koentje
09-10-2012 om 13:50
Meer lichaamskracht
Herkent iemand dit?
Mijn zoon van 14 is aardig in de groei. Normaal gesproken zitten wij veel aan elkaar: een knuffel, een stoeipartijtje, een liefdevol klapje, stompje,stootje hier en daar. Maar ik merk momenteel dat hij behoorlijk vaak te hard doet. Hij heeft dan oprecht het gevoel dat hij het zachtjes doet maar het komt gewoon vaak hard aan. Heeft dat te maken met het groeien? Wat is handig om er alert op te maken, behalve natuurlijk het steeds te benoemen?

Tirza G.
09-10-2012 om 15:27
Dat heeft te maken met groeien, ze weten niet meer precies waar hun lichaam begint en ophoudt. Vergelijk het maar met zwanger zijn, dat je met je dikke buik nog effe tussen twee dingen door wil (winkelwagentjes, kerkbankjes) en dat die buik dan ineens in de weg zit. O ja, oepsie, dat past nu even niet. Kinderen groeien zo hard dat hun handen en voeten ineens ergens anders zitten dan dat ze gewend waren. Daar worden ze 'lomp' van, jouw lichaam is eerder bij zijn hand dan hij gewend was en dus komt de dreun harder aan
Tirza

Stenna
09-10-2012 om 23:28
door groeien en sterker worden (dan jij). Vooral bij jongens. Ze gaan trouwens ook gewoon harder aanvoelen dan eerst, zelfs zonder perse hardhandig te doen. Ze worden zo bottig en gespierd, waar het eerst nog een zacht kinderlijf was. En nog niet gewend zelf, aan die spierkracht en grote voeten en lange ledematen. Ze worden vanzelf voorzichtiger met je, op den duur. Als jij inderdaad aangeeft dat hij je per ongelijk pijn doet en een beetje op moet gaan passen nu hij een man wordt (want mannen kunnen vrouwen/meisjes heel makkelijk pijn doen en daar moet je voor uitkijken, zo'n soort opvoedkundig praatje erbij).

Stenna
09-10-2012 om 23:35
Oja
wat ook helpt, bij ons in elk geval: vraag hem dan nu ook dingen die je normaal je man vraagt omdat ze kracht kosten. De pot appelmoes opendraaien bijv. Of iets zwaars uit de auto tillen. Dan leert hij zijn eigen kracht kennen, zichzelf als man zien (naar rol van zijn vader) en inzien dat jij dat dus niet kunt omdat jij minder sterk bent dan hij. (dat probeert hij nl volgens mij nu ook een beetje uit met die te harde plaagstootjes: is hij nu echt sterker dan jij?!).

Silone
10-10-2012 om 09:03
Gale
Ik zou gewoon beginnen nu. Inspelen op hun behoefte groot en sterk te zijn, en dan de zware klusjes voor jou opknappen
Jij blij, zij blij. En het kan ook wel al toch? Zo klein zijn ze niet meer, hoewel ze misschien nog even moeten groeien om jou in lengte voorbij te gaan, zal het ze in kracht wellicht niet ontbreken.

Vic
10-10-2012 om 09:18
Ideaal
Mijn dochter van 13 is bijna net zo lang als ik en minstens net zo sterk. Als het erop aan komt win ik nog wel van haar met judo, maar ze mag wel zo nu en dan een pot appelmoes voor me openmaken

Silone
10-10-2012 om 11:07
Haha vic
Nou ik win al lang niet meer van 12-jarige met judo. En hij weegt nog geen 2/3 e van mijn gewicht
Maar goed, die gaat dit jaar voor de bruine band. Goede reden om voor mij de zware bodschappentassen naar binnen te brengen. Jammer genoeg ziet hij dat niet als sport

koentje
11-10-2012 om 10:08
Ja ja,
jullie maar juichen over potten appelmoes die opengedraaid worden door de jeugd, maar wij eten nooit appelmoes, wat heb ik daar nou aan!!!☺☺
Wat jij beschrijft Gale, dat omvatten dat doet ie van mij op. Vervolgens tilt hij me dan op. Dat lukt hem, maar ik ben steeds zo bag dat we samen nog een keer lelijk gaan vallen!

Merel
11-10-2012 om 12:00
Jaja hier ook
Oh dat herken ik, hier vind zoon het zo hilarisch om me iedere keer proberen om te duwen (hij is 14) dat lukt hem steeds beter, maar meer omdat ik zo de slappe lach krijg, dat ik geen kracht meer kan zetten. Vooral het stoeien vind ie het allerleukste. Dat had hij vroeger veel minder, meestal houden we hier een kussen gevecht op de bank (is toch minder had dan stompen uitdelen, want die doen al heel snel pijn ja, dat wil ik dus niet, want hij kent inderdaad zijn eigen kracht niet)

Merel
11-10-2012 om 12:02
Schrijffoutjes
vindt....(met dt dus) dat krijg je van even snel iets typen