Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Vic

Vic

16-04-2013 om 11:42

Kokende pubers

Kunnen jullie (jonge) pubers een maaltijd koken en daarna de keuken netjes achterlaten? Mijn dochter van bijna 14 doet wel eens een poging om iets te maken, maar mist duidelijk de ervaring. Ze is in het algemeen niet zo handig en er valt ook wel eens bijv. een rauw ei op de grond. En dan gaat het opruimen zo onhandig of ze roept mijn hulp in. Ik moet me altijd inhouden om niet vreselijk te gaan mopperen, en dat lukt eigenlijk nooit. Het gevolg laat zich raden
Laatst belde ze me 3 keer op mijn werk. Eerste keer hoe hoog de oven moest voor een minipizza. Tweede keer hoe lang hij dan in de oven moest. Derde keer of er een pleister op een brandwond moet als je hem onder de kraan hebt gehouden. Dan te bedenken dat ze een 9,3 had voor haar ratatouille die ze op school moest maken

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
zeppie

zeppie

16-04-2013 om 11:59

Wel beetje herkenbaar

Oudste is elf en kan niet uitvoeren wat er op de verpakking staat om iets prefab te bereiden, loopt ook nog steeds bij tafel afruimen bordje voor bordje naar de keuken ipv stapel te maken en maakt zo'n klus ook nooit af omdat hij niet ziet dat er nog vanalles staat of moet gebeuren. Ook tafeldekken kan hij niet zelfstandig in 1x goed. Wel heeft hij een Cito van 550
Ik verwonder me nog af en toe maar probeer nu maar stap voor stap aan te geven wat de bedoeling is. Vroeg op kamers zie ik m toch niet gaan dus nog tijd zat hahaha

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

16-04-2013 om 12:48

Vic

Natuurlijk kunnen ze dat, maar of ze het doen is een tweede..

De ene wel, de ander niet

Mijn oudste kan koken en bakken en laat de keuken netjes achter. Als je haar één keer uitlegt hoe de oven werkt dan weet ze het. Ze maakt vaak soep of salades voor zichzelf en kan cake-achtige dingen bakken en een gewone maaltijd bereiden.

De jongste laat sowieso in zijn algemeenheid een spoor van destructie achter zich overal waar ze gaat of staat. Ik kan 10 x uitleggen hoe de oven werkt, maar een groenteloempia opwarmen lukt haar niet, volgens haar is de oven stuk. Maar meestal staat de temperatuur wel ingesteld maar de oven niet. Of andersom. Als zij een salade o.i.d. voor zichzelf maakt staat er nog van alles op het aanrecht wat in de koelkast hoort, in de koelkast laat ze lege verpakkingen achter en je kan van de vloer eten, er ligt genoeg.

Ik denk niet dat het specifiek met leeftijd te maken heeft en dat je kind als kok waarschijnlijk hetzelfde functioneert als schoonmaker en opruimer van de eigen kamer. Je dochter zal vast wel steeds netter en handiger gaan werken in de keuken en oefening baart kunst. Zie het als investering: nu troep en gezeur, straks een extra kok in huis die voor het gezin kan koken als je laat van je werk komt.

skik

Geertje

Geertje

16-04-2013 om 14:06

Hetzelfde hier als bij skik

De ene (16) wel en de andere (14) niet. Komt vanzelf goed want degene van 16 was op haar 14e ook een keuken terrorist en kookt en bakt nu de sterren van de hemel, inclusief opruimen. Ze neemt nu 2 keer per week het koken op zich en dat voelt aan als pure verwennerij na een dag hard werken! Ook bakt ze vaak wat lekkers in het weekeind zoals kaas/uien brood, muffins of brownies. Dus nog even geduld Vic!

