Arawen
16-10-2009 om 12:19
Kleedgeld/kleding kopen voor jongens
Vanmorgen weer zo'n discussie met puberzoon (15); 'deze sweater zit veel te strak mam!' 'Ja dat kan, maar dan trek je toch gewoon die leuke rode aan?' 'Nee, want die is stom; veel te rood!' En die hadden we samen gekocht... zucht.. want op de bonnefooi voor 'm meenemen, zoals in de basisschool-tijd, dat durf ik allang niet meer... Ik ben het zat (..) en denk er over om aan kleedgeld te gaan beginnen. Mag ie leuk zelf gaan kopen.
Maar nu kan ik mij voorstellen dat pubermeisjes leuk met vriendinnen de stad in gaan, kleren kopen, maar hoe doen jongens dat? Gaat moeders altijd nog mee (want dan schiet 't z'n doel voorbij)? Of moet ik wachten tot ie verkering krijgt? Of gaat jullie puberzoon misschien alleen de stad in om kleren te kopen? Of misschien met een vriend? Ofwel, hoe kom ik van die eindeloze discussies ('ik heb niks in de kast') af?
groeten Arawen

rosalinde
16-10-2009 om 13:05
Tja...
Hier zoon van 14,zonder kleedgeld.
Denk echt dat hij als ik hem niet mee neem naar de winkel nooit wat koopt.Hij loopt het liefst altijd in het zelfde.
Maar ja,misschien veranderd het nog?

neteret mut
16-10-2009 om 13:29
Verschillend
Oudste van 19, gaat maar heel zelden iets nieuws kopen en dan nog ga ik mee ( wil hijzelf), tweede van 18 hoeft niks nieuws zegt hij( en als ik iets meeneem is het wel goed). Tweeling van 16 gaat samen of met vrienden/vriendinnen naar bv coolcat. Die krijgen geld mee en ik krijg de bonnentjes, we zullen binnenkort wel eens overstappen op kledinggeld. De meisjes van 14 en 12 gaan soms met vriendinnen de stad in, maar meestal ga ik mee ( oa omdat sommige winkels waar ze het liefst heengaan makkelijker met de auto te bereiken zijn). Voor de tweeling en de meisjes waag ik het niet om zo maar wat mee te nemen

Minet
16-10-2009 om 16:37
Arawen
Hier gaan de beide zoons of samen de stad in om kleding te kopen, of ze gaan met een vriend of vriendin. Ik ga eigenlijk nooit meer mee. Ze krijgen dus kledinggeld waarvan ze broeken/shirts/sweaters/vesten moeten kopen.
Twee paar schoenen per jaar worden door ons gesponsord tot max. 60 euro per paar, evenals een winterjas. Een zomerjack behoort tot hun eigen kledingbudget.
Sokken gaan hier op de grote berg, we hebben allemaal dezelfde maat, dus super handig Ondergoed koop ik ook voor hen, BB via MP.

tonny
16-10-2009 om 23:17
Kleedgeld
Bij ons kregen ze allemaal vanaf de brugklas kleedgeld. Daarnaast nam ik wel eens iets mee (boxershorts, sokken, badslippers, sloffen, voetbalkousen dat soort dingen) en daar waren ze dan extra blij mee.
Wat de zonen betreft - winkelen deden ze óf met mij, óf met een vriend. Oudste zoon kocht bijzonder weinig kleding, die liep meestal in bandshirts die hij bij concerten kocht. En hij was erg krenterig, alles ging lang mee en kapotte broeken werden gerepareerd tot ze echt uit elkaar vielen
Andere zoon heeft een andere stijl, die koopt/kocht ook veel vaker kleding. Vaak via internet, verder in de uitverkoop, vrijwel altijd merkkleding. Shoppen doet hij alleen, met een vriend of met mij. Verkering heeft hij niet.
tonny

Maylise
17-10-2009 om 00:18
Zelf of met mij
Mijn zoon van 19 gaat sinds hij een jaar of 12 is al regelmatig met vrienden op stap om kleding te kopen. Soms gaat hij ook met mij. Hij kreeg geen kleedgeld dus van te voren spraken we af wat hij mocht kopen. Hij heeft een paar keer zich niet aan de afspraak gehouden maar dan bracht ik het gekochte gewoon terug. Wat dat betreft ging hij dan weer liever met mij winkelen want dan kon hij me nog wel eens overhalen voor een dure aanschaf.
Nu betaald hij kleding van zijn studiefinanciering en ga ik eigenlijk nooit meer mee.
Mijn zoon van 16 gaat heel af en toe met vrienden de stad in. Verder gaat hij een paar keer per jaar met mij. Hij is minder mode bewust dus het boeit hem ook minder. Daarnaast heeft hij een hekel aan winkelen. Basis kleding stukken als spijkerbroeken en (polo) shirts in neutrale kleuren kan ik ook gewoon voor hem meenemen. Ik ken zijn smaak wel wat dus dat is niet zo'n probleem. Voor dingen als schoenen, jas en dergelijke kopen wil ik hem wel mee hebben.
Maylise

Dorstlesser
31-10-2009 om 22:04
Ach
waar maak je je druk om? Ze kopen wat ze denken dat ze moeten kopen. Als hun kleren oud en versleten zijn gaan ze om nieuwe en als ze het niet kan schelen hoe ze erbij lopen gaat het kleedgeld op aan iets anders. Als ze op een dag toch nieuwe kleren willen weten ze dat het hun eigen geld en hun eigen verantwoordelijkheid is. Ze leren én met geld omgaan, én zelfstandig zijn (en dát willen ze allemaal zo graag) én je hebt geen kind meer aan ze

reina
01-11-2009 om 10:25
Wél
Mijn zoon kreeg vanaf zijn 12e kleedgeld en ging juist wel met zijn vrienden de stad in om kleding te kopen, terwijl mijn dochter vaak vroeg of ik meeging (omdat haar vriendinnen een heel andere smaak hadden en ik haar smaak wel deelde). Gelukkig weet ik wat zoon leuk vind, nog steeds, dus ik kan, als kadootje altijd kleding kopen, handig

Minet
05-11-2009 om 08:04
Pelle
Je krijgt van TNT geen extraatje voor elektra, maar je krijgt wel 4 keer per jaar kinderbijslag. Daarnaast krijg je van je baas vakantiegeld zodat je niet het hele jaar hoeft te sparen voor een vakantie. Dit soort extra inkomsten zijn heel normaal, daar mogen mijn kinderen dus ook van meegenieten.