Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Zeggik Nie

Zeggik Nie

06-09-2011 om 15:54

Mee naar de orthodontist?

Meestal ga ik niet mee met mijn dochter van 13. Vandaag wel, en dan valt het me op dat alle kinderen met een ouder ( lees moeder) komen. Ook degenen die ik minstens een jaar of 16 schat.
Afgezien van het feit dat ik meestal moet werken vind ik het onzin om steeds mee te gaan. Bij onze praktijk mag je als ouder niet mee naar binnen en tijd om te overleggen is er ook niet. Het gaat dus alleen om de wachttijd vooraf aan de afspraak waar door niemand gesproken wordt.
Is het gebruikelijk om mee te gaan? En om welke reden komen al die moeders om vervolgens zwijgzaam in de wachtruimte te wachten?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Taxichauffer

Ouders die als taxichauffer fungeren misschien? De ortho van mijn oudste dochter zat op 17 km. van ons huis. Dat was niet aan te fietsen. Dus moest ik dochter altijd heen-en-weren.

skik

Zeggik Nie

Zeggik Nie

06-09-2011 om 16:40

In de wijk

Hm, het gros van de kinderen herken ik hier uit de wijk/ scholen van kinderen en die zitten ook met moeder. Het klinkt wel logisch en niet iedereen zal hetzelfde idee hebben van een redelijke afstand. 17 km zou voor mij ook reden zijn om mee te gaan. De 5 minuten fietsen vanaf ons huis en max 15 vanaf school mag dochter lekker zelf doen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

06-09-2011 om 16:49

Opletten

Toen ik op volwassen leeftijd bij de orthodontist kwam, viel het mij op dat ze bij kinderen zonder begeleiding vaak helemaal niet behandelde. Gewoon naar het gebit kijken en tot volgende maand, weer 100 euro in de zak. Ik hield in elk geval in de gaten dat ze elke keer de boel flink aandraaide, het hele traject duurde me al lang genoeg en kostte ook genoeg.

Fiorucci

Fiorucci

06-09-2011 om 17:47

En hier...

Met dochter van 11 jaar ga ik elke maand mee, met zoon van 14 niet meer. Je bent als ouder altijd zeer welkom en mag ook mee naar binnen. En altijd legt de ortho uit hoe wat en waarom. Ook als zoon alleen gaat wordt er echt behandeld, aangedraaid en evt onderdelen vervangen.
Ik vind het van de zotte dat een ortho niet wil dat ouders meekomen, wie betaald die rekeningen zeg.

Annet

Annet

06-09-2011 om 18:03

Eerst niet, nu wel mee

Ik was alleen mee bij het plaatsen van de slotjes en de eerste sessie.
Nu blijkt het allemaal lang te duren, veel langer dan gepland. Ik ben toen een keer wel meegeweest en van tevoren aangekondigd dat ik graag wilde stoppen. Plotseling kregen we de stoel die apart van de rest staat, veel aandacht van orthodontist, nieuwe maatregelen erin, oude maatregelen hoefden plotseling niet meer. Het doel is nu duidelijk en ik ga voortaan mee om te kijken hoever het opschiet. Helaas is het inderdaad zo dat onze orthodontist het prima vindt als het lang duurt. Ik wil geen perfect gebit, gewoon goed is goed genoeg.

Kobalt

Kobalt

06-09-2011 om 19:31

Mee

Ik ging altijd mee. Dochter wilde dat omdat ze een beetje bang is voor dat soort dingen, maar ik wilde ook graag horen hoe het ging. Zijn die tanden wel schoon genoeg? Is ze voorzichtig genoeg met de beugel? Zijn er vorderingen? Moet er wat aangedraaid, versteld of vervangen worden? Dat wil ik allemaal graag weten.
Ik ben ook degene die betaald, dus....
Mijn nichtje ging altijd alleen en uiteindelijk is het hele feest afgezegd, omdat ze altijd vergat naar de afspraken te komen. En mijn zus mocht wel betalen, want een afspraak die niet langer dan 24 uur van te voren is afgezegd, wordt gewoon in rekening gebracht.

Welnee

een enkele keer, maar meestal niet. De ortho zat in de buurt van school, daar kon ze prima op de fiets heen.

