Niny
12-01-2011 om 12:27
Klasgenoot van dochter wordt gepest: wat te doen?
Even een korte situatieschets: dochter zit in 2 VWO. Heeft een groot rechtvaardigheidsgevoel en een scherpe tong. Ze heeft een aantal leuke vriendinnen, hoewel de klas waarin ze zit niet erg leuk is. Zijzelf wordt niet gepest, er was vorig jaar een akkefietje op Hyves, ze heeft het kind in kwestie geblokkeerd en dat was het.
Nu heeft iemand (ik hou het opzettelijk vaag ivm herkenning) een rotopmerking op Hyves geplaatst over een klasgenoot van dochter. Klasgenoot heeft zelf geen Hyves, wordt in de klas vreselijk gepest en trekt vaak op met dochter en haar vriendinnen. De rotopmerking heeft tot een heleboel andere rotopmerkingen geleid (als je ziet wat 13/14-jarigen allemaal schrijven schrik je je echt wild).
Dochter wil iets doen voor klasgenoot (die zelf dus van dat Hyves-verhaal niet weet). We hebben met haar besproken dat via Hyves reageren niet zo zinvol is. Maar wat dan wel? Haar mentor is op zich van goede wil, dus is dat dan de eerste stap? Wat zouden jullie doen?
Niny

Pennetje
12-01-2011 om 12:44
Meteen kopiëren
Mijn dochter las op een dag ook zoiets over zichzelf terug. Gestart door een klasgenootje van haar eerste basisschool (waar ze in groep 7 is weggegaan, ze had het kind al meer dan twee jaar niet gezien) die nu op een andere middelbare school zit, maar toevallig iemand kende in dochters klas. Ik heb de krabbels meteen gekopieerd, met foto en al, en in een worddocument onder elkaar geplakt zodat het een mooi verhaal werd. Gelukkig maar, want even later waren de krabbels verwijderd. Dat document heb ik naar de mentor gemaild en op verzoek van de mentor ook naar de ouders van het meisje dat was begonnen.
De mentor had de boel zo zwart op wit en kon de daders aanpakken zonder dat die konden ontkennen.
Mijn zus is brugklasmentor op een school en laat zich altijd toevoegen op Hyves door haar leerlingen. Zo kan ze meelezen met wat er gebeurt. Ze plaatst expres zelf nooit krabbels, zodat de kinderen op den duur vergeten dat ze er ook nog is. Elk jaar gebeurt er wel iets rottigs. Zus print dan alles uit en nodigt de ouders van de leerlingen uit voor een avond over internetpesten. Ze leest de krabbels anoniem voor en vraagt of de ouders er iets in herkennen. Nee natuurlijk, hun engeltje zou zoiets nooit doen. Tot zus de namen opleest van de kinderen die er nooit bij betrokken zijn. Bedroevend weinig. Vervolgens raadt ze de ouders aan eens een indringend gesprek te voeren, met de mededeling dat bij een herhaling sancties volgen. Dan is er altijd nog wel een wijsneus die zegt dat Hyves iets is dat buiten school staat en dat zus dus geen sancties kan opleggen. Maar omdat het pesten op school meestal gewoon doorgaat grijpt mijn zus ze daar dan extra voor.
Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt, er is niks zo misselijk als achter iemands rug dit soort rottigheid plaatsen.

Niny
12-01-2011 om 14:20
Stoepkrijt
Bedankt voor je reactie! Ik heb binnenkort een gesprek met de mentor (niet speciaal hierover, maar over mijn dochter) en ik zal je tips doorgeven. Vooral dat ze zichzelf laat toevoegen is een hele goede.
Ik laat binnenkort nog wel even horen hoe het is afgelopen.
Niny

Pennetje
12-01-2011 om 14:52
Nog een aanvullend tipje
Als de mentor gaat rondsnuffelen, moet ze haar Hyves bovenaan op 'Toon offline' zetten. Dan kunnen de leerlingen niet zien dat ze online is.
Ben heel benieuwd hoe het afloopt. Mijn zus vindt dat soort dingen ook erg interessant, hoe het er op andere scholen aan toe gaat. Kan ze zelf ook weer van leren!

yalahh
13-01-2011 om 19:09
Te erg
Hoi..
Ik had gisteren ook al een topic geopend betreft pesten, dus dit is heel herkenbaar.
Mijn dochter wordt in dit geval gepest.
Ik heb op haar hyves grensoverschrijdende berichten gelezen.
Ben daar echt van geschrokken.
Hoe is het mogelijk dat die kinderen dit al naar elkaar toewensen.
De woordenkeuze's zijn echt asociaal..
Inderdaad wat hierboven al wordt gezegd, kopieeren en doorsturen..