Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Sieta

Sieta

08-05-2014 om 08:32

kinderen nachtje alleen laten

Meestal ben ik erg zeker van mijn zaak maar hier twijfel ik een beetje en wil graag jullie mening peilen.
Mijn man en ik willen er samen 2 dagen, 1 nachtje op uit. Kinderen zijn 12,5 en 16 jaar. Vooral die van 12,5 is erg zelfstandig, zelfredzaam, betrouwbaar en verstandig.
De kinderen hebben zelf al aangegeven dat ze het geen probleem vinden dat ze een nachtje alleen thuis zijn. Als er iets is kunnen ze altijd bij onze buren terecht, ze hebben de sleutel van het huis van de buren en de buren hebben ook onze sleutel. Het gaat om 2 schooldagen dus een groot deel van die dagen zitten ze op school. Eten mogen ze ook bij de buren, maar ze gaan liever naar de snackbar .
Zouden jullie je kinderen op die leeftijd met achterban een nachtje alleen laten? Als het nodig is zijn we overigens in 1,5-2 uur thuis.

Juno

Juno

08-05-2014 om 08:40

Nee

Ik vind 12 veel en veel te jong. Ze moeten naar school, zijn 's middags alleen, moeten zelf koken, zelf op tijd naar bed, zelf op tijd wakker worden en dit ook nog in volledige harmonie. En dan moet er ook nog niets gebeuren.
Mijn uiterst verstandige 11-jarige had bij het bakken van de pizza de magnetronknop aangezien voor een timer. De pizza heeft een half uur lang zowel ovenwarmte als de volledige capaciteit van de magnetron gehad. Mijn destijds 14- jarige had niet begrepen dat het rieten mandje dat om de taartvorm zat voor het bakken verwijderd moest worden. Het is dat ik thuiskwam en ingreep, ze zaten gezellig achter de computer terwijl de kamer al blauw stond.
Hele verstandige, zelfstandige, slimme kinderen.
Vraag of ze bij een vriendje kunnen slapen voor die ene nacht.

ja

Als de kinderen dat zelf zien zitten, ja, dan lijkt me dat geen probleem. Juist wel een goed ervaring voor ze. En je hebt een goede 'acherwacht', dus dan lijkt het me al helemaal geen punt.
Ik zou voor de zekerheid nog wel even heel duidelijk met je kinderen afspreken dat het niet de bedoeling is dat ze vrienden uitnodigen en een feestje bouwen

Fijn weekend !

Heb zelf een dochter van 17, die past wel eens op bij de kinderen van haar zus die 5 en 8 zijn, met mij als achterban.
Zie geen enkel probleem met deze leeftijd, om 1 nachtje weg te gaan als er een achterban (buren) geregeld is.
Ik zou school wel even een melding doen.
Verder is er tegenwoordig what's app, skype, GSM.
Tegen bedtijd aan even contact hebben voor je eigen rust.
Zo van, is de deur op slot/ doe je de TV/ lampen uit..

sieta

sieta

08-05-2014 om 09:02

Juno, wel even lezen

Koken hoeven ze niet: ze mogen bij de buren eten of zoals ze zelf opperden de snackbar plunderen . Wel grappig dat je 12 veel te jong vind, persoonlijk zit ik meer in dubio over die van 16, die vertrouw ik het bijna minder toe dan die van 12.
Verder als aanvulling: op dagen dat wij werken en zij niet vroeg naar school hoeven moeten ze ook alleen opstaan en op tijd naar school gaan en zijn ze ook 's middags na school alleen thuis. Dat zijn ze dus al helemaal gewend. We willen dit juist plannen op schooldagen omdat ze dan al een groot deel van de dag "onder de pannen" zijn en niet de hele dag op elkaars lip hoeven te zitten. 's Avonds met naar bed gaan is wel een puntje: normaal moeten we ze naar bed schoppen. Verder hebben de kinderen als 2 botsende pubers best nog wel eens hommeles samen (maar kunnen ze als het erop aankomt ook niet zonder elkaar). Aan de ene kant is dat iets waar ik me wel wat zorgen om maak, maar in de praktijk zie ik als ze bijv. samen een dag thuis zijn op een studiedag dat dat toch heel goed gaat. Net of ze zich ineens zelf verantwoordelijk voelen ofzo.
Tussenstand tot nu toe: 2x gaan - 1x niet gaan.

