Karin
06-02-2014 om 18:16
Man kijk heel erg eng in bus naar dochter en nu volgt hij haar ook...
Onze dochter is 18 en gaat met de bus naar haar opleiding. Dat is een rit van ongeveer 20 minuten. Nu is er sinds een week of 6 en man die heel raar doet naar haar. Hij kijk helemaal achterom en blijft zo op een hele enge manier omgedraaid zitten kijken naar haar. Ze vindt het vreselijk! Vandaag kwam ze ermee thuis dat haar rooster is veranderd en ze nu een bus later kan nemen en nu .... zit hij ook in die bus. En vandaag liep ie zelfs een straat mee en bleef eng en op een vreemde manier naar haar kijken.
Al eerder wist ik er geen raad mee, maar nu hij ook die late bus neemt en sinds vandaag ook mee gaat lopen, wil ik dit graag aan jullie vragen. Wat is er aan te doen?

Mach
06-02-2014 om 18:23
Eng hoor
Waar gaat die man heen? Dan zou je daar eens kunnen gaan praten. Of een paar keer mee gaan met de bus.
En misschien is het niet zo gek om het aan de politie voor te leggen. Ze voelt zich blijkbaar bedreigd. Ik zou het ook eng vinden, hoor.

Rafelkap
06-02-2014 om 18:40
draadje
Heb je de vorige reacties gelezen? Misschien kan je daar nog iets uit halen:
http://www.ouders.nl/forum/7-jongvolwassenen/enge-man-iedere-dag-in-bus
Of dat iemand meegaat, gaan fietsen, voor hem gaan zitten.
Is de 'late bus' ook echt laat, als het donker is?
Het helpt vooral door uit te stralen niet bang te zijn, maar ik weet niet of ze dat voor elkaar krijgt.. Ik ben altijd heel goed in heel chagrijnig terugkijken, of stoicijns de andere kant op kijken, negeren. Oogcontact vermijden als het niet prettig voelt. En realiseren, wat er in het vorige draadje werd gezegd: de echte engerds zien er heel normaal uit.

Kaaskopje
06-02-2014 om 23:50
Toch wel iets om serieus te nemen
Als hij haar nu ook al volgt, begint het op stalken te lijken en ik vind dat wel iets om serieus te nemen. Niet meer alleen over straat laten gaan. Misschien kan iemand haar opwachten bij die bushalte?

Jasam
07-02-2014 om 07:45
Je vorige draadje was op 20-01
Heb je nu al de moeite genomen om een keertje met haar mee te reizen, om zelf eens even deze man te "bekijken?"

Jasam
07-02-2014 om 07:57
Wat is er aan te doen?
Zoek je hier naar een advies wat jou een excuus verleent om zelf niet in actie te hoeven komen?

Jasam
07-02-2014 om 08:14
zo'n 45 jaar geleden
We waren op vakantie in Italië.
Als gewoonlijk gingen wij met het hele gezin naar de kerk.
Mijn vader had de volle overtuiging dat, ook al verstond je niets, je toch de gemeenschap aldaar steunde.
Zijn overtuiging werd gesterkt, want die dienst was er geen organist.
Mijn pa, die erg goed orgel kon spelen, nam plaats achter het orgel en begeleidde de dienst.
Tijdens deze dienst was een oude vrouw die de hele dienst heel apart naar mij had zitten kijken. Ik zei dit tegen mijn vader, die ging met de dominee naar de vrouw toe. Ze haalde een fotootje uit haar tas en liet deze zien. Het was een foto van haar overleden dochtertje. Of het een foto van mij was, identiek!
En of ze eventjes, heel eventjes maar, met haar hand over mijn haar mocht strijken.
Zo'n simpele reden en oplossing, omdat mijn vader actie ondernam!

