Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kleedgeld

Dalarna

Dalarna

16-10-2013 om 19:47

Knurf

Ze is 11, dat met meerdere seizoenen dezelfde broeken is met maximaal een jaar over hoor

knurf (ot)

Dan bof je nog dat het een meisje is, hier 2 slecht groeiende jongetjes die steevast binnen een paar weken door elke broek heen slijten
Enne: àls ze straks snel uit haar broeken groeit ben je er alleen maar blij mee!

Knurf

Knurf

16-10-2013 om 20:47

klopt Jippox

ik zou met plezier een bak geld aan nieuwe kleding uitgeven als dat betekent dat ze de 1.56 m daadwerkelijk haalt!

neteret mut

neteret mut

16-10-2013 om 23:09

knurf

haha, zo lijkt het als ik zo schrijf. Hij had zijn bril al 3 jaar en die paste gewoon niet meer, pootjes te kort. Hij mag van mij nu wel stoppen met groeien, is lang zat zo.

Zakgeld

Onze dochter heeft een eigen jongerenrekening bij de bank.
Hierop storten wij elke vrijdag 15€.
Gerekend op 4 weken / maand.

Elke maand moet ze van ons 20€ op haar spaarboekje zetten.
Dit doen we om haar te leren sparen.

Met de resterende 40€ mag ze doen wat ze wil. Wij kijken er ook niet op toe.

Haar gsm kosten betalen wij zelf.
En ook haar kledij word door ons betaald. Enkel extraatjes (bv. 3de paar schoenen) moet ze zelf bekostigen.

Het geld dat ze op haar spaarrekening zet is ook voor haar. Maar word geblokkeerd. Enkel met de handtekening van een van de ouders kan ze hier voor haar 18 jaar geld af halen.
Dit kan dan dienen als ze eens een grotere aankoop wil doen. Dan wel in samenspraak met ons.

matilde

matilde

21-10-2013 om 12:40

kleedgeld

puber meisje 16 krijgt 90€ pm, broer van 13 krijgt 55. dit is voor kleedgeld, zakgeld en 5€ voor de telefoon.
Ze worden er beiden bewuster van, voor kwaliteit en prijs. Zoon moet ik nog steeds meesleuren omdat ik vind dat hij wat nieuws moet hebben. Het kopen omdat moeder dan ophoudt met zeuren is meer iets voor zoon dan voor dochter. Beiden krijgen buiten het budget zolang ze in de groei zijn nog een winterjas en een paar schoenen. Vanwege de kwaliteit dan vooral. Maar dat is meer mijn probleem dan wat anders. Sport kleding betalen wij. Schoolmateriaal betalen wij tot een bepaald bedrag.

Marieke

Marieke

21-10-2013 om 13:35

kleedgeld

Mijn dochter krijgt kleedgeld en ik ga nog steeds mee om kleding te kopen omdat we dat beiden nog steeds gezellig vinden. Gisteren zijn we samen naar de Primark geweest, flink wat broeken, 2 truien, 2 vesten, 3 shirts, 5 paar sokken, 2 bh's en bijpassende onderbroekjes: ze kan weer vooruit. Wij betalen de jassen, schoenen en sportkleding, gewoon omdat we het belangrijk vinden dat de kwaliteit goed is en het bedrag te groot, dochter vindt dit ook wel prettig. We zijn begonnen met kleedgeld om haar te leren budgetteren en dat gaat goed. vooraf heb ik anderhalf jaar exact bijgehouden wat ik uitgaf aan kleding, alles heb ik in een Excel-tabel genoteerd en ik schrok best wel. Ik dacht namelijk dat het veel minder was, juist omdat we vaak een tasje van deze of gene krijgen. Zo'n tasje wordt altijd graag aangenomen. Wat we niet mooi vinden, geven we zelf weer door, liefhebbers genoeg.
Toen ik lang geleden op kamers ging, kreeg ik van mijn ouders het advies mee om twee bankrekeningen te hanteren; 1 voor de vaste lasten en 1 voor de dagelijkse boodschappen. Collegegeld moest 1 keer per jaar betaald worden, de telefoon 1 keer per 2 maanden, sommige abonnementen per half of heel jaar, de huur iedere maand, gas/water/licht enz. Zij adviseerden mij om alle bedragen op te tellen en te delen door 12; dat bedrag moest ik iedere maand opzij zetten om alles op tijd te kunnen betalen. Om te beginnen moest er op de vaste lastenrekening 3 maanden in voorraad staan. Daarnaast een spaarrekening waarop aan het begin van de maand een vast bedrag wordt gestort voor onverwachte uitgaven. Ik hanteer dit systeem nog steeds en dat leer ik mijn dochter nu ook. Haar kleedgeldrekening is een andere dan haar zakgeldrekening. Naast haar zakgeldrekening heeft ze 3 spaarrekeningen, zogenaamde doelspaarrekeningen; ze spaart voor een tv op haar kamer, alvast voor de nieuwe telefoon en spulletjes voor haar kamer. Iedere maand zijn het maar kleine bedragen, maar het helpt wel. Wat dan over is, kan ze opmaken.
Over een jaartje of zo, komt er weer een bedrag bij: de abonnementen en contributies; ik betaal dan het jaarbedrag en vanaf die dag krijgt ze elke maand een bijdrage.
Voordeel van dit alles is dat ze veel meer prijsbewust is geworden, ze de waarde van geld heeft geleerd en kan budgetteren. En ja, ik stop haar af en toe echt nog wel wat toe. Zo heb ik zaterdag een tijdschrift voor haar mee gebracht, anders had ze het zelf moeten kopen. Ze was er echt blij mee, veel meer dan vroeger, mama's portemonnee is toch onuitputtelijk?

