raxtor
28-10-2013 om 13:29
KiVa ervaringen? Geroddel en gepest
Onze jongste dochter R (net 12, nu in brugklas havo/vwo) werd op de basisschool gepest (als in: volslagen genegeerd, mocht nooit meedoen, etc). Bij de overstap naar het VO hadden we bij de school al aangegeven dat we er onze twijfels bij hadden dat ze bij een aantal groep 8-genoten in de klas gezet werd, en na een positieve beginperiode van een maand ("Ik heb eindelijk het idee dat ik mezelf kan zijn!", meldde R geheel ongevraagd) begint het gezever weer.
Het zijn met name de meiden uit de klas, opgestookt door 2 groep 8-genotes, die lopen te klieren. Uitingen zijn bijvoorbeeld "Daar heb je die gek weer!" als ze binnenkomt, vervelend doen op WhatsApp, continu roddelen en dat soort dingen. Gisteren was ze jarig, en waar de jongens uit de klas haar allemaal feliciteerden waren alle meiden angstvallig stil. (Dat de meiden allen 'Beliebers' zijn, en die ons een 'Directioner' maakt het natuurlijk ook niet makkelijker.)
Gelukkig heeft ze nog wel vriendinnen bij het paardrijden, maar school is toch ook een groot deel van haar leven, en dit kan zo niet langer.
De school zit er op zich wel bovenop en haalt de drie dames uit de klas als het uit de hand loopt, maar een lange termijn oplossing is dat nog niet geworden. Het idee van de school nu is om de KiVa methode toe te gaan passen, maar de invoering gaat een jaar duren. Wij zijn alleen bang dat een jaar dooremmeren permanente schade gaat opleveren.
Twee vragen:
- Heeft iemand hier ervaringen met de KiVa methode en is het de moeite waard om daar op te wachten?
- Is er iets te doen aan, met name, het geroddel?
Alle suggesties welkom!

Druif
28-10-2013 om 13:38
niet wachten
Nou, ik zou daar niet op wachten. Een jaar is veel te lang.
Heeft je dochter zelf al een keer een training gehad, om dit gepest te verwerken en er 'mee om te leren gaan'?
Voor mijn gevoel is het altijd een nogal tegenstrijdig geheel, als het kind dat gepest wordt, naar een training gaat. Maar aan de andere kant, ken ik verschillende kinderen die daar wel echt heel veel baat bij hebben gehad. Voor deze kinderen heeft het dus wel een hoop problemen opgelost. En daar gaat het dan uiteindelijk toch om.
Ik ken toevallig dus kinderen die de Sta Sterk training van de stichting omgaan met pesten hebben gevolgd. http://www.omgaanmetpesten.nl/omp/aanbod/sta-sterk-training.php De kinderen die ik ken, zijn daar echt sterker door geworden. Ze hebben ook hulp gehad, met het verwerken van het verdriet. Want zoals met jouw dochter om wordt gegaan, dat is traumatisch, lijkt me.

raxtor
28-10-2013 om 13:53
KiVa is voor de hele klas/school
Hoi Druif,
Dank voor je reactie. De KiVa methode is niet specifiek voor R alleen; het is een klas- en school-gerichte methode; ze doen allemaal mee. Althans, dat is wat ik begrijp uit https://www.kivaschool.nl
R heeft, toen ze op de basisschool zat, bij een orthopedagoge begeleiding gehad om te kijken wat ze (zelf) kon doen om gemakkelijker met de anderen om te gaan. Het gekke is dat R heel sociaal en open is, en gemakkelijk contact maakt, en dus zo'n training niet nodig zou moeten hebben.

Leen13
28-10-2013 om 14:03
niet het slachtoffer
Maar de pesters stuur je naar een cursus sociale vaardigheden. Je begint ze eerst te schorsen. En dreig de meelopers dat ze dezelfde kant opgaan als ze daar in mee blijven gaan.

