Vic
29-09-2012 om 21:41
Kaarsen branden op (slaap-) kamer
Zou jouw puber (geur-) kaarsen mogen branden op zijn of haar slaapkamer? Dochter (13) en ik verschillen van mening en zij vindt het 'nogal overdreven' dat ik het te gevaarlijk vind.

Minna
29-09-2012 om 22:03
Veilige manier
Het zou van mij niet per definitie niet mogen. Als het op een veilige manier gebeurt, mag het best. Dan denk ik aan waxinelichtjes en dergelijke in goede houders en op een veilige plek. Kandelaarkaarsen zou ik minder blij mee zijn. En ook niet als er het risico is op in slaap vallen, dus niet als ze in bed ligt. Je zou de voorraad kaarsen/aansteker beneden kunnen houden, zodat je er wat zicht op hebt als er wat aan gaat.
Kortom, ik zou wat sturen in de manier waarop, maar het zou wel mogen.

Tirza G.
29-09-2012 om 22:18
Tja
Mij kun je niet rekenen. Ik mocht het en heb bijna het huis af laten branden. Het laten branden van een kaars vond ik namelijk erg saai, dus ik had er wel 2 of 3 tegelijk en ging dan van die stukjes kaarsvet bij andere kaarsen bij de pit leggen om mooie druipkaarsen te maken (was toen erg in). Toen ik dat zat was, ging ik stukjes papier tegen de vlam aanhouden. Affijn, maak het verhaaltje zelf af en kleur de plaatjes.
Tirza

Aagje Helderder
29-09-2012 om 23:17
Oooh tirza
ik ben geen beelddenker, maar hier krijg ik meteen n beeld bij. Ik zie je bezig gewoon. Met die alle-kleuren-door-elkaar-heen kaarsen....? Ieuw, wat eng, wat eng....
Maar Vic, nee denk dat mijn verder ook best verstandige puber t niet zou mogen. Zelfs verstandige pubers overzien niet alles, lopen weg, zetten toch dat raam open, hebben n sfeervol gordijn dat nog leuker uitkomt bij die kaars, vul maar in.
Aagje

Mama 5
29-09-2012 om 23:19
Nee
Hier mag het absoluut niet. Veel te gevaarlijk, brrrr.
Als het misgaat is het rampzalig. Wijhebben al een keer bijna brand gehad met een dekentje wat voor de sfeer over een gloeilamp was gedrapeerd. Het gaat echt snel hoor, je gelooft je ogen niet.

Evanlyn
29-09-2012 om 23:29
Geurstokjes
Bij Sabon en Rituals kun je geurstokjes krijgen. Daar zit geen vuur bij en ze werken best lang. De kamer van de dochters stinkt nu een uur in de wind (vind ik tenminste). Wel prijzig, maar oudste betaalt het zelf en ze blijven eindeloos "goed".

Shonagh
30-09-2012 om 00:02
Alleen waxinelichtjes
maar dat doe ik zelf ook het liefste, kan je nog eens even de kamer uitlopen en ergens blijven "plakken", zonder je zorgen hoeven te maken over de kaarsen Wel zorgen voor een stevige ondergrond en niet in een boekenkast ofzo.

Moppeke
30-09-2012 om 11:51
Nee
Absoluut niet. Moet er niet aan denken.
Ongelukje zit een klein hoekje. De kaarsjes die branden, doen dat in de woonkamer, verder nergens in huis.

Petr@
30-09-2012 om 11:52
Absoluut niet
maar dit zeg ik nu met het beeld van 2 puberzonenkamers voor ogen waar ik mijn nek breek over de rotzooi )

skik
30-09-2012 om 12:33
Ligt aan kind
Mijn dochter brandt vaak geurkaarsen op haar kamer. Dat zijn meestal waxinelichtjes of van die glaasjes gevuld met kaars. Ze zet ze op haar kaptafel waar een glasplaat op zit, dus er kan weinig mis gaan. Zij is heel netjes, georganiseerd en verantwoordelijk. Chaotische dochter 2 met dito kamer mag het echt niet, da's levensgevaarlijk.
skik

