Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
28-01-2017 om 11:42
Binnenkort wordt mijn dochter 15 en wij willen zakgeldverhoging geven. Ook wil ze graag kleedgeld, dat vinden we goed. Nu kopen we niet vaak kleding en ze vraagt er ook zelden om dus ik weet niet precies waarom ze dat nu zo graag wil. Volgens mij vooral omdat anderen het ook hebben. En misschien om het niet te hoeven vragen.
Nu peinzen we over het bedrag....en over de nieuwe verantwoordelijkheden / wat ze er wel en niet van moet doen.
Dat vind ik lastig. We hebben voor het vorige bedrag (6 euro per week, sinds haar 12e) slechts 1 verantwoordelijkheid: cadeaus voor ouders, deel van andere familie, paar vrienden.
Alle rest betalen wij: mobiele telefoon (zonder abonnement, maar ze belt vrijwel nooit - de smartphone wel op verjaardag gekregen, schermreparatie betaalden wij ook als leuke verrassing), openbaar vervoer als ze dat heel af en toe gebruikt, een uitje (niet zo vaak want meestal met ons, maar in andere gevallen betalen wij), vervoer naar een vriendin die een flinke treinreis verderop woont (slechts heel af en toe doet ze dat).
Ze komt er tot nu toe mee uit want ze heeft altijd een prima cadeau en koopt verder nog wel eens een boek voor zichzelf. Ze koopt geen make-up (doet ze niet aan), volgens mij zelden snoep of eten of andere dingen voor zichzelf. Dus volgens mij vrijwel alleen cadeaus en voor zichzelf een boek.
Ze heeft geen baantje, alleen school en hobby. Komend half jaar zal ze ook vrijwel zeker geen baantje hebben.
Gezien bovenstaand verhaal, wat zouden jullie geven
- aan zakgeld + welke dingen zou zij daarvan dan moeten gaan doen?
- en (apart) aan kleedgeld?
02-02-2017 om 22:44
bedankt iedereen, het is besloten!
Erg leuk dat er discussie op volgde!
Wij hebben een besluit genomen. Daar hebben de adviezen goed bij geholpen. Op haar verjaardag maken we het voor het eerst over en daarna iedere maand: 35 euro zakgeld en 50 euro kleedgeld.
Van het zakgeld moet ze dan telefoonkosten betalen, alle cadeaus, kapper (doet ze toch bijna nooit), uitjes met vrienden. En wat ze wil / sparen.
Wij betalen dan nog schoolkosten, toiletspullen, uitjes met ons + museumjaarkaart, evt. OV-kosten als dat niet voor een eigen uitje is.
Van het kleedgeld hoeft ze geen jassen en schoenen te kopen (behalve extra onnodige).
Het is wel de bedoeling dat ze iets heeft voor concerten en begrafenissen (stemmige kleding). Schoolsportkleding mag ze ook zelf voor gaan zorgen.
We gaan de bedragen apart overmaken maar gaan verder geen regels opstellen dat ze niet zou mogen schuiven of zo.
Ik heb echt zin om haar het blad met de nieuwe 'afspraken' binnenkort, op haar verjaardag, te geven! Ze krijgt natuurlijk ook nog een echt cadeau.
Nogmaals dank iedereen!
03-02-2017 om 08:48
Mooi
Ziet er goed uit Egel. Ik denk dat ze er prima mee rondkomt en nog kan sparen ook. Mooi nieuw stukje zelfstandigheid.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.