Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Meidengedoe

Mijn dochter fietst met klasgenoot vanuit hetzelfde dorp naar school (ongeveer 25 minuten fietsen). Het zijn verschillende types; mijn dochter is een sociale chaotische kletskous (komt wel op tijd) en het andere meisjes is heel perfectionistisch en sociaal wat minder vaardig. Meisje is bv echt helemaal van slag als ze een cijfer lager dan een 6,5 heeft gehaald. Dit is de tweede keer dit schooljaar dat mijn dochter een appje krijgt waarin het meisje zegt dat zie niet meer samen naar school wil fietsen omdat ze zich concentreren op school. Gezien taalgebruik twijfel ik of ze dat geheel zelfstandig heeft geschreven. 

Toen dochter het appje kreeg heeft ze heel netjes geantwoord dat ze dat goed vind maar ook dat ze het vervelend vindt, dat ze het niet (weer) had verwacht en dat ze het gevoel heeft dat het aan haar ligt. Meisje geeft aan 'het ligt niet aan jou'. 

Maar toen ze het ons vertelde, kwamen de tranen. Zo sneu. Ze voelt zichzlef 'een optie'. Het is wel handig om een grote knutselopdracht in lockdown samen bij ons uit te voeren maar het volgende moment wordt je afgedankt. Vandaag wel, morgen niet. Ik zie ook wel in dat het meisje het waarschijnlijk echt moeilijk vindt, op haar tenen loopt. Ik heb gezegd dat ik heel goed snap dat dit heel vervelend is voor dochter maar dat ze niet aan haarzelf moet gaan twijfelen. Ik heb dochter ook gezegd dat ze haar gevoel moet delen met mentor. Alleen al om te voorkomen dat wel weer doodleuk in een projectgroepje met haar wordt ingedeeld. 

Iemand nog tips? Ik vind het moeilijk hoe ik mijn dochter kan helpen, ook omdat ik het zo bijzonder vindt hoe de ouders van het meisje haar ondersteunen (door haar te helpen bij het versturen van een appje en dan samenfietsen te ontmoedigen). Laat los... maar tegelijkertijd zorgt het er ook voor dat mijn dochter aan zichzelf twijfelt. 

Maak je het niet te groot? Ik persoonlijk kan me werkelijk alles voorstellen bij iemand die gewoon liever alleen naar school fietst. En als ze perfectionistisch en sociaal onhandig is, lijkt het me ook zomaar een tiepje dat andere appjes schrijft dan je dochter zou doen. Maar misschien hebben haar ouders haar inderdaad geholpen omdat Marietje het moeilijk vond om tegen Aagje te zeggen dat ze niet meer samen op wil fietsen.

Dit is niet een persoonlijke belediging van je kind, Marietje wil gewoon s ochtends rust aan haar hoofd. Groter is het niet. Niet iedereen is in de ochtend even spraakzaam.

En zo kan je het ook aan je dochter uitleggen.

Groeten,

Temet

Ik ken ook iemand, een vrouw van inmiddels 50, zeer sociaal en spraakzaam, die er geen trek in heeft een collega mee te nemen in de auto naar werk. Niet omdat ze niet sociaal is, niet omdat ze niet van kletsen en praten houdt. Maar omdat ze 's ochtends ffff rustig wakker wil worden én naar de radio luisteren......

bieb1963 schreef op 24-03-2021 om 14:59:

Ik ken ook iemand, een vrouw van inmiddels 50, zeer sociaal en spraakzaam, die er geen trek in heeft een collega mee te nemen in de auto naar werk. Niet omdat ze niet sociaal is, niet omdat ze niet van kletsen en praten houdt. Maar omdat ze 's ochtends ffff rustig wakker wil worden én naar de radio luisteren......

Dat geldt voor mij ook. Ik ga bij groepsuitjes ook altijd met eigen vervoer. Anders ben ik bij aankomst al zo overgeprikkeld dat ik voor het uitje zelf geen energie meer heb.

Je benoemt nu 2 dingen, het samen fietsen naar school en een knutselopdracht. Net als de anderen schrijven, misschien vindt het andere meisje het allemaal te druk, dat fietsen naar school, maar dat heeft weer niets met een knutsel opdracht te maken. Hier mocht ik op een gegeven moment ook niet meer komen huiswerk maken bij een klasgenootje. We deden alles samen, alleen ik was onbedoeld, net wat dominanter en sneller klaar, dus het klasgenootje deed eigenlijk zelf niets meer, en leerde zo ook niets, bleek uit haar cijfers, dus het samen huiswerk maken mocht niet meer, dat vond ik jammer maar begreep het wel. Alleen spraken we dan wel later op de middag af, na het huiswerk maken.

Je dochter kan nog eens checken wat er precies aan de hand is, het lijkt me dat concentreren op school niets te maken heeft met de fietstocht er naartoe, maar het kan inderdaad te druk/chaotisch zijn voor haar vriendin die dat niet goed weet over te brengen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.