhandelen.

Op een openbare speelplaats laten drinken, dan zitten ze zo bij bureau halt 😉.

Maar inderdaad, jouw huis, jouw regels. Hier zitten ze ook wel eens, 17/18 jaar en hier drinken ze wel eens wat. Maar bij sommigen mogen ze niet drinken, wat ze dan ook goed vinden! Regels die ergens geleden hebben ze gewoon te respecteren vind ik. 14/15 jarigen vind ik te vroeg, of het moet bv een glaasje bubbels zijn met oud en nieuw. Maar niet wekelijks

Dochter van 16 was laatst bij een etentje met vrienden waar ook de ouders van de gastheer waren. Die mensen hadden er geen probleem mee om de 15- en 16-jarigen rijkelijk te voorzien van bier, wijn en Bacardi. Ik vond dat echt belachelijk. Sommige kinderen waren behoorlijk aangeschoten en die hebben ze doodleuk op de fiets naar huis laten gaan.

Ik zou dat dus niet doen. In mijn huis krijgen minderjarige kinderen van een ander geen alcohol te drinken. 

Het is dus al een gewoonte en nu pas vraag je je af of je het moet verbieden? Waarom niet de eerste keer al? (Dat geldt voor zowel je dochters die drinken, als voor het meenemen van drank door hun vrienden.)
Gaan je dochters meer drinken als hun vrienden niet meer bij jou thuis komen? 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

11-07-2021 om 08:02

Gewoon niet. Het argument dat ze het beter veilig onder moeders vleugels kunnen leren gaat hier (en bij sigaretten) écht niet op.

Hoe langer je het kunt uitstellen hoe kleiner de kans dat ze (veel) gaan drinken. Alcohol is gewoon vergif, hoezeer men het ook probeert te bagatelliseren. De hersenen van pubers zijn nog niet volgroeid, en daardoor levert alcohol sneller schade op.

Hier kun je een folder met informatie over de effecten van alcohol bij jongeren vinden:

https://www.trimbos.nl/aanbod/webwinkel/product/pm0299-zien-drinken-doet-drinken

Van mij zouden ze wel een pilsje krijgen op voorwaarde dat ik zeker weet dat de ouders het goed vinden. Mijn zoon is inmiddels al 28 maar vroeger bespraken wij dat als ouders zjnde onderling.

Infobericht

Verwijderd ivm trollen

Biscuitje

Biscuitje

11-07-2021 om 11:26 Topicstarter

Valeria schreef op 11-07-2021 om 07:22:

Het is dus al een gewoonte en nu pas vraag je je af of je het moet verbieden? Waarom niet de eerste keer al? (Dat geldt voor zowel je dochters die drinken, als voor het meenemen van drank door hun vrienden.)
Gaan je dochters meer drinken als hun vrienden niet meer bij jou thuis komen?

Valeria, ik heb het ook altijd verboden maar ik heb er voor mijn gevoel maar heel beperkt zicht op. Mijn kinderen zijn weinig thuis en veel bij anderen. Overigens drinken mijn eigen kinderen nauwelijks. Ze nemen wel eens een slokje maar vinden het naar eigen zeggen niet lekker en ze weten ook dat het slecht voor je is en ik het niet wil hebben. Maar zouden ze meer gaan drinken dan weet ik niet hoe ik dat kan verbieden. Overigens hebben jullie wel een punt. Ons huis, onze regels, dus ik kan het gewoon bij ons verbieden inderdaad.

Bij ons thuis is alcohol gewoon verboden onder de 18. En ze verbieden het mij ook trouwens  . Hun vader drinkt sowieso niet en ik sinds een paar jaar ook niet meer.

 Pas boven de 18 drinken ze wel eens wat met vrienden, die zijn gelukkig ook redelijk rechtlijnig daarin. Maar hoe dan ook, jouw huis jouw regels.

Als het verder wel gezellig is dan komen ze toch wel. Hier mag verder wel redelijk veel (we mopperen niet over een tattoo of felgekleurd haar in ieder geval) en we zijn altijd aardig tegen langswapperende tieners dus dat scheelt misschien ook. Onze Brabantse schoonzoon is sinds hij bij ons komt vrijwel helemaal over op 0.0, dus we hebben blijkbaar wel een goede invloed.

En wat je kinderen buitenshuis doen, daar gelden voor hen ook jouw regels lijkt me. Het zijn immers jouw kinderen. Ze mogen vast geen bushokjes slopen en dat kun je ook niet controleren dus waarom niet gewoon alcohol verbieden? Je zet daar toch een norm mee neer en gaan ze een keer over de schreef dan moeten zij zich daar maar stom over voelen. Ik zou niet meebuigen met "ja maar andere kinderen" . Dan is er altijd wel wat.