Ik ging een enkele keer mee om te horen hoe het ervoor stond, qua vorderingen.

Puck

Puck

06-09-2011 om 19:58

Net als bromvlieg

Ortho zit 1 middag vlakbij school van oudste en dat is in een andere plaats dan waar wij wonen. Komt nog bij dat dat op een dag is dat ik werk. Kortom: ik ga zelden mee.

Annet

Annet

06-09-2011 om 20:05

Over niet komen opdagen

Dochter is twee keer de afspraak vergeten. De eerste keer moest ze de helft van de extra rekening zelf betalen, de tweede keer de hele extra rekening (20 euro).
Sindsdien vergeet ze geen afspraken meer ))

Merel

Merel

06-09-2011 om 20:16

Mee

Ik ga hier altijd mee. Nu waren mijn kinderen rond de 13-14 jaar en zij vonden dat gewoon prettig. Ik mocht ook altijd mee naar binnen en ik geloof dat de orthodondist dat ook heel gewoon vond. Ik werd ook altijd op de hoogte gehouden van de vorderingen.
Qua afstand was het niet nodig, de orthodontist was ongeveer 20 minuten fietsen van school.

Yura

Yura

06-09-2011 om 21:08

Weet nog niet

Zoon is pas 2x geweest. Een keer om alleen even in de mond te kijken of er al wat mee gedaan kon worden en 1 keer voor foto's en happen. Die tweede keer had het weinig toegevoegde waarde dat ik erbij was, maar goed. Volgens mij krijgen we de volgende keer het behandelvoorstel te horen, dus dan lijkt het me wel dat ik mee moet. Dan komt er neem ik aan nog een keer om alles te plaatsen en dan zijn het de reguliere controles denk ik. Zelf wonen wij tussen de 2 plaatsen in waar de school staat en waar de orthodontist zit. Ik ben dus eerst naar school gereden om zoon te halen en dan bijna langs huis en weer naar de ortho, terugweg andersom. Het is denk ik in totaal een kilometertje of 10 fietsen, dus samen 20, dan is hij best wel lang weg van school vind ik. Nu vertrok hij in de lunchpauze, dus hij heeft onderweg zijn boterham gegeten, dat is ook wat lastiger onder het fietsen. Binnenkort moet zijn zus voor de eerste afspraak en dan kunnen ze tzt wel samen gaan, dat is wel gezelliger misschien en ga ik toch met de auto, dan hoef ik maar 1x voor 2 kinderen dat scheelt weer. Ik was eerst wel op zoek gegaan naar een orthodontist in de plaats waar de school staat, maar die was er niet. Misschien over een paar jaar, de school is vrij nieuw, maar daar hebben wij dan niks meer aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2011 om 22:32

Over het algemeen niet

Ik ging alleen op verzoek van de ortho mee en ik ben ook bij de eerste bezoeken geweest. Daarna was het ook niet 'cool' meer als ik meeging.

Ja nee ja

eerst gingen we altijd mee ,daarna ging dochter (17)alleen,tot de ortho belde dat ze meer niet dan wel kwam opdagen.
vanaf dat moment gingen we weer mee met haar.beugel is er inmiddels uit,weer een zorg minder.

Soms wel,soms niet

Oudste was al 15 toen ze de beugel kreeg en daar verbaasde ik me er ook over, over al die ouders die mee gingen. Ze ging nadat ze 1 keer zelf een rekening moest betalen i.v.m. niet op komen dagen altijd op tijd...
Tot ik een keer in een gesprek met een andere ouder van een beugelend kind hoorde dat zij de helft zélf moesten betalen....Daarom ging die ouder mee...die hield nauwlettend de kosten in de gaten. Dat was bij ons niet het geval. Oudste kreeg alles vergoed.
Bij jongste (nu 13 begonnen toen ze 11 was) ga ik soms mee en soms niet. Bij 'bijzonderheden' ga ik altijd mee. En bij gewone standaard controle's niet. Die komt nooit te laat, die is gewoon zeer trouw van zichzelf en komt alijd op tijd. Bij haar moeten we ook een gedeelte betalen, maar daarbij vertrouw ik er maar op dat ortho zich aan de behandeling houd en geen onzinnige dingen uitvoert. Voor zover ik dat kan inschatten...aan de hand van de rekeningen en verhalen van jongste gebeurd dat ook. Soms zegt ortho speciaal dat er de volgende keer een ouder mee moet komen, dan moet het behandelschema meestal aangepast worden.
groeten albana