Druif
28-10-2013 om 14:16
nou AnneJ
Als je dochter zelf dus wel sociaal en open is, dan zou ik haar heel snel uit de sfeer van deze meiden halen. Andere school dus. Of er moeten in de klas een paar meiden zitten, die wel zelf nadenken en haar niet buitensluiten?
Dat werkt natuurlijk niet altijd. De school kan moeilijk een hele klas schorsen. En daar zal het gepest dan alleen maar van toenemen.
Zoals ik al schreef, je kunt wel principieel vasthouden aan je overtuigingen. Maar daar komt de dochter van Raxtor niet mee verder. Iedere dag in zo'n situatie, maakt dat je zelfbeeld verder onder druk komt te staan. Nu noemt Raxtor haar nog open en sociaal. Maar als dit lang genoeg doorgaat, verliest ook dat het

Druif
28-10-2013 om 14:30
nou
Als je dochter zelf dus wel sociaal en open is, dan zou ik haar heel snel uit de sfeer van deze meiden halen. Andere school dus. Of er moeten in de klas een paar meiden zitten, die wel zelf nadenken en haar niet buitensluiten?
Als door die kiva training, het gedrag van de hele school moet gaan veranderen, dan zou ik er al helemaal niet op gaan wachten. Want dat duurt natuurlijk heel erg lang, voordat er dan concreet iets verandert aan de situatie van je kind.
En AnneJ, zoals ik al schreef, je kunt wel principieel vasthouden aan je overtuigingen. Maar daar komt de dochter van Raxtor niet mee verder. Iedere dag in zo'n situatie, maakt dat je zelfbeeld verder onder druk komt te staan. Nu noemt Raxtor haar nog open en sociaal. Maar als dit lang genoeg doorgaat, verdwijnt dat ook wel. En trouwens, het lijkt mij niet reeel om te verwachten dat alle meisjes uit de klas van Raxtors dochter, geschorst gaan worden. Zelfs die twee pestkoppen niet natuurlijk. 'Wij doen toch niets?' 'We vinden haar gewoon niet zo aardig, we hoeven toch niet iedereen aardig te vinden?' Ik hoor ze het zeggen. En daar kun je dan helemaal niets tegenin brengen. Ga jij iemand maar eens betrappen op roddelen. Vooral meiden van die leeftijd. Daar is echt geen beginnen aan.
Bij de sta sterk training zijn sociale vaardigheden trouwens maar een onderdeel. Het gaat niet eens zozeer om zelf andere vaardigheden te leren. Het gaat er vooral om, dat de cursisten om leren gaan met de gebrekkige sociale vaardigheden van de anderen. Die situatie heb je, je kunt een ander niet veranderen. Je kunt wel veranderen wat het gedrag van die ander met jouw doet. Hoe jij op een vervelende situatie reageert. Daar gaat het volgens mij om.

Leen13
28-10-2013 om 14:41
wel
Ik ben het met je eens dat de situatie vrij hopeloos is. Ik zou dan ook in overleg dochter naar een andere school verplaatsen.
Blijkbaar kan deze school het pesten niet stoppen. Dat is ook moeilijk. Ik weet alleen van de school van zoon dat zij dat wel konden. Door met alle betrokken kinderen en hun ouders te spreken. Goed uit te zoeken wat er nu feitelijk gebeurde en door een kind van wie je het nu juist niet verwacht naar de training sociale vaardigheden te sturen.
Niets doen is geen optie.