Vera*

Vera*

21-10-2013 om 13:50

Knurf

Datzelfde heb ik ook tegen mijn dochter gezegd. Helaas is dat niet nodig geweest. Waar je op een gegeven moment wel mee moet uitkijken is dat de kleding niet te kinderachtig is geworden en ondanks dat het nog past/mooi er uitziet toch weggaat.

Knurf

Knurf

21-10-2013 om 14:08

klopt Vera

mijn dochter heeft nu al de neiging om alles wat ze niet superleuk vindt, op de kringloop-stapel te leggen. Maar ook als ze het netjes in haar kast laat liggen, vertikt ze het om iets aan te trekken dat niet naar haar smaak is. Ik vind elke week dezelfde setjes kleding in de was Volgens mij zou ze het liefst haar twee of drie favoriete setjes elk in zesvoud hebben ...

Vera*

Vera*

21-10-2013 om 14:22

Knurf

Ik bedoelde niet zozeer de 'niet leuke' kleding maar wel de printjes op shirtjes die vier jaar daarvoor nog leuk waren maar niet meer als je 13 (of 14) bent. Iedereen heeft favoriete kleding en die wordt vaak gedragen maar je moet ook nog wat anders in de kast hebben voor als je moeder niet je favorieten op tijd gewassen heeft
En: als ze er niet uitgroeien moeten dingen weg omdat ze vaal of verwassen zijn.

Helena

Helena

09-04-2016 om 14:39

Merkkleding

Ik heb zelf ook een dochter (13). Omdat ze graag kleding koopt van dure sportmerken, loopt de prijs hoog op. Bij mij thuis krijgen mijn kids van af hun 13e 70 euro per maand. We hebben afgesproken dat ze er het meeste zelf van moeten betalen. Het kleedgeld gaat snel op bij mijn dochter van 13, een vestje kost online bij dure merken al snel 40 euro. Broeken koopt ze vaak bij de Bershka of H&M. Veel mensen zouden dit teveel vinden, maar bij goede merken heb je vaak ook goed spul. Van het kleedgeld moet ze kopen: t-shirt, hemd, ondergoed, BH, broeken, vesten, dunne jasjes, sportkleding. Voor schoenen en winterjassen betalen we vaak 50 50. Ik ben er zelf vrij tevreden mee, kinderen letten beter op hoeveel ze uitgeven, ondanks het duur is kunnen ze er wel lang mee doen.

Jeanette

Jeanette

10-04-2016 om 02:31

een bedrag voor ALLES

Hier 200 per maand per kind waar ze ALLES van moeten doen, lekker duidelijk. En met alles bedoel ik alles.

Magalí

Magalí

10-04-2016 om 08:56

Jeanette

Met 200 euro per maand is dat ook niet zo moeilijk, jee wat een hoog bedrag!
Hier krijgen ze 40 euro per maand waar ze álles van moeten doen en dat lukt ze nog ook. Willen ze meer, dan gaan ze maar werken.

Magalí

Magalí

10-04-2016 om 08:57

Helena

Als ze ineens flink gaan groeien, gaat dure kleding ook niet lang mee!

