Lia
13-02-2012 om 09:57
Merken, zijn die nog belangrijk?
Toen mijn oudste een aantal jaar geleden in de brugklas zat, was het heel belangrijk welk merk je droeg. Nu vindt zij merken nog steeds wel belangrijk maar dan merken die (bijna) niemand verder draagt en die ze over laat komen uit de UK. Verder koopt ze bij H en M divided, Primark etc. Schoenen heeft ze wel bepaalde merken die ze fijn vindt maar ze wisselt ook wel eens.
Mijn jongste dochter zit nu in de brugklas. Bij haar leeft het helemaal niet (en ook niet in de klas) en zoon wil alleen maar Vans-schoenen maar verder maakt het hem niet veel uit.
Dus zijn merken nog wel belangrijk?

skik
13-02-2012 om 10:10
Hier niet zo
Nooit geweest ook. Op de basisschool niet en op het vo ook niet (een dochter in de vierde, een dochter in de brugklas). Mijn oudste heeft wel Van's en Uggs, ik geloof dat daar wel enige peerpressure aan ten grondslag ligt, of gewoon mode. Maar spijkerbroeken, shirts en jassen hoeven niet van een bepaald merk te zijn. Dat was bij mij vroeger op school wel anders, ik was echt het lulletje van de klas omdat ik geen Ball-spijkerbroek, Lacostetrui en Kappagympen had.
skik

Fiorucci
13-02-2012 om 10:41
Nee
Nee, hier ook niet. Mijn zoon heeft graag schoenen van Vans of DC, omdat hij ze fijn vindt zitten en ze gaan lang mee. Maar verder: nee. Mijn dochter is dol op mode en weet precies wat ze wil, maar dat is niet merkgebonden.

Lia
13-02-2012 om 16:20
Ha ha
Ja, dat kleedgeld zal zeker meespelen. Mijn oudste haalde vroeger ook haar neus op voor h en m maar nu met kleedgeld koopt ze er toch wel geregeld en graag wat, wel bij de divided. Ook Primark vindt ze prima. Zeker de spullen voor de onderkant zeg maar: broeken, rokjes, pantys etc En dan bestelt ze eens per kwartaal iets uit de UK. Schoenen heeft ze oa Dr. Martens: ideaal want onverslijtbaar.
Zoon gaat het liefst met zijn moeder kleren kopen (en dan ook het liefst online, hoeft hij niet een winkel in) en jongste dochter is net begonnen met kleedgeld. Vooralsnog pot ze alles op.
Dus het lijkt er toch op dat merken nu wat minder worden gevonden op schoenen na. Zeg ik het zo goed?

Puck
13-02-2012 om 17:23
Hier wel
hier wel een 13 jarige puber waarvoor merken wel belangrijk zijn, en uit zijn verhalen maak ik op dat het op schoolmook wel belangrijk gevonden wordt. En helaas Cobi, vroeg kleedgeld is niet van invloed jier, het moet ondanks een zeer beperkt kledingbudget nog steeds dure merkkleding zijn

Fiorucci
13-02-2012 om 18:34
Cobi
Nee, hier niet, mijn oudste maalde niet om kleedgeld en mijn jongste zoon ook niet. Voor mijn dochter ga ik het wel instellen een keer, voor haar is het wel goed denk ik.

bibi63
13-02-2012 om 21:17
Hier
Hier (brugklas) valt het eigenlijk wel mee. Er zijn een paar dingen die dochterlief graag wilde: Uggs, All-stars, Adidas vestje. Maar verder vrij merkloos.
Gr. Bibi

bibi63
13-02-2012 om 21:19
Oja
En baseball vestje. Maar die heb je in allerlei merken, weet niet eens wat de officiele is. Ze vond een leuke bij lady sting, 25,--, dus niet overdreven duur voor een leuk vest wat ze graag wilde.
Gr. Bibi

Isabella
14-02-2012 om 07:55
Bjorn borg
Gelukkig hebben onze kinderen altijd juist iets tegen merken gehad. En nu zijn ze zo oud dat ze het al helemaal niet meer belangrijk vinden. Maar is dat vreselijke ondergoed van Bjorn Borg dan nu ook passé?

