Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Noname

Noname

18-11-2013 om 15:01

met e-bike naar school suf?

Mijn dochter van 14 jaar moet naar een andere locatie van haar school fietsen en dat is 12 km. Nu is ze niet erg sportief dus 24 km op een dag zal op een koude winterdag best zwaar zijn. Ik dacht erover om t.z.t. een tweedehands e-bike voor haar aan te schaffen. Op haar huidige school gebruikt niemand zo'n fiets (maar misschien zie je dat niet altijd). Is het gebruik van zo'n e-bike niet suf (en zeer on-stoer) of zijn er meer en welk type/model is dan aan te raden?

Tijgeroog

Tijgeroog

18-11-2013 om 17:06

Niet sportief?

Maar als ze niet sportief is is die twaalf kilometer naar school toch juist een mooie manier om haar toch aan het bewegen te krijgen?

Misschien een beetje flauwe reactie, maar ik moest vroeger ook zo ver fietsen, en iedereen bij ons in het dorp fietste dat dus. Vanaf twaalf jaar, ook degenen die niet zo sportief waren. Het went vrij snel, je krijgt er vanzelf een goede conditie door en het was ook wel gezellig om samen te fietsen. En een enkele kocht bij de 16 e verjaardag een brommer.

Druif

Druif

18-11-2013 om 17:21

Juist

Juist als ze zelf helemaal niet sportief is, is functioneel bewegen erg goed. Ik ben ook zo sportief als een theekopje, dus als ik probeer juist 'dagelijks' te bewegen. Op de fiets naar mijn werk, wandelen op mijn vrije dagen etc.

En persoonlijk vind ik een puber met een e-bike echt wel suf ja. Ik moet denken aan dat afvalprogramma met kinderen op de tv, van een paar jaar terug, daar ging een van de deelnemers (die veel te dik was) ook met een e-bike naar school. Ik associeer een e-bike met senioren, ik wist niet wat ik zag toen.

Mijn dochter

gaat op haar gewone fiets naar school, maar pakt de e-bike als ze moet werken...

Denk dat het net zo tussen hun oren zit als dat regenpak wat maar ongebruikt aan de kapstok blijft hangen.

Pas als iedereen het doet of heeft wordt het voor de meeste acceptabel.

Tenzij je dochter een trendsetter is, en zich niets van andere meningen aantrekt.

cum

cum

18-11-2013 om 17:54

suf

Ik vind het wel suf ja maar hoe mijn dertienjarige erover denkt weet ik niet. Ik denk er hetzelfde over als sommige hiervoor. Mijn zoon is ook niet sportief en ik vind zijn ritje van 19 km iedere dag een mooi sportmomentje. Ik hoor hem zelf nooit klagen trouwens.

12 km

fietsen ze hier ook vanaf de brugklas. En dus weer 12 terug, nooit een probleem. Alle kinderen uit het dorp doen het, sportief of niet, geen keuze. Minstens 30 brugklassers ieder jaar weer. Nog nooit een e bike gezien. Ik heb het nog even nagevraagd bij mijn pubers en die vinden het echt suf.

Angela67

Angela67

18-11-2013 om 19:58

gemiste kans

ik zou het een gemiste kans vinden om haar niet die kilometers te laten fietsen. Als het eens een keer echt rotweer is en je kunt haar eens met de auto brengen of de bus voor haar betalen dan blijft dat 'speciaal' en ene kadootje.
Ik denk dat het opvoedkundig heel nuttig is om haar te laten fietsen. Door een elektrische fiets te kopen geef je diverse signalen af over 'moe worden', bewegen is gezond/vermoeiend, energie-verbruik, zelfstandigheid etc.
groet,
Angela
ps dat gezegd hebbende is het natuurlijk wel een fiks stuk maar als je het als iets normaals presenteert help je haar denk ik

suf

Ik zie geen enkele reden waarom een gezonde puber geen 12km heen en 12 km terug zou kunnen fietsen. Dat ze niet zo sportief is doet niet ter zake, een beetje lichaamsbeweging is voor iedereen goed. Je zult zien dat ze er heel snel aan gewend raakt. En wellicht zal ze merken dat ze na het fietsen 's ochtends een stuk frisser in de les zit.
Ik ben het bovendien met Angela eens dat je haar een heel verkeerde boodschap geeft als je haar nu een e-bike geeft. Namelijk dat het te ver/te zwaar/te vermoeiend/te veel voor haar is om zelf te fietsen. Is dat wat je over wilt brengen?

nadelen

Als alle pubers een ebike zouden rijden zou het vast opgelost worden. Maar mij lijkt het niet handig. De fiets is namelijk veel zwaarder dan een gewone fiets dus als de band plat is of de electra doet het niet dan is het lastig lopen. Een band plakken doe je ook niet meer zo maar. Misschien wel goed in combinatie met een abonnement op de onderweg service van de ANWB als die in jou gebied toegankelijk is.
Ik zou bovendien bang zijn voor diefstal, het is toch een duurdere fiets.
http://www.elektrischefietsen.com/elektrische-fiets-ervaringen/sparta-ervaringen/

