Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Jet

Jet

13-11-2012 om 09:58

Kleine jongen, bijna 14 en 1.54

Zo langzamerhand beginnen wij ons zorgen te maken over de lengte van de jongste. Hij wordt in april 14 en is sinds januari 2 millimeter gegroeid. Hij is de hele lagere schooltijd de kleinste vande klas geweest en volgde steeds -1 tot -1.5. Schoolarts heeft er nooit iets van gezegd. Broer volgde +1/+1.5 en is nu 1.82 met 19 jaar. Stopte dus eerder met groeien.
Wij zijn 1.70 en 1.82. Alle vriendjes die ook klein waren zijn hem nu voorbij.

Zijn er meer kleine jongens?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

13-11-2012 om 12:03

Broer

Mijn oudste is pas 7,5 maar ook aan de kleine kant, zijn jongere broer is hem bezig in te halen.

Ik herinner me van mijn broer dat hij pas met 14 of 15 de grote groeispurt kreeg, niet eerder. Ik denk dat jullie nog even geduld moeten hebben, maar het kan nooit kwaad je zorgen met de huisarts te bespreken.

bertje1

bertje1

13-11-2012 om 12:05

Huisarts

ik zou het toch eens laten onderzoeken

Puk

Puk

13-11-2012 om 12:18

Ja hoor,

nog kleiner zelfs, zoon is 1,51 en wordt eind van het jaar 14.

Hier een kleine moeder (1,60) en een lange vader (1,95). Zijn twee oudere broers waren op deze leeftijd wel iets groter (zo'n 1,60), maar begonnen pas na hun 14de echt te groeien en zijn nu ongeveer 1,87(18 jaar) en 1,75(16 jaar).

Rafelkap

Rafelkap

13-11-2012 om 12:34

13,5

En in april jarig is niet bijna 14 hoor, dat is een ruime 13,5 Door die lange broer kijk je de centimeters eruit

Jet

Jet

13-11-2012 om 13:41

Gelukkig puk

Heb jij niet de neiging om het aan de huisarts te vragen, ik las ergens dat men met 13.4 jaar bij jongens goed kan beoordelen of ze evt klein gaan blijven. Hij zit in 2 Havo/VWO en is wel zo ongeveer de kleinste vd klas.(met de grootste mond. Heeft in groep 7 laatste onderzoek gehad en toen niks gehoord, zit nu toch tussen -1.5 en -2 van de groeilijn.

Jet

Jet

13-11-2012 om 13:47

Rafelkap,

je wil hem idd de lucht wel inkijken. Het is niet zo'n goede eter, wel veel fruit, minder groente. Hij zit al bijna een jaar tussen 152 en 164 in. 164 te groot, 152 te klein. Broeken 146. Schoenmaat 40.5, wel een maat gegroeid sinds een jaar. Had altijd grotere voeten dan zijn broer.
Hij beweegt veel, sport veel, maar dat zou juist goed zijn. Ik hoop dat het nog komt. Zijn broer was altijd lang, groeide steeds gestaag. Hij was altijd kleiner vanaf de geboorte met 48 cm, broer 50 dus ook niet echt lang. Vorige week al twee keer gehoord dat men verbaasd was dat t mannetje al in 2 Havo/vwo zit en niet nog op de lagere school. Naar James Bond heeft ie zijn ID maar meegenomen.

Maar jet

Zoek je hier nu bevestiging dat er niets aan de hand is met de lengte van je zoon? Wat houdt je tegen om het eens na te vragen bij de huisarts?

Chris

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-11-2012 om 14:48

Jet

Je zoon zit met 13,7 jaar en 154cm al bijna op de -1 groeilijn dus relatief gezien is hij echt niet zo klein.
Er is een formule waarbij de uiteindelijke lengte van een kind bij benadering berekend kan worden: Formule van Havicek (voor jongens)= (lengte vader + lengte moeder) x 1,08 gedeeld door 2. Met een marge +/- 5 cm.
Verder hangt het er heel erg vanaf op welke leeftijd de groeispurt in zet; sommige kinderen zijn relatief klein tot hun 15e/16e en groeien dan opeens een heel stuk de lucht in. Anderen krijgen die groeispurt veel eerder of zelfs nog later.
Mijn zoon (bijna 12) is 138cm, 30kg en schoenmaatje 34. Hij zat en zit op de -2 groeilijn. Ik ben 158cm en zijn vader is 181cm. Volgens de formule zou hij best 183cm kunnen worden. Dat kan kloppen, want zowel zijn vader als diens broer waren klein tot hun 15e/16e en toen groeiden ze allebei opeens enorm; zijn oom is zelfs 185cm lang geworden.
Wij houden de groei nauwkeurig in de gaten, zeker omdat zoon ADHD-medicatie slikt en daardoor weinig eetlust heeft. Het afgelopen jaar is hij slechts 1cm gegroeid maar volgens de kinderarts en de Jeugdgezondheidsarts geen reden tot zorg. Zolang hij maar ongeveer op zijn groei/gewichtscurve blijft en gezond is. Hij sport ook veel en dat is idd prima.
Ach, je weet het niet. Groei is afhankelijk van zoveel factoren en wie weet? Natuurlijk wil je als ouder en zeker als kind zelf dat je kind een redelijke lengte bereikt maar er is ook niets mis met klein zijn.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-11-2012 om 15:26

