Stresskip
13-01-2012 om 17:39
Lakse dochter, slechte cijfers
Pfffff ik ben net even heel boos geworden op mijn dochter. Helaas heb ik daar nu alleen mezelf mee, want ze is dit weekend bij haar vader. Ik heb hem net gebeld en we hebben even onze frustraties bij elkaar kunnen spuien. Gelukkig werkt dat redelijk soepel ondanks onze scheiding.
Dochter (12, brugklas vwo) heeft er de afgelopen weken/maanden nogal met de pet naar gegooid op school. En vanmiddag kwam ik erachter dat ze over een paar zaken heeft gelogen, tegen zowel haar vader als tegen mij. Heel handig, met gescheiden ouders, vertel je tegen de een dat je dat bij papa hebt geregeld en tegen de ander dat....
Ex zou een goed gesprek gaan voeren met dochter, en met mij mag ze dat ook doen als ze na het weekend thuis komt. En er zullen wat dingen moeten veranderen hier. Ze heeft nu zelfs zware onvoldoendes gehaald voor vakken waar ze goed in is, dus wat kun je dan doen? Ik ben van plan haar wat minder vrijheden te geven, dus niet meer onbeperkt pc en doen waar je zin in hebt 'mits je huiswerk af is'. Dat werkt dus niet meer (het oktoberrapport stond ze er nog prima voor, maar nu dramatisch).
Hoe zouden jullie dat aanpakken? Ik denk aan: elke avond om 21.30 uur tas inpakken en naar bed, max 2 uur op haar laptop mits het huiswerk af is (hoe controleer ik dat als ik op mijn werk zit?), elke dag huiswerk controleren? Ik zie nu al op tegen de strijd die dat gaat opleveren van dochter is nogal een autonoom persoontje ;-(

Meike
13-01-2012 om 18:23
Ja tijd om in te grijpen
Inderdaad tijd om in te grijpen zou ik zeggen. Wij zijn al iets strenger dan jij tegen puberzoon, ook 12 en brugklas VWO. Hij mag 1 uur per dag computeren. Man heeft iets ingesteld dat hij alleen op bepaalde tijden in kan loggen op z'n laptop, ik weet niet precies hoe dat werkt. Er zit ook een adminstrator account op dus als hij iets voor school op de laptop moet doen, moeten man of ik inloggen met een wachtwoord dat hij niet kent. In het weekend is het 2 uur. En aangezien het nu heel goed gaat, mag hij soms best langer. Maar hij moet er dan dus wel om vragen en zo houden we het in de gaten. Bij ons is de reden hiervoor een serieuze neiging richting gameverslaving en dit werkt heel goed tot nu toe.
verder moet hij om 9 uur-half 10 naar boven en dan inderdaad meteen tas inpakken. En huiswerk houd ik bijna elke dag in de gaten.
ik denk dus dat de maatregelen die jij wil treffen alleszins redelijk zijn. Mijn ervaring met zoon was dat we echt wel even op tegenstand gestuit zijn toen we dit regime invoerden maar als snel gaf hij toe dat het nu veel beter met hem gaat.

Annet
13-01-2012 om 19:56
Ook gehad
Elk jaar probeert oudste opnieuw of ze ook goede cijfers kan halen met weinig inzet. Meestal gaat dat goed tot de herfstvakantie, eerste proefwerkweek. Daarna loopt ze een achterstand op en gaan de cijfers achteruit.
Hier zit het vooral in de talen. Voordeel is dat wij via overhoorprogramma's kunnen volgen hoever ze is met leren. Dus als de 3-en en 4-en binnenstromen, dan moet ze verplicht elke dag haar talen oefenen en volgen wij de voortgang. Dit keer was ze bijna elke dag in de kerstvakantie de klos. Ook nu het schooljaar weer begonnen is, moet ze eerst het gewone huiswerk afhebben en haar talen geoefend hebben (dat zijn er 4), voordat hyves of mail aanmag.

Stresskip
13-01-2012 om 22:15
Eigen verantwoordelijkheid
Een ander issue waar we tegenaan lopen is dat dochter weinig verantwoordelijkheid lijkt te nemen voor haar beslissingen. Ze zit/zat op een toneelvereniging. Toen het nieuwe seizoen begon heb ik haar gevraagd of ze ermee door wilde gaan. Volmondig ja. Toen de rollen verdeeld waren was ze niet tevreden met haar rol en vroeg of ik het goed vond dat ze ermee stopte. Ik heb gezegd dat ik vond dat ze dan eerst met de leidster moest bespreken wat er nog mogelijk was en dat ze vooralsnog gewoon door moest gaan. Omdat toneel is op een dag dag ze bij haar vader is, heb ik daar niet echt zicht op en tegen haar vader heeft ze gezegd dat ik het goed vond dat ze stopte. En toen kreeg ik een mail van de toneelleidster dat ze dochter al een paar weken had gemist. Met haar sport ging het al net zo. Vlak voor de opzegtermijn een heel gesprek of ze het nog wel leuk vond. Ja, ze wilde doorgaan. En dan na een paar weken de mededeling dat het toch niet meer zo leuk is. Dan vind ik dat ze dat zelf mag gaan vertellen, maar dat durft ze dan niet en levert een hoop drama op.
Ik mag toch van een 12-jarige wel verwachten dat ze dat soort dingen zelf regelt (ik heb zelfs aangeboden om mee te gaan als steun, maar dat vond ze helemaal not done)?

