Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Vic

Vic

18-09-2012 om 13:03

Kleedgeld

Oudste (13) heeft sinds een paar maanden kleedgeld en het is zo leuk om te zien hoe ze bezig is met begroten en plannen. Gisteren kwam ze ineens met de vraag wat de betalingstermijn bij een bepaalde webwinkel is. Dat heeft ze opgezocht, 14 dagen, dus als ze dan nu de al zo lang gewenste schoenen zou bestellen, zou ze ze dit weekend al hebben en dan met haar kleedgeld van oktober erbij kunnen betalen. Let wel, schoenen ten bedrage van 3 maanden kleedgeld! Vooralsnog heb ik gezegd dat ik niet ga bijspringen als ze straks ineens zonder onderbroeken zit, maar ik zie dat natuurlijk wel gebeuren. Het kind heeft een schoenentic, en dan moet ze straks Primark shirtjes van 3 euro boven haar Dr. Martensschoen dragen
Hoe doen jullie kinderen dat? Zijn ze wel eens in valkuilen getrapt (en heb je dat dan als ouder opgelost)?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Herkenbaar

leuk he? om ze zelf zo bezig te zien met budgetteren.
Hier gebeurt het ook weleens dat er iemand 3 of vier maanden zonder kleedgeld zit vanwege de aanschaf van (te) dure schoenen of broek.
Dat is dan een les voor de volgende keer,ik ga niet bijspringen,dit is juist een mooi leer moment.
wat dan wel gebeurt is dat de dochters onderling kleding lenen van elkaar in een *kleedgeldloze* periode.

Zelf laten oplossen

Vooral niet bijspringen, dus. Overigens heeft onze dochter op haar eigen verzoek ook kleedgeld, maar om het een beetje behapbaar te houden, zijn we gestart met de regeling dat wij de schoenen en jassen nog doen en zij zelf de rest. En dat gaat tot nu toe heel goed. Als ze naar de Middelbare gaat, zal ze dat er dan waarschijnlijk ook zelf bij gaan doen (en wat meer per maand gaan krijgen, dus).

Merel

Merel

18-09-2012 om 17:41

Hier

Hier betaal ik de helft van de prijs van de schoenen en idem voor de jassen, als ik het volledige bedrag zou betalen dan weet ik dat die jas en schoenen wel ineens veel en veel duurder gekozen zouden worden. Kleedgeld is verder 50 euro per maand en ik bemoei me ook niet meer met wat ze dan koopt, op is op, dan heb je gewoon alleen nog maar oud ondergoed of sokken met een gat. (het is heus niet 'ineens' allemaal niet meer te dragen)

Aïda

Aïda

18-09-2012 om 23:05

Hier

Elke maand 50 euro om te kleden. Jassen en schoenen betaal ik. Maar 1 per seizoen. Dus willen ze meer schoenen/jassen dan moeten ze dat zelf betalen van het kleedgeld
Ik merk dat oudste veel bewuster naar de prijs kijkt, dus ik hoop dat middelste volgend jaar ook gaat doen!
Het enige waar dochter een keer de fout in ging, was dat ze 20 euro als zakgeld had gebruikt, terwijl het kleedgeld is. Dus de maand erop had ze geen zakgeld, want dat bedrag moest van mij terug naar het kleedgeldbedrag.. Verder is ze nog niet ergens over gestruikeld

Relithe

Relithe

19-09-2012 om 08:26

Zit er ook aan te denken

Om onze zoons kleedgeld te geven want nu ik alles betaal loopt het soms de spuigaten uit (want ik vind het zo leuk om ze in leuke kleding te zien)
50 Euro lijkt me een prima bedrag en dan schoenen en jassen betaal ik dan.
Wat krijgen jullie pubers aan zakgeld als ik vragen mag en vinden jullie het goed als zakgeld als kleedgeld gebruikt wordt en andersom?