Huisarts

Heeft je zoon nog geen onderzoek door de schoolarts gehad in groep 2? Tja, en als je je zorgen maakt, naar de huisarts.
Het is trouwens niet zo dat je bij jongens met 13.4 jaar kan bepalen of ze klein blijven. Alleen bepaling van de botleeftijd kan dit uitwijzen. Mocht een kind groeihormoontekort hebben, kan behandeld worden maar die behandeling moet starten ruim voor het inzetten van de puberteit.

cath

cath

13-11-2012 om 16:08

Laat.

Als je je zorgen maakt of hij echt klein zou blijven, zou ik zeker eens naar de huisarts gaan.
Overigens vind ik het best laat om je nu pas "zorgen" te maken. Je ziet al die jaren toch dat ie onder de "standaard curve" loopt.

Mijn zoon is ook best klein. Als jong kind liep hij zo'n 2-3jaar achter in de groei.
Hij is toen doorverwezen naar de kinderarts en zijn er verschillende keren handfoto's gemaakt. Schijnt dat je daaraan kan zien hoe ze groeien.
We zijn ermee gestopt ivm emigratie.

Ondertussen is hij 17. Nog steeds niet groot, maar "groot genoeg". Hij en wij maken ons er in ieder geval geen zorgen (meer) over.

Puk

Puk

13-11-2012 om 16:37

Jet

Als jullie je zorgen maken, moet je uiteraard naar de huisarts gaan.

Ik heb dat eerlijk gezegd nooit overwogen. Zoon heeft er niet echt een probleem mee dat ie zo klein is, dus waarom zou ik er een punt van maken. Hij is gezond, eet voldoende, sport veel. Zijn oudere broers, en zijn vader trouwens ook, begonnen ook laat met groeien, dus ik ga er vanuit dat dat nog komt. En zo niet, dan sluit ik me aan bij Elisa: Er is niks mis met klein zijn.

Waar ben je bang voor?

Heeft hij de baart al in de keel of is hij nog niet aan de puberteit toe?
Mijn zoon wordt in febr. 14 en is ook 1.54. Hij is ooit blijven zitten en is nog steeds één van de kleineren in de klas. Toch is hij afgelopen jaar wel zo'n 6-8 cm. gegroeid en wij hebben besloten te vertrouwen op de goede afloop
Grote broer is 19 jaar en 195cm, maar geheel anders gebouwd; grote zus (vergelijkbaar gebouwd met hem) is met 16 jaar 1.63 en daar zal niet veel meer bij komen. Waarschijnlijk zal over een jaar of 3-4 zijn jongste broertje boven hem uitgroeien; die groeit als zijn oudste broer. We bereiden hem er vast mentaal op voor

Baard natuurlijk

Dat moet natuurlijk zijn baard in de keel

Mussie

Mussie

13-11-2012 om 20:08

Net zo oud als jouw zoon en past nu in maat 164, ik weet niet precies hoe lang hij nu is. Hij is altijd de allerkleinste geweest, by far! Maar de laatste maanden is hij ineens aan het groeien, en niet zo'n klein beetje ook. Hij eet me ook de oren van het hoofd. Toen hij een jaar of 4 was zijn we doorverwezen naar de kinderarts omdat hij zo klein was, en zijn er inderdaad handfoto's gemaakt. Die gaven geen reden tot zorg. Wat ik wel onthouden heb, is de uitspraak van de kinderarts: van veel eten groei je niet, maar word je dik. Volgens hem was het De valkuil voor zulke kleintjes. Ouders hebben met de beste bedoelingen de neiging ze vol te stoppen. Als ik het zo lees, lijkt het me geen reden tot zorg. Hij groeit wel? Hij is klein maar niet buiten de norm. Een enorme grote kerel zal het misschien niet worden, maar daar is niets aan te doen.
Wat niet wegneemt dat ik vind dat je altijd naar de huisarts moet gaan als je je zorge maakt om je kind. Gewoon doen!

Mussie

Mussie

13-11-2012 om 20:13

Ik spreek mezelf wat tegen

Ik lees m'n bericht na en vind dat ik mezelf wat tegenspreek. Ik bedoel dus te zeggen dat je je kind niet vol moet gaan proppen als hij dat niet zelf aangeeft. Het helpt niet om hem vol te stoppen met boontjes en boterhammen als hij niet wil. Daar groeit hij niet van. Als je kind daarentegen ineens besluit om een vol bord andijviestamppot weg te werken in plaats van zijn gebruikelijke muizenhapje en hij groeit daarbij enorm, ja dan is het dus wel aan te raden om hem dat bord te geven.

