Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Mambi

Mambi

13-11-2015 om 15:30

LBGTQ

Ik heb 2 pubers (17 en 15) en het valt me vooral bij de oudste op dat LBGTQ echt een onderwerp is in de klas en de vriendenkring. Bijna iedere maand, en soms meer dan een keer per maand, krijg ik van mn oudste te horen wie er uit de kast gekomen is, wie het allemaal wel en (nog) niet weten en hoe de reacties daar op zijn.

Wij voeden onze kids op met de gedachte dat ieder mens telt en dat seksualiteit en seksuele identiteit maar een klein deel is van een persoon. Ook weten onze kids dat wij geen enkel probleem hebben met LGBTQ mensen. Dus wij vinden het allemaal prima, en het onderwerp wordt ook vrij besproken thuis.

Maar omdat het nu bijna lijkt alsof de halve vriendenkring van de oudste LBGT is, vraag ik me af: zijn er meer opvoeders die dit herkennen? Is het onderwerp niet langer taboe op scholen en bij vrienden? Of is het zo dat het me opvalt omdat WIJ (als ouders) er altijd open over zijn naar onze kids toe?

Mambi

Ja hoor

Bij dochter op school leeft het ook wel. En iedereen is op de hoogte wie er bi is of zelfs transgender. Dochter heeft er een werkstuk over gemaakt.
Maar dan denk je toch, zit ik nou in een uithoek of zo? Omdat je in de krant toch steeds leest over allerlei onverdraagzame zaken, met name op scholen.

Member

Member

13-11-2015 om 15:38

taboe?

Nou een taboe is het volgens mij echt niet meer, zeker op mavo en hoger. Hier twee homoneefjes en ook wel wat klasgenoten en jaargenoten van oudste. Het valt mij niet echt op en ik denk dat het op de school van mijn neef en nicht ook weer nog wat normaler/geaccepteerder is (apart gymnasium en nichtje op een kunstzinnige school).

Op wat voor soort school zitten jouw kinderen want ik denk wel dat het om een vmbo echt nog een taboe is en dat jongeren op grote scholengemeenschappen misschien ook minder snel uit de kast komen dan op kleine aparte en/of kunstzinnige scholen? Niet dat daar meer leerlingen rondlopen met een andere geaardheid maar dat ze er eerder voor durven uit te komen.

Nou.

Ten eerste moest ik opzoeken waar de afkorting voor stond, dus dat zegt al genoeg denk ik.

hier zijn we allemaal zeer ruimdenkend, ik zou geen enkel probleem hebben met een homoseksueel of lesbisch kind. Kinderen zelf vinden het ook heel normaal. Ik heb lesbische vriendinnen. Kijken ze ook niet vreemd van op.

Maar een issue? Wekelijks iemand uit de kast? Echt niet. Kinderen zijn 14-16-18 en kennen allemaal wel een paar mensen die niet heteroseksueel zijn. Maar dat is absoluut geen 'ding' of hot item. En spectaculaire 'uit de kast' verhalen zijn er ook L niet. Heb het ze net nog even gevraagd. Een tramsgender meisje op school is misschien t spectaculairste. Maar ook daar wordt broodnuchter over gepraat. En alleen omdat ik er net naar vroeg ( had er wel eens eerder iets van gehoord)

Ingrid

Nimbo

Nimbo

13-11-2015 om 15:41

mambi

nee waarschijnlijk is het toeval hoor. Ik ben wel benieuwd op wat voor school jullie kinderen zitten.
Mijn zoon is 17 en homo; net uit de kast. Hij heeft erg veel angst gehad voor reacties op school (praktijkschool) maar eigenlijk valt het heel erg mee. Ik had altijd het idee dat dit soort dingen op een PRO extra moeilijk liggen; moeilijker dan op hoger nivo scholen. Maar of dat klopt is nog maar de vraag.