Yura

Yura

16-04-2013 om 15:11

Deels

De jongste (13) kan zelfstandig een maaltijd bereiden. Een aantal veelgemaakte gerechten in ons huis kan ze zelfstandig bereiden en ze kan ook prima wat van een recept bereiden. Ze bakt ook veel taarten etc. De keuken is alleen nog wel een ravage daarna. Daar proberen we nu aan te werken. Oudste (15) kan tegenwoordig zelfstandig de oven en de magnetron bedienen, hij kan ook een eitje bakken, daar zijn we al heel blij mee. De jongste houdt gewoon meer van eten en koken, de oudste heeft daar weinig mee, als hij teveel moeite moet doen om aan eten te komen eet hij net zo makkelijk (helaas) niet.

Koken nou en of, opruimen ho maar!

Dochter (15) en zoon (13) koken 's middags voor zichzelf. Wij halen samen met hun de boodschappen daarvoor. Ook cakes bakken ze graag. Het opruimen is altijd summier. Borden gaan nog net in de vaatwasser, de rest staat "in te weken" in de gootsteen. Als het aan hun lag totdat de boel zelfstandig gaat bewegen. Ik bel altijd 10 minuten voordat ik van kantoor wegga met de melding dat ik niets meer wil zien als ik thuiskom. Dat werkt enigszins.

Ja hoor

Koken is een hobby van dochter (14). Mosselen, tapa's pasta's, maar ook brocoli met aardappelen en vis, ovenschotels of groentensoep. Reuze prettig is dat.
Opruimen kan ze heel goed, maar doet ze liever niet. Dat snap ik dan eigenlijk ook wel weer. Als ik ziek ben doet ze het trouwens wel gewoon uit zichzelf, en netjes ook. Anders staat er ook nog wel eens wat 'in de week'.

Dat bellen, geweldig

,vooral die laatste keer bellen, of er een pleister op moest.... Dat zou precies iets voor die van mij zijn. Koken doen ze heel soms, opruimen vergeten ze altijd. Zal wel vanzelf komen, na een heleboel keer helpen onthouden , hoop ik.

Vic

Vic

16-04-2013 om 18:13

Nou dat

wat Skik zegt over haar jongste is naadloos van toepassing op mijn oudste. Ze weet inmiddels dat ik geen lege verpakkingen terug wil in de (koel-) kast, dus die zet ze náást de pedaalemmer. En van het gebrek aan organisatie word ik wel eens iebel. Zelfs een simpel ei bakken... Dan zet ze eerst de pan met boter op het vuur en als de boter dan bijna aanbrandt gaat ze kijken of er nog eieren zijn en hoeveel ze er dan wil. Die moeten dan vlug in de pan, maar dan tikt ze zo hard dat alle schillen er ook in liggen. Die vist ze er dan uit en gooit ze, slierten van rauw ei trekkend over het aanrecht, in de gootsteen. Momenteel is ze bezig met experimenteren om candybars te maken. Leuk, met honig, pindakaas en muesli. Kun je je wel voorstellen wat dat voor zooi achterlaat. En ze doet heus wel een poging om het op te ruimen, soms, maar dat zou ik dan ook weer heel anders aanpakken

May

May

16-04-2013 om 19:29

Hier een dochter van 12

Die best kan koken als ze zin heeft, maar vooral graag taarten bakt. Ik moet zeggen dat ze keuken keurig achterlaat..

Hahahaha

Mijn 14 jarige zoon kan fantastisch koken en ruimt altijd perfect de keuken op!
Keep on dreaming....

Over een jaar of 15 is dat toch ook wel zo???