Verantwoordelijkheid

Het gaat wel om meer dan 1 nachtje. Ze zullen niet zo snel bonje hebben, want er is geen ouder die de ene of de andere gelijk zal geven en als er genoeg chips en cola in huis is , zullen ze zich naar hun slaapkamer terugtrekken.
Praktische zaken kan je oplossen met eten van de Chinees opwarmen in de magnetron of een pizza laten brengen; zelf mogen kiezen en betalen is goed voor de ontwikkeling.
Als buurman 's avonds even langskomt en vraagt of alles goed gaat, weten ze dat er iemand in de buurt is.

Maar wettelijk komt je in een probleem als er toch iets gebeurd waar medische hulp bij nodig is. Zoals kortsluiting in de televisie ( vandaag in het nieuws; oorzaak brand) of met buitenspelen lelijk gevallen. Dan komt de afwezigheid van de ouders in een ander licht te staan en vraag je je af of het dat wel 2 daagjes waard was.

ver gezocht

Shit happens, maar als je met alle mogelijke dingen rekening moet houden kun je natuurlijk nooit meer iets. Ongelukken kunnen altijd gebeuren, die voorkom je niet door altijd en eeuwig naast je kind te bijven zitten. Bovendien is de kans dat er net nu in deze 2 dagen wat gebeurt wel heel bijzonder klein.

1 nachtje

O! het gaat om 2 dagen en 1 nachtje. Toch is de jongste 12 jaar. Als die de volgende dag op school ziek wordt en de ouders worden gebeld, weet je niet hoe een medewerker van de school hier tegen aan kijkt als de ouders hun verantwoordelijke zorg verzaken en gewoon de kinderen alleen hebben gelaten. Je kan net de verkeerde treffen.

amk

amk

08-05-2014 om 09:54

Flanagan

hoe groot is de kans dat dat gebeurt? Dan zou je je 8 jarige ook nooit alleen naar buiten mogen laten gaan, de kans dat die zonder uitkijken oversteekt is ruim aanwezig.

De buren hebben op dat moment een verantwoordelijkheid, die zullen ze nemen, door bv met het kind naar de EHBO te gaan. Toestemming is ook telefonisch te verlenen.

Ik zeg ook gaan.

Inge

Inge

08-05-2014 om 09:54

gewoon doen.

wanneer de kinderen het zelf zien zitten en er is een goede achterwacht dan zou ik lekker weg gaan.
Natuurlijk kan er van alles gebeuren, maa dit kan ook wanneer je even weg bent voor een boodschap.

Dalarna

Dalarna

08-05-2014 om 10:07

Flanagan

"Maar wettelijk komt je in een probleem als er toch iets gebeurd waar medische hulp bij nodig is.'

Kom eens met die wet dan? Waar staat dan een 12,5 jarig oud kind niet alleen thuis mag blijven als het gewoon naar de buren kan? Er zijn mensen die in een groter huis wonen dan het huis van mij en mijn buren bij elkaar: zijn die dan ook in overtreding?

Jaina

Jaina

08-05-2014 om 10:52

Hangt er van af

Als de 16 jarige verantwoordelijk en bedachtzaam is en de 12 jarige geen heel moeilijk kind dan zou dit wel kunnen. Persoonlijk zou ik dan wel van de 16 jarige verlangen dat hij echt verantwoordelijkheid kan en wil nemen. Hij/zij zal namelijk de grenzen aan moeten geven en zaken als eten en dergelijke regelen (zelfs al is dat maar simpelweg op een bepaald tijdstip naar de snackbar gaan). De 12 jarige moet ook bereid zijn een steentje bij te dragen door zich verantwoordelijk op te stellen en zich aan de door jullie gestelde regels te houden ook als jullie er niet zijn om op te letten. Als je inschat dat ze dit allebei aankunnen dan zou ik er geen probleem mee hebben.
Maar ik vind het wel belangrijk dat de 16 jarige zich volwassen kan en wil opstellen.

Het interpreteren van de wet- meldcode

http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/leeftijd-kinderen-wettelijk-gezien-weekend.182880

Het is niet wettelijk vastgelegd dat een kind voor zijn 18e niet alleen thuis mag zijn. Het is ook geen doen alles wettelijk vast te leggen. Straks ben je wettelijk verplicht toe te zien dat je kinderen 3 minuten hun tanden moeten poetsen en niet korter.
Maar de verantwoordelijkheid van de ouder stopt letterlijk pas bij 18 jaar. Nu we willen onze kinderen voorbereiden op een tijd waarop ze op eigen benen staan door ze al eerder alleen te laten.

