Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Cora

Cora

04-10-2020 om 22:53

Kind 14 alleen slapen?

Beste allen,

Ik ben inmiddels 3 jaar gescheiden en ik en mijn ex man hebben een co- ouderschap
Mijn zoon van 14 (december dit jaar wordt hij 15)
Wil graag bij alleen bij zijn vader slapen als ik er gewoon ben.
Ik en mijn ex wonen niet ver van elkaar vandaan, en mijn ex slaapt vaak snachts in het weekend niet thuis (ik vermoed op zakenreis)
Nu is het zo dat in mijn weekend, mijn zoon daar graag blijft slapen, huiswerk maken en chillen.
Voor 1 keer vond ik dit wel ok (eigenlijk ook al niet echt)
Maar na een 2e keer wilde ik eigenlijk wel dat hij naar mij kwam.
Niet perse voor het “hier zijn”
Maar meer omdat ik me niet prettig voel als hij een hele nacht alleen is.
Hij doet verder nooit gekke dingen maar toch vind ik het niet zo’n goed idee.
Maar ik wilde eigenlijk toch ook wel jullie meningen weten want misschien ben ik wel gewoon een “ouwe zeur” (;

Nou alvast bedankt voor de reacties! (:

Loslaten

Lijkt me geen enkel probleem en het is misschien wel fijn om ook eens even helemaal alleen te zijn en de regie te hebben. Kan hij zijn vader wel bereiken als er iets is of moet jij nu stilzwijgend achterwacht zijn?

Want op die leeftijd hebben ze vaak nog wel iemand nodig om even mee te overleggen of om een situatie op te lossen, al is het meestal op afstand.

Vader

Ik zag dat ik het niet helemaal goed lees. Hij wil het in jou weekend. Dan ben je al voor hem bereikbaar.

Als vader daar akkoord mee is lijkt me dat prima.

juf Ank

juf Ank

04-10-2020 om 23:23

mwah

Ik zou het lekker zo laten. Je weet toch dat hij geen gekke dingen doet? Dus best verantwoordelijk is; deur en ramen goed dicht in de nacht en niet de open haard aanlaten?

Triva

Triva

05-10-2020 om 08:34

Maar

Van hoe Laat tot hoe Laat is hij daar dan?

Ik zou het niet toestaan. Iemand van die leeftijd alleen thuis trekt andere pubers aan als een magneet. Een veredelde hangplek. Nu misschien niet, over een maand wel. Dan hebben de buren er ook last van? Laat je hem op die leeftijd ook alleen voor een feestje tot middenin de nacht?

Flavia

Flavia

05-10-2020 om 09:17

Nee,

Zeker niet dat ik een 14, bijna 15 jarige alleen laat 's nachts. En al helemaal niet op een structurele basis. Precies wat Triva zegt, dat wordt een hangplek.

Dat doen ze maar als ze op kamers wonen, nog even een paar jaar wachten.

Met 16 mogen ze alleen op vakantie van mij, lijkt mij een prima leeftijd om wat los te laten.

"huiswerk maken en chillen"

Mijn 14-jarige (bijna 15) is best een braverik, maar hij is wel erg dol op schermpjes in diverse varianten. Dus "huiswerk maken en chillen" komt bij hem neer op huiswerk maken (ik zei al: braverik) en daarna eindeloos gamen. Dat zou ik voor een keertje nog best toelaten, maar daar zou ik dus echt geen gewoonte van willen maken. Hij zit zelfs met ouderlijk toezicht al meer te gamen dan ik eigenlijk wenselijk vind.

En als het een jongen is zoals Triva beschrijft dan heb je inderdaad de mogelijkheid dat het huis (van vader, dus die zit met de brokken) een zoete inval wordt waar een horde pubers ijs- en voorraadkast plundert.

Kortom :mijn insteek zou zijn dat het voor een keertje wel mag, maar dat dit niet standaard moet worden. Mijn ervaring is dat je iets ook best zo kan brengen aan een kind: dit mag heel af en toe, maar niet altijd.

Groeten,

Temet

guera

guera

05-10-2020 om 11:00

eens

Hoe vaak ik die wel niet heb gehoord in mijn omgeving: hij doet geen gekke dingen
En elke keer als de ouders de voeten lichten zit het huis vol pubers, zijn er toch regelmatig gedoetjes met drank of teveel pubers in huis.
Ik zou het niet toestaan op regelmatige basis. Af en toe prima maar niet elke keer. Want in het weekend van zijn vader is die er dan ook vaak niet of is vader alleen weg tijdens jouw weekenden? want anders is er in het weekend van vader ook al genoeg gelegenheid.
Ik zou ook es doorpraten waarom hij dat wil? wat zit daarachter behalve dat het een keer spannend en leuk is?
Zit je op zijn nek? moet hij teveel? moet hij te vroeg naar bed? waarom in hemelsnaam wil hij helemaal alleen zijn als hij echt geen anderen uit gaat nodigen ed.....? ik zou dat toch wel willen weten en dan kijken of je daaraan tegemoet kunt komen (later naar bed? minder 'zeuren', vaker zijn series kijken? weet ik veel ik noem maar wat?)

Koffiekop

Koffiekop

05-10-2020 om 12:10

Wat vindt de vader?

Ik denk dat jullie even samen om de tafel moeten om hier een gezamenlijk standpunt over in te nemen. Maar ik zou het niet willen en niet goed vinden. Gewoon, omdat het jouw week is en hij dus bij jou hoort te zijn. Een kind van niet-gescheiden ouders heeft ook niet zo'n escape, is ook nergens voor nodig. Fijn dat hij alleen kan zijn als het een keer nodig is/zo uitkomt, maar structureel, nee.
En het boeit me niet wat hij tekort komt of dat jij hem teveel op zijn nek zit. Dus ik zou niet een gesprek gaan hebben over waarom hij het wil want dan is er blijkbaar onderhandelingsruimte. Hij is gewoon thuis bij jou in jouw tijd.
Ik kan me er nog wat bij voorstellen dat als hij online school heeft of huiswerk wil maken met klasgenoten en hij bij jou daar geen goeie plek voor heeft waar hij rustig kan zitten. Maar gewoon thuis eten en slapen. Als hij op zichzelf wil moet hij nog even geduld hebben.

Guera

Guera

05-10-2020 om 12:31

Koffiekop

Interesse tonen in waarom EN grens stellen: dit gebeurt niet , kan samen gaan. Het een sluit ander niet uit. Mijn kinderen ervaren dat niet als onderhandelingsruimte maar wel als inspraak hoe sommige behoeftes dan anders ingevuld kunnen worden.

Poms

Poms

05-10-2020 om 12:38

Nee

Heb hier hetzelfde aan de hand gehad. Ik vind het simpelweg niet goed als een kind van 14, ook niet van 15 trouwens, alleen is ‘s nachts. Ook hier brave exemplaren waarbij ik niet gelijk denk aan feestjes die uit de hand lopen. Maar ik ben toch gezond achterdochtig en ik zou als ik die leeftijd had ook gewoon vrienden uitnodigen en de hele nacht chips etend voor de tv hangen. Vind ik zelf nog niet zo nodig als je 14/15 bent.

Toen de oudste 16 1/2 was mocht dat voor het eerst af en toe. De tweede is nu ook bijna die leeftijd en mag binnenkort een keertje een nachtje bij de andere ouder alleen blijven. Maar daar hebben we wel met z’n allen afspraken over gemaakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.