Betty
03-12-2013 om 13:51
lerarenliefde...weet niet wat ik moet doen
Beste ouders, ik heb een probleem met mijn jongste dochter van 12 jaar. Ze praatte de laatste tijd al opvallend veel over haar leraar Engels, een jonge knul van een jaar of 24. Ik heb zojuist in haar agenda foto's van deze leraar gevonden en ik ben hier nogal van geschrokken. Mijn vraag is dan ook: is het normaal dat meisjes van deze leeftijd zulke dingen doen? Moet ik er met haar over praten of zal ik het laten rusten? Hebben jullie weleens soortgelijke situaties meegemaakt met jullie kinderen? Groeten van een bezorgde moeder.

Tango
03-12-2013 om 14:03
Foto's
Waar ben je precies van geschrokken? Wat staat er op de foto's waar je van schrok?
Ik vind het helemaal niet zo vreemd dat een meisje verliefd is op een leraar. Net zo min als het vreemd is dat ze verliefd zou zijn op een popster o.i.d.
Natuurlijk kun je het er eens met haar over hebben dat het je opvalt dat ze vaak over deze leraar praat. Wat vindt ze zo leuk aan hem? Zijn er meer meiden in de klas die hem leuk vinden?
Waarschijnlijk komt er uit dat het gewoon een leuke, aantrekkelijke leraar is waar de meiden het onderling over hebben. Zou me er nog geen zorgen over maken dat er meer aan de hand is.

Betty
03-12-2013 om 14:18
Foto
Het is misschien normaal dat meiden van die leeftijd een leraar knap vinden. Maar in haar agenda vond ik foto's van de leraar met een ontbloot bovenlichaam. Hij is inderdaad niet lelijk. Ik heb hem opgezocht op internet en kwam op Facebook terecht. Ik denk dat ze via deze weg aan de foto's is gekomen. Gaat dit niet te ver? Ik wil niet dat ze straks problemen krijgt en dat ik dat als moeder heb onderschat. Misschien komt het wel van de kant van de leraar?
Ik heb tevens een uitnodiging voor de 10 minuten gesprekken gekregen van de leraar, omdat ze niet zo'n goede cijfers haalt voor Engels.

Yura
03-12-2013 om 14:27
Niet raar
Wat ik me uit mijn eigen puberteit herinner (bij vriendinnen dan, zelf nooit gehad) komt het redelijk veel voor om bij een leraar te zwijmelen, inderdaad net zoiets als een popster. Als de leraar de foto's zelf niet verstrekt heeft dan is er niet zoveel aan de hand denk ik. Ik vind het wel slordig dat een leraar zijn facebookpagina niet afgeschermd heeft en/of leerlingen toe voegt, dan zou ik persoonlijk wat neutralere foto's plaatsen, maar goed dat vind ik aan de school om daar een richtlijn voor op te stellen. De leraar is nog jong, dus die moet ook nog veel leren.
Wel zou ik met dochter praten, want al die foto's van hem in haar agenda maakt haar wel een doelwit voor pesterijen natuurlijk, stel dat een klasgenoot die agenda in handen krijgt.
De kans dat het vanuit de leraar komt is ook aanwezig natuurlijk, dus toch praten met dochter. Ik ben zelf ook van het achterdochtige type. Ik ging ook mee toen mijn dochter eind van het schooljaar de coopertest moest inhalen in haar eentje. Heb gewoon gezegd dat ik mee ging om aan te moedigen, dat vond ze wel gezellig, uiteindelijk ging er ook een vriendin mee, dus had het eigenlijk niet gehoeven.

Heks
03-12-2013 om 18:27
Niet je dochter is raar
Maar die leraar is raar. Heeft de school geen media-gedragscode?
Het is in steeds meer functies gewoon dat je geacht wordt terughoudend en decent te zijn in je presentatie en tegenwoordigheid op internet. Een leraar verliest zijn gezag als hij zichzelf half bloot presenteert. Ik zou de leraar daar op aanspreken in een 10 minuten gesprek en anders de schoolleiding.

wil40
03-12-2013 om 20:04
Op aanspreken
Dat je dochter een beetje verliefd is op een docent vind ook ik helemaal niet raar. Wij hadden vroeger ook een knappe vrolijke docent, de jongste van alle docenten, zelf net van school. Bijna alle meisjes uit de klas vonden hem wel leuk. Dat geeft niets. Onbereikbare liefde.
Maar de foto's in haar agenda van de docent met ontbloot bovenlijf vind ik niet kunnen. Ook al komen ze gewoon van Facebook geplukt. Ook hier doet je dochter niets verkeerd, maar de docent naar mijn idee wel. Ik zou het met hem bespreken. Heeft hij ook leerlingen toegevoegd als vrienden? Of is alles openbaar? Dan hoor je daar als volwassene rekening mee te houden.