Fashionista

Mijn dochter (16) krijgt al jaren 50 euro kleedgeld. Zoon kwam daar altijd prima mee uit, maar haar lukt het niet echt, zegt ze. Ze is een echte fashionista. Vorig jaar heeft ze een paar goede leren winterschoenen (uitverkoop) van mij gekregen en dat is de enige keer dat ik echt ben bijgesprongen.
Andere manieren om met haar kleedgeld uit te komen is lenen uit mijn kledingkast. Ze leent vooral basic shirts en hemdjes, maar ook vestjes en blouses zie ik haar in lopen. Ze is laatst zelf in de stad met haar vriendinnen op een terrasje wat gaan drinken in een complete outfit van mij (nou ja, exclusief de schoenen) Het leuke is dat de manier waarop zij combineert en accessoires erbij draagt het er totaal anders uit ziet.
Andere manier is af en toe oma bewerken om naar de stad te gaan en van haar tante krijgt ze jaarlijks een zak afgedankte merkkleding die ze of zelf draagt of weer ruilt/ vermaakt.
Overigens hebben we haar laatst met haar 3 jaar jongere broer naar de stad gestuurd met 150 euro om hem aan te kleden en dan vindt ze het net zo leuk als voor zichzelf shoppen. Broer ook helemaal gelukkig. En voor casual kleedt ze ook haar vader aan (tot groot vermaak van het winkel personeel). Ik mag gelukkig nog steeds mijn eigen kleding uitzoeken
@Vic; Dr Martens gaan zo 3 jaar mee, dus als je dochter stijlvast is en haar voeten niet groeien komt het helemaal goed. Echte believers dragen ze ook altijd, dus het is dan het enige paar schoenen dat zij nodig heeft. Prima investering

Foo

Foo

19-09-2012 om 08:58

Doc martens

Mijn dochter heeft ookDoc Martens. Ze zijn echt onverslijtbaar. Ze gaat de 2e winter in en je ziet er helemaal niets aan. Ze zijn duur maar als je ze besteld bij Spartoo of zo dan zijn ze goedkoper. Die hebben namelijk kortingscodes (google maar eens op actiekode spartoo) en dat kan wel schelen.

Ook geen schoenen en jassen

Hier krijgen ze 40 euro en daar vallen schoenen en jassen en ondergoed niet onder. Voor die schoenen,jassen en ondergoed krijgen ze een afgesproken bedrag per seizoen of per kwartaal (ondergoed en sokken). Dat ik ze contant geef. Kijk maar welke schoenen je wil voor bedrag X en dan als ze hebben uitgezocht (zelf) ga ik mee of het aan mijn wensen voldoet. Een winterjas moet wél warm genoeg zijn tenslotte....Willen ze extra schoenen dan moet het van het kleedgeld (b.v. hakken).
Daar redden ze het makkelijk van. En anders verdienen ze het maar zelf. 120 euro per kwartaal= 480 euro per jaar. Nou me dunkt dat moet toch kunnen voor alleen bovenkleding?
Oudste heeft wel eens ál haar geld van 3 maand opgemaakt aan een erg dure broek. Oudste is gek op broeken. Die broek had ze dag en nacht aan Ze had op een gegeven moment slijtplekken in al haar andere broeken en tja broeken moeten toch écht gewassen worden. Ondanks mijn waarschuwingen dat al die andere broeken behoorlijk sleets waren kwam er maar geen nieuwe broek. Tot de laatste broek scheurde met opvouwen. Toen had ze die ene dure nog maar. En na 2 weken non-stop dragen was die écht zo vies dat ie gewoon in de was moest. Toen had ze alleen haar joggingbroek nog maar....Grote paniek, want ze moest écht weg en stond écht voor gek in die joggingbroek. De oplossing kwam een dag later in de vorm van vriendin die wel wilde ruilen met een vest en een shirt van haar Daar heeft ze wel van geleerd. Ze zorgt nu dat de basis altijd voldoende is. En voor de afwisseling leent en ruilt ze met vriendinnen (die dat ook doen) of leent uit mijn kast Wat ze altijd nog wel vraagt dat dan weer wel.
Dure jassen of schoenen daar moet ze 2 winters/zomers mee doen. Voor jongste geld dezelfde regeling. Maar die is zeer spaarzaam op het moment en draait elke stuiver 3 keer om en loopt alles af of ze het niet toch nog goedkoper kan vinden
groeten albana

Foo

Foo

19-09-2012 om 15:30

Hier ook

Dochter krijgt 65 euro per maand: daar zit in kleedgeld, zakgeld, beltegoed (abonnement), cadeaus, make-up etc. Alleen ondergoed, jas en schoenen krijgt ze van ons. We hebben daar wel duidelijke regels voor, zelfs een contract, dat is nodig bij haar. Ondergoed is hema-kwaliteit of vergelijkbaar, een paar zomer- of winterschoenen voor redelijke prijs en een jas als wij dat nodig vinden. De dingen van gezamenlijk budget koop ik samen met haar. Ik bepaal dus de prijs. Vorige winter heeft ze dus die doc martens gekregen met de voorwaarde dat ze daar deze winter ook mee moet doen want die waren 2 keer het gewone budget. Haar zomerschoenen heeft ze via marktplaats gekocht want ineens zag je overal die schoenen, ook bij niet-coole types. Dus dan wilde zij die in ieder geval niet meer. Ze heeft geld bijgelegd en andere gekocht.
Ze komt niet uit met haar geld, daarom heeft ze nu een baantje, werken bij de supermarkt die op de kleintjes let. Ook verkoopt ze kleding die ze niet meer leuk vindt via marktplaats. Dat levert nog best wel wat op. Dan heeft ze een seizoen met kleding gedaan voor de helft van de prijs of zo. Ze heeft de mazzel dat haar moeder een pietlut is met wassen: het meeste ziet er nog goed uit. Ze heeft wel gewilde kleding.

