Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Logeren bij voor mij onbekende vrienden?

Als jullie 16-jarige dochter gaat logeren bij een jouw onbekende vriend of vriendin, willen jullie dan nog het adres of tel nr van de ouders? Of is dat echt overdreven op deze leeftijd.
Dochter wordt over 2dgn 16 jaar, het gaat prima met haar. Sinds een jaar ofzo is haar sociale kring flink uitgebreid, maar ik ken ze alleen van naam en verhalen (buiten haar 2 beste vriendinnen).
Ik denk dat het niet lang duurt voor ze eens vraagt om daar te mogen logeren. Zouden jullie dan nog adresgegevens vragen?


Jasmijn

Jasmijn

11-01-2021 om 19:50

oh ja hoor

Ja dat zou ik wel even willen weten, en ik geloof dat mijn dochter het ook geen probleem zou vinden dat ik dat vraag.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-01-2021 om 19:52

Jawel

Adres wel, maar vaak krijg ik de ouders niet meer te zien. Ik heb het telefoonnummer van mijn dochter en dat vind ik voldoende.

Iphi

Iphi

11-01-2021 om 19:53

Adres

Wij krijgen altijd het adres, dan kunnen we brengen en halen.

Pennestreek

Pennestreek

11-01-2021 om 19:58

Zeker

Van de week nog aan de hand gehad met dochter van 18. Ik wil graag weten waar ze is en met wie. Snapt ze helemaal en is ook geen probleem. Ze weet heel goed dat er nare dingen gebeuren in de wereld en dat wij daardoor bezorgd zijn. We praten haar geen angst aan, maar er is niks mis met voorzichtig en van tevoren risico’s inschatten. En aan je ouders vertellen waar je bent.
We hebben ook nog Life360 op (al) onze telefoons. Ook heel prettig om te kunnen zien waar ze is. En daar maken we uiteraard geen misbruik van. Ouders kennen we meestal niet, soms 1x kort op school gezien. Vrienden kennen we wel. Behalve dan afgelopen weekend. Daar hebben we ook iets langer over nagedacht, maar mocht wel omdat ze met een ons wel bekend vriendinnetje ging.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-01-2021 om 20:10

Pennestreek

‘Daar hebben we ook iets langer over nagedacht, maar mocht wel omdat ze met een ons wel bekend vriendinnetje ging.’

Echt? Je dochter is 18! Vind je dan dat er nog sprake is van ‘mogen van de ouders’? Bij onze kinderen op die leeftijd zeggen we dat ze geen toestemming meer hoeven te vragen. Ze zijn volwassen en maken hun eigen keuzes. Die proberen we soms wel wat bij te sturen door er een goed gesprek aan te besteden. Maar onze toestemming hebben ze niet meer nodig.

Fem, ik zou het op die leeftijd voldoende vinden om te weten waar (bij wie in welke plaats) ze is en dat ze haar telefoon bij zich heeft.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-01-2021 om 20:19

Ja, zo gaat dat

Mijn oudste is al even voorbij 16 en woont 1200 km verderop. Hier in Nederland had ze altijd keurige vriendinnetjes, uit nette gezinnen en met standaard jongevrouwenkapsels en -kleding. Inmiddels bestaat haar vriendenkring uit mensen met blauw haar en ringen door hun neus en oren (van boven tot onder). En daar hangt ze rond tot 2 uur ‘s nachts, aan de thee of water terwijl de rest wat sterkers drinkt. Door de afstand laat je het vanzelf los, en het is een verstandige meid, maar soms zou ik wel wat willen verbieden
Jongste (bijna 16) wordt tegenwoordig opgehaald door jongetjes op brommers. Mijn zenuwen worden aan alle kanten op de proef gesteld.

Pennestreek

Pennestreek

11-01-2021 om 22:05

Aagje

Bij ons worden dat soort dingen overlegd ja. Gelukkig wel.
Nee, we kunnen haar niet tegenhouden en zouden dat ook niet doen. Maar we willen wel graag weten waar onze dochter ‘s nachts is. Jij niet dan?