Jaina

Jaina

13-11-2015 om 15:41

Hier niet

Het onderwerp leeft hier niet echt bij mijn kinderen en hun vrienden/klasgenoten. Er zijn maar weinig tot geen klasgenoten die 'uit de kast' zijn gekomen. Transgenders kennen ze al helemaal niet. Ik weet ook niet hoe verdraagzaam het klimaat op school is. Het komt gewoon weinig voor dat iemand er echt voor uitkomt. Het zit wordt toch wel gezien als iets aparts. Toen vorig jaar een jongen in de klas van mijn dochter homo bleek te zijn was hij toch wel even een bezienswaardigheid en werd er toch wel over geroddeld en gegiecheld. Niet allemaal gemeen bedoeld maar dat maakt het voor die jongen niet leuker. Dus ik kan me voorstellen dat dit niet aanmoedigt om eerlijk te zijn over op wie je valt. Ik heb het idee datveel jongeren wachten tot de universiteit voordat ze dat echt durven te zeggen tegen hun kameraden.

Ali

Ali

13-11-2015 om 15:51

Ja, viel mij ook al op

Oudste dochter heeft het zeker wekelijks over schoolgenoten die homo/ transgender / bi zijn, en met wie ze veel omgaat. Twee schoolgenoten zijn hier ook al eens thuis geweest, met een is ze naar de gaypride geweest. Ze zit in de tweede van de mavo, in de hoofdstad. Heel open dus.

Katniss

Katniss

13-11-2015 om 15:57

Volgens mij niet

Ik hoor mijn dochter er nooit over maar ik vind haar wel irritant tolerant Laatst werd ze boos toen ik onze kater een dramaqueen noemde, dat vond ze seksistisch en als ik het al zou hebben over vrouwelijke eigenschappen dan zou er toch absoluut niets mis mee zijn als mannen die hadden.
Maar on topic ga ik er vanuit dat haar school/klas een afspiegeling is van de maatschappij, dus dat er ongetwijfeld homoseksuelen tussen zitten. Zou best kunnen dat ze ook al uit de kast zijn maar dat vindt mijn dochter dan niet vermeldenswaardig.

Ali

Ali

13-11-2015 om 16:07

Zelf nog niet zeker weten

Kleine toevoeging van mijn laatste bericht: met 'heel open dus' bedoel ik dat mijn dochter dat is, niet de hoofdstad (helaas).

En ik vermoed dat mijn dochter het zelf nog niet 100% zeker weet, het kan nog alle kanten op. Kan natuurlijk ook een reden zijn voor de interesse in het onderwerp en de omgang met de bevriende schoolgenoten.

Niet nuttig

Hier gaan de verhalen ook erover dat je zeker jongeren niet in vakjes moet drukken. Nu is het misschien zo, maar een sexuele identiteit heeft een continuum en zelfs een homo kan in een leven ook nog weleens verliefd worden op een vrouw en je bent ook allereerst een persoon. Als er etiketjes uitgedeeld worden kan dat het zicht op de rest vertroebelen, dus daarom is het dan minder uitgesproken.

Ook

Mijn ene dochter zit op een theaterschool, daar zijn nagenoeg alle jongens homo en een aantal meiden lesbisch. Sommigen kwamen al in de brugklas uit de kast, sommigen veel later ook al vindt iedereen het de gewoonste zaak van de wereld. Een taboeloze schoolcultuur helpt wel maar is nog geen garantie om maar even makkelijk uit de kast te komen, je moet er als homojongere om te beginnen voor jezelf over uit zijn.

Bij de andere dochter die een 'gewone' middelbare school bezocht was er in elk geval één jongen uit haar jaar openlijk gay, voor zover ik weet was dat ook geen issue en deed niemand daar raar over. Het percentage homoseksuele leerlingen zal op een theaterschool allicht hoger zijn dan op een doorsnee school.

Bij mijn zoons die in de brugklas zitten, zit in een andere brugklas een transjongen. Het is een behoorlijk christelijke school maar ook zij gaan er heel normaal mee om, op verzoek van de ouders van de jongen is naar alle ouders van brugklassers een brief met info gestuurd.

Mijn ervaring is dus dat homoseksualiteit en genderdysforie door deze generatie gewoon geaccepteerd wordt. Leraren die gay zijn trouwens ook.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

13-11-2015 om 16:46

skik

In mijn ervaring (seventies) kwamen de jongens pas uit de kast na de middelbare school. En bij een vriendin die op de kunstacademie mode zat waren bijna alle jongens gay (meisjes natuurlijk niet) en die jongen ene die dat niet was kwam na de academie alsnog uit de kast.

Heerlijk vooroordeelbevestigend!

"Mijn ervaring is dus dat homoseksualiteit en genderdysforie door deze generatie gewoon geaccepteerd wordt."

