Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
jessica5

jessica5

08-12-2009 om 23:45

Maatschappelijke stage

In oktober was hier al een draadje over.
Onze dochter moet in januari deze stage gaan doen.
Ze wil graag iets met kinderen en had al een paar instellingen hier gebeld maar er was nergens plek voor deze stage.Veel instellingen waren helaas nog niet klaar voor deze stage.Dochter mag nu wel de stage lopen op haar oude basisschool,vind dit ook erg leuk. Schijnen al heel wat kinderen te hebben gedaan daar. Dus daar hebben ze wel ervaring met deze stage.
Hoe is het jullie kinderen vergaan met het zoeken naar een leuke,leerzame stage plek?.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

09-12-2009 om 09:01

Zoon hier

is al jaren lid van de leerlingenvereniging op zijn school. Dit lidmaatschap en de vele activiteiten die door deze vereniging worden georganiseerd tellen als maatschappelijk stage, dus hij was snel klaar met zoeken

kaatje43

kaatje43

09-12-2009 om 10:46

Uitstellen, uitstellen en uitstellen

Want "dan moet hij werken zonder een cent te krijgen, belachelijk allemaal". Ik persoonlijk vind het een goed initiatief. Maar goed. Vorige week kwam hij thuis dat hij volgende week een stageplaats moet hebben. Maarre probleempje... Zijn inlogcode voor de betreffende site had hij al een paar weken niet meer. Uiteindelijk zijn wachtwoord weer opgevraagd en de vacaturesite bezocht. En als het dan toch moet leek koffie en thee rondbrengen in een bejaardenhuis hem nog het minst erg. Sollicitatie brief geschreven met de toevoeging dat hij graag in een persoonlijk gesprek het een en ander wil toelichten. Zegt hij: "Hoezo, ik wil helemaal niet voor een gesprek komen". Ik ben benieuwd hoe het afloopt...

Stoetel

Stoetel

09-12-2009 om 11:27

Gedoe hier

Dochter, 4 gymnasium, zou de stage (17-21 uur) voor 18-12 gelopen moeten hebben. Ze had, al vóór de herfstvakantie, een leuk idee: het dierenasiel. Werd afgekeurd door school, ze moest met mensen in aanraking komen en niet met dieren. Erg jammer vond ze dat. En niet erg logisch: in een asiel werken immers ook mensen en er komen bezoekers.
Daarna werd het in handen gelegd van de organisatie die stageplaatsen zoekt voor de school waar dochter op zit. De week van Sinterklaas (!!!) kwam er eindelijk bericht: ze kon haar stage doen op de kinderboerderij alhier. (Erg logisch vonden we die oplossing niet, immers: net zoveel beesten en ik schat ongeveer net zoveel bezoekers als in het asiel. Maar goed, dochter was allang blij. En het is in de buurt.)
Klein probleempje: de kinderboerderij is maar beperkt open, vooral onder schooltijden en op zondag. Op zondag zijn er alleen vrijwilligers dus die dag komt voor stage lopen niet in aanmerking. Kortom: ze zou die 17-21 uur nooit meer af kunnen krijgen voor de 18e, tenzij ze schooluren zou gaan verzuimen.
Dat vonden wij van de gekke, het is nou ook weer niet zo'n briljante leerling dat ze wel even een paar dagen kan missen. Gelukkig was school dat na wat mailtjes met ons eens.
Van 18 december tot eind januari, als de stageposter die ze moet maken gepresenteerd moet worden, wordt er weinig stage-achtigs gedaan. Dus nu is het zo geregeld dat ze de kerstvakantie aan de stage mag besteden.
Ze zal voor de opdracht die ze tijdens de stage moet doen (informatiebordjes maken over de dieren), computer/internet nodig hebben. Dat is er niet op de kinderboerderij, dus moet ze dat thuis doen of bij een familielid dat tegenover de boerderij woont. Die tijd zullen de mensen van de kinderboerderij aftekenen als stage, gelukkig. Anders werd het helemaal ingewikkeld.
Zucht.
Ik zal blij zijn als het eind januari is...
Dag,
Stoetel

Yta Chalne

Yta Chalne

09-12-2009 om 12:17

Ervaring

Ik ben erg pro-stage. De twee oudsten hebben een maatschappelijke stage gedaan, en het was idd niet makkelijk een leuke plek te vinden. Oudste kon na bemoeienis van oma terecht in een verzorgingshuis. Ze heeft er véél geleerd over hoe we omgaan met ouderen. Er was zo weinig personeel dat ze bijvoorbeeld een middag alleen op een groep dementerende ouderen heeft gestaan...vrij bizar. Nu is het wel een hele persoonlijkheid en uiteraard was het prima verlopen, maar wat mij betreft kan zoiets absoluut niet.
Tweede heeft drie dagen rondgebeld omdat ze graag bij mensen met een verstandelijke beperking stage wilde lopen, maar werd overal aan de telefoon afgewimpeld (te jong). Uiteindelijk is ze gewoon ergens langs gegaan waar het haar erg leuk leek, en toen mocht ze meteen komen. Ze heeft het ontzettend naar haar zin gehad en heeft nu echt een idee wat ze wil worden.