Fiorucci
14-02-2012 om 11:36
Isabella
Geen idee, mijn jongens wilden gelukkig nooit zulk duur ondergoed.

Lia
14-02-2012 om 12:37
Weet ik niet
Ik weet niet of bjorn borg nog belangrijk is, afgelopen zomer zag ik nog een jongen met zo'n onderbroek die boven de broeksband uitsteekt lopen maar daarna niet meer. En hier hebben ze er nooit interesse erin gehad.

Silone
15-02-2012 om 11:07
Onderbroeken
Ik heb er zelf wel moeite mee om geld beschikbaar te stellen voor dure onderbroeken die toch niemand ziet. Middelste heeft dat probleem opgelost door zijn jeans zo laag te hangen dat het wel degelijk uitmaakt wat voor onderbroek er onder zit. Dat ie iig schoon en heel is

skik
15-02-2012 om 13:31
Die niemand ziet, silone?
Maar dat is het 'm nou juist: BB-onderbroeken hebben het logo luid en duidelijk op de elastieken bovenband staan, je spijkerbroek laat je dan op half zeven hangen zodat die rand er bovenuit piept.
skik

Maylise
15-02-2012 om 14:16
Hier
Mijn dochter vindt merkkleding wel interessant. Ik vind dat tot op zekere hoogte prima. Het budget is niet onbeperkt dus we schipperen wat. Bijvoorbeeld wel een merkjas (die je immers elke draagt) maar dan shirtjes van de Primark/H&M erbij. In de uitverkoop kan je vaak ook wel merkkleding voor een schappelijke prijs vinden. In haar klas speelt merkkleding bij de meisjes wel een rol maar het is niet zo dat je zonder merkkleding raar aangekeken wordt.
Mijn zoon (een na laatste klas middelbare school) geeft niks om merkkleding en ik heb ook nooit gehoord dat het bij hem in de klas speelt.
Die onderbroeken boven de broek is geloof ik al weer wat aan het minderen. Gelukkig maar want ik vind dat zo lelijk en armoedig staan. Ik heb ook altijd verboden dat ze er zo bij liepen. Althans waar ik het kon zien, wat ze daar buiten deden weet ik natuurlijk niet.

Dorry1
15-02-2012 om 17:58
Cobi
Levi's 501, those were the days..... (zucht)
(en dan die reclame met Nick Kamen..... dubbel zucht)

Silone
15-02-2012 om 19:29
Skik
Daarvan was ik mij bewust. Ik leef hier nog net niet helemaal onder een steen
Punt is dat onze zonen geen naveltruitjes dragen, van welk merk dan ook. Dus die truien en t-shirts hangen dan weer ruim over de broekband heen. ook die van middelste zoon. Alleen hangt zijn broek dan weer zo laag, dat de scheten niet in de broekspijpen blijven hangen. Verbieden werkt hier tot aan de voordeur.