Puck
04-12-2013 om 08:43
ontbloot bovenlijf
Als ik lees "ontbloot bovenlijf" dan is mijn eerste ingeving die van knappe jongens die poseren voor de camera. Maar ontbloot bovenlijf kan ook gewoon een vakantiekiekje zijn van de leraar op het strand, og tijdens de rust van zijn waterpolowedstrijd. Ik noem maar wat. Dat hoeft nog helemaal niet raar te zijn. Neemt niet weg dat het wel enigzins onhandig is om zulke dingen op fb te zetten waar leerlingen bij kunnen.

Wilgenkatje-
04-12-2013 om 08:45
vakantiefoto's
daar denk ik dan ook aan. En inderdaad, dat hoort als je leerlingen je FB kunnen meelezen daar niet te staan. Zoals anderen al zeiden, deze docent is nog jong en heeft vast niet in de gaten dat dit niet handig is.
Ik zou het even met hem bespreken, niet te zwaar maken, maar wel op attenderen.

Dalarna
04-12-2013 om 10:14
puck
Ja inderdaad! Een ontbloot bovenlijf van een man zegt mij ook niet veel.
Ik moet denken aan mijn zonen die niet in onderbroek iets in de woonkamer willen pakken want stel dat iemand ze zien, ook het gordijn van de slaapkamer moet dicht dan.... als ik vervolgens zeg dat het geen probleem is om in zwembroek in het zwembad of aan het strand rond te lopen is dat natuurlijk iets heeeeeel anders

Kaaskopje
06-12-2013 om 17:05
Onschuldig
Ik weet nog dat ik op die leeftijd, misschien een jaar ouder, nogal weg was van mijn leraar Nederlands. Geen idee waarom, ik denk omdat ik Nederlands een leuk vak vond en ik aan zijn lippen hing vanwege zijn prettige manier van lesgeven, want om zijn uiterlijk kan het nu ook weer niet volledig gegaan zijn. In die tijd was er nog geen facebook. Nu zou ik als puber ook op internet zijn gaan struinen, daar twijfel ik niet aan.
Ik weet eigenlijk niet hoe erg ik het vind dat die leraar foto's met ontbloot bovenlijf op zijn Fb heeft staan. Het hangt heel erg van de aard van de foto's af. Zijn het gewoon zomerse foto's dan zie ik er geen kwaad in. Is het duidelijk geposeerd met een sexy/erotisch tintje, dan is het ongepast om leerlingen daar toegang toe te geven. Daar moet hij dan echt op gewezen worden.

Mama 5
06-12-2013 om 17:26
dochter aanspreken
Ik had het met mijn dochter over dit draadje en wij hadden samen een punt, wat hier nog niet genoemd is.
Wij vinden dat je dochter ook een verantwoordelijkheid heeft.
Het is het werk van die leraar. Hij heeft misschien wel een gezin of een vriendin. Misschien komt hij erdoor wel in de problemen. Of gaat er door over hem geroddeld worden. Zo ga je toch niet met iemand om? Het is stom om foto's met een ontbloot bovenlijf van jezelf op internet te zetten, maar dat wil nog niet zeggen dat het oke is, om die foto's uit te printen en in een agenda te plakken. Het is Justin Bieber niet. Het is een leraar. Het kunnen wel foto's zijn van tien jaar terug of zo.
Misschien helpt het om het om te draaien. Hoe zou zij het vinden als iemand bikinifoto's van haar, in zijn agenda zou plakken?
Hoe zou ze het vinden, als een collega van het werk van haar vader, vakantiefoto's van haar vader in zijn agenda zou plakken?
Ik zou mijn dochter vertellen dat dit een onhandige actie van haar is. Dat ze de foto's weg moet halen. En dat ze dit niet meer moet doen.
Een andere mogelijkheid is, dat deze leraar zelf deze foto's verspreid heeft. Dan kan de man maar beter een ander beroep gaan leren. Maar dat kan ik me niet voorstellen.