Dat is de vraag niet Pennestreek

Natuurlijk wil ik graag weten waar mijn dochter 's nachts is. Of eigenlijk wil ik alleen weten of ze thuis komt of dat ze ergens blijft slapen. Maar Aagje had het over het al dan niet geven van toestemming voor zo'n logeerpartij aan een 18 plusser. Mijn 18 plusser hoeft dat niet te vragen maar graag wel melden.

skik

Phryne

Vrienden met blauw haar, een neusring en een hele trits oorbellen kunnen ook heel keurige luitjes zijn hoor

skik

Jesse_1

Jesse_1

11-01-2021 om 22:34

Toen ik 18 was woonde ik op mijzelf en wisten mijn ouders nooit waar ik was.
Dat waren nog eens tijden

Triva

Triva

11-01-2021 om 22:37

18?

Tjonge, 18, wanneer houdt het op? Met 17 kunnen ze ook op kamers zitten he? En een speciale app? Bijzonder in 2021 waar je ze altijd kunt bellen of appen. Vergelijk eens met toen jij jong was. Wat wisten onze ouders toen?

Bij 16 ligt dat anders.

Jesse_1

Jesse_1

11-01-2021 om 22:38

Maar

Ik snap wel dat je wilt weten of je dochter (of zoon) nog thuis komt die nacht. Of dat de deur op knip moet en zo.

Ja, ik wil wel weten waar mijn kinderen 's nachts logeren en bij wie. Als ik de vrienden niet persoonlijk ken dan wil ik inderdaad wel het adres weten. Het is hier nog niet voor gekomen want tot nog toe ken ik al hun schoolvrienden wel. Niet allemaal even goed natuurlijk maar wel naam en gezicht.

Als ze straks een vervolgopleiding gaan doen dan zal dat natuurlijk anders worden. Ik denk niet dat als ze 18 zijn ik meer om een adres ga vragen maar ik zou wel wil weten als ze ergens anders slapen.

Overigens vind ik wel dat zolang je thuis woont het niet zo raar is dat je ook enigszins rekening houdt met je ouders en andere huisgenoten. Wil je dat echt niet kan je beter op kamers gaan. Ook veel leuker (maar wel duurder.)

Piep

Piep

11-01-2021 om 23:36

Thuis

Onze net 18- jarige woont op kamers, dus ik weet niet wat hij doet en met wie. Hoef ik ook niet te weten. Als hij bij ons is en hij gaat weg dan vertelt hij wel waarheen en hij deelt zijn locatie als hij alleen naar huis fietst 's nachts. Niet omdat het moet, maar omdat hij weet dat ik dat fijn vind. Een adres vraag ik nooit meer. Toestemming vind ik al lang niet meer van toepassing. Ik wil ook echt niet alles weten

De jongste is 15, die vraagt wel toestemming. Ik wil ongeveer weten waar hij uithangt en met wie. En ook hij zet s nachts de locatie aan als hij alleen naar huis fietst.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-01-2021 om 23:38

Pennestreek

‘Jij niet dan?’ Natuurlijk wil ik ook graag weten waar mijn kind is. Waar baseer je het op dat je daar blijkbaar aan twijfelt?

Daar ging het niet om, zoals Skik ook zei. Jij had het in jouw post over ‘we hebben nagedacht’ en ‘het mocht wel’. Dat lijkt op de een of andere manier meer te duiden op moeten vragen en toestemming moeten hebben om dat te doen dan op overleg. Ik ga ervan uit dat dat op een bepaalde leeftijd niet meer gepast is. We overleggen inderdaad en soms kunnen we de kinderen overtuigen dat iets onverstandig is. Soms niet.

Zo’n app waarmee je de plek waar iedereen is kunt zien daar houd ik ook helemaal niet van. Vind ik bij jongere kinderen over het algemeen al niet zomaar een goed idee maar bij jongvolwassenen....? In wat voor omgeving wonen jullie dat je blijkbaar de behoefte hebt om van je volwassen kinderen de mogelijkheid te hebben om elkaars posities te zien?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-01-2021 om 23:44

En inderdaad

We willen vooral graag van de kinderen wanneer ze wel of niet thuis komen eten of slapen. En het liefst weten waar natuurlijk waar ze zijn. En ik heb vrij mededeelzame kinderen dus meestal vertellen ze wel wat we willen weten. Maar ze moeten uiteindelijk hun eigen keuzes maken.

Referentie

Zelf was ik met bijna 17 de deur uit. 16 is dan ook wel zo'n beetje de grens voor mij. En natuurlijk het overleg met de jongere zelf als huisgenoot.

