Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
17-03-2012 om 03:17
* Betaald bericht *
Kunnen jongens nog wel opgroeien tot echte jongens? Op die vraag willen de makers van 'De Echte Jongens' film graag het antwoord vinden. Jongensgedrag wordt niet altijd begrepen. Jongens willen experimenteren, verkennen en grenzen opzoeken. Maar krijgen jongens hier vandaag de dag nog wel genoeg de ruimte voor?
Op de lagere school krijgen jongens bijna alleen maar met juffen te maken. Door gescheiden gezinnen worden mannelijke rolmodellen steeds schaarser. Wat is het effect hiervan op opgroeiende jongens? En waarom krijgen jongens steeds vaker het stempeltje ‘druk’ te zijn? En.., begrijpen al die vrouwen dat jongensgedrag wel goed?
Op dit moment wordt er hard gewerkt aan 'De echte jongens' film. Een documentaire zoektocht naar de behoeftes van jongens van alle leeftijden.
Voor de film zoek ik twee jongens, één uit groep 7 en een puber van 15.
Groep 7.: Een jongen met typisch jongens gedrag, bewegelijk, ondernemend, druk, onderzoekend en competitief, die vaak duidelijk is in wat hij wel en niet wil. Een jongen die meer ruimte nodig heeft voor zijn onderzoekende, drukke, bewegelijke gedrag dan wij, de volwassenen, leraren en de maatschappij hem geven. Een leuke, speelse, vrolijke jongen, die door zijn energie, nieuwsgierigheid en sterke wil, soms wel eens botst met de juffrouw. Een jongen waar een beetje extra op wordt gelet, of die al wordt onderzocht op ADHD. Maar waarvan u, de ouder, denkt dat er niets mis met hem is!
De puber: een jongen van 15 die op het VMBO zit. Deze jongen is een zo geheten onderpresteerder. Slim maar ongemotiveerd. De reden dat hij VMBO doet en geen HAVO OF VWO kan zijn een slechte cito score, of hij is van Havo/VWO teruggegleden naar VMBO. In ieder geval spreekt het onderwijs hem niet aan en daagt hem niet uit. Hij staat niet te trappelen om zichzelf te bewijzen. In de documentaire willen we graag zien waar hij tegenaan loopt. We willen de jongen de kans geven te laten zien waar het volgens hem mis gaat, of wat hij wel leuk vindt om te doen.
Belangrijk is om te weten dat het een ‘onderzoekende documentaire’ betreft. Dat betekent dat de film met veel respect en aandacht gemaakt zal worden. We willen absoluut geen conclusies trekken over het kind of zijn gedrag als negatief bestempelen. Juist niet!
We zijn dus op zoek naar twee stoere jongens, eentje die behoorlijk druk is maar wel sociaal. Wij willen graag laten zien hoe de drukke jongen anno 2012 zich beweegt op school en in zijn omgeving.
Mocht u en uw zoon interesse hebben mee te werken, neem dan contact op met Ellen Vloet, researcher van de film. Ook overige vragen beantwoord ik graag.
Alvast dank voor het meedenken!
[email protected] / 06 24 70 80 39
18-03-2012 om 13:34
Jammer
'De puber: een jongen van 15 die op het VMBO zit. Deze jongen is een zo geheten onderpresteerder. Slim maar ongemotiveerd. De reden dat hij VMBO doet en geen HAVO OF VWO kan zijn een slechte cito score, of hij is van Havo/VWO teruggegleden naar VMBO. In ieder geval spreekt het onderwijs hem niet aan en daagt hem niet uit. Hij staat niet te trappelen om zichzelf te bewijzen'.
Jammer dat mijn zoon 20 is, en geen 15 meer. Hij voldoet/voldeed op alle genoemde punten aan bovenstaande omschrijving.....
In ieder geval succes met het maken van de documentaire. Ik ben benieuwd wat t.z.t. het resultaat is en ga zeker met belangstelling kijken!
18-03-2012 om 17:17
Beeld
en mijn zoon voldoet totaal aan het beeld van de groep 7 jongen, compleet met juf. Alleen heb ik geen behoefte aan medewerking. Maar veel succes met zoeken
Mvg Trust