Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kinderen worden niet gelijk behandeld

Hoi,ik heb een vervelend probleem.Ik heb een zoon van 16 en dochter van 14.Mijn zoon krijgt geregeld grote bedragen geld van een tante van mijn ex.Mijn dochter krijgt af en toe iets maar belange zoveel niet als mijn zoon.Ik heb er haar al eens over aangesproken dat dit niet hoeft en als ze iets geeft dan liever minder maar voor allebei gelijk.Nu ze weet dat ik de rekeningen van mijn kinderen controleer geeft ze cash geld aan mijn zoon omdat ik het dan niet ‘weet’ maar mijn zoon zegt het me wel.Ik weet niet goed wat ik hier mee moet doen.Het is tenslotte niet mijn tante maar de tante van mijn ex en ik wil niet ondankbaar overkomen ofzo maar het gaat niet over 20€ maar over 400/500€ in tegenstelling tegenover mijn dochter die dan 100€ krijgt.Hoe zouden jullie dit aanpakken ?

Peettante

Is ze peettante van je ex? Peettantes hebben de neiging hun petekind te verwennen vanwege de status en gewoontes. Sommige oude tantes vinden zoons als stamhouders ook weer belangrijker. Beide is ouderwets maar tante van ex zal ook al op leeftijd zijn. Verder kun je, hoe hard en oneerlijk het ook is, het niet verbieden te geven. Je kan hooguit je zoon vragen het met zijn zus te delen, maar ook dat kun je niet afdwingen.

Natje1812

Natje1812

26-06-2020 om 13:11 Topicstarter

Het is een gewone tante

Eigenlijk een groottante dus...Maar ze heeft veel voor onze zoon gezorgd terwijl mijn dochter meer naar haar oma ging de moeder van mijn ex dus en dat zijn zussen.Ik kan haar idd niet zeggen wat ze met haar geld moet doen daarmee is het natuurlijk een heel vervelende situatie...De jongens in de familie in het algemeenzijn daar idd belangrijker of de meisjes.Heel ouderwets gelukkig heeft mijn dochter dan wel een goeie band met haar oma en opa want ook haar vader laat haar links liggen terwijl hij naar mijn zoon wel berichten stuurt.Heel raar..

Intern oplossen

Wat vind je zoon van die ongelijkheid? Jullie kunnen het intern oplossen door iedere keer als zoon of dochter iets krijgt, dit bedrag met elkaar te delen in kader van ‘broederschap’, want je kan later als broer en zus nog veel aan elkaar hebben.

En van die afspraak hoeft de tante niets te weten; dingetje tussen broer en zus uit liefde voor elkaar.
Geldt natuurlijk ook dat wanneer dochter geldt van oma krijgt, ze dit ook met haar broer deelt.

valeria

valeria

26-06-2020 om 13:59

al een tijdje dus?

Ik neem aan dat het dus al gaat over minstens 4 keer en waarschijnlijk vaker? (Meerdere keren op de rekening en meerdere keren contant.)
dan heeft je zoon dus misschien al wel 2000 euro gehad tegen je dochter 400?

Waarom heb je bij de eerste keer niet al verdeeld? dat verschil is idioot. Ja, je zoon krijgt het, maar er zijn ook dingen waarvan je niet wil dat iemand hem die geeft en die je dus moet innemen, en dit zou je daar ook onder kunnen scharen. Het kan schadelijk zijn voor de band met zijn zus.

Zonnehoed

Zonnehoed

26-06-2020 om 18:20

Delen

Gewoon delen met zus. Zo lang zoon minderjarig is ga jij over het geld, dus uitleggen dat het oneerlijk is en delen.

Natje1812

Natje1812

26-06-2020 om 19:01 Topicstarter

Het zal waarschijnlijk al een tijd aan de hang zijn

Toen ze klein waren hadden ze allebei hun spaarpot daar staan en had ik daar zo geen zicht op.Als mijn zoon geld kreeg zei ze altijd dat mijn dochter van haar oma ging krijgen maar dat is niet zo...Af en toe krijgt ze iets maar geen 100 den euro’s zoals mijn zoon.Oma en opa hebben tenslotte nog andere kleinkinderen.

Het gaat me niet echt enkel over het geld op zich wel over het feit dat we hier 2 maanden geleden nog maar een gesprek over gehad hebben dat ik dan liever heb dat ze aan allebei hetzelfde heeft maar dan minder...ze negeert gewoon wat ik zeg...

En over het feit dat hij het geld vandaag gekregen Heeft als smoes dat hij een goed rapport had terwijl hij zijn rapport nog niet gekregen heeft.En mijn dochter zal misschien een minder rapport hebben maar heeft evengoed haar best gedaan...Ze vinden haar duidelijk minder belangrijk en dat kan ik niet aanvaarden.

valeria

valeria

26-06-2020 om 19:40

hoezo niet?

Toen ze klein waren hadden ze daar hun spaarpot en jij had er geen zicht op? Je telt toch mee wat er uit komt? Ik neem tenminste aan dat hij ooit is geleegd? Dan valt toch op dat er veel meer in zit dat zijn zus ooit heeft gehad?

