Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
07-07-2026 om 15:08
Mijn dochter krijgt behoorlijk wat geld binnen met haar bijbaantje. Ik vind persoonlijk dat ze daar ook wel een klein deel (zo'n 20%) van kan sparen. Maar dat wil ze niet. Ze koopt van het geld kleding, make-up en skincare. Moeten jullie pubers verplicht een deel van hun inkomen sparen?
08-07-2026 om 22:02
Gewoon geen zakgeld of kleedgeld meer geven. Ze verdient nu eigen geld. Mag ze haar eigen uitgaven doen. Je kunt ook kostgeld vragen en dat eventueel voor haar opsparen. Mijn kinderen krijgen geen zak- of kleedgeld. Voor uitgaven kun je geld verdienen met klusjes in huis doen. Dan voelen ze snel genoeg dat kleren en uitjes niet gratis zijn.
08-07-2026 om 22:40
Lisabette schreef op 08-07-2026 om 22:02:
Gewoon geen zakgeld of kleedgeld meer geven. Ze verdient nu eigen geld. Mag ze haar eigen uitgaven doen. Je kunt ook kostgeld vragen en dat eventueel voor haar opsparen. Mijn kinderen krijgen geen zak- of kleedgeld. Voor uitgaven kun je geld verdienen met klusjes in huis doen. Dan voelen ze snel genoeg dat kleren en uitjes niet gratis zijn.
Ja, want op je zestiende ben je natuurlijk financieel volledig zelfstandig. ze werken immers. Zolang je je planning maar een beetje flexibel houdt als er iets belangrijkers op tv is.