Philou
07-02-2014 om 09:25
bewijs
Het zou mij ook de kriebels bezorgen.
Wat ik zou doen is een keer apart van je dochter mee reizen. Stap eventueel bij de volgende halte op, ga desnoods in het bankje achter hem zitten of juist voor hem. Maak een foto (of filmpje) van je mobiel. Jij kan dat doen en je dochter ook (als je een mobiel met foto/film optie hebt). Kortom, verzamel bewijs en hou een dagboek bij.
Met dat bewijs kan je naar het vervoersbedrijf gaan. Zitten er vaste chauffeurs op de bus? Kennen die de man, valt hen ook iets op? Hebben meer mensen last van hem. Welke halte stapt hij op?
Ga naar de wijkagent met je bewijs. Vraag of deze man daar bekend is en of zij jou advies kunnen geven of je deze man kan aanspreken, confronteren.
De politie mag je niets over deze man vertellen maar ze mogen je wel advies geven wat een goede aanpak is in het algemeen en hopelijk bij deze man in het bijzonder.
Vraag of je aangifte kan doen of doe anders een melding. In principe heeft deze man niets gedaan. Misschien moet je hem eerst confronteren om te laten weten dat je zijn gedrag hinderlijk vindt en dat daarna melding/aangifte mogelijk is.
Als dat nergens toe leidt, zorg dat je dochter elke dag net even op een ander tijdstip op de bus stapt, ga achter de chauffeur zitten, stap bij een andere halte op, ga af en toe met de fiets, haal haar eens op met de auto. Heb je een spierbundel in de familie-. kennissen- of vriendenkring? Vraag hem of hij eens heel nadrukkelijk naast deze man gaat zitten.
Helpt het toch niet: blijf bewijs verzamelen.

Jesse_1
07-02-2014 om 10:43
Na de vorige posting, waar een heleboel reacties op kwamen heb je daar helemaal niet gereageerd. Kom je überhaupt wel terug om de reacties te lezen, of zitten mensen hier voor niets met jou mee te denken?

Boontje
07-02-2014 om 12:30
Sluit me aan bij Jasam
Wat houd je tegen om zelf wat te doen? Ik zou allang met mijn kind zijn meegereisd, of met m'n vriendin, moeder, zus, om het even wie in mijn kring die zich zorgen maakt over zoiets. Begrijp niet waarom je nu post.

Nilin
07-02-2014 om 12:57
Snapputnie
"Vandaag kwam ze ermee thuis dat haar rooster is veranderd en dat ze een bus later kan nemen, en nu zit hij ook in die bus". Is heeft die man een vooruitziende blik? Of gaat het nu om de terugweg?
Hoe dan ook: je dochter is 18, het gaat om overdag en om een bus waar -naar ik aanneem- meer mensen in- en uitstappen, zeker als ze naar 'n treinstation reist. Ik zou me daar zelf echt niet heel erg meer mee bemoeien en als ik me wél zorgen zo maken (er zijn natuurlijk ook echte engerds), dan zou ik eerst eens meereizen voordat ik mee zou gaan in haar angst.
Voorlopig heeft hij niks gedaan, behalve precies wat je dochter doet: in de zelfde bus zitten, elkaar in de gaten houden en bij dezelfde halte uitstappen.... Ik snap het advies om alvast bewijs te verzamelen dus ook niet zo goed.

Suze
07-02-2014 om 13:01
Meelopen?
Nilin, Annie schrijft "En vandaag liep ie zelfs een straat mee en bleef eng en op een vreemde manier naar haar kijken."
Dat meelopen - zijn er dan (veel) andere mensen in de buurt? Dat maakt natuurlijk ook uit.
Zijn er meer die die kant uitlopen en dat ze die mensen eens kan aanspreken (of samen optrekken) om zich minder alleen (met hem) te voelen?
Of kan ze wachten met lopen en kijken of hij dan gaat lopen of ECHT op haar wacht om haar vervolgens te volgen? Dan lijkt het nl. wel meer op stalken en dan zou ik me toch ook wel zorgen maken.
Karin, graag je reactie over deze feiten.
En m.n. of je al zelf een keer meegegaan bent.