Ik vind dit maar een raar verhaal. Eerst laat je het jaren gebeuren en dan ga je er een gesprek over voeren.

Ik zal het logische deel van de uitleg wel missen.

Natje1812

Natje1812

26-06-2020 om 20:08 Topicstarter

Vroeger had ik er idd geen zicht op

Dat hij meer kreeg dat wist ik maar daar had mijn dochter op dat moment geen last van.Ze kreeg ook wel iets van haar oma en werd niet echt benadeeld.Nu is het verschil gewoon veel groter geworden,...met name 100den euro’s daar kan oma ook niet meer bij mee en tenslotte krijgt mijn zoon ook geld van zijn oma maar dan wel hetzelfde als mijn dochter dus hij krijgt echt
Enorm veel meer...Ik heb gewoon gevraagd om het eerlijker te verdelen zodat mijn dochter geen
Minderwaardigheidsgevoel krijgt...Het is niet dat ik het zo heb gelaten al die jaren er zijn hier al meerdere gesprekken over geweest...Zo wilde ze hem ook eens meenemen naar Disneyland in Amerika...Enkel hem dit heb ik toen ook geweigerd...

Nog eens het gaat niet meer over een speelgoedje meer of minder maar over 100den euro’s....

Natje1812

Natje1812

26-06-2020 om 20:09 Topicstarter

En ik weet niet hoeveel

Daar in hun spaarpot zat het gaat over mijn ex schoonfamilie dus ja...mijn ex zelf moeit hem er niet mee maar hij behandeld ook zijn kinderen niet gelijk dus hij ligt ze niet wakker van ...

Maar,

Dan steek je toch geen tijd meer in het bereiken van een oplossing met de tante. Dan praat je met je kinderen.

Leg je de kinderen uit dat door de scheve verstandhoudingen juist jullie drie elkaar eerlijk tegen elkaar zijn omdat dat ze waardevol is. Anders krijg je net zo’n zootje als er nu al binnen de familie bestaat met familieleden die niet om elkaar geven zoals hun vader niet om hen geeft.

Verwacht je nu echt dat de tante iets van jou bezwaar gaat aantrekken? Als dit iets met cultuur te maken heeft, ga jij dat niet keren.

Misschien een mooi moment om het samen delen binnen je gezin te op te starten
Haal er iets positiefs uit; de acties van tante maakt dat jullie ook stil staan bij wat jullie met elkaar hebben

Guera

Guera

27-06-2020 om 10:56

wat doet je zoon?

deelt hij het geld?
Mooi moment dit als gezin eens te bespreken wat hier aan de hand is en hoe dit gaat en wat dit doet. En dan kijken welke oplossing er bedacht kan worden.
Jammer dat je niet meteen ingegrepen hebt
Maar dat is niet anders
Dit kan heel beschadigend zijn voor je dochter. Mijn vriendin heeft dit ook meegemaakt in familie met oma. Haar zus kreeg altijd vanalles. En ondanks dat die deelde en er open over was is wel de boodschap: jij bent minder waard.
Het gaat in the end niet om het geld. Het gaat om de boodschap die ermee uitgezonden wordt bedoeld of onbedoeld. En dat zou ik het wel waard vinden om te bespreken. Al dan niet alleen binnen het gezin. Geef hier woorden aan en laat je dochter vertellen wat zij ervan vindt.

Saskia

Saskia

27-06-2020 om 11:03

samen

Ik vind dit inderdaad echt heel naar voor je dochter en hoop dat jullie als gezin dit onderling regelen kunnen. Ik hoop dat zoon ook snapt dat dit heel raar en oneerlijk is.
Hij zou dit ook zelf misschien nog eens met tante kunnen bespreken, waarom hij meer krijgt dan zijn zus (hij is 16, ik weet niet of hij daar al aan toe is, sommige 16 jarigen zijn al heel volwassen op dit gebied) Wat bij mijn kinderen altijd wel hielp is het argument "draai het eens om?" dat jij minder krijgt en je zus heel veel, hoe zou je dat vinden?
Ja en de meest onvolwassene is die tante natuurlijk, hoe verzin je het om zoiets te doen. Verder eens met de andere bijdragen, blijkbaar is er wel iets mis in het gedrag van je ex-familie, want zo ga je onderling niet met elkaar om.

Natje1812

Natje1812

27-06-2020 om 11:45 Topicstarter

Ondertussen met de tante

Gesproken en zij zegt dat ik dingen zie die er niet zijn.Dat ze wel eerlijk behandeld worden terwijl ze gisteren nochtans enkel aan mijn zoon had gevraagd om te komen voor zijn geld en niet aan mijn dochter.Ze wil niet meer op de rekening storten niet omdat ik het dan niet meer zou zien wat hij krijgt maar wel omdat het dan niet geweten is ivm erfenisrechten die hij daar later op zou moeten betalen...beetje vergezocht me dunkt...In ieder geval zal het hier intern besproken worden in ons gezin.En zal het geld gewoon verdeeld worden als ze nog iets krijgen want ik heb gezegd dat het voor mij op die manier niet meer hoeft maar waarschijnlijk zal ze het niet kunnen laten.Ik heb er in ieder geval van geleerd dat het geen zin heeft om met haar in gesprek te gaan ze weerlegt alles wat ik zeg en wil mij opzadelen met een schuldgevoel.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-06-2020 om 13:18

Even advocaat van de duivel spelen

Vooropgesteld: snap dat het niet fijn en oneerlijk voelt als er onderscheid gemaakt wordt tussen je kinderen. Als ik de oudtante was, zou ik het niet zo aanpakken.