Leren

Er is wel een en ander in te leren hoor. Hier zijn ze best wel 'vaardig' qua koken. Oudste (19) kookt alles eigenlijk en ruimt ook redelijk op. Jongste kan simpele dingen maken en ruimt ook aardig op, maar die moppert wel dat wij b.v. moeten opruimen en die breekt de pannekoeken b.v.
Hier hebben ze het meeste geleerd van bakken. Koekjes, cakejes etc. Dat vinden jonge kinderen leuk en hebben ze vaak met mij gedaan. Het eerste dat ze geleerd hebben is: Lees het recept, de gebruiksaanwijzing op het pak of wat dan ook. Dan leg alles klaar wat je nodig hebt, zowel ingrediënten als matrialen. En dan dus beginnen volgens recept/gebruiksaanwijzing.Stap voor stap...
En hier is de afspraak dat diegene die kookt/bakt opruimt, het aanrecht schoonmaakt en de afwas qua matrialen klaarzet op een behapbare stapel.En de anderen het tafelgerei+matrialen dan afwassen/opruimen/in vaatwasser stouwen.
De bakker/koker is dus 'klaar' nadat ie z'n kookkunsten heeft vertoont en het op een stapel heeft klaargezet
Telefoontjes over op welke temperatuur de oven moet ofzo krijg ik dus niet, ook niet van jongste (net 15) en de stapel afwas die overblijft is in verhouding. Misschien bij jongste nét wat meer. Die gebruikt b.v. wat makkelijker 2 bakken waar ik er 1 voor zou gebruiken.
Jongste vind het soms nog wel 'lastig' om in te schatten wanneer ze moet beginnen, ze begint of te vroeg of te laat En dat resulteert wel eens in telefoontjes van: "Kom je nou nog...???" (op de minuut dat ik klaar ben met werk). Ja hallo....Ik moet ook nog naar huis fietsen hoor!! En van de weeromslag is ze de keer erna nog maar net begonnen...onder het mom van: "Ja jij komt toch áltijd té laat."
Jongste kookt complete simpele maaltijden sinds een jaar denk ik. Sindsdien ging oudste onregelmatiger werken net zoals ik en man dus is jongste nu wel eens aan de beurt. Maar het was al vanaf het begin ongeveer zo. Soms kook ik een gedeelte in het voren (kruiden en vlees voor nassi) en zij het laatste gedeelte (rijst en gebakken ei). Soms kookt zij alles (pannekoeken b.v.) of het is iets waar je zelf amper wat aan hoeft te doen (pizza's).
groeten albana

Merel

Merel

17-04-2013 om 12:10

Niet

Helaas hier doen ze dat niet, ze weten wel hoe ze een pizza in de oven moeten schuiven. (zonder me te bellen
Ze hebben eigenlijk nooit iets gehad met dingen maken, knutselen ook al niet, koekjes bakken vonden ze stom... (allemaal dingen die ik leuk als kind wél leuk vond, maar die mijn moeder niet met me deed) Dus ik belandde hier een paar jaar geleden vaak aan de keukentafel met zeiltje erop en knutselspullen/eierenverven/koekjesbakken in mijn uppie, (de kinderen smeerden hem dan stiekem, ik had dat niet eens door omdat ik zo druk zelf leuk aan het mee knutselen/verven/kneden was)
Nou ja, de keuken blijft er wel schoon door (en tafel afruimen en keuken opruimen kunnen ze wel goed trouwens) (dat is hun taak na het eten)

Koolmees

Koolmees

17-04-2013 om 12:21

Lol merel

Ik zie je zo zitten, aan die tafel.
Ik heb dat met kinderliedjes. Die vind ik hartstikke leuk. Ik weet nog dat ik altijd wilde dat mijn moeder liedjes voor me zong, maar dat wilde ze nooit. Dus ik zingen voor mijn peutertjes/kleutertjes en zij dan gillen: 'Nee hou op!' snifsnif