An

An

18-11-2013 om 20:35

Fietsen

Ik leg je vraag net voor aan zoon. Hij fietste van zijn 14e tot z'n 16e elke dag ruim 22 kilometer naar school. En wij wonen in Zuid Limburg dus dat gaat hier heuvel op. Zoon ging alleen bij harde regen en als het gevroren had met de bus. Hij heeft er een bere conditie aan over gehouden en hij vond het ook niet erg. Zeker niet als hij onderweg klasgenoten trof. Helaas moet hij nu met de trein naar zijn MBO school en is ie z'n conditie alweer ver kwijt. Hij sport verder ook niet. Ik zou haar gewoon laten fietsen. Het went echt heel snel en dan weet ze niet beter meer.

Vera*

Vera*

18-11-2013 om 21:20

Tja

De redenen om geen e-bike voor je dochter te kopen maar haar gewoon te laten fietsen zijn hierboven al gegeven en daar sluit ik me helemaal bij aan.
Batavus probeert wel de e-bike in de markt te zetten voor scholieren, ergens op internet kun je daar wel wat over vinden.
Om medische redenen heeft dochter hier wel een e-bike maar zoon fietst zonder problemen overal naar toe.
Alleen al om het feit dat er in een leerlingenfietsenstalling meestal niet netjes met fietsen wordt omgegaan zou ik alleen daarom al geen dure (elektrische) fiets kopen (die van mijn dochter staat in de docentenstalling).

Jesse_1

Jesse_1

18-11-2013 om 21:30

Valt wel mee toch

Onze oudste moet ook 12 km naar school. En dat was in het begin even wennen, maar dat gebeurde snel. Zorg wel dat ze een _goede_ fiets heeft!

Toen er onlangs een ouderavond was, ben ik ook op de fiets gegaan, wat hij kan, kan ik ook. Ik was wel blij toen ik weer thuis was op mijn oude fietsie, maar het ging prima, ook al ben ik zelf niet zo sportief (qua conditie).

Overigens is op een koude winterdag een e-bike volgens mij berekoud! Dan kun je jezelf beter warm fietsen. Muts op, dikke handschoenen.

Flauw

Ik vind de meeste reacties op je vraag een beetje flauw. Ik kan me mijn middelbare schooltijd nog goed herinneren en als ik ergens een hekel aan had was het wel dat dagelijkse fietsen. Behalve op mooie dagen dan, met weinig wind. Dor weer en wind een uur heen en een uur terug.. nee daar vond ik niks leuks aan. Toen ik 16 werd kwam er dan ook direct een brommer.

En nog steeds hou ik niet van fietsen. Ja, alleen leuke toertochtjes in het voorjaar/zomer. Een beetje hetzelfde dat het vele verplichte literatuur lezen op school mijn liefde voor lezen heeft verpest.

Maar wat vindt ze er zelf van? En wat wil ze zelf?

Angela67

Angela67

18-11-2013 om 21:39

ja maar . .. (Gonniegans)

hoezo flauw?
natuurlijk vindt (vermoed ik) het merendeel van de pubers het lekkerder om te e-biken of te bussen/treinen/brommeren, maar dat hoef je als ouder toch niet zo te faciliteren? Ik geloof dat de meeste reacties over het 'opvoedkundige' aspect gaan, en niet over wat fijner is vanuit gemaks-oogpunt.
Angela

niet flauw

Mijn kinderen zijn juist blij met het fietsen. Nu is de busverbinding hier ook zo slecht dat je er met de bus langer overdoet. Of dat je een half uur moet wachten voor de bus komt als de school uit is. Nou, in dat half uur heb je die 12 kilometer ook zo'n beetje gefietst.
Zelf fietsen geeft een enorme vrijheid. Nooit afhankelijk van bustijden. Je kan ook nog even om fietsen. Of eerst even met een vriendin meegaan voor je naar huis fietst.
Mijn oudste gaat nu met de trein naar een verdere plaats, die echt te ver is om te fietsen. Leek eerst erg leuk, maar nu mist ze het fietsen enorm. Even tijd om uit te waaien en met je medefietsers de dag en laatste roddels door te spreken. En je krijgt er volgens haar mooie benen van....

Jasmijn

Jasmijn

19-11-2013 om 00:46

kapot

Los van het feit dat ik denk dat het beter voor haar is om te bewegen, denk ik dat zo'n e-bike al gauw gesloopt wordt op school. De fietsen van mijn kinderen hebben het ook zwaar te verduren gehad in de fietsenstalling op school. (omvallen, zadel kapot) sommige dingen gingen per ongeluk, maar ik heb ook wel eens het vermoeden gehad dat dingen expres gesloopt waren.