Lou

Lou

10-04-2016 om 10:34

Alles

Ik vind 'alles' juist niet zo duidelijk. Bedoel je daarmee ook sportclub, muziekles, eten en drinken thuis en op school, geld op ov-chipkaart, shampoo en tandpasta, een bijdrage in de huur misschien, een bijdrage aan de vakanties met het gezin? Ik houd het dan liever op kleedgeld en zakgeld. De rest krijgt ze van ons.

Kelly

Kelly

10-04-2016 om 12:35

Magali

Zou je willen vertellen vanaf welke leeftijd jij jou kinderen €200 geeft?
Hoe kijken je kinderen hiernaar?

Vanaf de geboorte van mijn kinderen stort ik iedere maand €30 op hun rekening.
Zo spaar ik nu alvast voor later als ze gaan studeren, rijlessen willen nemen etc.
Ook de opa's en oma's storten hier soms geld op.

Mijn oudste gaat sinds kort naar de kleuterschool en mag nu iedere week een euro in haar spaarpot stoppen.
Het heeft nog niet echt een functie, maar meer voor het idee.

Daarnaast kijk ik ieder jaar hoe het met mijn eigen financiën gaat, zo heb ik afgelopen jaar mijn kinderen €250 extra gegeven. Het jaar ervoor kon ik het niet missen ivm de verhuizing.

Andere vraag: tot welke leeftijd zijn jullie van plan zakgeld te geven?

Triva

Triva

10-04-2016 om 12:42

Kelly

Mijn kinderen krijgen zakgeld tot ze 18 zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-04-2016 om 16:53

Tot ze zelfstandig zijn

Alleen wordt na 18 zakgeld leefgeld.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

10-04-2016 om 17:17

200 euro

Die van 200 euro is toch degene die vindt dat haar dochter 40 euro per maand moet kunnen uitgeven aan make-up?

Magalí

Magalí

10-04-2016 om 17:22

Kelly

Ik geef mijn kinderen geen 200 euro per maand, dat is Jeanette. Bij mij kregen ze vanaf 12 jaar 20 euro zakgeld en vanaf 15 jaar totaal 40 euro per maand. Dit laatste tot ze 18 zijn en studiefinanciering krijgen.

Elfje65

Elfje65

10-04-2016 om 17:51

Dat idee

Had ik nou ook Vesper.

het is een discussie van 3 jaar geleden die weer is opgestart. maar kledinggeld blijft een discussiepunt. ik ben net 1/2 jaar geleden begonnen met het geven van kledinggeld aan mijn meiden (14 en 11). Ik betaal nog sportkleding en - spullen, 1 paar zomerschoenen, 1 paar winterschoenen, een winterjas en schooltas wanneer ik dat nodig vind, schoolspullen en bh's. en dan krijgen ze 45 euro per maand, en nog wat zakgeld. telefoonabo wordt betaald (7 euro pm), wat ze meer uitgeven (of duurder abonnement) mogen ze zelf betalen. daarnaast basisspullen wat deo, shampoo etc betreft.

oudste ging mee winkelen voor nieuwe zomerschoenen en zag een prachtig paar voor 180 euro. ai. Dan spreken we ter plekke af dat zij de helft betaald.

dit heeft wat mij betreft nog niets met rijlessen en studiegeld te maken, dat potje is nog dicht en daar blijven we voor sparen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-04-2016 om 18:46

Ja klopt Vesper

Dat idee had ik ook.

KindVanMoeder

KindVanMoeder

27-11-2016 om 14:20

kleedgeld

Ik begrijp het niet. Waarom doen die ouders altijd zo moeilijk hier over.
Vraag aan uw kind wat hij zou voorstellen (Ik had 50 euro gezegd). Mijn moeder is daar niet mee akkoord gegaan zoals altijd. Ze geeft me nu 35 euro per maand exclusief sport kleding. Op nibut staat 45 voor 13 jarige. Mijn vraag is: Is dat dan met sportkleding (mijn moeder zegt van wel). Ik moet verder alles batalen: jassen schoenen enz...

alvast bedankt

zebra

zebra

27-11-2016 om 14:47

KindVanMoeder

als je daar alles van moet betalen, dus ook jassen, schoenen en sportkleding, dan vind ik 35 euro wel weinig. Ik weet uiteraard niet of met sportkleding de gymkleding voor op school wordt bedoeld of ook nog de kleding voor sportclubs?

Onze zoon krijgt nu 40 euro per maand maar moet daar nog geen jassen of schoenen van betalen, dat komt nog wel. Het bedrag wordt volgend jaar opnieuw vastgesteld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.