Tango

Tango

17-04-2013 om 21:50

En hier

Ook een puber, net 12, die graag bakt en kookt. Met name bakt eigenlijk. Ze draait van alles in elkaar, bladerdeeghapjes met banaan of appel erin, quiches en dat soort dingen. Ook koude hapjes zoals tortilla's met sla en zalm etc. erin maakt ze vaak. Ik vind het erg leuk dat ze het doet. De keuken is meestal een chaos daarna, dat is dan weer minder. Laatst had ze zelf (bijna) helemaal haar traktatie voor school gemaakt, kleine appelflapjes. Toen het klaar was, was zij ook klaar en kon ik haar terugroepen om op te ruimen. Dit deed ze na enig protest wel.
Het koken en bakken gaat gelukkig steeds handiger. In het begin trof ik regelmatig een aangebrande pan aan, moest er weer een banaan gebakken worden of zo. Nu kan ze keurig een eitje bakken en vandaag trof ik zowaar alleen de pan aan met een laagje water erin en de rest keurig opgeruimd. Gaat steeds beter.
Zoon is pas 8 en interesseert zich nog erg weinig in koken en bakken, des te meer in het opeten.

Grinnik

Als ik zijn kamer zie... durf ik dan te verwachten dat hij wél weet hoe hij een keuken moet opruimen?

Fiorucci

Fiorucci

19-04-2013 om 07:09

Genista

Weten en doen zijn twee verschillende dingen....ze weten het echt wel..)

Kees Jansen

Kees Jansen

21-04-2013 om 00:37

Leren koken

Onze kinderen staan vanaf ongeveer hun 8e regelmatig in de keuken om te helpen en te leren. Oudste kookt sinds zijn 10e grote delen van de maaltijd zelf. En sinds ongeveer zijn 12e verzorgt hij regelmatig de complete maaltijd, inclusief samenstellen menu. En erg lekker.

Shifra

Shifra

21-04-2013 om 11:45

En hier

..is het rommelig qua koken. Ik moet zggen dat ik zelf ook niet de netste ben als ik kook,maar mijn dochter van 18 heeft er vooral een handje van alles te laten staan wat ze gebruikt heeft vlak voordat ze naar haar vader gaat. Dan kom ik thuis en vind ik de achtergelaten zooi van de maaltijd die ze nog even voor zichzelf in elkaar heeft geflanst toen ze thuis kwam uit school. Dát zijn hier altijd de kritieke momenten: honger als ze uit school komen en dan alles lostrekken hier in de keuken.
Ik moet echt consequenter worden, realiseer ik me door dit draadje.

groet,

shifra

Kees Jansen

Kees Jansen

21-04-2013 om 14:39

Leren opruimen

We hebben ze dat opruimen ook geleerd door voordoen. Tijdens het koken de boel bijhouden. Ook al hebben we een behoorlijk groot werkblad + ruim fornuis (zes pits), als je gedurende het koken niet je troep opruimt, sta je aan het eind toch tot je oksels in de schillen, verpakkingen en zooi aan de laatste onderdelen te werken.

Een paar keer laten ervaren hoe het ene werkt, en hoe het andere, en opruimen is vanzelfsprekend.

Weten hoe opruimen werkt

Inderdaad Fiorucci, tot ongeveer een jaar geleden wist hij prima hoe hij moest opruimen. Zowel kamer als keuken. Kees, ik dóe niet anders dan voordoen dat je altijd meteen tijdens het koken alles opruimt wat niet meer nodig is. Toch weet mijn oudste in zijn eentje inderdaad tot aan zijn oksels in de zooi te belanden. Het komt vanzelf goed, denk ik. Het landt wel weer, de kern zit er nog in

Fiorucci

Fiorucci

22-04-2013 om 11:22

Kees

Oh opruimen hoef ik ze niet te leren hoor, er is een verschil tussen weten en doen.

Caitlynn

Caitlynn

23-04-2013 om 14:32

O ja

Mijn puberzoon van 15 heeft al twee jaar regelmatig kookles op school. Helaas heb ik nog niet mogen meegenieten van zijn kookkunsten, hier wil hij alleen de frituurpan gebruiken voor het bereiden van maaltijden. Een ding scheelt, dat geeft niet zoveel rommel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.