dirksmama
08-12-2013 om 01:15
Herinner me opeens
Toen ik in de brugklas zat was er een klasgenote ook helemaal besotted van onze biologieleraar, ze had op de een of andere manier een foto bemachtigd en die in haar agenda geplakt. Wat werd zij belachelijk gemaakt door de rest van de klas toen dat eenmaal ontdekt werd!
Ik ben het eens met Mama5...dat die foto's in haar agenda zitten is HAAR actie, en dus ook haar verantwoordelijkheid. Ik vind dat jij mag eisen dat ze die verwijdert, voordat ze zichzelf onsterfelijk belachelijk maakt.

Mona
09-12-2013 om 14:31
Herkenbaar
Och jee, ik was op mijn 16e ook helemaal verliefd op de geschiedenisleraar, helaas geen internet, dus ik moest het doen met mijn geheugen als ik over hem wilde zwijmelen. Hij ging ook mee op schoolkamp en daar heb ik ervoor gezorgd dat hij op bijna iedere foto (met anderen erbij, stel dat het op zou vallen) wel een keertje stond. Die foto's heb ik nog in mijn fotoalbum. Haha zo gênant, proberen die man erop te krijgen zonder dat het opviel, dat ook nog..... enfin, nooit verder wat gedaan of gezegd, was ik veel te verlegen voor.
Maar als er toen internet zou zijn had ik zeker alle foto's van hem uitgeprint (alleen niet in mijn agenda gedaan, stél dat iemand het zou zien...)
Voor wat de leraar betreft, ik zou zelf (heb ik nu ook) mijn profiel afsluiten voor anderen, wil helemaal niet dat mijn foto's door iedereen bekeken kunnen worden. Snap eigenlijk niet waarom hij dit blijkbaar openbaar heeft staan. (en als leraar zou ik ook geen vrienden met mijn leerlingen willen worden trouwens) en mocht ik dat al doen, zou ik daar een apart ander profiel voor aanmaken, een voor privé en eentje voor 'werk'

Betty
10-12-2013 om 13:49
bedankt
Beste ouders. ik heb er met mijn dochter over gesproken en ze gaat de foto's verwijderen. De kans bestaat toch dat het van de leraar uitkomt, dus ik zal het in de gaten blijven houden.
Betty

elsje78
10-12-2013 om 21:04
goed idee
Ik, zelf lerares, zou het echt heel storend vinden als een leerling een foto van mij in zijn of haar agenda zou hebben. Ik heb facebook, maar is afgeschermd. Maar profielfoto's zijn openbaar en uiteraard heb ik geen profielfoto in bikini (ook geen afgeschermde
En toch, het feit dat de moeite genomen is deze foto ergens af te halen en uit te printen vind ik over een grens. Als deze leraar zulke foto's zomaar op internet heeft, vind ik dat ook niet kunnen. Daar zou je ook iets mee kunnen doen.

Katniss
11-12-2013 om 10:52
Hoe met leidster kdv/bso?
Vinden jullie dat er een verschil is tussen leerkrachten en leidsters/leiders op een opvanginstelling? Die pedagogisch medewerkers zijn (meestal) jonge meiden en jongens, soms nog in opleiding, en ik heb wel eens foto's gezien van een heel uitbundig privéleven. Persoonlijk heb ik daar geen last van, maar zouden jullie het aankaarten bij de directie of bij die medewerkers zelf?
Ik heb trouwens op de middelbare school een vriendin gehad die jarenlang verliefd is geweest op een van de leerkrachten. We hebben wel in het weekend staan posten bij zijn huis in de hoop een glimp van hem op te vangen. Uiteindelijk heeft die leraar op niet mis te verstane wijze te kennen gegeven dat ze moest ophouden met haar 'gestalk'. Achteraf bezien begrijp ik natuurlijk wel dat die man zich vreselijk ongemakkelijk moet hebben gevoeld.

