Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
liora

liora

15-07-2011 om 12:50

Kamer delen als puber

Hallo,

Mijn zoons zijn nu 2 en 8 en delen een mooie en grote kamer. Over een tijdje krijgen ze een hoekstapelbed.
Het kamer delen gaat nu goed maar ik vraag me af of dat op de langere termijn nog leuk is. Vandaar mijn vraag in deze rubriek: hoe denken jullie dat het is voor een puber van bijv 14 om een kamer te delen met een broertje van 8? Krijgen ze daar last van?

Of als je 18 bent en je broertje is 12?

Wie heeft ervaring?

De ruimte splitsen is niet zo handig en ook heel zonde van de kamer die nu echt heel erg mooi en ruimtelijk is.

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

hier hebben twee dochters hun kamer altijd gedeeld tot de ene 16 was en de andere 12.
en de laatste anderhalf jaar ging het moeizaam.
oudste wilde graag meer privacy en lekker met vriendinnen boven zitten,dat kon alleen overdag ,want s,avonds lag de jongste op bed.we hebben het laatste jaar een kast tussen beide bedden gezet,om haar toch een beetje een eigen plekje te geven,maar ideaal was het niet.uiteindelijk gingen de twee oudsten kort na elkaar op zichzelf wonen,en kregen de jongsten een eigen kamer en ik een inloopkast.
dus mijn ervaring,tot een jaar of 14 is het te doen,daarna wordt het moeilijk( al moet ik zeggen: ik heb vroeger altijd een kamer gedeeld met mijn kleine zusje ,en ik heb daar nooit problemen mee gehad,ik wist niet beter.)

Hier een 14 en een 11 jarige die al 10 jaar een (grote) kamer delen & niet anders willen tot nu toe.

Ik moet er wel bij zeggen dat we beneden nog een aparte speelkamer hebben met hangbank & X box en zo, en een studeer-computerkamer. Dus er zijn meer dan genoeg opties voor de heren om zich al dan niet met vrienden af te zonderen. Ze zitten elkaar zelden in de weg. We hebben wel de optie om de kamerindeling zo te veranderen dat iedereen een eiogen plek heeft, maar tot nu toe is er geen liefhebberij.

Ingrid

Oh, en liora....

...wie dan leeft, wie dan zorgt! Als het nu al goed gaat....Dikke kans dat dat nog jaren zo blijft. Misschien woon je over 5 jaar wel heeeel ergens anders! En als de heren tzt liever elk een niet-ruimtelijke inloopkast als kamer hebben...ook OK toch? Koop vooral een demonteerbaar stapelbed (van Flexa of zo) dan kun je alle kanten op qua slapen de komende tijd...van stapel, naar elk in een andere hoek vd kamer, naar evt een tussenmuurtje als dat echt moet....

Ingrid

liora

liora

15-07-2011 om 14:19

Ingrid

Inderdaad Flexa is het!!

Interessant om jullie ervaringen te lezen, keep them coming!

Maylise

Maylise

15-07-2011 om 15:25

Hier

Mijn dochter van 14 deelt op dit moment een kamer met haar nichtje van 8. Het zou eerst tijdelijk zijn maar het lijkt nu wat meer permanent te zijn. Het gaat best goed eigenlijk. Nu moet ik daarbij wel zeggen dat de 8jarige eigenlijk nooit op haar kamer wil spelen maar liever beneden speelt. De 14jarige heeft de kamer dus vaak voo zichzef. 'S avonds als de 8jarige slaapt dan is de 14jarige inderdaad beneden of ze leest op haar kamer. Ik heb een kast dusdanig neergezet dat de bovenste helft van haar bed ontrokken is aan het zicht. Daar heeft ze een lampje en kan ze dus gewoon lezen. De 8 jarige is ook geen moeilijke slaper en heeft geen last van een beetje licht.

Mijn andere kinderen deelden op die leeftijd ook kamers en meestal ging dat prima en soms was er natuurlijk gedoe. Uiteindelijk kan ik ook niet magisch de hoeveelheid kamers vergroten dus ze zullen het er mee moeten doen of het nou wel of niet de ideale situatie is.

Maylise

Tirza G.

Tirza G.

15-07-2011 om 15:35

Ook gij liora?

Ooooo, dus jouw kinderen slapen ook samen? En dat is vooral een behoefte van jou, als ik dat zo lees? Maar dat terzijde. Mijn kinderen schelen 4 jaar en hebben van zo ongeveer 8-4 tot aan 12-8 bij elkaar op de kamer geslapen. Tot de oudste van school af was, dat was het - in die vakantie hebben we ze gescheiden. Ze vonden het zelf gezelliger en gebruikten de andere kamer als speelkamer. We hebben ze uit elkaar gehaald met de gedachte dat Oudste belangrijke HuiswerkDingen moest gaan doen enzo. En bovendien is dat een meisje enzovoort. Het heeft nooit echt indruk gemaakt, eigenlijk. Ze liggen als ze de kans krijgen nog bij elkaar op ons bed te lummelen voor de TV.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2011 om 22:04

Bij ons niet

Mijn dochters hebben onder en rond de 10 jaar een tijd een kamer gedeeld. Eerst een van 3 x 3 en later een van een kleine 4 x 5. Op den duur was dit niet houdbaar omdat ik een net en een slordig kind heb en ze ook een ander dagritme hebben. Irritatie over troep, te lang het licht aan en dergelijke zorgde ervoor dat vooral de jongste een eigen kamer wilde en de oudste eigenlijk wel blij was om weer alleen te zijn.