Tink
30-09-2012 om 14:09
Nee
Verhaal uit de praktijk hier: oudste van toen 15 ofzo (verstandig en verantwoordelijk kind) moest een paar jaar geleden een of ander experimentje doen waarbij een paar waxinelichtjes op moesten branden. Keurig gevraagd, ja dat mocht, maar wel in de keuken ajb.
Aangezien ze geen uren wilde gaan zitten wachten op de afloop, en er nog een klein peuterzusje rondliep in huis, had ze die dingen op een hoog plankje gezet.
Tot zover allemaal veilig en hartstikke verantwoordelijk en zo.
Alleen: vlak boven dat plankje (cm of 15 tussenruimte) beginnen de keukenkastjes.............
Om met Tirza te spreken: kleur het plaatje zelf in en maak het verhaal af. Er zitten nu 3 niet meer te verwijderen bruine plekken onderaan het keukenkastje. En ik heb de hemel op mijn blote knietjes bedankt dat dat de enige schade was, het had héél anders af kunnen lopen.
Kortom, kaarsen, hier alleen in de huiskamer en onder toezicht van een volwassene.

Ely
30-09-2012 om 14:26
De spijt van theorie
Voor dit soort situaties gebruik ik altijd de spijt van theorie; waar kan kan ik het meeste spijt van krijgen;
1) ik ben een stomme, ubervoorzichtige moeder die haar kinderen geen kaarsen op de kamer gunt en daardoor daalt in de achting van kind en omgeving
2) mijn huis fikt af
Ik baal liever van het eerste dan van het tweede dus helaas; geen kaarsjes
Moet er wel bijvertellen dat ik ben opgegroeid met een kind in de nabije omgeving die verminkt was door brandwonden dus dat helpt ook niet....
Ps: ja deze theorie moet je niet zonder kansberekening gebruiken, anders mogen ze niets meer
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.
30-09-2012 om 15:04
De waxinellichtjes en de verstandige puber
Ik heb twee heel verstandige pubers. Mijn bovenmatig intelligente zoon, toentertijd 6 VWO mét scheikunde, pakte een brandend waxinelichtje van tafel, liep er mee naar de keuken en goot al die vloeibare rotzooi (ik zei al, hij is heel netjes) in de gootsteen. Alwaar het onmiddellijk stolde en leidde tot een hoop gedoe.
En dan dat hóófd. Of dat hij dat echt niet had kunnen weten. Zucht.
Tirza

Vic
30-09-2012 om 16:03
Ik neig naar 'nee'
Ik ben blij met alle reacties want ik kwam er zelf niet zo goed uit. Ik ben nl altijd een beetje huiverig met kaarsen. Met het kerstdiner zet ik altijd wel kaarsen op tafel maar als we dan gaan eten doe ik ze uit. Ook in restaurants blaas ik ze uit, tenzij het echt van die compleet afgesloten 'bollen' met waxinelichtjes zijn. En dan bij mijn oudste, met haar frutsels, knutsels en onhandige acties. Nee, dat is echt geen fijn idee.
We hebben het nog even gehad over randvoorwaarden en toen schetste oudste het beeld van haar kamer, zonder beddengoed, knuffelbeesten en gordijnen. Brandblusser en tuinslang in de buurt, en dan een geurkaarsje in het midden van de kamer: 'Goh, wat ruikt dat lekker hè.'
We gaan maar eens kijken naar geurstokjes of -olie. Gaat ze niet blij van worden, pfff ;-(

mix
30-09-2012 om 17:59
Nee nee nee mijn
oudste vergeet het als ze wegloopt of valt gewoon in slaap.
Mijn jongste (inmiddels 20) is en blijft een Tirza en tirzazoon in het kwadraat.

