Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

11-09-2021 om 13:14

Mee op vakantie of niet

Naar aanleiding van het lezen van een ander topic vroeg ik mezelf af wat nou een redelijke leeftijd is om niet meer mee te gaan met ouders. Wat is jullie ervaring? Kan me goed voorstellen dat het ook aan het kind zelf ligt qua zelfwerkzaamheid en verantwoordelijkh gedrag. 


Ik ben tot mijn 21e mee geweest met mijn ouders. Wij gingen eigenlijk altijd kamperen en mijn ouders hielden altijd erg rekening met wat wij leuk vonden. Er mocht ook regelmatig een vriendin mee. Wij gingen ook altijd met nog twee gezinnen op vakantie en die kinderen gingen ook allemaal lang mee dus dan blijft het ook leuk. Het elk jaar weer een reünie. Daarnaast had ik als arme student ook geen geld om alleen op vakantie te gaan 😅 wij deden die laatste jaren nog wel veel samen, maar gingen dan ook met de groep jongeren alleen op stap. Ik heb het altijd super gezellig gevonden en volgens mij volgens mij mijn ouders ook. Dat heb ik ze eigenlijk nooit gevraagd, ga ik binnenkort eens doen

Ideetje88 ik weet (als moeder van een 21-jarige en een bijna 17-jarige die ook nog meegaan en die altijd heel gezellig zijn) vrij zeker dat jouw ouders hier erg van hebben genoten. Ik doe dat in ieder geval wel! 

Mijn kinderen zijn tussen 22 en 18, en 2 jaar geleden ging alleen de jongste met zijn vriendin mee. Vorig jaar door Corona niet echt weg geweest, en dit jaar zijn ze allemaal met vrienden/vriendinnen op vakantie geweest, en man en ik alleen (heerlijk) op vakantie....

Ik moest vroeger altijd verplicht mee, zelfs toen ik 20 was. Ik vond het niet fijn want ik werd altijd ziek van heimwee op vakantie. Ik heb ook pds dus mijn darmen waren vaak ook helemaal van slag. 
Dus ja als ze thuis kunnen blijven en dat liever doen, laat ze dan thuis. 

Wie schreef er trouwens over dat verplicht een spelletje per dag doen? Ik moest daar wel om grinneken. De andere gezinsleden zijn er dol op, wat heet de hele familie van mans kant - en als ik nou ergens een hekel aan heb....Ik maak me er altijd maar vanaf dat ik vier kinderen heb gekregen enkel omdat ze dan samen spelletjes kunnen doen.

Mogen kinderen niet mee op vakantie om daar te doen wat ze zelf willen? Mijn jongste is jarenlang (als jong kind) met frisse tegenzin mee gegaan naar musea, kerken en ander cultureels. Boeit haar niets. Haar ideale vakantie speelt zich af op twee vierkante meter onder een parasol, met WiFi. We spreken nu wel af dat ze twee keer per week met mij mee gaat naar een stadje en daar stelt zij dan weer als voorwaarde aan dat we ook winkeltjes bekijken (veel winkeltjes). Afgelopen vakantie was ze dan wel weer erg onder de indruk van een middeleeuws fort waar ik al sneller klaar mee was
Ik vind het prima dat zij op haar vakantie doet wat zij leuk vindt en voel me niet verplicht om ernaast te zitten op mijn vierkante meter. Het is haar vakantie maar ook de mijne.

Vanaf m’n 15e ging ik niet meer mee op gezinsvakantie tenzij het moest omdat m’n moeder geen zin had om alleen alles te moeten doen voor vader en broers. 
Dat zijn verschrikkelijke vakanties geweest kan ik jullie vertellen. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

17-09-2021 om 21:41

Ik vind tot op "latere " leeftijd nog met je ouders op vakantie gaan niets te maken hebben met wel of niet zelfstandig zijn.

Ik, maar ook mijn broer en zus zijn lang met onze ouders op vakantie gegaan.  Het was eigenlijk altijd gezellig.  Ook nu doen we graag een familie weekend(nu met kleinkinderen). En een paar jaar geleden heb ik met mijn ouders en mijn dochter nog een stedentrip gedaan.  Super gezellig en een mooie herinnering!

Vanaf mijn 15de ging ik overigens ook ieder jaar zelfstandig op vakantie.  Dus 2x vakantie per zomervakantie  😁

ik ging op mijn 15e voor het laatst mee. Ik was een heel verlegen kind. Erg op mijzelf. Niet sociaal. Mijn ouders en broer wel dus die liepen de hele vakantie te zeuren dat ik vrienden moest maken en dat ik ook naar de disco/zwembad/strand moest gaan. En waarom deed ik dat niet. Vreselijk. Zodra het kon ging ik niet meer mee.

