Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Triva

Triva

16-12-2019 om 08:25

Lezen na grijze jager

Mijn neefje heeft na Harry Potter de Grijze jager/Broederband gelezen nav een tip van mij van dit forum. Hij wil weten wat het forum nu adviseert geen scifi/toekomst boeken. Liever iets wat zich vroeger afspeelt dus.


Kaplablokje

Kaplablokje

16-12-2019 om 08:38

Het forum zegt

Rick Riordan! Percy Jackson serie, Helden van Olympus serie, de beproevingen van Apollo serie, Magnus Chase serie en de avonturen van de familie Kane serie. Leuker dan de grijze jager, want beter geschreven en meer humor. De boeken spelen in de moderne tijd, maar de Grieks/Romeinse goden bestaan nog. (Of de Egyptische - familie Kane - of de Noorse - Magnus Chase.)

Of Summoner serie, zegt mijn veertienjarige.

Of de gladiatorserie van Simon Scarrow.

vlinder72

vlinder72

16-12-2019 om 08:47

Gladiator

De gladiator serie van Simon Scarrow vonden mijn kinderen erg leuk (4 delen).

Brief voor de koning van Tonke Dragt

En mijn dochter heeft de boeken van Thea Beckman ook met veel plezier gelezen.

Deel 13 en 14

Na 5 jaar zijn van de Grijze Jager deel 13 en 14 uitgebracht.

Ook de Broederband is een deel rijker. Dit een ‘vervolg’ op een vorige editie waarbij sprake was van een invasie van de Tumaji-krijgers. Dus veel herkenningselementen.

Absoluut Riordan

Eerst Percy Jackson, daarna de rest, daar kun je voorlopig mee vooruit.
Weet niet hoe oud je neefje is, maar de Summoner serie wordt hier ook erg gewaardeerd (16 jaar).
Gladiator is voor mij weer een nieuwe tip

mijk

mijk

16-12-2019 om 13:45

Stiekem vind ik Magnus Chase de leukste

Van Riordan

Kaplablokje

Kaplablokje

16-12-2019 om 18:26

Aanvullingen

van mijn veertienjarige: "De jonge samoerai", "De Nedergrim" en "De geheimen van de onsterfelijke Nicolaas Flamel".

Gouwe ouwe

Kom, laat ik "Meester van de zwarte molen" van Preussler maar weer eens aanbevelen. Een klassieker, en geen deel van een serie, dat is ook wel eens lekker.

Groeten,

Temet

Mia9

Mia9

17-12-2019 om 21:26

Ja Rick Riordan!

Hier is ook iedereen fan van Percy J, Magnus Chase en de anderen...
Ik ga de andere genoemde boeken bekijken, leuk draadje!

Dees

Dees

17-12-2019 om 21:40

Arendsoog

Arendsoog?

De gouden dolk van Thea Beckman

Vond ik een mooi boek over de onzin en de hebzucht in de eerdere kruisvaarderstocht naar het heilige land omdat het gaat over de verschillende in culturen en hoe mensen door vooroordelen onjuist afgeschilderd werden op een manier die voor jongeren herkenbaar is. Die vooroordelen zijn namelijk nog steeds actueel .

margaretha

margaretha

18-12-2019 om 10:35

Marijn bij de lorrendraaiers

is ook een mooi boek

inderdaad Rick Riordan

maar absoluut ook Thea Beckman, wordt hier nog veel gelezen. Stad in de Storm trilogie en Kruistocht in Spijkerbroek bijvoorbeeld.

De Stravaganza serie van Mary Hoffman, wel ook deels fantasy maar speelt zich af in middeleeuws Italië.

Verhalen die zich afspelen tijdens de oorlog, zoals Oorlogswinter van Jan Terlouw en Oorlog zonder Vrienden van Evert Hartman, de Frontlinie serie van Michael Grant.

Pjotr van Jan Terlouw is ook mooi

Morgen toen de Oorlog Begon is een spannende serie over een fictieve oorlog in Australië van John Marsden (eerste deel is ook verfilmd)

mijk

mijk

18-12-2019 om 16:01

Morgen toen de oorlog begon

is prachtig.
Thea Beckman komen mijn beide kinderen niet doorheen te traag en ze lezen echt heel graag.

Triva

Triva

18-12-2019 om 16:08

Dank allemaal!

Ik geef het door.

Angela67

Angela67

18-12-2019 om 19:52

ik lees toch de hele tijd 'leven na grijze jager'. . .
gr Angela

kaplablokje

kaplablokje

18-12-2019 om 21:07

Ik ook!

En dan denk ik: dat herken ik wel, van Harry Potter.

Angela67

Angela67

18-12-2019 om 21:20

inderdaad . .

word er een beetje nostalgisch van....
gr Angela

Koffiekop

Koffiekop

19-12-2019 om 15:29

Dees (o.t.)

was jij ook fan? Ik heb alle boeken, die heb ik ook allemaal bewaard, maar aan mijn kinderen waren ze niet besteed. Helaas. Had ze graag voorgelezen!

