Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Hillary

Hillary

27-09-2010 om 09:47

Lieve pubers

Als ik hier wel eens lees dan houd ik mijn hart vast, hoe lang dit duurt. Voor nu geniet ik maar even van mijn brugger. Hij is zo veranderd sinds hij in de brugklas zit. Hij is enorm lief, meelevend behulpzaam. Ik krijg meerdere knuffels en kussen op een dag, hij schenkt drinken voor me in en van de week had hij op school wat lekkers gehaald en voor mij een lolly meegenomen, hij is fanatiek met zijn huiswerk en attent naar zijn vrienden. Had speciaal op hyves aan een IADH oud-klasgenootje die naar de praktijkschool ging gevraagd hoe het ging. Je zag aan die jongen zijn reactie dat hij daar enorm blij mee was. Is dit de stilte voor de storm of is dit to good to be true en leidt hij een dubbelleven ofzo? Doen jullie pubers af en toe ook van die lieve dingen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vast een dubbelleven

Mijn puber is ook vreselijk lief en aanhankelijk en gezellig en sociaal.
Aan de andere kant is ze vergeetachtig (laat haar jas en fietssleutel op school liggen en komt daar pas op het station van onze woonplaats achter), laks, nonchalant, slonzig, ze vertoont uitstelgedrag en weet vaak dingen beter, zit te msn-en als ze huiswerk moet maken en gooit haar kleren naast de wasmand.
Maar dan kom ik een keer laat thuis en staat ze uit zichzelf te koken (snotgekookte pasta en veel te natte sla, maar toch) of ze heeft de was van de waslijn gehaald en opgevouwen.
Of je komt thuis en het huis zit vol chipskauwende en coladrinkende meisjes.
Je weet het dus nooit! Maar gezellig is het meestal wel hier, echt probleemgedrag hebben we nog niet gehad.

reina

reina

27-09-2010 om 11:06

Hoeft ook niet

Niet elke puber wordt lastig en niet elke pubert pubert al als hij 14 is (of hoe oud jullie kinders dan ook zijn mogen ). Er zijn ook lieve pubers (zelf zie ik die vooral onder de jongens
Geniet ervan, zou ik zeggen en wie weet is het stilte voor de storm, bedenk dan dat de storm ook weer een keer gaat liggen!

Maxime.M

Maxime.M

27-09-2010 om 11:37

Hier valt het ook reuze mee

ik heb 2 kinderen, een van 12 en een van 15, en die zijn eigenlijk gewoon 99% van de tijd lief. Natuurlijk doen ze ook wel eens vervelend maar echt rare fratsen halen ze niet uit. (oh en ik zeg het ze zo vaak, dat het van die lieve pubers zijn) ze roken niet, drinken niet, hoeven niet perse uit. Gaan leuk met vrienden en vriendinnen om, kleden zich normaal (behalve zoon, die loopt met zo'n enorme onderbroekrand) ach ik hou mijn vingers gekruisd, als we zo de pubertijd rondkomen daar teken ik voor.

Hillary

Hillary

27-09-2010 om 11:47

Oh wat heerlijk

om te horen al die leuke pubers. Ja die onderbroekrand heeft hij ook, maar inmiddels valt me dat niet meer op. En het huis vol chipsetende en coladrinkende pubers vind ik ook heerlijk, want zijn vrienden zijn al net zo leuk als hijzelf eigenlijk. 't Is wel even wennen om met je zoon door de stad te lopen en dat hij dan wat leuke meisjes groet, die daarna enorm moeten giechelen, volgens hem omdat ik erbij was, volgens mij omdat ze hem leuk vinden. Ze waren hier ook al aan de deur, maar hij heeft ze koelbloedig weg gestuurd want hij ging net koekjes bakken met zijn zusje en de oppas

emma43

emma43

27-09-2010 om 12:21

Lief

Hier ook een lieve puber.We hebben wel een pittige tijd achter de rug,maar nu gaat het goed.Puber is wel enorm gekwetst,gaat daardoor nu snel in de verdediging,vooral met haar houding,armen voor haar gekruist enz.Maar ze is lief en zorgzaam voor haar broer,ze is trots en blij dat ik haar moeder ben,we lopen fijn arm in arm door de stad.Ze kan me vreselijk op de kast jagen,nu met oh oh cherso,ze gaat sparen en gaat daar volgend jaar naartoe(terwijl ze weet dat ze echt niet mag)lopen we door Amsterdam en heb ik zin in koffie ,zegt ze, kom mam ,daar hebben ze vast lekkere koffie EN lekkere cake!!!Spacecake dus.Afgelopen week-end was ik ziek,neemt ze gewoon het huishouden over.Volgend week-end gaan mijn man en ik uit eten,vraagt ze gisteren of ze zaterdag ergens naartoe mocht,ik leg uit dat het misschien lastig kan zijn,zegt ze zonder zeuren of te klagen tegen vriendin dat ze niet kan,echt overtuigend,omdat ze graag wil dat wij een avondje weggaan.Ze komt 's avonds lekker tegen me aan gekropen op de bank,heerlijk.Hopelijk blijft het even zo,overeen half jaartje wordt ze 16,dan kan ze uit.Wie weet hoe het dan gaat,maar nu geniet ik van m'n dochter.