Nely

Nely

07-09-2011 om 12:20

Altijd mee naar binnen

maar de orthodontiste is een half uur rijden met de auto hier vandaan (met de bus ruim een uur onderweg). Bovendien wordt er door de assistente ook altijd gezegd dat we binnen mogen komen. Als hij in onze woonplaats naar de orthodontiste zou gaan zou hij op den duur wel alleen mogen gaan.

Judith

Judith

07-09-2011 om 12:59

Wel bij problemen

Jongste is 11 en al een tijdje beugelend. Ik ga niet altijd meer mee, ook al zit hij nog op de basisschool. Ortho is 5 minuten fietsen, dus wat dat betreft ideaal. Er zijn wel vaak problemen met de beugel: losgeschoten, draadje te lang en pijnlijk, irritatie in de mond, pijn na het vastzetten en ga zo maar door. Ik vind dat het soms onderschat wordt wat een beugel betekent voor een kind. Het is dat het bij jongste hard nodig is, anders zou ik het gewoon laten voor wat het was. (zoals bij oudste)
Moet er wel bij zeggen dat jongste trombone speelt en daarbij ook veel last van de beugel ondervindt. Elke keer net voor een optreden, les of orkestrepetitie is de beugel weer net versteld, en pijnlijk. Maar goed.
Succes ermee,
Judith

Altijd mee tot nu toe

Ik ben altijd mee gegaan naar de ortho tot nu toe. We zijn nu 5x geweest dus nog maar net begonnen. Ortho zit tegenover mijn werk. Ik kan dus ook zien of dochter haar afspraak mist/te laat is. Maar dochter komt me ophalen om samen te gaan, dat vindt ze fijner.

Je mag hier als ouder altijd mee de behandelruimte in trouwens. Er zijn relatief veel ouders bij. Zeker ruim de helft van de kinderen komt met ouders.

Zeggik Nie

Zeggik Nie

07-09-2011 om 15:42

Stiekem

vroeg ik dit ook uit onzekerheid. Maar na al deze reacties voel ik me nu geen ontaarde moeder dat ik meestal niet mee ga.
Als ik nou mee naar binnen mocht, of het ging niet goed, was het anders.
Misschien is het ook wel de regio waar ik woon. Kinderen worden hier erg beschermd opgevoed heb ik het idee. Ouders zijn echt overal bij, ook als ze allang zelf kunnen. Als ik dat zou doen met 4 kinderen kon ik mijn baan wel opzeggen!
Ze moet trouwens nog een half jaar en dan is het sowieso klaar. Voor de andere kinderen kijk ik het nog even aan, oudste beet haar eigen tandvlees steeds stuk voordat ze de beugel kreeg. Als het alleen om cosmetische redenen is zal ik het niet snel doen.

oregano

oregano

07-09-2011 om 19:04

Al lang niet meer mee

Ik ga al zeker meer dan een jaar niet meer mee, misschien zelfs wel langer. Alleen in het begin een paar keer. Mijn dochter (14) krijgt een smsje een dag van te voren en ze is het nog nooit vergeten.

Lynna

Lynna

07-09-2011 om 20:07

Nee

Met zoon ging ik alleen mee als dat van de ortho moest-) Dus dan was er meestal een wijziging in het behandelplan. Verder ging ie zelf. Ik hielp hem wel altijd op de ochtend herinneren. Hij wist ook dat hij de afspraak zelf zou mogen betalen als hij hem vergat.

Ik wel

Maar dochter is 8 en we moeten anderhalve dag reizen met helicopter en vliegtuig om bij de orthodontist te komen. Zo'n uitje laat ik me niet ontzeggen!

Fiorucci

Fiorucci

08-09-2011 om 07:00

Helicopter?

