Anouk1234
07-07-2026 om 15:08
Kind verplichten te sparen?
Mijn dochter krijgt behoorlijk wat geld binnen met haar bijbaantje. Ik vind persoonlijk dat ze daar ook wel een klein deel (zo'n 20%) van kan sparen. Maar dat wil ze niet. Ze koopt van het geld kleding, make-up en skincare. Moeten jullie pubers verplicht een deel van hun inkomen sparen?
Dweedledee
07-07-2026 om 21:13
Hebben jullie nooit eerder afspraken gemaakt? Want anders is 16 wel rijkelijk laat voor zo’n verplichting. Helemaal omdat ze nu werkt voor haar geld.
Fiorah
07-07-2026 om 21:25
Kimdekim schreef op 07-07-2026 om 16:39:
[..]
Je kan ze iets leren door kinderen te dwingen of door ze te laten ervaren dat je niet met je vriendinnen naar een fesrival kan als je al je geld uitgeeft aan een trui van 300,-. Ik kies dan toch voor het laatste.
Ik zou dit ook doen. Ze wil vanzelf iets dat te duur is om zomaar van je lopende rekening te betalen.
Kampeerder
07-07-2026 om 21:33
Dweedledee schreef op 07-07-2026 om 21:13:
Hebben jullie nooit eerder afspraken gemaakt? Want anders is 16 wel rijkelijk laat voor zo’n verplichting. Helemaal omdat ze nu werkt voor haar geld.
Vanaf het eerste zakgeld hadden wij inderdaad afspraken over wat er betaald moest worden. Daar was het zakgeld dan ook op gebaseerd. Kinderen hebben altijd hun eigen mobiel moeten betalen. Zowel toestel als beltegoed. Daar kregen ze extra zakgeld voor. Dus in feite waren het onze kosten alleen konden ze dus op die manier wennen aan vaste lasten.
Bloemenzee
07-07-2026 om 21:37
Uit interesse: maak je dan ook afspraken waar dat spaargeld voor bedoeld is? Mag die spaarrekening in één keer leeg voor dure schoenen /een vakantie /een festival/ een nieuwe iPhone?
Kampeerder
07-07-2026 om 21:49
Bloemenzee schreef op 07-07-2026 om 21:37:
Uit interesse: maak je dan ook afspraken waar dat spaargeld voor bedoeld is? Mag die spaarrekening in één keer leeg voor dure schoenen /een vakantie /een festival/ een nieuwe iPhone?
Ja, deden wij wel. Ook de afspraak dat je nooit je laatste geld uitgeeft aan lol. Dus minstens de vervangingswaarde van hun telefoon moest als minimum blijven staan.
Zelf ook veel gedeeld over onze financiële situatie en besluiten. Niet altijd met de bedragen, maar wel de overwegingen.
Financiële opvoeding vonden wij heel belangrijk, vooral man omdat hij dat niet gehad had. Zijn ouders hadden elke maand precies genoeg of net niet. Paniek bij defecte droger of tv. En dan werd die tv gewoon vervangen als het net uit kon en dan kon de stofzuiger niet ook nog stuk gaan.
Bakblik
07-07-2026 om 22:02
Bloemenzee schreef op 07-07-2026 om 21:37:
Ja.
Vanaf het moment dat ze zakgeld kregen was duidelijk wat ze daarvan moesten betalen. Ieder jaar een beetje meer geld maar ook meer dingen die ze daar van mochten en moesten doen.
Vanaf groep 7 was het zakgeld erop gebaseerd dat ze naar 5 verjaardagsfeestjes zouden gaan per jaar. Ervaring van eerdere jaren. Dan moesten ze zelf een cadeautje kopen. Vanaf de middelbare betaalden wij schoolgerelateerde ov kosten. Naar school met krukken vanwege een blessure of zo of zelfstandig reizen naar een museum waar ze met school heen gingen. Ov voor leuke uitstapjes naar de bios moesten ze zelf betalen.
Dat gingen we ieder jaar aan het eind van de zomervakantie even voor zitten en dan kregen ze echt een briefje dat ze x moesten sparen voor later en en overzicht van zelf te betalen zaken en wat wij nog zouden betalen.
Ik al met kleine bedragen geleerd dat je als je al je geld uitgeeft aan flauwekul dat je dan geen geld hebt voor nog meer flauwekul. Oudste heeft dus een keer iets gekocht bij de action wat in 2 dagen stuk was. Wilde ze nieuw kopen en dat heeft ze ook gedaan en toen was het weer zo stuk. Een prul van €2 toen ze nog maar €1 per week kreeg. Dat was en leermoment.
Wilgenkatje-
07-07-2026 om 22:07
Verplichten klinkt streng, maar het is wel zeer gebruikelijk. Jezelf aanwennen alles wat binnenkomt meteen op te maken is geen handige gewoonte - kun je later véél last van hebben. Dus leren wat apart te zetten, ook als je pas 16 bent. Ook als je daar eigenlijk geen zin in hebt.
Damoontje
07-07-2026 om 22:45
Mijn ouders zaten er niet heel erg bovenop maar ik heb veel dingen die hier genoemd worden wel automatisch in mijn systeem. Altijd iets achter de hand hebben voor kapotte apparaten. En als er meerdere dingen aan vervanging toe zijn, zorg ik dat ik meer geld klaar heb staan.
Cadeautjes hoefde ik niet zelf te betalen tot mijn 18e. Al weet ik het niet meer precies, het zou kunnen dat ik op een gegeven moment vrienden/vriendinnen kreeg die mijn ouders nog nooit gezien hadden en dat ik het toen wel zelf ging betalen.
Ik heb drie broertjes/zusjes en hoewel we dezelfde opvoeding hebben gehad, gaan we toch anders met geld om. Jongste met ADHD kwam bijna altijd geld tekort. Die werd dan creatief met extra klusjes doen om wat extra zakgeld te krijgen.