Ik ben hier niet tegen, maar ik lees ook steeds meer berichten over meldingen op de eerste hulp. Het is maar net hoe het personeel in het ziekenhuis (dus onafhankelijke deskundige) de regels van de meldcode in combinatie met leeftijd en de afwezigheid van de verantwoordelijke ouder gedurende de nacht, interpreteert en registreert en hier eventueel een melding van maakt. Jammergenoeg is dit niet ver gezocht, zie de kritieken op jeugdzorg. Het zal heus wel uitmaken waar je woont, maar het gaat erom met wie je te maken krijgt.

Groot huis of geen groot huis, als een ouder in het perceel aanwezig is, kunnen ze hier niets over zeggen. Maar dat hangt ook weer af van wat er is voorgevallen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-05-2014 om 12:12

Zou ik hier niet doen

Hier hebben we in huis : 15, 12 en 5. Nu maakt de aanwezigheid van de jongste het wel anders. Maar ook als ik die ergens anders zou onderbrengen, zou ik het nog niet overwegen. Ik zie dit mijn kinderen nog niet doen met z'n tweeën. Maar goed, dat zijn mijn kinderen. Misschien dat die van jou wel ouder en wijzer zijn. Mijn 15-jarige alleen laten zou evt. wel een optie zijn. Maar dan ook nog wel met knikkende knieën.

Het jeugdzorgargument vind ik, zoals gewoonlijk, weer erg ver gezocht. De kans dat dit aan de orde komt is sowieso al heel erg klein. En feitelijk zijn ze niet zonder toezicht. Je maakt toch afspraken met de buren. En het is nou bepaald ook niet zo dat je aan de andere kant van de wereld zit.

Gewoon doen

Sieta, zoals jij de situatie beschrijft zijn je kinderen al gewend om verantwoordelijkheid te nemen. Ik zou ze dus ook gerust alleen laten. Je hebt gezorgd voor een goede back up en kunt binnen afzienbare tijd weer thuis zijn.

Lijkt me een hele goede stap op weg naar zelfstandigheid!

Je gevoel.

Als je gevoel zegt dat het kan, kunnen je kinderen het ook prima aan. Als je twijfelt, twijfel je vaak niet voor niets en ga je dan nog ontspannen weg? Ik vind 16 en 12 nog best wel jong, maar dat wil niet zeggen dat je een ontaarde ouder bent als jij het prima aandurft. Hier zou de 16 jarige alleen thuis zijn en zou de 12 jarige verplicht uit logeren moeten.

Zelfstandigheid.

Zelfstandigheid is niet alleen gekoppeld aan leeftijd, zoals je zegt kan de 12 jarige het alleen misschien beter redden dan de 16 jarige. Leeftijd is niet de graadmeter en zelfstandigheid voor mij ook niet. Kunnen ze zich 100% redden, ook bij calamiteiten en voelen ze zich veilig samen thuis? Gaan.

Sieta

Sieta

08-05-2014 om 13:03

meeste toch wel positief

De meeste reacties nemen toch wel mijn twijfels weg. De bezwaren van Flanagan zijn vergezocht. Als mijn kind ziek wordt op school als ik aan het werk ben dan kan ik ook niet thuis komen en moet mijn kind zich zelf thuis redden toch ik thuis ben of ook naar de buurvrouw gaan. Wat is dan het verschil? En tja, ook als mijn kind dan iets krijgt waardoor het naar het ziekenhuis moet ben ik er niet direct bij. Ook geen verschil met nu en uiteraard neemt dan de buurvrouw onze taken op zich totdat wij direct thuis komen (max. 2 uur later). Ik verzaak ook zeker niet mijn zorg dan vind ik, ik zorg juist voor vervanging van de zorg die ik even niet kan geven waardoor ik laat zien dat ik juist WEL verantwoordelijkheid neem E Het voorstel van Jaina om de oudste de verantwoording te nemen wil ik nu juist NIET doen. Ten eerste is jongste minstens zo verantwoordelijk, zo niet meer verantwoordelijk dan de oudste en als ik de oudste de verantwoordelijkheid geef dan weet ik zeker dat die de baas wil spelen en krijg je heibel in de tent (bij mijn kinderen dan). Juist door ze samen er verantwoordelijk voor te maken komt het wel goed weten we uit eerdere middagjes) samen.
En die knikkende knieën van Ginny: die zijn er vast wel, ondanks dat ik best veel vertrouwen heb in mijn pubers, maar ik denk dat dat een moederding is. Loslaten heet dat denk ik.

gaan

Mijn kinderen van 17 en 15 zijn morgen ook alleen thuis en morgennacht ook , omdat ik voor mijn werk nachtdienst heb en partner ook moet werken in het buitenland. De buurvrouw is achterwacht en verder redden ze zich echt wel. Er zijn ook kinderen van 17 die al op kamers gaan, die moeten het toch ook kunnen?