Haha gelijk heb je, dat is beter dan een suf ritje met de tram..)
Ortho had hier gisteren een leuke verrassing voor mijn dochter, ze mocht per direct stoppen met haar buitenboordbeugel en kwam met slotjes thuis!

Zeggik Nie

Zeggik Nie

08-09-2011 om 15:34

Dirksmama

Wauw, dat is ruig! Maar moet zij dan ook iedere maand? En wat als er een probleem is, zoals een draadje dat irriteert of losschiet?

Rembrand

Rembrand

08-09-2011 om 19:44

Hier ook blokbeugel weg en slotjes geplaatst

Wij hadden het er vandaag ook over. Omdat hij vandaag de slotjes kreeg ben ik meegegaan, maar ik moest mij ontgelofelijk haasten ( huisbezoek liep uit). De volgende keer ( alleen aandraaien) gaat hij gewoon alleen. Hij weet nu hoe lang hij erover fietst vanaf zijn nieuwe school en voor het aandraaien heeft hij mij echt niet nodig.
M.

Proefgefietst in de vakantie

zodat hij ook alleen kan gaan, als ik moet werken. Het is een half uur fietsen, dus dat kan best.
Als ik er wel ben, dan taxi ik even. Dat scheelt de brugpieper met drukke agenda veel tijd.

mar

mar

09-09-2011 om 08:47

Mee

Dochter is 10 en ik ga altijd mee. Bij de informatiemap die we kregen zat een brief dat ouders niet mee de behandelruimte in mochten. Dat heb ik gelijk ter sprake gebracht, want ik ben het er niet mee eens. Als een kind zelf alleen wil is het prima, maar zo niet dan ga ik mee. Bovendien ben ik degene die betaal en wil dus ook weten wat er gebeurt.
Na een paar keer geweest te zijn blijf ik meegaan. Ik vind dat de assistenten een vervelende manier hebben om kinderen onder druk te zetten ("als je dit niet doet, stuur ik je moeder weg"/ bij het happen: "het moet nu, anders moet ik de pasta opnieuw aanbrengen, terwijl het kind helemaal in paniek is"). Misschien dat we in de fase van "slotjes aandraaien" ik af en toe ga overslaan, maar nu nog niet.

Kobalt

Kobalt

09-09-2011 om 09:28

Mar

Volgens mij is jouw ervaring met de assistentes niet de norm hoor.
Het viel mij juist op, dat iedereen bij de ortho van mijn dochter zo kind/puber vriendelijk is. Zo heb ik een aantal keer meegemaakt dat een puber niet op de afgesproken tijd kwam en dan werd hij toch die dag behandeld. Onder het mom van: nu ben je er, ga dan ook maar op de stoel leggen.
Ik heb ook nooit het idee gehad, dat ze het raar of vervelend vonden, dat ik erbij was. (iets wat mijn dochter beslist ook zelf wilde)

Puck

Puck

09-09-2011 om 11:43

Ik herken het gelukkig ook niet mar

Ook ik herken helemaal niet hoe het er bij jullie eraan toe gaat. Hier mogen ouders overal bijzijn, behalve bij het foto's maken. De ene assistente is wat vriendelijker dan de ander, maar van onder druk zetten en dreigingen heb ik nog nooit iets gemerkt. Het zijn eigenlijk allemaal leuke meiden en ook de ortho is een heel kindvriendelijke man.

Fiorucci

Fiorucci

09-09-2011 om 12:18

Mar

Wat volledig onherkenbaar! Ik vind het juist bijzonder kindvriendelijk bij de ortho, en ook naar ouders toe, hele marokkaanse families met zes kinderen en kinderwagens schuiven hier naar binnen, en dat is geen probleem. Als kinderen onder druk worden gezet, ben ik weg.

MerelR

MerelR

09-09-2011 om 14:10

Andere orthodontist

Nadat we bij de eerste orthodontist weg zijn gegaan wegens een kindonvriendelijke behandeling kwamen we bij een orthodontist die zijn praktijk wat verder weg had. Dus moest ik altijd mee als taxi maar daar was het bovendien de gewoonte dat de ouders mee de behandelkamer ingingen (de bekende grote ruimte met vijd behandelstoelen op een rij). Voor zover ik me kan herinneren waren de meeste kinderen daar met hun ouders.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.