Koffiekop

Koffiekop

19-12-2019 om 15:30

Nieuwsgierig: lezen jullie boeken zelf ook?

Ik doe hier veel inspiratie op, leuk! Of is het heel raar als je als vrouw van rond de 50 in jeugdboeken duikt??

Dees en koffiekop (Arendsoog)

Ik heb ze vroeger allemaal gelezen, met veel plezier. Later probeerde ik ze aan mijn kinderen te slijten, maar echt, er is geen doorkomen meer aan. Te traag, te gedateerd. Thea Beckman vind ik nog steeds fantastisch. Die heb ik ook voorgelezen omdat ze die zelf niet zo gauw lezen, maar het wel mooie verhalen vinden.
Ik lees zelf trouwens ook YA hoor, waarom niet zeg

Tip voor iedereen: De Donkere Toren serie van Stephen King. Epische mix van fantasy, western, sf, nou ja, heel bijzonder.

Boeken

Philip Pullman - His Dark Materials is misschien geschikt?

Op 14 jarige leeftijd hoef je niet meer op jeugdboeken alleen te richten. Als hij van fantasy houdt dan zijn er best veel wat meer toegankelijke series zoals Robert Jordan (the wheel of time), Daniel Abraham (Long Price), Tad Williams (Otherland) en natuurlijk Lord of the Rings.

Zelf las ik op die leeftijd geen echte jeugdboeken meer maar je had toen ook nog niet echt zo'n uitgebreide young adult collectie. Het was meer of jeugdboeken of volwassen boeken en jeugdboeken waren gemiddeld voor iets jongere kinderen.

Qua echte jeugdboeken heb je natuurlijk inderdaad Thea Beckman en Tonke Dragt. Die zijn hier met veel plezier gelezen door de kinderen. Ik weet alleen niet of die op 14 jarige leeftijd nog echt leuk zijn. Mijn kinderen waren een stuk jonger (rond de 10) toen ze die voor het eerst lazen.

Gideon's Reizen vonden mijn kinderen ook een mooi boek. Dat is ook al een wat ouder boek maar nog steeds spannend.

De onmogelijke zinnen van Dick Laan

Ik heb best veel voorgelezen, maar het voorlezen van de Pinkeltje verhalen vond ik een kunst apart.
Soms schreef Dick Laan zinnen van wel 4 regels lang. En de boeken stonden bekend om hun kleine lettertype. Het was lastig om op het juiste moment klemtoon te gebruiken.
Voor kinderen een hele kunst om na dergelijke zinnen nog te snappen wat hij eigenlijk geschreven had.

——-
Verder vind ik humor in boeken belangrijk; lezen met een lach zoals de avonturen van de Kameleon. Mijn oude docent Nederlands gaf vroeger aan regelmatig in de bios naar een westernfilm te kijken; pure ontspanning.

vlinder72

vlinder72

19-12-2019 om 20:02

Koffiekop

Ja.

Een heel aantal boeken lees ik zelf ook . Sommige boeken heb ik samen met mijn oudste zoin gekezen. Hij is dyslectisch en d asn lazen wij het boek samen. Hij 1 bladzijde en daarna ik 2 of 3.

Ik vind dat ee leuke boeken geschreven worden voor tieners.

Niki73

Niki73

19-12-2019 om 21:27

Adams

Kind zegt: Douglas Adams: Hitchhiker's guide to the galaxy. Heet hetzelfde in het Nederlands.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-12-2019 om 08:59

Niki

OP wilde geen SF.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-12-2019 om 09:50

Temet

Meester van de zwarte molen is een van mijn favorieten van vroeger! Ik heb hem in de kast staan maar helaas heb ik geen van mijn kinderen enthousiast kunnen krijgen. Oudste leest vooral klassieke Engelse werken, voor jongste is een Donald Duck pocket al een brug te ver.

Kaplablokje

Kaplablokje

20-12-2019 om 10:40

prachtig, Meester van de zwarte molen! Maar wat vond ik het spannend!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-12-2019 om 10:59

Kaplablokje

Dat wel! Ik vond het echt een eng boek.

Grija

Grija

20-12-2019 om 13:42

De kathedraal

Meen bijna 1000 bladzijdes, heeft op mij veel indruk gemaakt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-12-2019 om 14:04

Oja

Ik lees onze jongste van 10 nog steeds graag voor voordat hij gaat slapen. En dan pak ik graag een boek van vroeger. Meester van de zwarte molen zat ook ergens in mijn hoofd, dus besteld. Ik wist nog dat ik het spannend vond, maar niet meer hoe of wat...

Het begin is al wel wat spannend, maar toen ik na een paar avonden aankwam bij de gemalen beenderen kroop zoon wel heel dicht tegen me aan😁
Ik heb het boek maar even weggelegd voor over een paar jaar. 😁

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.