sneakers
16-02-2012 om 09:31
Gelukkig niet
Ik heb net een dochter in de brugklas en merk dat de trend volgen wel belangrijk is. Hier betekende dat een colbertje dragen met (BRRRRR) hemdjes, collen. Oftewel, je kunt het ene kind nauwelijks van het andere onderscheiden. Dit kost me geen klauwen met geld, dus dat is prima. Ze heeft nog geen kleedgeld, maar als we kleding kopen voor haar verzamelen en bewaren we wel de bonnen zodat ze een idee krijgt wat spullen kosten. We hopen dat ze daardoor leert om afwegingen te kunnen maken. De bonnen opnieuw in kunnen zien en bedenken of die aanschaf wel de moeite waard was, leren :"bij twijfel , niet doen". Geen dingen kopen, die gedoemd zijn om in de kast te blijven hangen.
Ik weet nu wel hoe ik aan haar kan zien wat een blijver is....een kledingstuk dat ze ongestreken van de waslijn trekt om snel weer aan te doen.( of soms zelfs ongewassen uit de wasmand vist) Ze heeft een mooi figuur (niet erfelijk door mij belast), maar daardoor niet altijd makkelijk om goed passende kleding te vinden. ( En als het goed past, is het 9 van de 10 keer duur). Voor bijv. een goede spijkerbroek vind ik dat prima. Nu wil ze graag zo'n chino broek, maar die maak ik zelf. Ik denk dat dit geaccepteerd wordt binnen haar groep, omdat merkkleding niet belangrijk is.
Een vraag voor mijn zoon, die rondloopt met een gat in de zool van zijn verantwoorde winterschoenen. Hij wil nu NIKE 's. En ik vind dat helemaal niks. Ik weet dat de goede maat, goede hielsteun en soepelheid van de zool belangrijk zijn..., maar ik wil ook een schoen van leer. Ik heb ooit eens over mijn hart gestreken en 'm rond laten lopen op zulke plastic dingen met zweetvoeten. (Hij was zo gelukkig, ik moest ze voor bedtijd van zijn voeten rukken) De pasvorm was voor zijn voet niet goed, veel te breed terwijl hij een normale voetbreedte heeft. Ik probeer hem er van te overtuigen dat nike UIT is...haha, maar uh, wat is dan nu IN. En dan graag met een fatsoenlijke pasvorm , goede materialen, voetbalbestendig ( dat was de nike wel ). En waar koop ik dat ( keten, online?) in een maatje 33 (maar wel 10 jaar). Ik heb hier gelezen over VAN en DC ?...... ( o, ja, hij vindt die lage nike 6.0 modellen mooi).
sneakers

Silone
16-02-2012 om 09:45
Sneakers
Als je sneakers zoekt met leren binnenkant en binnenzool, dan weet ik het niet. De sneakers die zonen hier dragen zijn van buiten wel van leer. Oudste is erg tevreden over zijn nike dunk high (rood/zwart). Die schoen blijft idd erg mooi. Zelden een sneaker gezien die kwalitatief zo goed is. Jongste heeft nu ook een paar (paars/zwart). Verder hebben oudste en middelste adidas sneakers, respectievelijk de lage en hoge variant. Ook die blijven mooi. Het wit in de schoen moet natuurlijk wel schoongemaakt worden af en toe. Middelste heeft net vorige week een paar dc's gescoord. Hij zit heerlijk vindt hij, maar het moet zijn duurzaamheid nog bewijzen. Nu hebben onze kinderen elke twee paar schoenen. Omdat ze duur zat zijn, kijken en passen we eerst in de winkel. daarna kijken we thuis of er online aanbiedingen zijn van de gewenste schoen. Bevalt goed, scheelt tientjes. Als je online bestelt, google dan gelijk op kortingscode van betreffende online winkel. Scheelt ook weer gauw 10% of meer. Als we online niet goedkoper kunnen kopen, dan gaan we wel terug naar de winkel.

sneakers
16-02-2012 om 09:58
Silone
Even passen zit er hier niet in, deze schoenen, met uitzondering van een nikemodel dat ik niet wil, verkopen zi in mijn omgeving niet. Dat wordt stadten en moeten we in het weekend een dag voor uittrekken. En dan is het nog maar de vraag of je wat vindt. Ik vermoed ook dat de maat een probleem is. Ik vond net wel een leren dc , maar wel pas vanaf maat 34.
sneakers