Behalve natuurlijk door de kleine 700 duizend moslims en nog wat andere allochtonen in dit land die zo ver nog niet zijn. Daar ligt de tolerantie echt wel even anders. Daarnaast vermoed ik dat er ook wel een flink verschil zit tussen Gymnasium en MBO.

Maar in jouw bubble is het vast allemaal rozegeur en manzeschijn en worden er nooit poten geramd. Gefeliciteerd daarmee.

http://www.gaysite.nl/actueel/2015/06/homo-mishandeld-in-amsterdam

http://opiniepanel.eenvandaag.nl/index.php/uitslagen/60949/helft_homo_s_ik_durf_niet_hand_in_hand_over_straat

http://www.dvhn.nl/nieuws/nederland/echte-acceptatie-homo-blijft-achter-12544563.html

"In ons land is het aantal gevallen van geweld tegen homo's de afgelopen jaren flink toegenomen. Tussen 2011 en 2013 verdubbelde het aantal geweldsincidenten tegen homo's en lesbiennes."

Jaina

Jaina

13-11-2015 om 16:54

Generatie

Ik weet ook niet hoe geaccepteerd homoseksualiteit nu in het algemeen is maar ik heb zeker het idee dat het op de middelbare school nog niet 100% is. In elk geval op de scholen van mijn kinderen merk ik dat het nog wel wordt gezien als 'apart' dus het heeft zeker niet het niveau bereikt dat het allemaal niet uitmaakt en dat het precies hetzelfde is als heteroseksualiteit. Daarnaast heb je natuurlijk jongeren die het allemaal vies en stom vinden maar zelfs als je die groep buiten beschouwing laat heb ik het idee dat het nog steeds gezien wordt als 'anders' en 'buiten de norm'
Als het immers echt 100% geaccepteerd zou zijn dan hoef je niet eens uit de kast te komen. Dan kom je in het stadium dat het een onbelangrijk gegeven is wat niet de identiteit bepaald. Dan zit je meer in de richting die AnneJ beschrijft waarbij het helemaal niet meer interessant is om mensen als homo of hetero te labelen.

moeps

moeps

13-11-2015 om 17:21

heel herkenbaar

Ja, dat is heel herkenbaar. Al vanaf het moment dat mijn kinderen in de 3e klas zaten hoor ik verhalen dat er mensen uit de kast zijn gekomen of dat ze aangeven dat ze bi zijn. Vooral dat laatste hoor ik veel. En zowel jongens als meisjes geven dit aan. Ik vind het prima, ik vind de kinderen over het algemeen wel jong om dat al zo te weten maar beter zo, dan je hele leven worstelen met je seksuele geaardheid, toch? Voor onze kinderen is het in hun kringen heel gewoon.

moeps

moeps

13-11-2015 om 17:24

Ik kende deze afkorting ook niet, wel holebi.

Member

Member

13-11-2015 om 23:10

LGBTTTQQIAA

LGBTTTQQIAA heb je ook nog zag ik net. Beetje erg lang.

"Maar in jouw bubble is het vast allemaal rozegeur en manzeschijn en worden er nooit poten geramd. Gefeliciteerd daarmee."

Dankjewel hoor. Alleen schreef ik niet dat er nooit potengeramd werd en ook niet dat het allemaal rozengeur en manenschijn is. Ik schreef dat het mijn ervaring is dat de huidige generatie pubers (en misschien had ik er ter verduidelijking bij moeten schrijven: in mijn omgeving, die ik ken) geen moeite heeft met homoseksualiteit en genderdysforie. Zowel niet op de multicultischool van de ene dochter of de school met de wat eenzijdiger bevolkingssamenstelling van mijn andere kinderen. Zo beter?