emma43

emma43

27-09-2010 om 12:25

Maxime

Jouw zoon kleedt zich gewoon normaal,hoor!!!
Dochter probeert het zoon(10) te leren,maar hij heeft nog liever zijn broek hoog!!!!

Maxime.M

Maxime.M

27-09-2010 om 12:57

Emma

Hahah ja het is 'normaal' he zo'n broek, ik zeg er ook niets meer van...maar vind het echt idioot staan. Ik heb hier wel een grens, ik moet minder dan 50% van de broek zien, dus echt niet de halve kont eruit... anders mag ie van mij betreft zijn broek gewoon maar helemaal uit doen.
haha, ach ja ... als dat de enige ergernis is. Alleen hier probeert mijn dochter het zoon juist af te leren, maar het lukt niet

ik denk dat geen enkele puber alleen maar *pubergedrag* vertoont.
hier een pittige puber(17),die toch ook echt haar lieve kant heeft.
soms zien we die kant een week niet,of langer,en soms zien we die kant drie keer per dag.
Puber van 13 is eigenlijk nog gewoon het lieve basisschool meisje wat ze altijd was,maar dat kan natuurlijk nog veranderen

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2010 om 13:45

Schattig

Je puber is wel erg schattig. Geniet ervan. Het kan natuurlijk dat dat nog een beetje bijgeschaafd wordt naar minder schattig, maar ik heb ook de ervaring dat je pubers hebt die je het bloed onder de nagels vandaan kunnen halen én pubers die eigenlijk nooit een probleem vormen en vooral gezellig zijn. Ik heb van beide een exemplaar in huis. Ga vooral nergens vanuit en zie wat er op je pad komt.

Leuk en minder leuk

Oudste (bina 17)heeft voornamelijk haar 'buien'. 'S morgens is ze standaard niet te genieten, maar tegenwoordig hebben we daar geen last meer van, want ze heeft een rooster die d'r zeg maar op het lijf geschreven is...(elke ochtend uitslapen dus we zien d'r pas 's middags als die bui allang over is).
Dus dat scheelt al een heleboel!
Verder heeft ze zo nu en dan een paar dagen een bui. Meestal veroorzaakt door 'iets' onderliggends...dat kan iets met ons zijn, maar ook iets met d'r vriendinnen of school...Dan haalt ze het bloed onder je nagels vandaan...vertoont grensoverschrijdend gedrag, probeert alle regels uit of rekt ze op en is chagerijnig bij het leven. Lijkt niet vatbaar voor rede of afspraken...en dan opeens...Is die bui weer over. En wordt ze weer d'r eigen zonnige ik. En meestal houden die gewone buien langer aan de vervelende buien. Dus dat voert de boventoon toch wel.
Ze is altijd vrolijk,houd van gezelligheid. Is best huishoudelijk aangelegd...doet dat uitzichzelf (inderdaad de was afhalen..ik wou dat ik altijd pubers had gehad!) zonder gemopper, ze is superzelfstandig, je hoeft d'r nooit achter de vodden te zitten qua huiswerk ofzo...zélfs niet als ze d'r buien heeft.Is lief voor haar zusje en helpt d'r zelfs met haar huiswerk en beter dan wij zouden kunnen want zus heeft dezelfde leraren gehad en weet precies wat 'ze' bedoelen en welke methodes ze hanteren en verwachten. Dus ook in dat opzicht neemt ze ons veel werk uithanden en zusje vindt het geweldig! Als het nodig is kookt ze. En niks snotterige sla, ze kan het beter dan ik zelfs.
Ze heeft leuke vriendinnen, een aardige lieve vriend die vooralsnog wel pas achter die vriendinnen komt en rookt niet en drinkt alleen als ze uitgaat (en dan niet zo heel veel want geen geld). Hier is meestal pleisterplaats als ze uitgaan. Omdat wij vrij dicht bij bus/trein en fietsvertrekpunt wonen (rand van bebouwing). Dan loopt de ene na de andere in joggingpak en grote tas naar binnen/boven en komen ze na een metamarfose strak in spijkerboek en glitterhemdje weer naar beneden (man zat de eerste keren er écht verbijsterd bij...hij snapte er niks meer van, die had hij toch niet naar boven zien gaan????) Huppa de laarzen aan en achter elkaar op de fiets. Uitgezwaaid door ons natuurlijk, met de nodige vermaningen (oppassen! Hebben jullie allemaal wel licht? Niet te laat thuis zijn etc.) Soms komen er ook wat retour om hier te slapen,maar dat houd ik niet allemaal meer precies bij.
Wel ben ik al zo verstandig geworden om in het weekend maar op een handjevol eters erbij te rekenen in ieder geval bij het middageten (12.00 uur) wat hun ontbijt dan is. Dus meestal kook ik maar een grote pan soep voor de hongerige pubermaagjes. Dat weerhoud hen er ook van om 's nachts als ze terug komen aan het snacken te slaan (ze hebben liever soep, maar ja als dat er niet is). Doet ze 's morgens ook erg goed heb ik begrepen.
Wie er op zaterdag of zondag van die 2de verdieping komt afdalen is dus altijd een verassing voor ons.
Die van 12 is nog niet zo puberachtig. Die heeft wel eens last van uitstelgedrag en soms een grote mond. Maar dat is nog wel op 1 hand te tellen.
Die ligt leuk in de groep en heeft wérkelijk massa's vriendinnen...Dus dat wordt nog wat als ze over 4 jaar beiden uitgaan. Ik zie me al 2 of 3 grote pannen soep koken....
Nee,ach. Al met al valt het toch allemaal wel mee?
Ik vindt ook eigenlijk dat zolang ze niet met justitie in aanraking komen, geen domme dingen doen, je niet eens extra begeleiding nodig hebt van weet ik wat, en je niet elke dag vechtend in huis rondrolt het allemaal wel meevalt. Toch?
Tenminste ik hoor van collega's met pubers wel eens zulke erge verhalen, dat ik me in mijn handjes knijp dat ze bij ons alleen maar grote monden hebben en zich soms niet aan regels houden. Nou ja...Dat deed ik zelf ook wel,toch? Al met al heb ik zo'n beetje de braafste kinderen van al mijn collega's als ik het wel eens om me heen hoor.
Dus nee, ik kan wel weer tegen zo'n buitje van oudste als ik daaraan denk.
groeten albana