mirreke
16-12-2013 om 10:24
Begrijp ik niet, Betty
"De kans bestaat dat het toch van de leraar uitkomt..."
Hier begrijp ik niets van. Je hebt het toch aan je dochter gevraagd? Geeft ze dan geen duidelijk antwoord?
Verder, ja ik vind het vrij normaal dat jonge meiden dwepen met hun leraren. Veel mensen die ik ken zijn wel eens verliefd geweest op een docent. Ikzelf ook, en ik zou zeker, als er toen internet was geweest, mijn docent zijn gaan nazoeken. Sterker nog, inmiddels (allang niet verliefd meer hoor) heb ik hem 'teruggevonden' op LinkedIn.
Ik denk dat er veel duidelijker gedragsregels moeten worden opgesteld voor internetgedrag. En dat begint bij de opvoeding. En bijvoorbeeld ook op een docentenopleiding.
Ik zou zeker niet gaan klagen over een jonge docent. Wat je wel zou kunnen doen is het op bijv een 10-minutengesprek noemen, of anders er een afspraak over maken. Ik geloof erg in open communicatie. Bespreek wat je dwars zit, met de persoon zelf, en begin niet met verdachtmakingen. En hou het bij jezelf.
Maar in antwoord op jouw vraag, is het normaal? Ja het is volkomen normaal.

Betty
17-12-2013 om 14:11
Bijkomstigheden
Ik heb er zoals ik laatst al zei met mijn dochter over gesproken, ze heeft de foto's verwijderd en doet er verder niks meer mee. Ik geloof haar hierin. Nu kwam ze gisteren thuis van school met het bericht dat ze het idee heeft dat de desbetreffende leraar haar een beetje voortrekt. Hij bood haar bijles aan, terwijl ze goede cijfers haalt voor het vak dat hij geeft. Ze heeft het aanbod overigens afgeslagen. Een ander voorbeeld was dat ze een presentatie had met een klasgenootje, en de feedback uit de klas was dat ze hetzelfde cijfer kregen, maar van de leraar kreeg mijn dochter een 8 en haar klasgenootje een 6,5. Misschien ben ik wel paranoïde, maar ik vind het toch een vreemd verhaal,zeker omdat mijn dochter het bij me heeft gemeld. Wat moet ik doen?

wil40
17-12-2013 om 20:10
Niets?
Als ik eerlijk ben denk ik dat je dochter hem gewoon erg leuk vindt, ze is verliefd. Dat is natuurlijk een onbereikbare liefde. Een docent van 24 jaar. Ze zou wel graag zien dat hij haar meer dan aardig vindt dus komt ze met deze verhalen thuis. Ik denk dus persoonlijk dat je dochter alles wat aandikt.
Heb je al aan haar gevraagd of het verstandig zou zijn dat je even een gesprek met deze docent wil aanvragen, dat je je zorgen maakt om de "aandacht" die hij haar geeft? Ik vermoed dat ze dat niet wil. Als ik me als moeder serieus zorgen zou maken en de docent niet vertrouw had ik zonder toestemming van mijn kind allang contact opgenomen met school. Wat houd je tegen?

rutiel
18-12-2013 om 12:21
Ook niets
Ik ben het met Wil eens: laat het even betijen. Zowel jij als je dochter staan niet neutraal in deze kwestie en zijn erg gespitst op de "acties" van deze leraar.
De kerstvakantie staat voor de deur. Dat lijkt me een mooi moment om even afstand te nemen en de emoties te laten zakken. Daarna zie je wel weer verder.

tsjor
22-12-2013 om 13:08
Dat is snel
Ik snap het niet Betty. Op 3 december schreef je: 'Ik heb tevens een uitnodiging voor de 10 minuten gesprekken gekregen van de leraar, omdat ze niet zo'n goede cijfers haalt voor Engels.
En op 17 december: 'Hij bood haar bijles aan, terwijl ze goede cijfers haalt voor het vak dat hij geeft.'
Dat snap ik even niet. 'Hij' is toch de leraar Engels, of niet?
Tsjor

Suze
24-12-2013 om 13:29
Precies
Ik wilde net hetzelfde gaan posten als Tsjor.
Graag helderheid Betty, nu wordt het wel heel verwarrend/raar.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.