Minna
30-09-2012 om 18:16
Goh
Goh, wat zijn jullie hier allemaal stellig in. Ook logisch, als ik sommige ervaringen lees. Ik ging er van aan mezelf twijfelen, omdat oudste dochter het dus wel mag. Ik heb dit draadje met haar doorgesproken en dat leverde in elk geval een goed gesprek op. De conclusie was dat ze het veilig aanpakt en er in dat opzicht niet zoveel bezwaren zijn, maar dat als ik het niet meer wil hebben, ze dat ook wel snapt en zich daarbij neerlegt.Op dit moment heb ik het nog niet verboden (waxinelichtjes in houdertjes op een salontafeltje, aansteker ligt beneden, dus ik weet wanneer er iets aan is en sowieso is dat maar zeer incidenteel, eigenlijk alleen maar vriendinnen).
Ik vraag me af of in hoeverre daar voor mezelf nog in meespeelt dat ze wel ervaring heeft met vuur in de vorm van scouting, waarbij ze ook kleintjes begeleidt als die iets met vuur mogen doen.
Overigens moet ik wel grinniken om het 'alleen onder toezicht van volwassenen'. Laatst waren we op bezoek bij familieleden van ver in de tachtig, met dus de nodige levenservaring. Vlak voor we arriveerden was een van de glazen planken uit hun kast geknapt. Juist ja, er stond een waxinelichtje onder ...
Goed om er naar aanleiding van zo'n draadje weer eens over na te denken.

Leen13
30-09-2012 om 18:54
Kunstlichtjes
Ik vond vroeger kaarsjes tijdens het eten zo gezellig. Echter zoon had van jongs af aan een absolute fascinatie voor vuur zodat we het alleen toestonden onder ouderlijk toezicht in de tuin vuur te maken. Inmiddels zijn er kunst waxinelichtjes, niet van echt te onderscheiden. Daar ga ik voor. Vuur is mooi maar het risico is te groot.

Asa Torell
30-09-2012 om 19:00
Vic
Dat jij het eng vindt lijkt me al een prima reden om het niet goed te vinden. Daarbij kun je dan desnoods wel toegeven dat het misschien onterecht is (wat ik niet vind trouwens, ik vind het ook gevaarlijk). Maar dat jij dan gewoon niet meer rustig zit.

Wiske71
30-09-2012 om 20:07
Nee
ik mocht als puber wel kaarsjes branden op mijn slaapkamer. En dat ging 1,5 jaar goed. Tot mijn 8 jarige zusje met de kaarsen en lucifers ging spelen in mijn kamer (ik was er niet bij). Ze stak 2 kaarsen aan en ging op de grond zitten spelen. Daarna wou ze gaan tekenen aan mijn buro. En zetten ze de brandende kaarsen in het boekenrek, zo onder een houten plank...
Gelukkig is het hele huis niet afgebrand, maar er was toch behoorlijk wat schade.

aq72
30-09-2012 om 23:45
Nee!
Kaarsen branden op de kamer?
Nee, nee, nee en nog eens NEE!!!!!!!!!!!!!
Waarom?
Daarom! Ik zeg NEE!

albana
01-10-2012 om 08:22
Afgebrand
Bij een meisje dat tijdens mijn puberteit bij mij op school zat is het halve huis afgebrand doordat zij kaarsen aanhad op haar kamer. Dus hier is het nee....nooit niet. Ik vind zowiezo een slaapkamer géén geschikte plek om kaarsen te branden. De meeste puberslaapkamers zijn niet superschoon, er is enorm veel nogal snel ontvlambaar matriaal (beddegoed, kleding, stof, etc.etc.) gordijnen, vaak klein ruimtes dus alleen daarom al.
En een paar jaar geleden is op mijn werk een spiegel in vlammmen opgegaan omdat er waxinelichtjes voor stonden die in de spiegel, spiegelden. Met kerstmis, niet eens zo veel, stuk of 4...leek ook hardstikke leuk....een spiegel die toevallig daar hing met ervoor een kastje en daarop stonden die waxinelichtjes. Totdat die spiegel oververhit raakte en in vlammen opging/uit elkaar klapte in kleine splinters....en bovenop de kast was 1 grote vlam i.p.v. die kleine waxinelicht-vlammetjes. Gelukkig was een brandblusser bij de hand en reageerde iemand meteen goed en adequaat erop...De kerstversiering rondom de spiegel stond ook al in de fik en de vlammen likten aan het plafond.
Tegenwoordig zijn er talloze voorschriften voor versiering in openbare ruimten,maar dat was er toen nog niet. Maar dat laatste incident heeft enorm veel indruk op me gemaakt...ik had er vrij zich op, maar was op afstand en het was al geblust vóor ik er was gelukkig. Maar het ging zo ongeloofelijk snel!
Sindsdien heb ik een aversie tegen kaarsjes, ja ook tegen waxinelichtjes. Er komen dus geen kaarsen en zeker niet op puberkamers en als ik denk aan de hoeveelheid spiegels die mijn meidenpubers hebben..... Dan doen ze maar (mooie) ledkaarsen aan, daar heb je best mooie van te koop. En ernaast voor de stinkerij van die geurstokjes.
groeten albana