Primavera

Primavera

19-09-2012 om 16:00

Hier

Hier krijgt dochter ?30,- in de maand, waar ze alles van moet doen (kleedgeld, zakgeld, beltegoed, jassen en schoenen).
Dat lijkt misschien wat weinig, maar omdat ze klein van stuk en mager is krijgt ze zoveel doorgeschoven dat ze voor de eerste 5 jaar kleding en jassen zat heeft en ze dus in de praktijk alleen echt schoenen nodig heeft.
Nu het van haar eigen geld afgaat trapt ze haar schoenen eindelijk wat minder af.

Haal je er wel uit met doc m

geweldige investering....kan ze jaren mee doen! Of is het iemand die ook snel weer schoenen zat is? Als ze nu genoeg onderbroeken etc heeft, zal dat toch niet de komende maanden slijten? Zo leren ze het!

Vic

Vic

20-09-2012 om 10:06

Bedrag

Oei, mijn dochter krijgt 50 euro per maand en moet daarvan ook schoenen en jassen kopen. Ik heb met haar afgesproken dat we het een paar maanden aankijken en als ze er niet mee uitkomt, we nog eens verder praten. Als ze schoenen van 150 euro gaat kopen, kom je daar natuurlijk snel aan toe. Voor dit jaar heeft ze nog een prima winterjas van vorig jaar, dus die hoeft ze niet te kopen. Naast het kleedgeld krijgt ze 12,50 zakgeld per maand. Daar zit geen beltegoed in, want momenteel doet ze al een jaar met 15 euro dus dat mag er nog wel bij. Volgens mij heeft ze haar zakgeld ook bij het kleedgeld gerekend, want ze geeft verder niet zoveel uit aan andere dingen. Voor de kermis en vakantie kreeg ze altijd al extra geld, en ze krijgt ook nog wel eens iets van opa en oma.
Nou ja, het is sowieso een 'regelaar'. Vanmorgen zei ik dat ik wat panty's moest kopen, dus vroeg ze of ik er ook wat voor haar kan meenemen. En dan hoopt ze natuurlijk dat ik dat niet doorbelast

Vic

Vic

20-09-2012 om 17:38

Nou, ze heeft ze...

Ik moet bekennen dat ik nog nooit van die Doc Martens gehoord had. Ze zijn wel heel apart (maar staan leuk hoor).

Foo

Foo

20-09-2012 om 18:24

Welke?

Welke heeft ze, de kistjes, zeg maar?

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2012 om 19:04

Aha

Doc Martens hoort bij de puberleeftijd Dat zijn van die enorm buitengewoon bijzondere schoenen die door de halve wereld worden gedragen. Zo leuk he, als dat begint te komen. Er gaat een wereld voor je open met pubers

Tirza

Doc. martens

Die zijn hier bij de pubers ook jarenlang in geweest,zij zochten ze vooral op MP. Zo konden ze meerdere paren kopen voor hetzelfde geld

appel

appel

20-09-2012 om 22:33

Hoeveelheid kleedgeld, zakgeld, beltegoed

Onze oudste wil ook graag kleedgeld (jongen, 13 jaar). Het lijkt mij ook goed voor hem. Ik verwacht dat hij er wel verantwoordelijk mee omgaat.
Maar ik vind 50 euro heel erg veel. Als ik nu kleren koop voor de kinderen koop ik vaak tegen het seizoen in. Kleding in de uitverkoop, wat ik even weg leg voor als ze het nodig hebben. Ik koop ook veel op tweedehandsbeurzen. Ik geef voor mezelf nog geen 30 euro per maand uit aan kleding.
Dus ik vind het nu een dilemma; ik vind het veel gevraagd van onze zoon om net zo prijsbewust te worden/te zijn als zijn moeder. Anderzijds vind ik voor 50 euro kleding kopen per maand echt buiten proportie. Zijn er meer ouders die hiermee zitten? Hoeveel geven jullie dan? En hoeveel zakgeld (nu 8 euro per maand waarvan hij kadootjes voor verjaardagen gezinsleden-6- van moet kopen) en hoeveel beltegoed? Beltegoed b etaalden wij tot nog toe; ongeveer 20 euro per jaar. Nu op voortgezet onderwijs zal dit wel meer worden denk ik.