Ik weet eigenlijk altijd waar ze zijn maar ik heb niet meer altijd adres en nummers.
Ze laten wel weten of ik de deur van het nachtslot moet houden of we spreken af dat ze me een berichtje sturen wanneer ze zeker weten weer thuis te komen.

Dan kan ik vast een kopje thee zetten.

Maar toch heb ik nog een aantal telefoonnummers van vrienden en ouders en als het nodig is kan ik daar nog een beroep op doen, hoop je dan, want geupdate wordt het niet meer.

Wilmama

Wilmama

12-01-2021 om 09:23

Geheimzinnigheid

Het lastige van dit soort kwesties, is dat jongeren met wie het goed gaat uit zichzelf wel zeggen waar ze zijn en met wie ze omgaan. Terwijl de jongeren met wie het niet zo goed gaat, juist zo geheimzinnig mogelijk doen. Juist van hen zou je willen weten waar ze zijn en wat ze doen. Vaak is er niks aan de hand, maar maakt die geheimzinnigheid je als ouder argwanend. Kennelijk is het iets dat hoort bij het losmaak-proces, dat pubers de vrijheid nemen om níet te verwantwoorden waar ze zijn.

Verder heeft het doorgeven wanneer je weggaat, waarheen je gaat en (soms) wanneer je ongeveer denkt thuis te zijn niets met leeftijd te maken. Wel met samen een huishouding vormen. Mijn man en ik geven die informatie ook door aan elkaar en aan de kinderen. Het voordeel van de mobiele telefoon is dat het wel wat losser kan dan vroeger.

Pennestreek

Pennestreek

12-01-2021 om 10:03

Aagje

het is het gevoel erbij. Dochter vroeg of het mocht. Dat is maar een manier van formuleren. Want ze weet dat ze nu (net 18) natuurlijk geen toestemming meer hoeft te vragen. Maar het is meer een manier om te overleggen. Ze had zelf duidelijk ook twijfels. Het meisje waar het over ging is een vriendin van een vriendin en kent ze zelf alleen nog maar van online contact. Dus dan ben ik niet meteen laaiend enthousiast nee. Anyway, ze zag het zelf ook niet genoeg zitten voor een hele nacht in een vreemd huis, ook al was er dan wel een goede vriendin bij.
Dus toestemming, mogen, zo noemen we het nog steeds maar het is natuurlijk een glijdende schaal. Nee, we gaan haar uiteraard niet iets verbieden, maar we overleggen wel.

Wilmama

Wilmama

12-01-2021 om 10:33

Kinderen vragen soms zelf om toestemming

Ja precies Pennestreek! Verbieden/iets mogen, zijn woorden die we voor het gemak zo gebruiken. Het is niet dat we opvoeden volgens het "Mijn wil is wet!" principe. Het gaat om het gevoel, en het met je kind overleggen of iets wel of niet verantwoord of veilig is. Vaak hebben kinderen zelf ook de behoefte aan een soort van toestemming, goedkeuring van de ouders, even toetsen hoe die er over denken.

geen adres

Eigenlijk al vanaf middelbare school heb ik geen adressen van vrienden van de kinderen. Ik wilde wel weten of ze thuis aten en graag dat ze op hun eigen telefoon bereikbaar waren.
Toen ze met vrienden op vakantie gingen, heb ik wel gezegd dat het handig is als die vrienden ook mijn telefoonnummer hebben. En mijn kinderen hadden nummers van de ouders van vrienden.
Verder vertrouw ik mijn kinderen en ga ik ervan uit dat er niet achter iedere boom een griezel staat.

Dees

Dees

12-01-2021 om 11:33

Oud

Ik dacht even dat het om een oud artikel ging want in deze tijd zou ik mijn (puber)kind niet uit logeren laten gaan.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-01-2021 om 17:51

Pennestreek

Natuurlijk gaat het ook om het gevoel erbij. Misschien gaat het daar wel vooral om. Eens hoor.
En op een paar dingen na doen jij en ik het nog niet eens zo heel anders, blijkt nu. Maar ik ben dus ook erg druk om mijn ene jongvolwassene te leren dat het gaat om overleg en niet meer om toestemming nodig hebben. Want ik vind dat dat een van de kinderen echt moet beseffen dat wij er niet op uit zijn om te beperken en dat kind de eigen keuzes kan maken. Mss dat ik er daarom op aansloeg.

