Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kind geeft VWO 4 op


MamaE schreef op 05-04-2023 om 12:06:

Of van 4vwo naar 5havo kan, verschilt dus per school. Hier kan dat vrijwel overal wel.
Maar als de school van deze specifieke zoon het niet doet, lijkt de kans me klein dat ze het speciaal voor hem gaan aanpassen.

Daarbij wil de jongeman graag naar de universiteit. Daar kom je met een havo-diploma al niet binnen. Dus dan lijkt de havo-route me niet de eerste voorkeur hebben.

Havo, p-halen binnen een jaar op hbo en naar Uni kan ook nog. Doet een vriend van zoon nu  en is hij 1 jaar sneller dan de vrienden die na havo VWO gingen doen.

Ysenda schreef op 05-04-2023 om 13:37:

[..]

Havo, p-halen binnen een jaar op hbo en naar Uni kan ook nog. Doet een vriend van zoon nu en is hij 1 jaar sneller dan de vrienden die na havo VWO gingen doen.

Dat kan ook niet met alle studies. Dat vergt dus in ieder geval enig uitzoekwerk vooraf.

Dat de mentor pas half mei bereikbaar is lijkt mij sterk en ik zou daar zeker geen genoegen mee nemen. Ik zou een mail aan de mentor sturen om om uitleg te vragen. Dat is zeker niet ongebruikelijk. Eventueel kan de mentor de vraag onder collega's uitzetten voor meer informatie.

Hier dochter die ook wilde afstromen naar Havo in 4 VWO. Ze was begonnen in de plusklas, maar vriendinnen gingen ook naar de Havo en zij wilde toch echt helemaal niet naar de uni..Na lang overleg met ons en school besloot ze toch te doubleren, maar na 3 maanden voor de 2e keer in VWO 4 wilde ze alsnog naar Havo 4- (ze had prima cijfers op dat moment) wat volgens de school niet meer kon, ze moest dan maar terug naar Havo 3. Dat was haar ook te gortig dus ze ging toch naar Havo 4 op voorwaarde dat ze alles zelf zou gaan regelen. Dus zelf uitzoeken wat ze in moest halen en dat zelf met alle betreffende leerkrachten inplannen zonder hulp van de school. Ik merk dat ik er nog boos om word als ik het opschrijf.
Fijn om te lezen dat zoveel scholen het beter doen in hun begeleiding. Dochter heeft uiteindelijk veel geleerd van het jaar in Havo 4, dat dan weer wel, niet op leergebied maar wel over planning en hoe het beste om te gaan met leerkrachten. Havo 5 met mooie cijfers afgerond, daarna in 1 jaar VWO examen gedaan op een andere school en nu zit ze alweer een paar jaar toch op de uni. Waar ze in 4 VWO absoluut niet naartoe wilde. Het kan verkeren. 

Michiel_D

Michiel_D

05-04-2023 om 19:51 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 05-04-2023 om 13:07:

heeft hij faalangst? had hij het idee dat hij het goed gemaakt had?

Ja dat idee had hij wel. En niet helemaal onterecht: hij had wel degelijk geleerd. Wat wij echter nu terugkrijgen is dat de manier van beantwoorden vaak niet goed was. Voorbeeld: een kloppende balans bij economie, maar met de activa in de verkeerde volgorde. Heel veel slordigheden.

Michiel_D

Michiel_D

05-04-2023 om 19:53 Topicstarter

Bellebelle schreef op 05-04-2023 om 14:15:

Dat de mentor pas half mei bereikbaar is lijkt mij sterk en ik zou daar zeker geen genoegen mee nemen. Ik zou een mail aan de mentor sturen om om uitleg te vragen. Dat is zeker niet ongebruikelijk. Eventueel kan de mentor de vraag onder collega's uitzetten voor meer informatie.

Rectificatie: mentor is voor hem wel aanspreekbaar, maar verwijst ons naar oudergesprekken ivm examens.

Michiel_D schreef op 05-04-2023 om 19:53:

[..]

Rectificatie: mentor is voor hem wel aanspreekbaar, maar verwijst ons naar oudergesprekken ivm examens.

Dat vind ik idioot. Ik ben mentor, en als er zo iets loos is heb je NATUURLIJK tijd om met ouders te praten. Msch telefonisch. Msch geen uur. Maar wel binnen een week oid.  

Michiel_D schreef op 05-04-2023 om 19:51:

[..]

Ja dat idee had hij wel. En niet helemaal onterecht: hij had wel degelijk geleerd. Wat wij echter nu terugkrijgen is dat de manier van beantwoorden vaak niet goed was. Voorbeeld: een kloppende balans bij economie, maar met de activa in de verkeerde volgorde. Heel veel slordigheden.

Onze zoon had dat ook bij sommige vakken maar dat was nog in de lagere klassen. Soms toch de vraag niet goed genoeg gelezen of geen volledig antwoord, toch niet zorgvuldig genoeg gewerkt wat hem punten kostte terwijl hij wel geleerd had. 

Erg jammer voor je zoon maar als hij weet waardoor het komt, zal hij er de volgende toetsweek wellicht beter op letten waardoor zijn cijfers nog wat kunnen stijgen. Want zijn inzet is verder wel prima als ik het goed begrijp.

Bellebelle schreef op 05-04-2023 om 14:15:

Dat de mentor pas half mei bereikbaar is lijkt mij sterk en ik zou daar zeker geen genoegen mee nemen. Ik zou een mail aan de mentor sturen om om uitleg te vragen. Dat is zeker niet ongebruikelijk. Eventueel kan de mentor de vraag onder collega's uitzetten voor meer informatie.

Dat komt door alle vrije dagen en vakanties tussen nu en mei. Half mei is wel laat, mee eens. 

Als 5 havo pittiger is dan 5 vwo, dan zou -zeker als hij zo goed overging afgelopen keer- eerst inzetten op 5 vwo. 

Een mail naar de mentor met niet alleen wat je wilt bespreken maar ook de vragen (aan diverse leraren, als die er zijn) al uitzetten. Vraag anders een gesprek over de telefoon (waarschijnlijk kan dat tussendoor) en ondertussen achterhalen of het faalangst is of toch niet de (voor hem) juiste leerstrategiën of moeite met plannen etc. En dat zou ik per vak bekijken. De mijne zit in 5 vwo en ik kwam er achter dat hij niet kan stampen. Hoezo niet.. en wij hebben voor hem iemand die met hem de planning doorneemt en leerstrategiën doorneemt. Wat trouwens heel goed werkt alleen kennelijk niet met leren stampen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.