Geweldige ervaringen dus, after all. Maar hier kregen ze wel een week school vrij voor de stage, dat maakt het ook leuk natuurlijk.

Scouting

Mijn dochter heeft haar stage bij scouting gelopen. Ze liep bij haar eigen groep, maar die hadden geregeld dat ze ook een deel van de uren bij een andere groep zou helpen, omdat dat natuurlijk het leerzaamst is, voor dochter, maar ook voor de groep zelf. Ze heeft het erg naar haar zin gehad en zich ook echt nuttig kunnen maken, dat is natuurlijk ook leuk. Als laatste opdrachtje heeft ze samen met leiding en iemand van het bestuur gekeken en bedacht hoe anderen hun maatschappelijke stage bij de groep in kunnen vullen, een soort programma geschreven, echt heel leuk dat ze daarover mee kon denken. Ik denk ook zeker dat ze er wat van geleerd heeft. Leuk en goed dus!

En hier

Op de school van zoon (4 Havo)staat op de ELO een vacaturebank. Ik moet zeggen dat er een aardige diversiteit van vacatures opstaan, van de voedselbank tot verzorgings-centra. Verder is er voor de leerlingen veel vrijheid om de stage zelf in te vullen bijvoorbeeld bij hun eigen vereniging. Heel veel jongens geven dus nu training bij de F-jes van hun voetbalclub. (Mijns inziens wel "lekker veilig")
Mijn zoon heeft gekozen voor een stage in een verzorgingstehuis. In de vacature-omschrijving stond dat hij mee moet helpen tijdens de spelletjesmiddag, dat hij dan koffie en thee moet schenken en dat hij de bewoners van hun kamers moet halen en na afloop terug moet brengen. In de praktijk is het zo dat er andere (oudere) vrijwilligers zijn die voor de koffie en thee zorgen en dat er nòg 3 stagières rond lopen die de opleiding SPW doen. Je kunt je dus voorstellen dat er uiteindelijk voor mijn zoon niet zo heel veel te doen is. Nou ja, hij vindt het wel best hoor; hij haalt en brengt een paar bewoners van en naar hun kamer en verder zit hij erbij als ze bijvoorbeeld aan het sjoelen zijn. Geeft ie de stenen nog maar weer 's door. Of kijkt ie of de bingokaarten wel goed worden afgevinkt.
Hij moet 30 uur stage lopen, maar dat is inclusief de tijd die hij nodig heeft om er te komen. Effectief dus 25 uur. Half januari is hij klaar.

Maylise

Maylise

10-12-2009 om 18:08

Hier

Mijn zoon moet ook een maatschappelijke stage doen. Hij vond het eerst niks; vooral omdat het een verplichting is. Dat kan ik begrijpen. Ik vind dingen ook gelijk stukken minder leuk als ze verplicht zijn. De stage is pas volgend schooljaar maar mijn zoon heeft besloten om de stage volgende zomervakantie alvast te doen. Daarin is hij niet de enige. Meerdere andere leerlingen uit zijn klas doet dit ook. Hij wil volgende zomer 2 weken meehelpen in een tehuis voor gehandicapte kinderen in het land waar de familie van zijn vader woont. We gaan daar toch al op vakantie heen en eigenlijk vind hij het wel mooi dat hij zo onder het eeuwige gehang bij de familie uitkomt Een strandmens is hij ook al niet zo dus ik verwacht dat hij zo eigenlijk nog meer lol in de vakantie zal hebben.We gaan 4 weken minimaal dus er blijft genoeg familie tijd over. Het zal vast wel een waardevolle ervaring zijn.

Maylise

stans verlinden

stans verlinden

11-12-2009 om 15:53

Leuk

Dochter, vwo 4, wist het niet, had er geen zin in, kreeg er geen vrij voor van school, nogal wiedes, tja...
Op de valreep iets gevonden, en dat was toch leuk! Zwarte Piet zijn in een museum. Heel veel kinderen met hun ouders, oma's en opa's, een heel warm pak, heel veel activiteiten en een enthousiasme toen ze thuiskwam, geweldig.
En zo leuk: volgend jaar kan ze terugkomen en krijgt ze er nog voor betaald ook.
Vrijwilligerswerk kan toch zo leuk zijn. Maar wat ze er nou van geleerd heeft? ik weet het niet, het heeft haarzelf wel veel goed gedaan, ook goed

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.