Mijn puberella heeft het thuis over scheikundige reacties van alcohol in het lichaam. Ik dacht dat dat iets is dat ze op school leren maar blijkbaar dus niet. 
Dat alcoholverbod tot 18 jaar is er toch niet zomaar? Ik zou het iig niet toestaan maar hier is het geen punt van discussie

Charrel schreef op 11-07-2021 om 08:55:

Mijn dochter is 15 en zoon is 14. Alcohol komt er voor hun nu nog niet in. Op die leeftijd dat hersens nog in ontwikkeling zijn is dat heel slecht. Ik ben heel vrij ingesteld voor ze en ze mogen bij ons thuis echt heel veel (bijv seks hebben, want dat is lekker en gezond), maar dat geldt niet voor alcohol, sigaretten en drugs.

Kennen wij elkaar? Hier zeggen wij ook regelmatig dat seks lekker en gezond is

Je hebt dus eigenlijk geen regels mbt tot alcohol en je kinderen. Ik zou eerst bepalen wat jij voor jouw kinderen wilt en dan regels bepalen en ze dan vervolgens ook gaan handhaven. Nu hoop je gewoon dat het allemaal wel losloopt, je laat de controle los en dat voelt denk ik niet helemaal oke. Kan ik mij voorstellen want je neemt geen verantwoordelijkheid hierin, zoals ik het zie.

Mijn kind is bijna 13 en ik heb afgelopen jaar al moeten ingrijpen omdat er op een verjaardagsfeestje alcohol zou zijn. Er zouden gasten komen (ouders wisten hier niet van) die alcohol zouden meenemen. Ik kwam hier achter (ik kijk mee op de wahtsapp van mijn kind) en heb de ouders benaderd. Ik heb ze geinformeerd en aangegeven dat mijn kind niet zou komen als die jongens ook zouden komen (met of zonder drank, ik wil niet dat mijn kind in aanraking komt met kinderen die op zo'n jonge leeftijd al met alcohol bezig zijn). Uiteindelijk zijn de jongens geweerd en kon mijn dochter naar het feestje. Je hoeft het natuurlijk niet eens te zijn met mijn regels, maar als je regels hebt moet je zo ook handhaven. Mijn dochter wilde helemaal niet drinken (de rest van de meiden die daar waren ook niet) maar dit was een onverwachtse omstandighedi waar ze nog te jong voor was om goed mee om te kunnen gaan. Dus zorg er voor dat je voor jezelf duidelijk hebt wat je wilt en wees daar dan ook duidelijk over en handel daar dan ook vervolgens naar, anders heeft het totaal geen zin. Ik vond het best wel moeilijk om zo in te grijpen, ik was ook de enige ouder die duidelijk stelling nam. Maar alles staat en valt met communcatie en uitleg. Ik heb dit ook (weer) aangegrepen om mijn dochter uit te leggen waarom ze (nog) niet mag drinken, ik denk dat het ook erg belangrijk is om niet enkel te verbieden maar daar ook een goede uitleg bij te geven.

Marty1984 schreef op 10-07-2021 om 23:21:

Op hun 14 à 15 zou ik ze écht veel te jong vinden.

En eigen flessen drank van anderen zouden gewoon niet binnenkomen. Komen de desbetreffende vrienden dan niet binnen zegt dat genoeg over hen.

Op hun 16 à 17 zouden ze terug mogen komen onderhandelen.

Helemaal mee eens! 16/17 is net weer anders dan met 14/15. Toch dan blijft het: jouw huis jouw regels.

Ik zou zeggen dat bij jullie thuis jij de regels bepaalt. Als het goede vrienden zijn komen ze toch wel. Bij andere thuis kun je niet veel veranderen, misschien eens met meerdere ouders van mensen uit hun vriendengroep er over hebben. En je kunt je dochters natuurlijk inlichten dat jij liever hebt dat ze niet drinken. Maar groepsdruk werkt hier vaak wel tegen.

De leeftijd die jij toepasselijk vindt om te drinken is iets wat je zelf moet betalen.

Als je naar mijn mening vraagt: ik vind 14 (en 15 ook nog wel) best jong. 16 vind ik een betere leeftijd om te beginnen. Dat wil echter niet zeggen dat ik mijn kinderen op die leeftijd van veel alcohol wil voorzien thuis. Maar het is dan oke als ze soms met vrienden wat drinken (met mate).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.