Fiorucci

Fiorucci

16-07-2011 om 10:32

Mja

Of als je 18 bent en je broertje is 12?
Daar zou mijn oudste van balen, alleen al omdat hij een vriendin heeft...

Tja

Het is natuurlijk maar net wat je gewend bent. Hier hebben ze een eigen kamer en naarmate ze ouder werden wordt daar voor savonds meer gebruik van gemaakt met vrienden. Om films te kijken, of voor logeerpartijen. Geloof niet dat jongste daarbij welkom is (die moet ook nog eerder slapen.) Bovendien worden er films gekeken die ik te eng vind, dus laat staan dat jongste die mag zien.
Dus op die basis zou ik zeggen dat een eigen ruimte voor oudste wel fijn is. Maar als er gewoon geen eigen ruimte is dan is er geen keuze, dus wellicht ook geen probleem. Misschien meer voor jou omdat je huiskamer dan vaker bezet zal worden door zoon en vrienden.

Als ik jou was

zou ik op gegeven moment als ouder zelf een slaapplaats in de woonkamer maken en beide jongens een eigen kamer gunnen als de oudste naar het VO gaat.

Nu is er nog geen probleem en zijn ze eraan gewend, maar een middelbare scholier en een broertje van zes jaar jonger is toch wel een groot verschil.

Maylise

Maylise

16-07-2011 om 16:12

Woonkamer

Ik zou niet zelf in de woonkamer gaan slapen. Wij hebben door de omstandigheden gedurende 1 jaar in een heel klein huis gewoond met twee mini slaapkamers en (toen) 5 kinderen. Man en ik sliepen toen inderdaad in de woonkamer maar het was echt niet fijn. Een soort kamperen maar dan lange termijn. Elke dag de woonkamer weer helemaal ombouw. Weinig plaats voor spullen. Geen enkele privacy. Voor een jaar was het te doen maar ik vond het echt niks.

Maylise

Maylise

16-07-2011 om 16:16

Oudste zoons

Mijn twee oudste zoons hebben een kamer gedeeld tot ze 18 en 21 jaar waren. Toen waren we klaar met de verbouwing van de zolder en hebben ze allebei een eigen (kleine) kamer gekregen. Natuurlijk hadden ze liever eerder een eigen kamer gehad maar dat kon nu eenmaal niet. Het was nou ook weer geen ramp. Ze hadden samen afspraken gemaakt over gebruik van de kamer en als ze vrienden over de vloer hadden zaten ze daarmee eigenlijk altijd beneden. Ze zijn nog altijd goede vrienden en ik geloof niet dat ze er verder veel onder geleden hebben.

Liora zei

dat ze het jammer vindt om die grote kamer in twee te delen (wat ik inderdaad zou doen). Dus als er geen andere optie is, inderdaad haar kamer aan een van de zonen gunnen.
In de woonkamer slapen klinkt erger dan het lijkt. Je kunt bv een roomdivider gebruiken waarachter je het bed verbergt. Ik heb familie die dat twee jaar zo heeft gedaan. Je zag niks van het bed.

terzijde: In een verzorgingshuis heeft iedereen een zit-slaapkamer (tenzij nog een echtpaar, dan heb je wel een slaapkamer en een zitkamer). De visite zit dan dus per definitie tegen je bed aan te kijken. Maar goed, zo oud is Liora nog lang niet.
Als ik haar was zou ik over een paar jaar een woning zoeken met een kamer meer.

Fiorucci

Fiorucci

16-07-2011 om 19:11

Pelle

Er zijn ook heel veel aanleunwoningen met slechts een grote zit/slaapkamer. En ik heb echt een heel mooi bed..)
Dat visite tegen een bed aankijkt, zou mijn minste zorg zijn,hoor.

liora

liora

17-07-2011 om 07:17

Conclusie

Ok, resumerend concludeer ik dat het volgens de meesten echt zeker nog probleemloos zal kunnen tot oudste een jaar of 13-14 is.

Ik probeer ook een grotere woning te krijgen, maar dat kan best nog wat jaartjes duren. Slapen in de woonkamer lijkt me niet zo fijn, doet me teveel denken aan mijn studententijd.
En die kamer splitsen zou kunnen naar dan moet je altijd door de ene kamer naar de andere.

Liora

Tirza G.

Tirza G.

17-07-2011 om 15:07

Ach (ot)

In het verzorgingshuis krijg je toch amper meer visite.

Tirza

Vic

Vic

17-07-2011 om 15:09

Ruilen

Kan je eigen kamer niet makkelijker gesplitst worden? Toen ik zwanger was van jongste woonde ik in een 3-kamerwoning. Mijn eigen kamer kon makkelijker gesplitst worden dan die van oudste, dus toen hebben we gewisseld en heb ik in mijn oude kamer een muurtje gezet. Er bleven wel twee kleine kamertjes over (4x2 en 3x1,8), maar oudste wilde dit liever dan een kamer delen.

liora

liora

18-07-2011 om 11:41

Vic

Hoi Vic,

Nee mijn kinderen hebben een grotere kamer dan ik.

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.