Lia
16-02-2012 om 10:06
Schoenen
Ja, hier vinden ze het juiste merk schoenen wel belangrijk. Ik ben overstag gegaan omdat de laatste paren kinderschoenen die ik bij de goede schoenenzaak heb gekocht niet eens een (winter)seizoen meer meegingen. En dan had ik het over laarzen van over de 100 euro. De meest sneakers zijn een stuk goedkoper en die halen wel het einde van de winter en de kinderen zijn er reuze blij mee.
Net als Silone weet ik ook geen sportschoenen met leren binnenkant (Pantofolo d'oro (of zoiets) misschien maar daar willen ze hier niet dood in gevonden worden). Maar in de praktijk valt het wel mee met de zweetvoeten, zeker als je 2 paar hebt. In die hele goedkope, merkloze dingen, daar hebben ze wel flinke stinkerds in. Oudste heeft wel eens nep-all Vans gekocht maar die mochten niet in huis staan want we vergingen met z'n allen.
Oudste heeft graag Vans en Converse All Stars en DR. Martens maar dat zijn van die ouderwetse punkkistjes, zeg maar, zoon wil alleen Vans en jongste wil alleen maar Converse One Star en Adidas.
Ga eens passen in de winkel, dan weet je welk merk beter aan de voet van je zoon zit. Het ene valt wat smaller, de ander wat kleiner etc. Vans valt dacht ik vrij groot, Adidas juist weer wat kleiner. En je kunt tegenwoordig ook inleg gelzooltjes kopen voor een beter voetbed.
En verder sluit ik me aan bij Silone: als je googelt op actiecode of kortingscode plus de onlinewinkel, dan kan je dat nog wel schelen (oa Spartoo, Zalando, Omoda). Bovendien is het nu het einde van de opruiming, misschien kan je nog wat vinden.

Silone
16-02-2012 om 14:38
Maat 33?
O, daar had ik overheen gelezen. Vanwege de puberrubriek dacht ik in grotere maten. Ik weet idd niet of al die merken ook zulke minischoentjes hebben. (Hier heeft 11-jarige maat 42. Maat 33? Hmmm, dat moet voor het laatst in groep 3 geweest zijn denk ik).

une femme
16-02-2012 om 15:08
Merken
Hier spelen merken geen grote rol. Zeker niet voor kleding. Voor schoenen meer,maar dat kan ook door onszelf komen. Ikzelf zal niet snel hele goedkope schoenen kopen. Ze moeten van leer zijn en qua gympen zweren we bij addidas. Voor de kinderen (14 en 10) zal ik ook eerder aansturen op merkschoenen dan op neppers, maar uggs bijvoorbeeld gaat me te ver. Op het gebied van kleding zijn merken niet belangrijk voor zoon en dochter. Dochter koopt alles bij H&M en zoon vindt alles best waarmee ik thuis kom. BB ondergoed speelt geen enkele rol. Ik lees hier trouwens steeds over Primark, wat is dat? Is dat een winkel in een bepaalde provincie soms? nooit van gehoord
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

sneakers
16-02-2012 om 15:22
Nou,
ik had het natuurlijk ook gewoon eerst mijn dochter kunnen vragen...Vans en Adidas . Nu neemt mijn zoon meer aan van mijn dochter dan van mij.....en zij zal haar charmes in de strijd gooien en ik heb op 3 kwartier rijden een winkel gevonden die dergeljke dingen verkoopt.
sneakers

Lia
16-02-2012 om 15:30
Une femme
Primark is een supergoedkope winkel met voor tieners hippe spullen en kleding. De kwaliteit is niet eens heel erg slecht.
In NL zijn 3 winkels, zie http://primark.nl/ Wij wonen in het zuiden en gaan een keer in het voorjaar en een keer in het najaar met een auto vol pubers naar Luik, daar zit er ook een.

Lia
16-02-2012 om 15:31
Sneakers
Jee, in welk deel van NL woon je dat je 3 kwartier moet rijden voor je Adidas of Vans vindt?

Roosje Katoen
16-02-2012 om 16:48
Sneakers
Alle merken die je noemt zijn overal op internet verkrijgbaar, inclusief beschrijving van materiaal en vaak een uitleg over de maat zodat je die zelf kan opmeten. Vaak hoef je niet eens verzendkosten te betalen. Je kunt ook gewoon twee maten bestellen en thuis passen en alles wat niet past stuur je in dezelfde doos weer retour.

