Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
11-10-2008 om 22:53
Mijn dochter en de dochter van mijn vriendin zitten bij elkaar in de klas, in 2 havo.Ze zijn vriendinnen. Het laatste jaar is dat vriendinnetje steeds meer gaan liegen, zowel tegen haar klasgenoten als tegen haar ouders. Zo gaat ze naar school met schildertape om haar hand en zegt dat die zwaar gekneusd is. Vertelde dat de vriendin van haar neef verongelukt is terwijl ze helemaal geen neef heeft. Voelde zich op school niet lekker, vertelde in de klas dat ze over de mevr. van de administratie heeft gebraakt terwijl ze aan haar moeder vertelde dat ze in de klas gebraakt heeft.
Bovendien vertelt het meisje haar moeder nu ook dat ze niet wist dat ze een boekbespreking had omdat mijn dochter dat niet doorgegeven had toen ze ziek was. Dat is onzin want ze wisten 6 weken geleden al dat ze die boekbespreking hadden. Stond trouwens ook al die weken al in het digitale klassenboek.
Zowel mijn dochter als ik vinden dat lastig. Mijn vriendin vertelt dan de dingen die haar dochter haar wijs maakt aan mij en ik weet dat het niet zo is.Ik houd me dan maar een beetje op de vlakte maar voel me rot omdat ik het gevoel heb dat ik niet eerlijk tegen mijn vriendin ben. Daarbij durf ik het ook niet botweg te zeggen dat haar dochter haar voor de gek houdt omdat ik bang ben dat ze in de eerste instantie haar dochter zal geloven en ik wil haar absoluut niet kwijt als vriendin. Mijn dochter vindt het ook moeilijk omdat ze aan de ene kant haar vriendinnetje niet af wilt vallen maar niet weet wat ze nu wel en niet geloven moet.
Wat is wijsheid?
12-10-2008 om 09:19
Wel bespreken
Ik zou het toch met je vriendin bespreken ( misschien niet alle details maar bijv. zeker de dingen die jou en je dochter aangaan)en haar aanraden om het op een constructieve manier met haar dochter te bespreken.Dit zijn geen gemakkelijke dingen maar ze moeten wel geleerd worden.Ik heb ook een puber in huis die van alles bij elkaar fantaseert en verzwijgt, maar hij komt er steeds meer achter dat hij maar beter eerlijk kan zijn.Hij begint te merken dat hij steeds meer door de mand valt.
Ik probeer niet meteen kwaad te worden als hij iets opbiecht, mocht ik woede voelen opkomen dat haal ik eens diep adem en zeg bijv.: "dit moet ik even tot me laten doordringen..we hebben het er straks over"
Dat heeft uberhaupt meer effect dan een boze reactie want daar hakt hij dan meteen op in en dat gehakketak leidt tot niets..Op deze manier kan hij er nog eens even extra over nadenken.
Damajo
12-10-2008 om 14:11
Dochter eerst zelf laten regelen
Je dochter heeft last van het liegen van dit vriendinnetje. Spreekt ze het vriendinnetje ook daarop aan? Ik denk dat je dochter dat deel van de ergernissen zelf op moet lossen.
Als de moeder jouw vriendin is, zou ik het zelf ook tegen haar zeggen. Maar houd het verhaal bij je dochter, hoeveel last zij ervan heeft.
13-10-2008 om 22:14
Bedankt
Ik ga het toch maar aankaarten maar dan op de manier zoals Visje voorstelde. Dochter heeft besloten om de volgende keer, als vriendinnetje weer in haar aanwezigheid liegt, daar op een of andere manier een opmerking over te maken maar wel op een luchtige manier zodat ze haar vriendinnetje niet voor schut zet.
14-10-2008 om 22:32
Hier ook eentje
Dochter heeft ook zo'n vriendinnetje (verder erg leuk kind met veel fantasie). Dochter zegt als ze zeker weet dat vriendinnetje liegt: "Ja hoor, in jouw wereld is dat vast waar. Maar in de onze niet." En als vriendinnetje dan nog doorgaat negeert ze alle 'argumenten' die vriendinnetjes gelijk moeten bewijzen totaal.