Idee?

Als het naar bed gaan problemen oplevert is kan misschien de buurvrouw even binnen wippen rond bedtijd en ze de goede kant op sturen?

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2014 om 17:33

Ja gaan

Als er niets afhangt van deze twee dagen, dus geen toetsweek, examenweek, of wat voor belangrijks dan ook, vind ik dat je het kunt doen. Een 16 jarige wordt oud genoeg gevonden om op vreemde kinderen te passen, inclusief 's nachts als de ouders een keer lang uit willen of een nachtje weg gaan. En dan zou het te moeilijk zijn om samen met een broertje/zusje van 12 alleen thuis te zijn? (dit naar aanleiding van een opmerking dat 12 jaar te jong zou zijn)

Ik zou wel duidelijke afspraken maken over wat de bedoeling gaat worden voor deze dagen. Gewoon naar school, netjes samen eten en in de avond geen fratsen. Als ze die ene avond te laat gaan slapen, zitten ze zelf met de gebakken peren.

Sinds wij mobieltjes hebben waarop gewhatsappt kan worden, communiceren wij ook regelmatig met onze dochters tijdens dagen dat wij weg zijn. Zo zijn we altijd bereikbaar, ook voor minder belangrijke zaken.

Ik zou ze een bedragje geven om te besteden. Genoeg voor patat met iets erbij en wat lekkers uit de winkel.

Mussie

Mussie

10-05-2014 om 17:46

Ik vind de constructie wat vaag

is de buurvrouw nou de verantwoordelijke of niet? Ik zou hier dus als buuf niet aan meewerken. Ze zouden van harte welkom zijn om bij mij te logeren en te eten maar ik ga niet de verantwoordelijkheid nemen en vervolgens niet zien wat ze uitspoken. Dat verhaal van dat rieten mandje en die timerknop kan overal voorkomen. En verder vertrouw ik geen enkele puber, maar dat zal mijn achterdochtige geest wel zijn.

Katniss

Katniss

10-05-2014 om 17:58

Echt niet

Ik zou een 12-jarige niet alleen thuis laten. Het zou wat anders zijn als de oudste een jaar of 18 was, maar in deze combinatie vind ik het echt te jong. Het verbaast me dat alle reacties zo positief zijn, want normaal gesproken ben ik juist van het makkelijke soort.

Juno

Juno

10-05-2014 om 18:17

16 jaar

Ik zou mijn destijds 16-jarige oppas echt niet 's nachts op mijn kinderen hebben laten passen. De zeldzame keren dat man en ik een nacht weg waren kwam oma. Zelfs toen de oppas 18 was deed ik dat niet. Je geeft iemand met alleen oppaservaring wel een hele verantwoordelijkheid over andermans kinderen.
Misschien ben ik wel te pietluttig, zijn mijn kinderen, te moeilijk, ik weet het niet. Maar ik zou hier niet voor kiezen. Een kennis kwam een keer helemaal wit bij me. De adapter van de verlichting in haar garderobekast had kortsluiting gehad, met brand tot gevolg. 's Nachts. Geen van de vier kinderen werd wakker van de rookmelder. Het is allemaal goed afgelopen, maar het had anders kunnen zijn.
Nou weet ik wel dat er gezonde rokende 80-jarige opa's zijn en mensen die heelhuids een snelweg oversteken maar ik zou in mijn ogen, zo'n risico niet opzoeken voor een pleziertje.
Gelukkig zijn we allemaal anders!

Mussie

Mussie

10-05-2014 om 23:14

katniss

Volgens mij zijn lang niet alle reacties positief, sieta leest dat natuurlijk graag maar je bent niet de enige die vraagtekens bij dit plan zet. Kinderen van 12 en 16 kunnen heel veel, maar het blijven kinderen.