Leen13
13-01-2012 om 23:51
Verantwoordelijkheid
Tja, ik weet niet of je wat aan mijn opmerkingen hebt want uiteindelijk is het toch de relatie die je dochter en jijzelf met elkaar hebben en dat stem je op elkaar af. Hier is dat toch heel anders gegaan. En als kind zo'n periode van onderpresteren zou hebben dan zou ik eerst eens uit proberen te vissen of het wel goed gaat op school en samen met je dochter uitzoeken wat je hier nu mee moet. Meer ernaast gaan staan en je hulp aan bieden dan weer van bovenaf ingrijpen. Maar misschien zijn er wel kinderen die het daar wel goed op doen.
En ja, van een 12-jarige verwacht ik toch niet de punctualiteit van een boekhouder die voorspelbaar en nauwkeurig afspraken nakomt. Ik denk dat de meeste 12-jarige daar nog wel wat meer of minder steun en/of inzet van nodig kunnen hebben bij de aan- en afmelding van clubjes, per slot ben jij ook degene die de betaling doet en alleen al om die reden zou ik dat zelf doen, tenzij je een realistische afspraak met je dochter kunt maken.
Ik zou er meer voor kiezen om het haar probleem te maken waar jij haar bij wilt helpen. En misschien is die school wel te moeilijk of te makkelijk voor haar? Misschien is het wel gewoon handiger om haar volgend jaar af te laten stromen. Of neem even contact op met de mentor en vraag naar haar/zijn inschatting. Die mensen kunnen soms echt genuanceerd jou vertellen met hun ervaring wat hier aan de hand is. En misschien wordt je dochter wel gepest maar wil het niet vertellen aan jou omdat ze vind dat ze dat zelf moet oplossen of bang is dat jij naar school gaat.
Het is een hele grote overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Het is helemaal niet gek als je dingen van haar overneemt of haar even van die clubjes afhoudt. Ze moet zich nogal heroriënteren op haar sociale omgeving en dat niet altijd naadloos.

Yvonne
14-01-2012 om 08:08
Kind meer begeleiden
je dochter heeft volgens mij gewoon meer begeleiding nodig. Begeleid haar met haar huiswerk, help haar met plannen. Dat ze er nu dramatisch voor staat had niet gehoeven als je er bij de eerste onvoldoende bij een vak waar ze goed in is al over had gesproken. In magister kun je precies volgen hoe je kind er voor staat en welk huiswerk ze moet maken. Dus dan was het nu geen complete verrassing geweest dat ze er zo slecht voor staat.
Je verwacht denk ik te veel van je dochter qua verantwoording en zelfstandigheid.
Heb je bij die toneellessen niet na een week geinformeerd of ze eruit was gekomen met de leidster. En als je nog goed met je ex kunt praten waarom heb je het dan ook niet even aan hem teruggekoppeld?

Stresskip
14-01-2012 om 11:05
Dat er meer begeleiding nodig is zie ik wel in. Gelukkig staat ze er niet heel dramatisch voor, al ging het de laatste twee weken wel rap met cijfers op Magister. Natuurlijk volg ik dat wel, en het ging ook een tijd goed. Als dochter dan voorheen een misser had, hebben we die als incident beschouwd.
Overigens, dat ik goed met mijn ex kan praten (over ons kind) betekent nog niet dat ik hem elke dag wil spreken. Het zal nu wel even moeten, dat ik mijn dochters uitspraken ga checken bij mijn ex.

Leen13
14-01-2012 om 16:58
Checken
En precies dat zou ik dus nooit doen, daarmee trek je de verantwoordelijkheid naar jezelf toe en komt in gesprekjes die doelloos zijn: waarom heb jij bladiebla.
Nee, je vraagt gewoon aan je dochter hoe ze het opgelost heeft en of het gelukt is wat jullie samen bedacht hebben en niet wat je haar opgedrongen hebt: nou, ik vind dat je nu maar even .......
Haar verantwoordelijkheid.

Marjolein
16-01-2012 om 12:40
Stresskip, zelf leren laveren
tussen teveel checken en teveel aan eigen verantwoordelijkheid overlaten. Zoals aan de reacties van Yvonne en AnneJ te zien, zijn er heel verschillende manieren om ermee om te gaan.
Aan jou om te ontdekken wat bij stresskuiken en jou past.
Ik ben zelf nogal van het begeleiden van oudste, bij jongste gaat het veel losser. Maar ook hij regelt niet alles zelf. Ik vind 12 en net in de brugklas ook wel een heel nieuwe situatie om aan te wennen.
Ik hou zelf nog meer de regie, maar dat is een persoonlijke keuze. Het hangt dus van jou zelf en van je kind af wat handig is. Wat past bij jullie?