Philou
07-02-2014 om 14:55
niets
Nouja, meneer doet niet niets. Hij heeft in elk geval niet duidelijk iets strafbaars gedaan vooralsnog maar duidelijk is wel dat het hinderlijk is. Als je een melding of aangifte van het hinderlijke gedrag wil doen, moet je het inzichtelijk maken (wat hij doet, hoe hij dat doet en hoe vaak, welke last de dochter ervan heeft).

Monique D*
08-02-2014 om 16:11
Karin, wat zou jouw actie zijn n.a.v. onze reacties?
Ten eerste begrijp ik niet waarom je een tweede draadje maakt terwijl jouw eerste draadje nog "loopt". Je had dit berichtje in het eerste draadje kunnen posten.
Ten tweede snap ik ook niet waarom je niet over de reacties van de medeposters spreekt en vertelt of je hun adviezen uitvoert en als je dat niet doet de reden daarvan.
Het is heel simpel: kijk even wat voor man dat is. Dat kan je inderdaad doen door samen met jouw dochter in de bus te stappen. Je doet alsof je niet bij jouw dochter hoort en gaat apart van haar zitten. Jullie spreken niet mondeling met elkaar, maar alleen per Whatsapp of per sms. Zij kan jou duidelijk maken om welke man dat gaat.
En hoe nu verder? Je zou een foto van hem kunnen maken, maar hoe kan je dat ongezien doen? Dat vraag ik mij wel af.
Dit (met foto) aangeven bij een wijkagent is geen slecht idee, zeker als die man ook andere vrouwen heeft lastig gevallen en hij is al eerder gepakt voor aanranding, etc. Maar als dat niet zo is kan die agent niets doen, hij is op de openbare weg en hij mag kijken waarnaar hij wil. Zolang er niets gebeurt komt de politie niet in actie.
En ook jouw dochter instrueren dat ze langs hem heen moet kijken, doen alsof hij lucht is en zeker niet tonen dat ze angstig is. Dan geef je hem geen macht en dat moet juist niet gebeuren. Zolang er mensen om haar heen zijn kan hij niets doen. Ik had in mijn vorige posting verteld dat, als die man erg vervelend wordt (uiteraard buiten als er meer mensen zijn), dat ik hem flink van repliek dien. Hij verwacht die reactie niet en zal dan weggaan.
Groeten van Monique, die ongeveer een week geleden langs een verwarde man liep die opeens vreselijk tegen mij ging. Ik schrok, maar liep door alsof die hele man niet bestond (ik keek hem niet aan). Hij was toen ook doorgelopen. Dat is het beste wat zij kan doen.

Brian
04-03-2014 om 22:53
Onderneem actie voordat het te laat is !!!
Ga niet meer afwachten en meteen aangifte doen
Politie rijd dan anoniem mee in de bus.
Indien de Politie niets doet breng u Dochter dan
maar laat haar in geen geval nog met de bus gaan.
kwestie van tijd voordat de enge man ook u en haar thuis adres weet ! grijp in voordat deze griezel toeslaat !

amk
06-03-2014 om 10:18
Brian
stop met deze stemmingmakerij, je creeert een heksenjacht die nergens voor nodig is. Er zijn goede adviezen gegeven in deze draad.

dirksmama
12-03-2014 om 10:48
Wat er aan te doen is?
Koop een fiets voor haar. Dan hoeft ze niet meer met de bus.

Puck
13-03-2014 om 11:03
Duhhuh Dirksmama
Wat een onzinnige opmerking, 20 minuten met de bus kan maar zo een kilometer of 25 zijn. Dat is niet altijd haalbaar om te fietsen en daarbij.... weet jij de route en de tijden? Misschien moet ze wel door een stil verlaten bos of over een levensgevaarlijke drukke weg. Schiet je dan echt iets mee op denk je niet?