Onze oudste ging tot zijn 17e mee. Jaar erna was coronazomer en zijn wij niet weggeweest. Dit jaar ging hij zelf ergens naar toe maar kwam hij toch nog een paar dagen langs omdat opa en oma er ook bij waren en hij vond het leuk om ze te zien.  Hij wil nog wel mee met wintersport. Zoon 2 van nu 17 zegt dat hij altijd mee gaat want gratis vakantie (wij zullen zien). Dochter 16 zegt dat ze volgend jaar niet mee wil als wij weer 2 dagen met de auto gaan reizen zoals dit jaar naar Italië. Zoon  van 12 ziet het helemaal zitten als zijn oudere broers en zus niet meer mee gaan want dan is er meer geld voor ons en kunnen wij wel naar Zuid Amerika of zo .  

Vanaf mijn 15e ging ik zelfstandig op vakantie met vrienden. Ik ging toen niet meer mee naar alle weekendjes en uitstapjes van mijn ouders. 

Alleen in de zomer ging ik nog wel een paar weken met ze mee op vakantie (naast mijn eigen vakantie met vrienden). Toen ik 18 was ging ik op kamers en dat was het moment dat ik niet meer meeging met mijn ouders. 

Plantenbak, ik werd even teruggeworpen door jouw jongste met zijn Zuid-Amerika. Nu kan ik het wel begrijpen maar indertijd vond ik het echt niet leuk toen mijn ouders, na jaren met de caravan naar Frankrijk, direct het eerste jaar dat ik niet meer meeging met mijn jongere broer naar Amerika trokken. Ik was 18 dus ook geen belachelijke leeftijd om nog mee te gaan. Ze konden het gewoon niet betalen (ik ook niet) maar het was misschien aardiger geweest om een jaartje langer te wachten. 

AlisonH schreef op 22-09-2021 om 12:08:

Plantenbak, ik werd even teruggeworpen door jouw jongste met zijn Zuid-Amerika. Nu kan ik het wel begrijpen maar indertijd vond ik het echt niet leuk toen mijn ouders, na jaren met de caravan naar Frankrijk, direct het eerste jaar dat ik niet meer meeging met mijn jongere broer naar Amerika trokken. Ik was 18 dus ook geen belachelijke leeftijd om nog mee te gaan. Ze konden het gewoon niet betalen (ik ook niet) maar het was misschien aardiger geweest om een jaartje langer te wachten.

Wij zijn dat ook zeker niet van plan. 

AlisonH schreef op 22-09-2021 om 12:08:

Plantenbak, ik werd even teruggeworpen door jouw jongste met zijn Zuid-Amerika. Nu kan ik het wel begrijpen maar indertijd vond ik het echt niet leuk toen mijn ouders, na jaren met de caravan naar Frankrijk, direct het eerste jaar dat ik niet meer meeging met mijn jongere broer naar Amerika trokken. Ik was 18 dus ook geen belachelijke leeftijd om nog mee te gaan. Ze konden het gewoon niet betalen (ik ook niet) maar het was misschien aardiger geweest om een jaartje langer te wachten.

Mijn ouders gingen ook het eerste jaar dat ik niet meeging, voor het eerst naar het buitenland. Zelf heb ik het ook gedaan. Dat heb ik wel met mijn oudste besproken. Jongste en ik gingen op safari, maar oudste had daar sowieso geen interesse in en vond het dus prima. Zelf studeerde ze op dat moment een half jaar in Azië, dus het was ook niet zo dat ze er sneu vanaf kwam

Dat is wel de reden dat ik de komende jaren ook met de oudste kinderen nog een paar mooie reizen wil maken (zonder de jongste kinderen erbij.) Ik vind het leuk om samen met hun ook die ervaring te hebben. Daarnaast verwacht ik dat tegen de tijd dat de jongste groter zijn we sowieso wat meer en verder zullen reizen want dan hebben we minder kinderen en zijn flexibeler.

voor de oudste kinderen zou ik het niet zo leuk vinden als elke vakantie samen met de kleintjes is omdat bepaalde reizen dan toch een stuk moeilijker te maken zijn. Maar tegelijk moet er natuurlijk wel iemand bij de kleine kinderen blijven dus we kunnen dat niet altijd doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.