Suzanne
31-10-2012 om 13:41
Met 12 naar disco?
Dochter (12, brugklas) heeft binnenkort een keer een feestje waarbij ze met een stel meiden naar de disco gaan. Heb gehoord dat die prima is, tot 16 jaar, absoluut geen alcohol, veel toezicht, wel druk. Heeft aangegeven dat een stel (al) om 23 uur naar huis gaat en dat zij dan ook wel opgehaald wil worden, dus wordt niet belachelijk laat, gelukkig.
Nu begon ze er ook al over dat ze (na dat feestje) een andere keer met 1 vriendin naar die disco wil (neem aan dat ze het ook dan niet belachelijk laat wil/hoeft te maken).
Maar ik weet het niet. Moet dat nu al?
Ik was 15/16 toen ik eerst naar feesten op de dansschool in de plaats waar ik woonde ging, en toen langzaamaan eens naar een bar of disco.
Ze is overigens een grote (lange en niet iele) meid, geen bangig type, loopt niet in 7 sloten tegelijk, dus ben op zich niet bang dat haar meteen iets naars overkomt, maar toch.
Zo'n feestje (begint thuis, gaan daarna met zijn allen naar de disco) wil ik haar niet onthouden, maar samen met een vriendin?
Hoe denken jullie hierover? Ervaringen? Tips?

Elisa Gemani
31-10-2012 om 13:57
Disco
Het is dat mijn zoon (11, 2 Gym)) absoluut niet van disco houdt, maar veel vriendjes van hem gingen en gaan al vanaf hun 7e naar kinderdisco's. Er is er hier maandelijks een voor kinderen van 7-12, een voor kinderen van 11-13 jaar en een voor kinderen van 12-15 jaar. En zeker vanaf een jaar of 12, als kinderen op het vo zitten, is zo'n disco heel leuk voor die kinderen. Lekker chillen, kletsen, dansen. Het hoort er allemaal bij, bij opgroeien en ook bij leren loslaten.
Hier is er binnenkort op school weer een schoolfeest. Tot 16 jaar geen alcohol (wordt zeer streng gecontroleerd) en de onderbouw leerlingen moeten om 23.00 worden opgehaald/naar huis.
Kortom, dat je dochter dit wilt is heel normaal. Spreek wel duidelijk een fatsoenlijke eindtijd af en zorg dat ze haar mobiel meeneemt. Tja, kleine kinderen worden groot

Suzanne
31-10-2012 om 16:26
En wie betaalt toegang en drankjes?
In aanvulling op mijn eerdere vragen: en wie betaalt de disco en de drankje? Ouders of kinderen zelf (of deels) zelf laten betalen?
Hoor graag reacties zodat ik een beetje weet wat gebruikelijk is.

Maylise
31-10-2012 om 17:03
Suzanne
Ik zou wel even van te voren kijken/informeren wat dit precies voor een disco is. In onze vorige buurt had je ook een jeugddisco en hoewel er inderdaad geen alcohol geschonken werd was het verder niet zo'n fijne gelegenheid. Oudere jongens die bij de deur hingen en liepen te klieren bijvoorbeeld. Mijn kinderen mochten daar echt niet heen.
Echter er zijn ongetwijfeld ook jeugddisco's die wel leuk zijn. Mijn oudste kinderen mochten op die leeftijd altijd naar de jeugdavonden in de kerk. Daar was ook muziek en gezelligheid maar bovenal goed en betrouwbaar toezicht. Overigens ook niet blindelings op het woord kerk vertrouwd want ik weet ook van kerk jeugdclubs waar het ook minder fijn toegaat.
In elk geval zou ik er dus wel opletten. Overigens als je het bezoek ivm feestje toestaat hoef je het echt niet toe te staan als ze alleen met vriendin gaat. Dat zijn twee aparte dingen. Ik vind twee meisjes samen van die leeftijd 's avonds op stap nog wel heel kwetsbaar. Het zou van mij alleen mogen als ik de organisatoren zou kennen en vertrouwen. Ik vind 12 nog wel heel jong.

wil40
31-10-2012 om 19:56
Geen disco
Zoon mocht op zijn 12e wel naar schoolfeesten, feestjes van bekenden en feestjes van de sportvereniging. Niet naar de jeugddisco. Stiekem ben ik blij dat het hem ook niet zo veel interesseert. Ook ik vind 12 erg jong.

Tinus_p
01-11-2012 om 11:25
Plaatsafhankelijk
Suzanne:
"Dochter (12, brugklas) heeft binnenkort een keer een feestje waarbij ze met een stel meiden naar de disco gaan. Heb gehoord dat die prima is, tot 16 jaar, absoluut geen alcohol, veel toezicht, wel druk. Heeft aangegeven dat een stel (al) om 23 uur naar huis gaat en dat zij dan ook wel opgehaald wil worden, dus wordt niet belachelijk laat, gelukkig. "
Dit is erg plaatsafhankelijk. Ook jhier diet het buurthuis aan het organiseren van een 'disco' speciaal voor groep 8, de meeste kinderen vinden dat leuk, sommige niet.
Het is dus een kwestie van lokaal rondvragen; hoe is het echt?

Yvonne
02-11-2012 om 13:49
Brugklas...
Ook hier in de brugklas (ook rond deze tijd) uitermate veel belangstelling voor de disco speciaal tot 16 jaar. Ik heb het gewoon niet goed gevonden. Omdat ik 12 te jong vind. 'Iedereen' ging ernaar toe en het was ontzettend leuk. Werd gezegd. Ik heb 'm er nooit meer over gehoord. Volgens mij gewoon een interessante hype. Als je zelf 12 te jong vindt, dan is dat ook zo.

Suzanne
02-11-2012 om 15:43
En gehoorbeschadiging?
Afgezien van dat ik 12 wel erg jong vind en het dus niet nodig vind maak ik me ook (behoorlijk) zorgen om gehoorbeschadiging. Er komt een hele generatie aan die gehoorbeschadiging heeft van disco's en andere feesten met te harde muziek.
Niemand die zich daar druk om maakt?

bertje1
06-11-2012 om 16:24
Jazeker, gehoor
ik denk ook wel eens: ben ik nou de enige, gelukkig niet.. zoon ging laatst naar 1e feestje (gewoon school). Oordopjes mee die hij ook trouw heeft gedragen. Prima want er was gewoon veel herrie!!