Daar zit wat in mussie

Ik heb een negenjarige (tweeeiige) jongenstweeling. Sinds hun geboorte schelen ze 10% in gewicht. De een eet ook structureel meer dan de ander. Maar ze zijn altijd, echt altijd tot op de milimeter nauwkeurig even lang. Afgelopen zomervakantie ging de lichtste tweelingbroer beduidend beter eten. Hij is toen wel in gewicht aangekomen, maar niet ineens wat langer geworden als zijn broer.

Jet, ik zou even langs de huisarts gaan, en vragen om een handfoto. Daar heb je meer aan dan dan afwachten, kijken naar grote broer of rekenmodelletjes.

skik

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-11-2012 om 13:47

Handfoto

Als je naar een arts gaat wordt daar ook eerst bepaald of een kind ver onder de verwachte streeflengte uitkomt aan de hand van de groeicurve, targetformules en de lengte van de ouders. Als dit afwijkt, wordt er verder onderzoek gedaan. Meer info: http://www.mijnkinderarts.nl/ziekten/groei/kleine-lengte-afbuigende-groeilijn.htm

ishtar

ishtar

14-11-2012 om 14:19

Zoon

van 13 (aug)is ook klein: 1.46.
Bij ons is er sprake van 'dubbele erfelijke belasting'
Zowel mijn broers als mijn man (zijn vader) begonnen laat met groeien, mijn broers hebben uiteindelijk een prima gemiddelde lengte bereikt, en mijn man is boven de 1.90.
Ook al geeft de handfoto van zoon aan dat zijn botleeftijd ongeveer gelijk is aan zijn echte leeftijd, de verwachting blijft dat hij op een normale lengte zal eindigen.
Maar zijn -2 lijn is al wel 13 jaar voer voor (cb)artsen en verpleegkundigen.
Dus, hoe groeide zijn vader en/of ooms? Dat kan ook wat aangeven.

Jet

Jet

15-11-2012 om 12:17

Dank jullie

Op zich maakte ik me nooit echt zorgen, echter de laatste tijd groeien ook de kleine vriendjes ook boven hem uit. Ooms hebben onze zonen niet, slechts een tante met een aangetrouwde lange man, dus niet echt vergelijkingsmateriaal voor de twee neven. Alleen een broer die altijd lang was en nu heel gewoon kwa lengte. Baard in de keel heeft hij nog niet. Vader is 1.82, dacht dat hij vroeger altijd gemiddeld was.
Hoop dus idd dat hij gewoon laat is en lang doorgroeit. Was hoofdzakelijk benieuwd of er meer kleine jongens zijn.

Andere kant van het spectrum

Ik vind jouw zoon wel klein, maar onze jongste is 12,5 en 1.71. Net zo lang als ik ben. Echtgenoot is 1.77. Hij is wel de langste jongen van de klas, dat wel. Ik zie bij vrienden van onze oudere zonen dat groeien heel erg kindafhankelijk is. Sommige groeien jong, anderen hebben later een groeispurt, sommige groeien gestaag. Ik denk wel dat de gemiddelde lengte hier in het noorden groter is dan in het zuiden. Oudste is met zijn 1.85 behoorlijk gemiddeld.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-11-2012 om 23:41

Lengte

Er zitten bij mijn zoon (bijna 12, 138cm) twee jongens in de klas van 12 en 13 jaar die 1.85 en 1.88 zijn. Lang zijn is ook niet alles op zo'n jonge leeftijd hoor. Weet je, mensen komen in allerlei vormen, maten en kleuren en het is allemaal ok. Alles is relatief; de een is kleiner dan gemiddeld, de ander groter. En klein zijn heeft zijn voor- en nadelen; lang zijn ook. Zoon zit niet met zijn geringe lengte en ik ook niet. Dat groeien gaat vanzelf en we zien wel hoe en wat. Verder houden we ons er niet echt mee bezig en we maken er ons zeker geen zorgen over zolang hij gezond is. Dus we gaan hier geen onnodige onderzoeken zoals een handfoto of bloedonderzoek laten doen.

liora

liora

16-11-2012 om 07:45

Vraag

Wat ik me afvraag: mijn zoon is 9 en ook erg klein, nu ongeveer 1m31, weet het niet precies.
Vorig jaar heb ik het helemaal laten onderzoeken en daar kwam uit dat er niks mis is. Hij maakt alle hormonen goed aan, geen allergieën, gewoon genetische pech.
Maar betekent dat dat ik het nooit meer hoef te laten checken? Ik vind hem echt klein en ook zo weinig groeien lijkt wel. Hij ging in mei naarDisneyland en was toen nog geen 1m30, nu net aan dus... Half jaar later.

Liora

Vic

Vic

16-11-2012 om 20:15

Liora

Weet je wat zijn uiteindelijke streeflengte (o.b.v. lengte van de ouders) is? Volgens mij is ook van belang of hij dezelfde groeilijn blijft volgen. Als hij naar een lager lijntje zakt, zou ik nog eens naar een kinderarts gaan. Mijn dochter (bijna 8) is ook 1.31 m. Zij zit precies op de middelste lijn van de curve (wat eigenlijk heel verrassend is, gezien de geringe lengte van haar vader en mij).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.