Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
jansje

jansje

02-06-2011 om 09:03

Kan je universiteit doen en daarnaast nog een vak hbo

dochter zit op hbo, wil de p. halen in het eerste jaar om zo door te gaan naar de universiteit.

nu dacht ze dat ze als ze 1 vak niet haalde dat ze dit dan volgend jaar er zo bij zou kunnen doen, als ze al op de univers. zat, dat dit gewoon 1-malig studiekosten zijn van 1700 euro , en dat je dan zo dus binnen je eerste jaar van de universiteit , nog even het vak wat je niet haalde het jaar ervoor op de hbo ook nog kan afronden.
Wie heeft hier ervaring mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

02-06-2011 om 09:25

Lijkt mij ook en daarbij

Dat lijkt mij ook, en volgens mij kun je ook niet op twee instellingen ingeschreven staan. Plus, je noemt het en passant, ik vind 1700 euro een hoop geld.

Nee

volgens mij kan dat niet. De toelatingseis is een afgeronde propedeuse op het HBO. Je dochter moet nu hard aan de studie denk ik.

jansje

jansje

02-06-2011 om 13:49

Ze dacht dus

Ze dacht dat ze ergens gelezen had , poos geleden.
dat je naar de univers. kon en daarbij nog , als je op 1 vak de P niet had gehaald, dit erbij kon doen ( hbo , 1 vak) als je al in 1e jaar van je univers. studie zat.
Toen heb ik al geopperd, ja en dan 2 maal schoolgeld betalen zeker, maar nee dat was volgens haar niet zo, je betaald 1 maal schoolgeld, en kunt dan 2 studie's doen(??!!)

Tirza G.

Tirza G.

02-06-2011 om 15:54

Wil de p halen in het eerste jaar?

Het is juni. 'Willen halen' gaat het hem nu niet meer doen. Als het goed is, weet ze toch nu zo toch wel ongeveer voor 90% of ze haar P heeft of niet. En als ze hem niet heeft, kan ze niet naar de universiteit.

Tirza

jansje

jansje

03-06-2011 om 08:18

Alle punten

tot nu toe heeft ze alle punten wat je kunt halen gehaald. Dus de p is best wel in zicht..
Maar het is dus volgens jullie duidelijk: je kunt niet nog 1 vak erbij doen van je P , tijdens de univers. studie.
Dat was mijn vraag, bedankt.

Janna3

Janna3

03-06-2011 om 15:54

Studiebegeleider

Mail eens met de studiebegeleider van de universitaire studie die je dochter wil doen of ze haar zouden accepteren. Formeel mag het niet, je dochter voldoet niet aan de ingangseisen voor de studie, maar vooral bij wat kleinere faculteiten zijn ze soms heel flexibel. En anders kunnen ze haar misschien advies geven wat ze volgend jaar erbij kan doen. Bij ons bijvoorbeeld zijn er open colleges die je zonder vooropleiding mag volgen. Daar zitten heel wat eerste en tweedejaars vakken bij. Ik kan me voorstellen dat het zonde is om een jaar maar 1 vak te moeten volgen...

Janna3

Janna3

04-06-2011 om 19:49

Pelle

Dat ben ik wel met je eens. Veel studenten vergalopperen zich aan het niveau. In dat opzicht is het volgen van 'losse' vakken ideaal, dat geeft de student een beeld van het te halen niveau. Vergeet ook niet dat het BSA (bindend studieadvies) is ingevoerd, dat is voor veel studenten meedogenloos... Misschien kan er eerst op het HBO een bachelor gehaald worden en dan worden gekeken of er in hetzelfde vakgebied een master te behalen is.

jansje

jansje

04-06-2011 om 22:24

Van vwo of 1 jarig hbo

Ik zie eigenlijk weinig verschil of je nu van HBO 1 jaar , dus met P, of met diploma VWO naar universiteit zou gaan ivm aankunne uni.

Janna3

Janna3

04-06-2011 om 22:40

Ligt eraan

Volgens mij vergeleek ik jouw dochter ook niet met iemand die van het VWO komt. Ik zeg alleen dat, als je dochter al moeite heeft om in 1 jaar haar HBO propedeuse te halen, ze wel goed moet nadenken voor ze een universitaire studie doet. Dat ben ik dus volledig met Pelle eens.
Wat mij betreft zou iemand die met de hakken over de sloot zijn/haar VWO diploma haalt ook extra moeten nadenken voor hij/zij zich inschrijft voor een universitaire studie. Zeker bij bepaalde studies valt het niveau behoorlijk hoger uit dan op de vooropleiding. Als je dan al die tijd al op de toppen van je kunnen hebt gewerkt is het misschien verstandiger om op een andere opleiding in te zetten.

P in het eerste jaar

Dat lukt heel veel mensen die van de Havo komen niet, die hebben de punten pas aan het begin van jaar 2 binnen. Als jouw Havodochter voor deze zomervakantie haar P heeft zijn er best kansen hoor.
Als ze er maar vanaf het begin niet te licht over denkt en meteen 100@ inzet toont, komt het vast goed.

In mijn omgeving is een meisje dat de hele havotijd met de hakken over de sloot was, P gehaald in het tweede jaar, nu op de universiteir en mede dankzij haar zeer ijverige vriend - dat stimuleert- haalt ze nu goede cijfers. Het kán dus wel maar denk er niet te makkelijk over, een startbewijs is niet meer dan dat.

jansje

jansje

07-06-2011 om 15:34

Havo: makkie

dochterlief vond Havo een makkie, maar vond er niets aan, haald het daarom ook altijd net.
HBO vind ze hetzelfde niveau als Havo, sluit goed aan vind ze.
Ze heeft alles tot nu toe gehaald, en dat vind ik op zichh al heel knap, ze moet nog paar toetsen, kan zijn dat ze er 1 net niet zou halen.
Heeft gesprek gehad met studiebegeleider.
Zijn paar mogelijkheden besproken voor het geval dat.
- soms kun je wel bij universiteit worden aangenomen, en daarnaast bij open universiteit je ene vak nog gaan halen, vak kost daar ongeveer 250 euro
-je wordt niet bij je universitiet aangenomen en gaat bij de open universiteit dat ene vak doen, voor 250, en kunt dan evt gaan werken
-je gaat bij de open universt. dat ene vak doen, maar ernaast kies je nog paar andere vakken uit ( 250 per stuk) die je dat jaar erop op de universiteit dan krijgt, en loopt dan iets vooruit, als je dan daadwerkelijk in je 1e jaar uni zit, dan krijg je vrijstelling van die vakken die je al hebt gedaan, en is je studielast minder.
- evt is er nog zomeruniversiteit, dan kun je in de zomer nog vak doen, dit doen soms mensen als ze van voortgezet afkomen, en studie willen doen, maar daar 1 bep. vak voor nodig hebben, dit doen ze dan in de zomer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.