Aan de andere kant: oudtante mag toch zelf weten wat ze met haar geld doet en aan wie ze het geeft of niet geeft? Daar heeft niemand toch wat mee te maken? Ook al is het heel erg onaardig tov van het zusje (dat ontken ik dus niet). Zij heeft blijkbaar de band met zoon (en uit die band oa in het toestoppen van geld) en niet met het zusje.

En dan het feit dat de consensus lijkt dat zoon moet delen. Kweeniehoor of je dat af zou moeten dwingen. Hij heeft het per slot van rekening eerlijk gekregen. Hij kan er niet wat aan doen dat tante niet aan zijn zus geeft. Het zou mss mooi zijn als hij uit zichzelf wil delen maar ervan uitgaan dat het moet....

Ben je evt zelf in de gelegenheid om je dochter te compenseren wat ze bij oudtante misloopt?

Mijntje

Mijntje

27-06-2020 om 14:01

Begrijp ik nou dat deze oudtante familie is van jouw ex? Is het dan niet handiger om dit ook met je ex te bespreken? (aangezien ze van jou niets aanneemt)
Of is de verstandhouding met je ex niet best?
Dit is idd een hele lastige kwestie en als dat praten niet lukt zou ik het zelf compenseren (als je dat kunt)

Natje1812

Natje1812

27-06-2020 om 14:07 Topicstarter

Het is idd een zeer vervelende kwestie

Mijn zoon is niet zo geneigd om te delen...Ze hebben hem ook altijd wijsgemaakt dat mijn dochter evenveel krijgt van haar oma maar dat is niet zo...Hij vindt ze geven het aan mij dus het is van mij.Ondertussen heeft ze de situatie rechtgezet door hetzelfde bedrag aan mijn dochter te geven.Maar ja dit komt nu over alsof ik een geldwolf ben maar dat is niet zo.Ik wil enkel niet dat mijn dochter haar minderwaardig voelt maar dat lacht ze gewoon weg...

Andrea

Andrea

27-06-2020 om 14:36

Uitleggen

Ik zou je dochter uitleggen (als zij ermee zit) dat de oudtante je zoon heeft opgevangen en daardoor een band met hem heeft. Zij is opgevangen door oma en heeft die band met haar. Maar helaas heeft oma minder geld dan de oudtante.

Je kunt het je zoon niet afnemen. Het is zijn geld. Als hij niet wil delen, houdt het op.

Ik zou misschien geneigd zijn om het zelf te compenseren, maar de tante geeft zo belachelijk veel geld dat daar geen beginnen aan is. En dan voelt je zoon zich misschien weer oneerlijk behandeld door jou.

Je zou minder geld aan je zoon kunnen geven, omdat hij het minder nodig heeft, maar ja dat zou je ook niet doen als hij een baantje had, neem ik aan

Het zou niet schadelijk moeten zijn voor de band van broer en zus, misschien is het wel schadelijk voor de band van je dochter met haar oudtante, maar daar heeft die het dan zelf naar gemaakt.

Mijntje

Mijntje

27-06-2020 om 14:46

opgelost

Opgelost, je dochter krijgt vanaf nu evenveel. Jammer dan hoe tante over je denkt. Evt, kan je er nog een kaartje aan wijden en voorstellen om minder te geven, en dat je het fijn vindt dat je dochter ook gezien wordt door haar.
Ik snap ook prima dat je tante meer band heeft met jouw zoon, maar ze snapte blijkbaar niet dat de verhoudingen zo ontzettend scheef gingen lopen en dat het wel heel sneu is voor je dochter. Laat je zoon het geld verder houden, een puber begrijpt dit ook niet zo.

Jan

Jan

28-06-2020 om 04:35

Zonnehoed

Even een misverstand de wereld uit helpen. Als ouder ben je weliswaar beschikkingsbevoegd over het vermogen van je kind. Maar je mag er zeker niet alles mee doen.

Je moet je als een goed bewindvoerder gedragen. In theorie zou je zelfs door je kind aangeklaagd kunnen worden.

Natje1812

Natje1812

28-06-2020 om 07:58 Topicstarter

Alhoewel ik twijfelde of ik niet

Overreageerde over de hele situatie zei mijn dochter dat ze zeer blij is dat ik altijd voor haar op kom.Ik weet dat z’on dingen je kunnen tekenen voor de rest van je leven en dat beseft die tante niet.Ze heeft zelf geen kinderen.Ik ben blij dat mijn dochter weet dat ze altijd bij mij terecht zal kunnen.En ik hoop dat ze die situaties in de toekomst zal kunnen loslaten...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.