janneke

janneke

27-09-2010 om 15:25

Hier´,veel weg

Heb dochter van net 17, was tot voor 2,5 jaar geleden altijd thuis!!!!!!!!!!!!.
is nu heel veel weg.
Komt thuis om te eten , slapen, douchen,zo af en toe eet ze sávonds ook elders, af en toe is eens per 14 dagen. dan zie ik haar pas tegen 23.00...
ik weet echter wel waar ze uithangt hoor, is bij haar vriendje of bij andere vriende,
moet hier zo ontzettend aan wennen, !!!
Nou ze is ook wel eens een avondje hier, maar meestal niet, van de 7 , is ze er denk ik 1 thuis..
Ik heb gevoel dat ik dat maar zo moet laten.. of niet?
Heb gevoel geen vat meer op haar te hebben...
Ze denkt dat ze alles al weet..

Janneke

rdelijk normaal hoor,als je 17 bent leef je al redelijk veel je eigen leven,het ouderlijk huis lijkt dan een beetje Mama Hotel.
Dat gebeurt hier ook,met één verschil,ik weet wel wáár dochter is,én ik krijg graag ( op tijd)een berichtje of ze wel of niet mee-eet.

Light

Light

28-09-2010 om 00:26

Hier wel verandering

Mijn dochter was ook zo'n lieve, aardige, behulpzame, belangstellende en ga zo maar verder puber maar sinds een half jaar is dat ineens helemaal weg. Begreep ze een half jaar geleden nog niet waarom al haar klasgenoten toch zoveel ruzie met ouders hadden, en sprak ze vaak uit hoe zij het toch getroffen had. Nu zit ze bijna de hele tijd op haar kamer als ze thuis is, bekijkt ons alsof we aliëns zijn, deelt amper in gesprekken en als ze het al doet dan alleen maar op zo'n betweterige manier dat je het ook al snel moe bent.

Maar ik leer en leer. Ik houd maar wat vaker mijn mond en geniet van de momenten dat ze niet zo is. En hoop maar dat het allemaal weer snel voorbij zal zijn.
Ze wordt binnenkort zestien.

Nientje anno

Nientje anno

01-10-2010 om 09:58

Andere vraag

Herkent iemand erg labiel gedrag van een puberjongen van 13? Overal om huilen. Erg moe zijn maar ook heel veel eten en duidelijk worstelend met zichzelf?

Oeiii...

Ik wil je niet onnodig ongerust maken, maar dit klinkt verdacht veel als depressieve klachten. Enig idee waar hij zo over piekert? Sinds wanneer huilt en eet hij zoveel? Hoe gaat het op school en heeft hij vrienden?
Onyx

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.