Melanie
01-10-2012 om 09:32
Hier ook zo'n verhaal
Mijn vriendin vertelde dat, ze had met kerst een mooie kaars gekregen in een vorm. (kerstboom, of kerstman o.i.d.) Ze had 'm aangestoken en was deze op een gegeven moment vergeten en naar beneden gegaan.
Later kwam ze weer op haar kamer (de deur was dicht) en binnengekomen was het er helemaal mistig en dwarrelden er overal kleine stukjes roet rond. Kaars was compleet opgebrand/ingestort en wat er nu precies is gebeurd weet vriendin nog steeds niet, maar het is een wonder dat er geen brand is ontstaan! Ik denk dat het sowieso niet zo'n goed idee is om kaarsen aan te doen in ruimtes waar niet de hele tijd iemand is (dus alles behalve een woonkamer) Mijn vriendin doet ook wel eens waxinelichtjes aan in de wc, daar kan op zich niet veel gebeuren, alhoewel ik wel eens een krantenbericht heb gelezen van een ontplofte toiletverfrisser (spuitbus) die op de toilet stond. Dus hier gewoon alleen in de woonkamer, verder niet. (doe dan maar een snoer kerstlichtjes ofzo, staat ook leuk)

Paal
01-10-2012 om 09:33
Ik vind het geen probleem. Bij beide kinderen niet. Verschil is misschien dat ze erg grote kamers hebben waarbij ruimte genoeg is om de kaarsjes, waxinelichtje lichtjes, dat dan weer wel, te laten branden.

Jippox
01-10-2012 om 14:07
Nee, maar (ook) om andere reden
In een ver verleden ben ik eens in slaap gevallen met een brandende kaars naast mijn bed. Er is op zich niks gebeurd, kaars is opgebrand en toen gedoofd. Maar de volgende ochtend snoot ik mijn neus en toen was mijn zakdoek helemaal zwart! Daar schrok ik toch wel van. Erg gezond kan het nooit zijn wat je zo allemaal inademt. Je ziet het in huis ook wel als je veel kaarsen brandt (ga na de kerst maar ramen zemen, dan heb je ook zwart water). Sindsdien brand ik sowieso veel minder en minder vaak kaarsen, en in de slaapkamer al helemaal nooit meer.

rugby
01-10-2012 om 15:06
Zeggen wanneer aan en uit
mijn dochter was wel ouder toen ze het mocht, maar ze zegt nog altijd even wanneer ze een kaars aan doet en wanneer ze hem weer uit doet. En idd waxine lichtjes in glaasjes, niet bij gordijn etc.

Marjolein
03-10-2012 om 00:28
Mijn broer
brandde kaarsen om de rooklucht te verdrijven.
Werkte goed. Totdat ik een keer van mijn huiswerk opkeek en dacht wat een rook in de gang?
Zijn hele bureaublad stond in de hens. Enorm hoog vuur.
Broer was vertrokken en had de kaars laten branden.
Gelukkig waren mijn ouders thuis we hebben gezamelijk met emmers water en natte handdoeken geblust.
Dood eng!
Dus nee, hier mogen boven ook geen kaarsen aan. Ook beneden nauwelijks. En als ze branden moeten ze echt altijd uit als we de kamer uitgaan.
Brrr... vuur blijft eng. Vandaag weer een kind overleden door brand in huis. Verschrikkelijk.

Jade
03-10-2012 om 16:25
Nee....
...het mag niet van mij. Mijn dochter wilde het ook, ik heb het afgehouden. Gezien de slordigheid op haar bureau, voor haar bureau en verder in de slaapkamer zeg ik volmondig 'nee'.
Ik hoor haar er niet meer over. Dochter vond het ook overdreven dat ik het niet wilde.....jammer dan (voor haar