Bomen28
12-09-2009 om 16:28
Kleren uitlenen/lenen
Mijn dochter van 14 leent vaak kleren uit en draagt kleren van andere. Leuk toch! Tot er ruzie is. Ze heeft afgelopen jaren een paar keer de ervaring gehad dat ze kleren niet terugkrijgt, enorme ruzie e.d.
We hebben met haar gesprekken gehad hierover, ik heb haar mijn visie gegeven (geen kleren uitlenen). Zij kiest om het te blijven doen.
Ik heb moeite met loslaten en het probleem bij haar te laten.
Als ze dan twee paar laarzen, een jas, een sjaal, een tas, een sporttas, twee t-shirts voor zover ik weet... niet terug heeft, vind ik het moeilijk. Ze vind kleren erg belangrijk en toch gaat ze er zo mee om.
Ik heb haar gevraagd of ze hulp wil om de kleren terug te krijgen, dat wil ze niet. Het is al een half jaar geleden.
Ik weet dat het haar leerproces is, en ik zie mezelf worstelen met het bij haar laten. Ik heb haar al gezegd hoe ik het zie, ze heeft zelf kleedgeld. Toch kan ik het niet loslaten.
Het beÏnvloed mij bij de aanschaf van de extra spullen die ik elke seizoen voor haar koop (jas/schoenen). Ik zou haar willen verwennen met bijvoorbeeld wat duurdere spullen en sta er niet achter dat ze dan die spullen leent en niet terug krijgt.
Herkennen jullie dit, hebben jullie ervaringen hiermee?

Ellen Wouters
12-09-2009 om 17:21
Kleedgeld?
Heb je al eens overwogen haar kleedgeld te geven?
Op zich lijkt het me heel wijs als je haar je visie geeft en het probleem vervolgens bij haar laat, maar er gaat toch iets wringen als jij degene bent die die spullen betaalt.
Ik zou het frustrerend vinden, een leuke jas voor haar kopen en dan zien dat die verdwijnt en niet terugkomt.

Tirza G.
12-09-2009 om 22:53
Ellen?
Ze krijgt kleedgeld! Bomen28 wil haar graag verwennen met een dure jas/schoenen. Nou, dat was bij mij snel klaar. Niet dus. Ze kan haar kleding niet op waarde schatten en hetgeen jij haar geeft dus ook niet.
Tirza

Ellen Wouters
13-09-2009 om 00:15
Oeps!
*schaam*
Sorry, ik heb het niet goed gelezen!
En verder sluit ik me bij Tirza aan.

albana
13-09-2009 om 12:10
Hier gebeurt het lenen ook
Hier leent puber ook kleren uit aan vriendinnen. Maar die hebben een soort ruilsysteem. Ik leen kleren van jouw, maar geef je er wat van mij voor terug (wel in samenspraak). En jassen en broeken vallen daar niet onder. Het gaat vooral om 'uitgaangoed' (kleding die je alleen aandoet als je uit gaat en niet voor dagelijks) truien, shirts, vesten en soms schoenen.
En eigenlijk nooit problemen ermee. Als ze iets niet terug krijgen houden ze gewoon wat ze als tegenprestatie hebben gehad.
Ik vindt het juist wel een slimme manier om voor je krappe kledingbudget toch véél afwisselends te kunnen dragen.
Misschien een tip voor je dochter? Dat ze altijd wat ruilt meteen als ze uitleent? iets gelijkwaardigs...
groeten albana

Ellen Wouters
13-09-2009 om 14:42
Schoon schip maken
Na mijn eerste reactie (en duidelijk niet goed gelezen hebbend) heb ik er nog eens over nagedacht.
14 is een leeftijd waarop het soms wel heel moeilijk is om tegen de groepsdruk in te gaan ("doe toch niet zo moeilijk joh") en je spullen terug te eisen. En natuurlijk is het doodgenant als je moeder dat gaat doen, en wil je dat niet.
En toch kan het dan wel heel veilig zijn als je moeder soms tóch ouderwets ingrijpt en de boel regelt. Stomme moeder, die kun je dan ook fijn de schuld geven, maar intussen is de boel wel in orde gemaakt.
Ik ken je dochter niet dus ik weet niet of ze het écht niet wil, of dat ze het gewoon niet aandurft jou de zaak in handen te geven.
In het laatste geval zou ik in overweging nemen schoon schip te maken (alle geleende spullen teruggeven, en persoonlijk overal langsgaan om de uitgeleende spullen terug te halen) en het daarna rigoureus te verbieden. Het klinkt me namelijk in de oren alsof je dochter niet opgewassen is tegen de groepsdruk en de macht van anderen, en in dit "leenspel" tegen zichzelf beschermd moet worden.

Bomen28
13-09-2009 om 20:21
Goede tip
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb vandaag het onderwerp nog eens aangekaart bij haar. Ze wil zelf de kleren terug halen, heeft daar een plan voor gemaakt. Ze wil het blijven doen omdat ze zo meer variatie in haar kleding heeft. Ik heb aangegeven dat het wel mijn "extra geven" beïnvloed. De afspraak van een jas en schoenen voor de winter zal ik pas nakomen als ze de andere schoenen en jas terug heeft.
Ze vond het idee om als ze kleding uitleent het te ruilen tegen iets wat voor haar net zo waardevol is een heel goed idee.