Rafelkap
13-03-2014 om 15:26
puck
Nee hoor, ik vind het de meest praktische oplossing van dirksmama. Of het haalbaar is mag Karin zelf beoordelen. Alleen zien we haar helaas niet meer terug, ook niet in het andere draadje over dit onderwerp.

Dalarna
13-03-2014 om 19:00
Puck
Ik denk dat de gemiddeld busrit van 20 min ook in die tijd te fietsen is. Een bus stopt namelijk overal en rijdt vaak niet rechtstreeks

Dalarna
13-03-2014 om 19:02
Vroeger en nu
Ik woonde op een km of 9 van school maar ik moest 2/3x overstappen en de bus reed zeker de dubbele afstand. Mijn woont op nog geen 7 km van school, hij fiets rechtdoor moet een keer overstappen waarbij de bus een flinke omweg maakt via het treinstation en de busrit is zeker 10 km.

amk
13-03-2014 om 21:01
Dalarna
op het platteland kun je je daar vies op verkijken. Hier liggen de bushaltes 5km uit elkaar op een rechte weg van dorp naar school is 20 km waar je anders ook langs fietst.

Dalarna
13-03-2014 om 21:40
amk
Zoals je had kunnen lezen hadden we het over een gemiddelde busrit
Overigens heb ik uit de beschrijving begrepen dat het niet van A naar B op het platteland was.

Kaaskopje
13-03-2014 om 22:42
Vandaag
Ik heb vandaag 25 minuten in de bus gezeten en ik zeg eerlijk dat ik het stuk niet had willen fietsen. Een flinke afstand langs langgerekte dorpen, weilanden, water, waarbij de bus grote delen over autowegen reed en dus een flinke vaart kon maken. Ik moest vroeger ook fietsen. Ik ken het dus, maar je kunt niet stellen dat een busrit van 20-25 minuten ook mákkelijk met de fiets te doen is. Kwestie van wáár er gefietst moet worden.

Kaaskopje
13-03-2014 om 22:49
Geen platteland?
Ik lees uit de omschrijving van Karin ook niet dat het géén platteland is, dús best te befietsen. We weten erg weinig eigenlijk.

Dalarna
14-03-2014 om 06:04
tja
Ik zeg helemaal niet dat ze moet fietsen. Ik zeg alleen dat de gemiddelde busrit van 20 min te fietsen is. Veel scholieren zijn sneller thuis met de fiets dan de bus. Er was nog een ander draadje waar ik niet uit haalde dathet om twee haltes ging tussen twee plaatsen met een lange weg ertussen.

amk
14-03-2014 om 07:38
dalarna
dat is voor mij een gemiddelde busrit. Vanuit mijn dorp naar het dichtst bijzijnde station, dat met ov bereikbaar is op een aantal momenten van de dag. Er is een ander station 4km dichterbij maar daar kun je alleen via een omweg door de halve provincie komen. Denk in de regio van Kaaskopje.

Puck
17-03-2014 om 08:54
amk
Dat wordt dan een discussie over wat gemiddeld is. Tja, voor mij is gemiddeld ook anders dan het gemiddelde van Dalarna. Ook hier is gemiddelde een gemiddelde busrit van 20 minuten toch minstens een kilometerje of 20. En ik kan nergens uit de postings van de TS vinden of het een stadsrit is of misschien wel een Interliner, QLiner of weet ik veel hoe al die luxe bussen heten. Maar we gaan allemaal nu dingen invullen voor TS. Jammer dat die zich niet meer laat zien

Dalarna
17-03-2014 om 20:48
Puck
Ik heb niet meer gereageerd maar dat komt door het feit dat als iemand zijn/haar eigen gemiddelden wil gaan gebruiken als ik het heb over 'landelijke' gemiddelden ik er wel klaar mee ben

bairb
18-03-2014 om 08:36
Gemiddelde busrit van 20 minuten is bij ons ook 15 kilometer. Toch een aardig stukje fietsen, wordt dan ook niet gedaan. Regio Brabant.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.