De vraag was of andere ouders net als to ervoeren dat er veel leeftijdsgenoten van hun kinderen op het vo uit de kast komen en hoe daar tegenaan gekeken wordt door die pubers. Jij grijpt dit draadje aan om alle moslims in Nederland over één kam te scheren en weg te zetten als homohaters.

skik

Jaina

Voor 'uit de kast komen' kan je ook lezen: niet verzwijgen, verbergen of ontkennen dat je op mensen van hetzelfde geslacht valt. Openlijk homo zijn dus, net zoals jij en ik openlijk hetero zijn.

skik

eldi

eldi

14-11-2015 om 00:07

nog niet zoals het moet

Dochter op gymnasium is met 15 jr openlijk voor haar biseksualiteit uitgekomen, nu 19. Dat was niet echt een issue onder haar goede vrienden maar eromheen werd er toch wat gegniffeld. 1e (lesbische)vriendinnetje zat op dezelfde school. 1e koppeltje wat open was over een relatie wat vooral bij de docenten leuk ontvangen werd. Ze hebben ook echt wel eens vervelende opmerkingen van schoolgenootjes naar hun hoofd gekregen maar daar stonden ze gelukkig boven. Dus tolerantie, mwah, wel en niet. Ze zei altijd dat de gay jongens het moeilijker hadden. Die kwamen inderdaad vaak pas na de middelbare uit de kast. Tegenwoordig heeft ze weer een vriendje, blijft voor ons een verrassing

Ad Hombre

Ad Hombre

14-11-2015 om 07:22

skik

"Jij grijpt dit draadje aan om alle moslims in Nederland over één kam te scheren en weg te zetten als homohaters. "

Nee hoor, niet alle moslims. Sommige zijn zelfs homo! Het is alleen maar de meerderheid die homo's haat. (en de imams natuurlijk)

Verder zijn de meeste moslims vast ook heel lief, het is maar een kleine minderheid die een paar uur na jouw reactie zo'n tweehonderd (?) jongeren afslachtte in Parijs. Niks aan de hand dus.

maria

maria

14-11-2015 om 09:35

gatver Ad

Wat een misselijkmakende posting.
Homohaat, waarom is dat anders dan moslimhaat?

moeps

moeps

14-11-2015 om 09:41

zullen we

Zullen we ons bij het onderwerp van TS houden? Dat is interesant genoeg. Dan kunnen andere onderwerpen elders besproken worden (insert smiley)

Ad Hombre

Ad Hombre

14-11-2015 om 09:50

maria

"Wat een misselijkmakende posting."

Over welk aspect van mijn posting heb je het? Dat ik suggereer dat een groot deel van de homohaat in Nederland te danken is aan moslim- en andere immigranten? Dat is een simpel feit, als jij daar misselijk van wordt is dat jouw probleem.

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/12/05/rapport-scp-meerderheid-moslims-negatief-tegenover-homoseksualiteit

"Homohaat, waarom is dat anders dan moslimhaat?"

Da's nogal een moeilijk te beantwoorden vraag. Maar er schieten me zomaar een paar kleine dingetjes te binnen.

- Je kiest niet om homo te worden, wel om moslim te worden
- Homo's plegen geen terroristische aanslagen gericht tegen blanke westerlingen zoals jij (?) en ik. Moslims wel.
- De islam haat mij en mijn levensbeschouwing

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3559721/2013/12/10/Atheisten-riskeren-de-doodstraf-in-13-landen.dhtml

Wat moet ik daar nou van vinden?

Jaina

Jaina

14-11-2015 om 10:21

Ad Hombre

Ik zag zonet iets op Facebook (ik weet dus niet of de exacte gegevens kloppen maar het sentiment wel) dat er sinds 2000 33 moslims betrokken zijn geweest bij een aanslag binnen de EU terwijl er in de EU meer dan 19 miljoen moslims wonen. Dat is dus niet echt de meerderheid.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-11-2015 om 10:36

Jaina

"Ik zag zonet iets op Facebook (ik weet dus niet of de exacte gegevens kloppen maar het sentiment wel) dat er sinds 2000 33 moslims betrokken zijn geweest bij een aanslag binnen de EU"

Lijkt me aan de lage kant, maar het is wel duidelijk dat er een apologist aan het werk is.

"terwijl er in de EU meer dan 19 miljoen moslims wonen. Dat is dus niet echt de meerderheid."

Daarom noemen ze het ook asymmetrische oorlogvoering. Het aantal terroristen dat nodig is om een land in chaos en burgeroorlog te storten is beperkt. Overigens zijn de aantallen in het westen wonende moslims die dit soort aanslagen moreel steunen wel degelijk angstwekkend hoog.

En ondanks dat handjevol terroristen durven er nu mensen niet meer zonder bewaking over straat en bedenk je je wel tien keer voordat je een Mohammedcartoon durft te tekenen. Ga jij ze eens even uitleggen dat het allemaal niets voorstelt en dat het risico om onder een auto te kmomen veel groter is.

maria

maria

14-11-2015 om 11:44

Ad Hombre

Je weet heel goed wat je doet.
Ik vind dat je dit echt niet kunt maken, een geloof op deze manier wegzetten.

