Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Bellefleur

Bellefleur

14-02-2011 om 11:21

Leuk voor 13/14 jarige zoon

Mijn zoon zoekt een leuk boek om te lezen in bed. Hij wordt volgende week 14, en is redelijk belezen. Hij heeft In de ban van de ring gelezen, is gek op Star Wars en vond het boek Hongerspelen en zijn opvolger erg leuk. Heeft er iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobalt

Kobalt

14-02-2011 om 12:22

Mijn dochter

Is ook 14, beetje dezelfde smaak. Zij vond Hitchhikers Guide to the Galaxy heel leuk om te lezen. En de serie van Michael Scott over Nicolaas Flamel.
De Grijze Jager zal misschien een beetje te simpel voor hem zijn?

Sawo

Sawo

14-02-2011 om 12:31

Advies boekwinkel

Hoi bellefleur

Ik kreeg van de boekwinkel het volgende boek aanbevolen:

Michelle Paver De geest van Gruhuken. Zelfde schrijfsters als Torak en wolf maar dan voor oudere jeugd.

Bellefleur

Bellefleur

14-02-2011 om 13:15

Herstel, leuk boek!

Ben ik het woord 'boek' nou vergeten in de aanhef, of is het op mysterieuze manier verdwenen? Ik denk het laatste.

Sancy

Sancy

14-02-2011 om 13:20

Bellefleur

als je zoon Hongerspelen en de opvolger leuk vond, dan is er nog een derde deel "Spotgaai", verschenen in het Nederlands in november 2010.
Dochter (11) vindt De Grijze Jager ook een leuke serie (nu 9 delen) en dat past volgens haar ook wel bij een 14-jarige jongen.

kaatje43

kaatje43

14-02-2011 om 14:28

Ja grijze jager

Vindt zoon van 13 helemaal leuk.

Zonnetje1965

Zonnetje1965

14-02-2011 om 17:08

Ook mooi om te lezen...

Ook mijn zoon van 13 is een boekenwurm en hoestte deze boeken voor je op:

De nevelprins van Carlos Ruiz Zafon
HIVES van Mark Walden (2 delen)
Markus Heitz - De dwergen (serie)
John Grisham - De belofte
Andy Horowitz - boeken over Alex Rider

en een tip van de zuiderburen: http://www.pluizuit.be/boekenvanaf14.htm

Succes!

cqcq

cqcq

14-02-2011 om 18:35

Stravaganza

van Mary Hoffman. Een serie waarin in het eerste deel een stad de hoofdrol speelt die lijkt op het middeleeuwse Venetië.

Gone

van micheal grant. 3 delen. 3e deel is net uit. Mijn bijna 14 jarige zoon (die ook een leesmonster is) heeft er van genoten. Net als van de Hongerspelen, dus dat biedt perspectief...

En idd...

eerst deel 3 van de Hongerspelen natuurlijk!

Bellefleur

Bellefleur

15-02-2011 om 09:06

Wat een leuke tips!

Ik schrijf ze allemaal op, en neem dan het lijstje mee naar de Kinderboekenwinkel. Ik ken geen van de boeken, behalve de Grijze jager. En daar is zoonlief niet zo dol op. The hitchhikers guide heb ik helemaal gelezen. Ik vond 'm geweldig. Ik weet eigenlijk niet of hij er al aan toe is om 'm in het engels te lezen. Hij leest al wel Harry Potter in het engels en Boy en Solo van Dahl.

Kobalt

Kobalt

15-02-2011 om 09:19

Hitchhiker

Hitchhiker is er nu in een nieuwe Nederlandse uitgave. Een serie van een boek of 6? http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/hitchhiker-s-guide-deel-6/1001004010214931/index.html

Kobalt

Kobalt

15-02-2011 om 09:20

Oh ja

Iemand had het over die Gone serie, die vond mijn dochter ook heel erg goed.

Hmm

ik heb een 13 jarige zoon en een 14 jarige zoon, maar voor hen is er niets bij denk ik. Oudste leest alles wat los en vast zit over de tweede wereldoorlog, de 13-jarige leest bij voorkeur niets.
Ik vind dat er juist opvallend veel series zijn tegenwoordig, en weinig losse leesboeken (behalve dan die oorlogsboeken). Vooral voor leeshongerende 10-jarige is het een ramp om opeenvolgende boeken bij de bieb te scoren. Vinden jullie dat niet vervelend? Lezen jullie kinderen liever series?

Sancy

Sancy

15-02-2011 om 10:06

Silone

Hier hebben de kinderen geluk dat hun ouders óók erg van boeken houden. Boeken kopen is eigenlijk een van mijn weinige uitspattingen, en ik ben niet te beroerd om mijn kinderen aan die aangename verslaving te helpen dus boeken worden meestal gekocht. Het loont ook, de meeste worden meerdere keren herlezen.

