Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
pecas

pecas

22-09-2010 om 16:13

Leuk boek voor puber (15) maar makkelijk nederlands

Ik begin dit jaar het nederlands van mijn kinderen weer wat op te krikken (8 jaar eruit). Nu heb ik leuke leesboeken nodig voor mijn zoon (bijna 15), die zowiezo niet zo van lezen houdt, maar nu moet het dus ook op een "laag" niveau (ik denk zo'n beetje voor een 10-11 jarige, want zijn nederlands is écht niet goed genoeg om voor zijn eigen leeftijd te lezen en dan wordt het alleen maar frustrerend) maar dus niet kinderlijk!

Dus.... wie kent er leuke, stoere boeken voor deze situatie. Zijn er soms boeken voor kinderen die moeilijk lezen ofzo?

O ja, en kan iemand me misschien vertellen wat voor soort grammatica boeken jongeren in bv brugklas VMBO hebben, kan ik kijken of ik daar aan kan komen.

Bedankt allemaal!

Pecas

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Starry Night

Starry Night

22-09-2010 om 17:21

Site

Misschien heeft je zoon iets aan deze site: http://www.makkelijklezenplein.nl/Jongeren/Leestips/Leesboeken/
Boekentips van leeftijdsgenoten die ook moeite hebben met lezen. Gelukkig hoef je dan tegenwoordig echt geen boeken voor tienjarigen meer te lezen

Starry Night

Starry Night

22-09-2010 om 17:51

En...

De Reality-reeks: http://www.begrijpelijketaal.nl/EenvoudigCommuniceren/Uitgeverij/Boeken.asp?Thema=1
Deze boeken hebben wel een beetje een kommer&kwelgehalte, maar dat schijnen jongeren leuk te vinden.

Andere vormen van nederlands

Hoi pecas,

Zoals je weet ken ik je "probleem" wel een beetje. Mijn broertje en ik lazen steeds minder Nederlands als tieners. Nederlands kregen we wel aangevoerd in andere vormen.

Suggesties die ik zou doen: Nederlands tijdschriften abbonement of laat iemand in in Nederland af en toe wat opsturen, ik ken dan mannelijk tijdschriften niet maar mensen kunnen hier vast suggesties doen. Ik las vroeger de Viva, Flair en Yes, later de Opzij, HP de Tijd en Elsevier.

Nederlandse televisies. Via www.uitzendinggemist of youtube. Mijn broertje keek erg veel Nederlands cabaret op DVD. Broertje was compleet idolaat van Paul van Vliet maar er is veel leuk moderner werk tegenwoordig.

Emailen, schrijven, bellen met de familie helpt ook om het Nederlands bij te houden.

Natuurlijk is echt boeken lezen super belangrijk maar ik moet eerlijk bekennen dat ik dat om meerdere redenen weinig doe in het Nederlands en toch is mijn Nederlands bijzonder redelijk.

Mariel

PS Ik geloof dat jouw kinderen deze zomer op kamp zijn geweest toch? Hielp dat ook wat?

elsje78

elsje78

22-09-2010 om 19:00

Hier

op school (moeilijk lerende pubers) lezen we ook eenvopudig communiceren en ik vind het een verademing dat er nu boeken zijn op eenvoudig leesniveau die wel aansluit bij de emotionele leefwereld. Inderdaad wel wat dramatisch af en toe, maar er zitten ook fictie boeken bij die spannend zijn of leuk...

groetjes Elske

reina

reina

22-09-2010 om 19:20

Www.begrijpelijketaal.nl

Daar vind je de boeken van 'eenvoudig communiceren', de realityreeks is vaak erg geliefd.

pecas

pecas

23-09-2010 om 11:49

Wat leuk toch

al die reacties!
Ik ga vanavond eens even alle links nakijken die gesuggereerd zijn, daar zit vast wat tussen.

Mariel, 1 van mijn jongens is inderdaad in NL geweest op kamp, en sprak weer perfect nederlands toen hij terugkwam! Maar die doet nu zijn AS levels en met nog een stuk of 4 verplichte spaanse vakken er ook bij heeft die jammergenoeg geen tijd over om er nederlands bij te doen.

M'n andere zoon is degene die een IGCSE in nederlands gaat doen, verstaan gaan geweldig (televisie) en praten vrij aardig, maar dat schrijven is lachwekkend soms (op de een of andere manier zijn ze zó verspaanst/verengels dat ze er echt iets héel anders van maken, ze horen verschillen in klank niet bv)

Anne N: Dat zou geweldig zijn! Toevallig heb ik een dochter op dit moment in NL zitten, zou je het daar naar toe kunnen sturen, kan dat opsturen misschien Collect in NL zodat je geen kosten aan het opsturen hebt?)
Misschien kun je me even prive mailen (hanver1@hotmail.com) dan kunnen we wat afspreken.

Alle andere, heel erg bedankt voor de adviezen, ik laat wel weten of er iets bij zit.

Pecas

Annet

Annet

23-09-2010 om 17:56

Serie: waanzinnig om te weten

Dit is een serie boeken over interessante onderwerpen voor kinderen vanaf ongever 10-11 jaar. Dat lijkt misschien te kinderachtig voor jouw zoon, maar ze zijn echt leuk. Het zijn korte teksten, afgewisseld met grapjes, cartoons en extra info. Ik vind ze zelf ook erg leuk om te lezen, relaxt lezen waar je nog wat van leert en om kan lachen.
Dochter van bijna 13 neemt er ook geregeld één mee van de bieb, hoewel ze ook hele ingewikkelde boeken leest.

pecas

pecas

24-09-2010 om 11:43

Anne n graag!

Anne, bedankt voor je offerte, ik zou dat boek graag hebben. Zoon studeert ook op VWO niveau, inmiddels 3e klas maar nederlands is natuurlijk wat anders dus ik denk dat brugklas wel kan.

Kan ik je misschien even privé mailen om te kijken hoe we het kunnen regelen? Ik heb dochter omgeving Rotterdam wonen én wat kennissen omgeving Breda.

email: hanver1@hotmail.com

Groetjes

pecas

pecas

24-09-2010 om 14:44

Anne

Jij ook

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.