Wig Wam

Wig Wam

12-01-2021 om 21:12

Adres en bijna 18 jaar in Corona tijd

Ik vraag het adres altijd na, omdat ik dat zie als een verantwoordelijkheid van mij als ouder. Ik vind dat ik hoor te weten waar mijn kind is. Gewoon voor de zekerheid en omdat telefoons ook kunnen kwijtraken. Ik controleer niks.

Zoon (bijna 18) is het daar ook mee eens. Ook hij vraagt trouwens toestemming. Hij vindt het soms ook nog écht moeilijk om verschillende belangen goed af te wegen.

En 'juist nu' (ieuw... zucht...) vinden wij het vaak ook gewoon ouderwets niet goed dat hij weggaat, of moet hij weer vroeg thuis zijn. Dat heeft vooral te maken met het wegvallen van de structuur vanuit school / stage. En ja, hij nu misschien te oud voor een gebod of verbod, maar het zijn dan ook uitzonderlijke tijden. Wij merken dat hij die externe structuur nodig heeft, dus die bieden we dan maar op deze manier.

Gelukkig gaat het allemaal in goede harmonie.

Wig Wam

Wig Wam

12-01-2021 om 22:02

Dees

Ik ook niet in deze lockdown.
En femh heeft het ook niet over nu.
Ze schrijft: "Ik denk dat het niet lang duurt voor ze eens vraagt om daar te mogen logeren."

Ik denk dat het nu 3 weken langer gaat duren.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-01-2021 om 22:08

Tot vandaag

Mijn dochter heeft de afgelopen maanden gewoon gelogeerd. De anderhalve meter afstand voor 18-minners geldt pas vanaf vandaag.
Wat ik hier merk qua toestemming vragen is dat ze (die van 15, volgende week 16) dat alleen doet als ze denkt dat ik iets niet goed ga vinden. Meestal vind ik alles best trouwens, of doet ze niet dermate gekke voorstellen dat ik het niet goed vind. Oudste van 21 deelt tegenwoordig gewoon mede, en als ik zeg dat ik iets geen goed plan vind zegt ze dat ze ook niet om mijn mening vroeg. Goed zo, je autonomie bewaken tegen bemoeizucht

Wig Wam

Wig Wam

12-01-2021 om 22:55

Bezoek

"Ontvang zo min mogelijk bezoek. Mocht u toch bezoek ontvangen: beperk dit tot maximaal 1 groep van maximaal 2 personen per dag (of 3 personen op 24, 25 en 26 december 2020) en zorg ervoor dat mensen 1,5 meter afstand van elkaar houden en de hygienemaatregelen naleven. Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee."

Mijn oudste logeert geregeld bij zijn vriendin en dat vind ik al best spannend, eerlijk gezegd. Dit lijkt mij gewoon niet het moment om nieuwe logeeradressen te gaan ontdekken.

Maar dat moet femh natuurlijk zelf weten. (En het was ook geen coronagerelateerde vraag, natuurlijk.)

Wig Wam

Ïk vraag het adres altijd na, omdat ik dat zie als een verantwoordelijkheid van mij als ouder"
Ik vraag me af waarom je dat adres nodig hebt. Als er s nachts een ramp gebeurt en je kunt je kind telefonisch niet bereiken? Of haal je hem s morgens op als hij niet op afgesproken tijd thuis is?
Eigenlijk vraag ik het vooral om te bezien waar ik als ouder te kort zou schieten (niet verantwoordelijk genoeg)

Zus

Zus

13-01-2021 om 12:21

adres

Vanaf 16 vroeg ik ook geen adres meer. Soms blijkt ook pas ‘s ochtends dat ze die nacht ergens anders geslapen hebben (heb dan een appje ergens in de nacht gekregen). Ze zijn 18 en 19 in inmiddels. Ze zetten soms hun lokatie aan, van mij het niet per se. iedereen in het huishouden meldt waar we heen gaan als we weg gaan, zelfs bij boodschapje . Als er iets is, kan ik ze bereiken en dat is het belangrijkste.

Iphi

Iphi

13-01-2021 om 13:36

Wij wel

'Ik dacht even dat het om een oud artikel ging want in deze tijd zou ik mijn (puber)kind niet uit logeren laten gaan'

Wij wel. Het mag gewoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.