Kobalt

Kobalt

15-02-2011 om 10:07

Silone

Mijn kinderen lezen eigenlijk wel heel graag series. Maar ik vind het zelf eerlijk gezegd ook wel lekker. Ik bestel de volgende boeken bij de bieb. Als ik het op mijn pas doe (groot abonnement) dan is het gratis. De kinderen moeten ervoor betalen.
Mijn kinderen vinden het overigens wel vervelend als de serie nog niet af is. Zoals de Grijze Jager en het Magische wandtapijt. Dan willen ze weten hoe het verder gaat en moeten ze dus wachten.
Ik geloof dat mijn dochter wel van een stuk of 9 (!)series in de gaten houdt, wanneer het volgende boek uitkomt.
Het nadeel van series vind ik soms, dat de volgende boeken niet altijd zo goed geschreven zijn als de eerste.

Kopen

Hmmm, je kunt je geld maar één keer uitgeven heb ik wel eens gemerkt, en om aan de leeshonger van 4 van de 5 gezinsleden te kunnen voldoen, wordt dat een lastige opgave. Nog maar te zwijgen over ruimtegebrek op den duur. Jongste zoon reserveert tegenwoordig zelf redelijk op tijd zijn volgende boek op zijn wenselijstje. Lastiger vind ik het voor middelste. Hij houdt al niet van lezen, vindt weinig boeken leuk en als de keuze dan ook nog redelijk beperkt is door telkens van die series door dezelfde schrijvers...dan gaat hij nooit eens lezen, terwijl ik het wel belangrijk vind. We hebben afgesproken dat hij toch elke dag een kwartiertje leest, maar hij worstelt zich er met tegenzin doorheen, helaas.

Bellefleur

Bellefleur

15-02-2011 om 11:54

Series

Mijn zoon heeft alle delen van Harry Potter verslonden. En wij als ouders ook. Die spanning van het wachten op een nieuw deel! Ik heb er van genoten. Dochter (11) vond Potter niet zo geweldig. Al kijkt ze graag mee met de films. Zij heeft een eigen serie: Warrior Cats. We wachten nu vol spanning op het 5e deel. Dat komt in maart uit. Dus, ja, als het een leuke serie is, vind ik dat wachten op nieuwe delen geweldig!
jammer Silone, dat jouw middelste niet van lezen houdt. Zijn informatieve boeken dan iets? Iets over zijn hobby? Mijn dochter moet oefenen met haar r. Ze leest me daarom elke dag voor. Is dat ook iets voor jouw zoon? Ik doe mijn knie-oefeningen als ze voorleest, of ik strijk.

Kopen

ik moet ook eerlijk opbiechten dat ik een zwak heb voor boeken. Er wordt hier dus ook best veel gekocht. Maar ook hier geldt...3 kinderen, het 'kan wel uit', en oudste is van het genre die zo om het jaar de hele Harry P reeks nog eens even doorleest, dus ze worden goed gebruikt, de boeken. Desalniettemin lenen we ook veel bij de bibliotheek, en dan zijn series soms idd lastig.

Ingrid

De trilogie van arthur en de zienersteen

http://www.lemniscaat.nl/Jeugd/Kinder-%20en%20jeugdboeken/titels/9789056373702/Arthur%20-%20de%20zienersteen

Ook is Gone erg mooi

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gone

Onze zoon heeft beide reeksen gelezen en is zeer enthousiast. Michael Grant is klaar met het 4e deel dat Plaag zal heten. Ben beneiuwd wanneer het uitkomt.

Overigens kopen wij ook hier de boeken.

Wat ook nog in de smaak valt bij zoon is de reeks van jeff kinney

http://www.hetlevenvaneenloser.nl/jeff_kinney.asp

Puber heeft inmiddels deel 1 en 3 in het Duits gelezen en deel 2 in het Nederlands.

Kobalt

Kobalt

15-02-2011 om 14:30

Dochter

Ik heb het even gevraagd en mijn dochter noemde nog de boeken van Artemis Fowl, die vond ze ook erg goed.

Oh ja, artemis fowl.

Die vindt zoon (de gone-en-hongerspelen-fan-van-bjna-14) ook erg leuk. Die hebben we trouwens niet in huis, maar heeft ie al 2 maal alle delen van verslonden via de bibliotheek...

Ingrid

Bellefleur

Bellefleur

16-02-2011 om 09:39

Dankjewel

Ik heb een mooie lijst samengesteld. Ik verheug me er een boek uit te zoeken morgen.
Bedankt allemaal!

dihanne

dihanne

18-02-2011 om 16:36

Nog een tip

hoi

je bent misschien al bij de bieb geweest, maar dan voor volgende keer:

het boek Gaten van Louis Sachar (Engelse titel: Holes)

geweldig boek! Ook heel mooi verfilmd, trouwens

groet
Dihanne

Bellefleur

Bellefleur

22-02-2011 om 09:03

En het is geworden.....

Een heel ander boek! De mevrouw van de Kinderboekenwinkel adviseerde me 'de gave van Katsa' een debuut van K. Cashore. Toen ik hem het boek gaf, vertelde hij enthousiast dat een vriend van hem dat boek ook had gelezen, en het erg leuk had gevonden.
Mijn lijstje, samengesteld uit jullie tips bewaar ik voor de bieb.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.