Annet

Annet

10-05-2014 om 23:56

Hier kinderen van 11 en 16

De 16-jarige is heel verantwoordelijk en de 11 jarige is oud voor zijn leeftijd. Ik zou voor één nacht ze zeker alleen laten als de buren op de hoogte zijn (en thuis). Een schooldag is inderdaad handiger dan een weekend.
Wel zou ik niet verder gaan dan bijvoorbeeld 2 uur rijden. Voor het geval er iets gebeurt. Dat is dan een uur verder dan als er tijdens mijn werk iets gebeurt. Beide kinderen zijn geregeld overdag alleen thuis,variërend van 1-2 uur tot de hele dag tijdens schoolvakantie.

*bella*

*bella*

11-05-2014 om 06:10

niet

Ik zou het niet doen in deze situatie, omdat je aangeeft dat de 16 jarige niet de eindverantwoordelijkheid kan dragen. 12 vind ik nog wel wat jong, hoe verantwoordelijk ook. (jong in de zin van nog moeilijk te voorspellen in gedrag, op die leeftijd kunnen ze zomaar nog anders reageren dan je verwacht)
Ook geef je hiermee aan dat deze situatie kan, dus voor hehaling vatbaar is. Terwijl het zomaar kan dat volgend jaar niet meer kan omdat jongste flink gaat puberen en opeens niet meer zo verantwoordelijk is. Voor alle duidelijkheid zou ik dus nog vasthouden aan veiliger constructies.

caton

caton

11-05-2014 om 15:58

denk van niet

maar dat kan ik niet helemaal zeker zeggen. Mijn oudste is 12 en komt nog bij mij in bed als het onweert. Maar ik weet natuurlijk niet hoe ze is als ze 16 is. Wat ik me wel afvraag: je zegt dat die van 16 (nog) niet zo verantwoordelijk is. Wat als de oudste vrienden uitnodigt en er wordt (te veel) alcohol gedronken? Is dit een scenario dat zou kunnen gebeuren? Want dan is die van 12 wel te jong om dat op te lossen.
Kortom, ik zou nog eens heel goed nadenken of er een andere oplossing is.

Sieta

Sieta

12-05-2014 om 11:05

een heleboel beren zijn te tackelen

Jullie reacties, ook de minder positieve (die leest ik minstens zo graag hoor Mussie) geven wel een aantal aandachtspunten weer. Ten eerste is de buurvrouw uiteraard de eindverantwoordelijke (Zoals ze wel vaker is als wij bijv. aan het werk zijn) dus die afspraken liggen er al. Verder staat nergens dat die van 16 NIET verantwoordelijkheid is, ik heb aangegeven dat die van 12 minstens zo verantwoordlijk is. Scenario van vrienden uitnodigen is ook niet aan de orde. Dat gaat hij echt niet durven met de buurvrouw die m makkelijk in de gaten kan houden.
Dingen zoals kortsluiting etc. zijn idd. wel eng, das een goed punt, ook al is de kans dat het gebeurt uitermate klein. Maar alle stekkers verder eruit halen is wel iets wat we dan zeker zullen doen. Adapter verlichting garderobekast zou ik niet aan gedacht hebben. De tip van Kaaskopje om even te kijken of er geen belangrijke toetsen e.d. op die dagen zijn of andere dingen waarvoor het fijn is dat ouders in de buurt zijn nemen we zeker mee. We hoeven niet ruim van te voren te reserveren dus dat is goed in te plannen.
De motivatie van *bella* datje hiermee aangeeft dat deze situatie kan, dus voor herhaling vatbaar is. Terwijl het zomaar kan dat volgend jaar niet meer kan omdat jongste flink gaat puberen en opeens niet meer zo verantwoordelijk is. .... daar kan ik niets mee. Is ook totaal niet aan de orde en het is zeker geen verworven recht van de kinderen dat ze het rijk dan een keer alleen hebben.
Zoals Annet al aangeeft gaan we ook niet verder dan 2 uur, verder is ook niet bespreekbaar voor mij met deze constructie.
Kortom, we gaan en ik heb er alle vertrouwen in dat de 2 het samen rooien, ook al omdat ze zelf aangeven dat ze het wel zien zitten, ook nadat ze er over na hebben kunnen denken. We hebben zelf ook al andere mogelijkheden voorgesteld (slapen bij een vriendje of vriendinnetje, slapen bij de buurvrouw, oma in huis, in het weekend en dan bij vrienden van ons) maar dat wilden ze allemaal niet. Willen ze het alsnog niet dan verzinnen we een andere oplossing.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.