Jaina

Jaina

14-11-2015 om 12:02

Ad Hombre

Maar hoe weet je dan dat veel van de moslims de aanslagen steunen? Ik weet dat de media wel eens wat beelden laat zien van juichende moslims maar meestal blijkt de context dan net even anders te zijn. Maar ik heb er geen enkel bewijs voor gezien dat veel moslims aanslagen steunen op burgers.

En 33 is inderdaad aan de lage kant, Er zullen ongetwijfeld ook nog mensen betrokken zijn geweest bij de planning en dergelijke. Maar zelfs al zijn het er een paar 100 dan zijn alsnog de grote meerderheid van moslims niet bezig met overvallen plegen. En die morele steun die er zou zijn van moslims die in Europa wonen voor de aanslagen zie ik nergens bewezen.

Jain

Jain

14-11-2015 om 12:05

En over homo's

Want daar hoort het hier tenslotte over te gaan. Ik ken inderdaad wel moslim jongeren die homo's vies/eng/stom vinden. Ik ken echter ook westerse seculiere jongeren die er zo over denken. Ik ken ook christenen (zowel westers als niet-westers die er zo over denken). Homo acceptactie is zeker niet 100%.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-11-2015 om 12:41

Jaina

"Maar hoe weet je dan dat veel van de moslims de aanslagen steunen? Ik weet dat de media wel eens wat beelden laat zien van juichende moslims maar meestal blijkt de context dan net even anders te zijn. Maar ik heb er geen enkel bewijs voor gezien dat veel moslims aanslagen steunen op burgers."

Ach, ik mag weer wat bewijzen. Zelfs zoeken vind je te veel moeite? Vooruit! Ik heb even in het Engels gezocht vandaar de .uk selectie, maar de situatie is elders ongetwijfeld vergelijkbaar:

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1494648/One-in-four-Muslims-sympathises-with-motives-of-terrorists.html (over de 2007 aanslagen)

http://www.telegraph.co.uk/news/religion/11433776/Quarter-of-British-Muslims-sympathise-with-Charlie-Hebdo-terrorists.html

En dan nog he, dat zijn de mensen die daar voor uit durven te komen in een enquete. Er is ongetwijfeld nog een onbekend aantal dat het er stiekem mee eens is. Kan ik dat bewijzen? Nee.

"En die morele steun die er zou zijn van moslims die in Europa wonen voor de aanslagen zie ik nergens bewezen."

Dat kun je vanaf nu in ieder geval niet meer beweren.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-11-2015 om 12:49

Maria

"Je weet heel goed wat je doet.
Ik vind dat je dit echt niet kunt maken, een geloof op deze manier wegzetten."

Ik weet niet wat jouw geloof is maar ik ben atheist zoals best veel andere autochtone Nederlanders. Ik weet niet of je op mijn tweede (Trouw) link hebt geklikt, maar ik zal het nog even voor je uitspellen:

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3559721/2013/12/10/Atheisten-riskeren-de-doodstraf-in-13-landen.dhtml

"In zeker 13 landen riskeren atheïsten de doodstraf als ze voor hun overtuigingen uitkomen. Discriminatie en vervolging van niet-gelovigen is een probleem van internationale proporties, stelt een belangengroep in een nieuw rapport.

In het dinsdag verschenen Freethought Report 2013 wijst de International Humanist and Ethical Union (IHEU) op een geografische correlatie: ieder land dat een doodstraf voor atheïsten hanteert, heeft een islamitisch bestuur."

Dus in 13 (exclusief) islamitische landen kunnen atheisten *op grond van de islam* de doodstraf krijgen voor hun levensbeschouwing.

Misschien kun jij mij dan uitleggen hoe het mogelijk is voor een rationeel denkende atheist om niet een hartgrondige hekel aan de islam te hebben en dat geloof 'weg te zetten' als intolerant en gevaarlijk?

En zomaar uit interesse, wat is jouw levensbeschouwing?

Mambi

Mambi

14-11-2015 om 13:10

Ad en Jaina

Kunnen jullie voor die discussie een ander topic openen?

Dank daarvoor.

Mambi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.