Pennetje
30-10-2013 om 18:36
Andere klas?
Ik lees dat je dochter in de klas zit bij kinderen die ze kent uit groep 8. Wij hadden een soortgelijke situatie. Dochter is toen naar een parallelklas gegaan waarvan ze een paar meisjes had leren kennen tijdens een workshop waaraan alle brugklassers meededen. Dat bleek een prima zet.
Bruggers zijn enorm bezig de pikorde te bepalen en eentje moet de pineut zijn. Kunnen die meiden lekker samen over roddelen en samen buitensluiten, dat schept een band. Omdat die meiden weten dat jouw dochter op de basisschool ook werd gepest, kunnen ze haar mooi als pispaal gebruiken (in hun ogen). In een andere groep kan ze juist weer prima haar plek vinden.
Inmiddels zit mijn dochter in de vierde. Doordat ze een leuke tijd heeft gehad in de tweede en derde klas, is ze wat zelfverzekerder geworden. Dat leek me ook wel nodig, want doordat de profielen nu zijn gekozen, zit ze toch weer regelmatig in de klas bij pestmeiden uit de eerste. Maar inmiddels hebben die blijkbaar niet meer zo de behoefte om te pesten (of misschien zijn ze al overtuigd van hun eigen populariteit), want dochter wordt lekker met rust gelaten. Ze heeft een leuk groepje vriendinnen waarmee ze het gezellig heeft en voor de rest boeit het haar niet meer zo. Maar ik herinner me nog goed hoe ellendig ze zich voelde in de rotklas. Niet blijven aanmodderen hoor!
oja, wij hebben ook sovatraining, kindercoach, kanjertraining, weet ik veel wat allemaal gedaan. Mijn dochter is heel zachtaardig, die snapt gewoon niet wat er leuk is aan pesten en zegt niks terug. Gemakkelijke prooi, maar ze wil gewoon echt niks terugdoen. Ik heb ook regelmatig die k**meiden naar een opvoedkamp willen laten sturen, maar ja, daar ga ik natuurlijk niet over. Het was zelfs zo erg dat ik er eentje een keer voor mijn autowielen had en dacht: als ik nu gas geef... Maar uiteindelijk winnen je reflexen dan gelukkig en trap je op de rem. Maar ik was wel geschrokken van de gedachte.

raxtor
07-11-2013 om 09:19
Vervolg...
Nou, we zijn even verder in tijd, maar niet in situatie. R. is de 'gesprekken' nu helemaal zat, ze heeft niet het idee dat ze er mee verder komt, en ze wil er thuis eigenlijk ook niet meer over praten. De school (/teamleidster) vindt dat het voornamelijk aan háár gedrag ligt, want "ze reageert zo fel", even vergetend dat als het bloed je onder de nagels vandaan wordt getreiterd je op den duur wel van je af gaat bijten.
De school vindt nu dat ze via de schoolarts naar de psycholoog moet.
Een andere school is helaas geen optie, hier.

MarSy
10-11-2013 om 07:43
Andere school!
Want het is D schuld van je dochter dat ze gepest wordt?!
Waarom geen optie? Woon je in het buitenland? Hoe ver is de andere school? Ik zou echt snel weg gaan daar.

Ilva
24-11-2013 om 21:00
Ohhh
Ik wordt zo boos als je zegt dat de school vind dat het aan haar ligt. Dit soort gevallen ken ik alleen van de basisschool. Vriendje van mijn kinderen ging van school af omdat hij zo vreselijk gepest werd en bij het gedag zeggen tegen de directeur zegt die eikel nog even: Het lag toch wel een beetje aan jezelf hoor. (Arme kind liep al bij een psychiater inmiddels door al het gepest). En bij mijn eigen zoon (kon heel slecht voor zichzelf opkomen), die heel erg veranderd is door een geweldig therapie/training waar hij heel veel tijd in moet steken. Er was weer iets gebeurd op school, zoon reageerde iets te agressief (hij is heel lief maar als je echt te ver gaat dan wordt hij boos). Hij heeft het zelf verteld bij de therapie. Doorgenomen met zijn begeleider. Hij leert hoe hij de volgende keer moet reageren en als ik het dan met zijn leraar bespreek vraag hij zich af of dit wel een goede manier is omdat 'de jongens' dit misschien niet accepteren (het gaat hier om een duidelijke manier, met lichaamtaal en spraak, zeggen OPHOUDEN).
Zoon zit nu in groep 8 en gaat dus gelukkig van school. Ik zal als ik jou was echt onderzoeken of er geen andere optie is. Ze moet anders nog jaren op deze school zitten. Met de fiets of de bus kan je heel ver komen. En voor een leuke school moet je veel over hebben, denk ik.
Succes.

Stenna
24-11-2013 om 21:13
probleem is natuurlijk
dat leerkrachten de helft (driekwart) van het gepest nooit zien. Dus denken ze al gauw dat het wel meevalt of dat het gepeste kind overdreven reageert. Maar pesters zijn slimmeriken, het ergste gebeurt echt op het moment dat er geen leerkracht kijkt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.