Ik ben hier vrij nieuw- had ik misschien een nieuw 'draadje'moeten starten?

Kleding wordt belangrijker

Besef dat kleding voor pubers erg belangrijk kan zijn.Ze willen vooral niet uit de toon vallen .dat betekend niet dat ze alleen dure merkkleding moeten dragen,maar ze willen vaak wel onopvallend zijn,dus ongeveer hetzelfde gekleed gaan als de groep.
Wat ook meetelt,in de puberteit groeien kinderen enorm,soms moeten ze elke vier maanden nieuwe schoenen of nieuwe broeken,dat kost geld.
Zodra ze uitgegroeid zijn kunnen ze weer met wat minder kleedgeld toe.Als je het zo bekijkt is €50 niet zo extreem veel
Hier krijgt puber van 15 ,zestig euro per maand .
Dat is €45 kleedgeld (daar moet alles van gekocht ,ook ondergoed en jassen en schoenen)en €15 zakgeld ( waarvan ze ook beltegoed moet kopen) Wil ze meer geld dan moet ze een bijbaantje zoeken.

Yta Chalne

Yta Chalne

21-09-2012 om 07:06

Appel

Ik reageer hier wel even: een jongen van dertien is stevig in de groei. Vijftig euro is dan niet exorbitant, eerder aan de lage kant. Kun je het niet missen, dan is het natuurlijk wat anders, maar als je het hebt zou ik het gewoon doen. Overigens vind je weinig kleding voor jongeren op tweedehands kledingbeurzen, en zie je er ook geen dertienjarige jongens shoppen. Da's echt meer iets voor moeders...

2e hands

Zoon heeft vorig jaar een complete Alto garderobe overgenomen voor 60 euro van een vriend die er uit gegroeid was. Nu koopt hij er af en toe een shirtje bij. Of ondergoed en sokken. We zijn op zoek naar een andere leuke broek uit de dump. Zijn vader heeft onlangs een goede winterjas en schoenen voor hem gekocht. Geen kleedgeld. Hij is op zoek naar een baantje.

Foo

Foo

21-09-2012 om 09:07

Tweedehands

Mijn dochter koopt en verkoopt ook wel tweedehands, alleen niet op kledingbeurzen oid. Ze neemt iets over van vriendinnen, via twitter of marktplaats. Zo verkoopt ze ook. Verder maakt kleedgeld haar erg prijsbewust. Ze schaft alleen aan wat ze echt mooi vindt en wat ze zeker gaat dragen en ze is zeer prijsbewust (ze koopt ook wel eens bij Primark). Wat ze niet (meer) draagt of waar ze op uitgekeken is, verkoopt ze.
Haar broertje, 13, taalt helemaal niet naar kleedgeld. Hij houdt niet van shoppen en vindt het al een verschrikking als hij nieuwe kleren nodig heeft en van mij mee de stad in moet. Nou weet ik wat hij leuk vindt qua shirts, die neem ik dan wel eens voor hem mee maar voor broeken, schoenen etc zal hij echt zelf mee moeten.
Tot nu toe valt mij op dat zoon veel minder nodig heeft en langer met zijn kleren kan doen dan dochters.

Niet bijspringen

Ook ik vind dat je niet moet bijspringen als ze niet uit kunnen komen. Daar leren ze immers nog niets van.
Zeker als ik zo lees dat de meesten zo'n 50euro per maand geven en dat de kids dan nog niet eens schoenen/jassen hoeven te kopen ervan.

@appel; ik vind 50euro ook erg veel hoor! Heb het ook niet, dus kan het ook niet doen.

Mijn kinderen hebben geen kleedgeld. Ik koop samen met hun als ze kleding nodig hebben of als we gewoon iets leuks zien.
Zakgeld krijgen ze wel a 5euro per week. Mogen ze mee doen "wat ze willen", alleen met de verjaardagen van het gezin en eventueel met kerst een aardigheidje van kopen.

Vic

Vic

21-09-2012 om 12:39

Niet veel

Het Nibud adviseert een bedrag van minimaal 51 euro per maand (voor meisjes, jongens 49 euro), dus 50 euro is zeker niet teveel. De uitgaven voor jezelf kun je niet vergelijken met die voor een puber. Voor hen zijn uiterlijk en kleding veel belangrijker.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-09-2012 om 18:32

Idd vic

En bovendien leven ze anders (met meer risico op vlekken en stukken) en zijn ze mogelijk nog in de groei.

Ik geef makkelijk 50 euro per kind uit aan kleren, en dan doe ik echt niks geks. Ook een H&M broek kost op die leeftijd minimaal 30 euro en dan nog moet je vaak goed zoeken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.