sneakers
16-02-2012 om 19:11
Lia
Nou , ik overdrijf misschien een beetje, laat ik het op 40 minuten houden. ( In een omgeving die z'n naam eer aan doet) Misschien is er wel een winkel dichterbij, maar dan moet ik gaan gokken of ze zoiets hebben en alle plaatsen om me heen op 10 km af gaan rijden. Die plaatsen zijn vaak zo klein dat maar 1 winkel genoeg bestaanrecht heeft om dergelijke artikelen te verkopen. Ik koop dus inderdaad veel online. Als ik de auto gestart heb, ben ik de frankeerkosten al bijna kwijt, om over het parkeergeld maar te zwijgen.
sneakers

sneakers
17-02-2012 om 09:22
Dan heb je me niet helemaal goed begrepen. Aan de eisen die ik noemde wordt door de nikes wel voldaan, met uitzondering van het gebruik van leer en dat de pasvorm voor mijn kind niet goed is. En ja, ik kom meestal bij duurdere schoenen uit, maar 120 euro meestal niet, want mijn zoon heeft een gewone voet. Ik geef dat er niet klakkeloos aan uit, 'k ben gister even wezen kijken wat scapino nu heeft liggen. Die schoen was zo stijf dat de voet niet af kan rollen. Ik ben wezen kijken in een sportzaak en de verkoopster gaf ook aan dat de beter uitgevoerde volwassen schoenen er niet in kinderuitvoering is. Waarschijnlijk uit kostenoogpunt.
Tot nu toe is het me steeds gelukt om een compris te sluiten. Ik snap heel goed dat hij dit graag wil, meedoen. Alleen, omdat het merk er op staat. Hij vond het overigens niet zo'n goed idee dat ik mijn vraag hier stelde..., want hier kwamen alleen maar "zorgzame" moeders.
sneakers

Lizelot
17-02-2012 om 09:33
Merken en nike's
Hier gaat het wel een beetje om merken ,maar het is niet zo dat iemand er niet bij hoort als diegene geen merkkeding draagt.Nu zijn korte colbertjasjes in,maar of dat nu een merkjasje is of eentje van de H&M maakt niet uit.Van de zomer komen de korte leren bikerjasjes,de eerste zijn al gekocht bij mijn dochter in de klas.Hier wordt door de meisjes veel gekocht bij de Vera Moda,H&M Vila.Voor de jongens is hier G-Starr wel echt een gewild merk.
Hier is nu ook My Brand populair,ik weet niet wat ik ervan moet denken,kent iemand dit merk,mijn dochter kwam thuis met een shirt en ik dacht dat ze een nepmerkshirtje aanhad.Dat is niet zo en het is ook vrij prijzig.Mijn dochter begint wel merkgevoelig te worden,jammer.Guess vindt ze helemaal top en Chipie,volgens mij niet eens een bekent merk,maar wel dure kleding.Ze merkte meteen verschil van pasvorm,het is een Frans merk, meer getailleerd enz.
Mijn zoon heeft vorige zomer Nike gehad,hij heeft ze gedragen tot ze te klein waren en ze waren nog niets veranderd,waren nie breder geworden ofzo.Hij heeft een smalle voet,hij heeft wel even moeten passen voor de juiste schoen,sommige Nike's waren te breed.Nu draagt mijn dochter ze.Ik vind het gode schoenen,zoon heeft deze winter weer kinderschoenen gehad ,duurdere,maar die zien er echt afgetrapt uit.Van de zomer weer fijn Nike's.

Roosje Katoen
17-02-2012 om 10:32
Zorgzame moeders
Die vinden volgens mij allemaal dat gympen tegenwoordig gewoon kunnen.

Lia
17-02-2012 om 10:57
Precies, roosje en schiet me te binnen, sneakers
Ik dacht dat de "zorgzame moeders" hier jou er juist van proberen te overtuigen dat je je zoon een zeer groot plezier doet met sportschoenen en dat wij dat erg normaal vinden en dat als je tenminste niet de goedkope, merkloze sportschoenen koopt de luchtjes in sportschoenen ook heel erg meevallen.
Wat de pasvorm betreft, bij de Aktiesport verkopen ze gelinlegzooltjes. Jongste dochter (niet de gemakkelijkste voeten) heeft die in haar sneakers. Ze vindt ze heel erg prettig. Kun je ook nog overwegen.
In maat 33 sportschoenen is de keuze inderdaad beperkt maar wel te doen.