Conditie

Van fietsen wordt je conditie beter, als je een ebike gebruikt, is dat effect veel minder.

Nat word je sowieso als het regent, ebike of niet, dus dat maakt geen verschil.

Als je dochter een ebike heeft, fietst ze vast vooral alleen, want de meeste ebikers gaan net wat te hard voor een gewone fietser. Het is dus minder gezellig ( en, wat het alleen fietsen betreft, volgens velen ook minder veilig).

patrica1966

patrica1966

19-11-2013 om 07:40

wel suf

Hier moeten veel kinderen ongeveer 15 km fietsen naar school. Wat mij vaak opvalt dat de ouders in het dorp die nu roepen dat het kind best kan fietsen, zelf heel vaak kind met de suto naar de basisschool brachten.
Mijn kinderen fietsen bij goed weer. In de wintermaanden en bij slecht weer gaan ze met de bus.
Het is volgens mijn pubers wel suf om een e-bike te hebben. Dus wanneer er een goede busverbinding is, zou ik voor een goede gewone fiets kiezen en evt bij slecht weer met de bus.
Oh ja fietsen kan heel gezellig zijn, maar er het is niet vanzelfsprekend. Er zijn hier genoeg kinderen die alleen fietsen. Soms eigen keuze soms noodgedwongen.

Tonny

Tonny

19-11-2013 om 07:48

Patricia

Klopt, samen fietsen is niet perse gezellig, het kan ook een bron van ergernis zijn bij verschil van tempo, te lang op elkaar moeten wachten etcetera. Maar in de praktijk vinden veel ouders het niet zo prettig als hun kinderen ( bij donkere uurtjes) altijd alleen moeten fietsen.

neteret mut

neteret mut

19-11-2013 om 08:19

sluit me aan bij patricia en tonny

mijn ervaring van vroeger was dat heen ik wel kon aansluiten bij de grote groep ( 40? of meer denk ik), maar die hadden dan een vreselijk tempo. Bovendien fietste je zo dicht op elkaar, eng dicht en praten was er echt niet bij. Kleine groepjes waren al dikke vrienden en dan hing je er als derde of vijfde achteraan en die wachtten ook niet op je. Terug was het maar afwachten wie er dezelfde kant opging en of je mocht aansluiten. 'S winters gingen er veel met de bus, idd minder bewegingvrijheid, iets dat ik maar heel weinig gemist heb (misschien te weinig vrienden die zelf wel op de fiets waren).
Maar een e-bike lijkt mij niet iets om nu al mee te beginnen.

Dalarna

Dalarna

19-11-2013 om 10:21

Druif

Die jongen die zo dik was kon niet zelf fietsen door zijn gewicht en slechte conditie/ademhaling. De enige oplossing ter voorkoming van de bus of iets dergelijks was deze fiets. Beter dan niets in mijn ogen. Je kunt natuurlijk zeggen dat het probleem van het gewicht en de conditie vanzelf oplost door te gaan fietsen maar hij kon dat in mijn ogen echt niet aan. Volgens mij ging hij aan het eind van het programma ook op een gewone fiets maar dat weet ik niet meer zeker.

Rafelkap

Rafelkap

19-11-2013 om 12:40

a-sportief

Ik was totaal a-sportief maar fietste ook op die leeftijd 12 km heen en terug. Ik zou een fiets kopen met wat versnellingen, goede fietskleding en met noodweer de bus laten nemen.
Ze zal anders de enige zijn met een e-bike, en 12 km is echt goed te doen, al zal het de eerste tijd wel even aanpoten zijn, maar dat went snel.

Suze

Suze

19-11-2013 om 12:49

12 km goed te doen

Ik fietste altijd, alleen (niemand anders ging er heen) 15 km. Ik vond het wel saai en lang, maar het is te doen. In de winter en vanaf de vierde ging ik wel vaker met de bus.

Ik zou zeggen : lekker laten fietsen.

kortom

Even samenvatten: Het is niet altijd leuk, het is niet altijd fijn, maar 12 km fietsen is prima te doen en ja, een e-bike IS suf voor een puber, plus dat er nog allemaal andere nadelen aan kleven.

En Noname? Ben je van gedachten veranderd door deze reacties?

LiLi

LiLi

19-11-2013 om 14:21

sportief of niet

Mijn oudste dochter is groot voor haar leeftijd en erg sportief (sport 8,5 uur per week). In de zomervakantie doet ze altijd mee met een vakantieweek waarbij elke dag 60 km wordt gefietst. Dus toen zij naar de middelbare school ging op 10 km afstand maakte ik me geen zorgen
Mijn middelste dochter die nu in groep 8 zit is klein voor haar leeftijd, minder sportief, maar ook zij zal gaan fietsen straks. In de buurt is alleen VMBO en zij gaat VWO doen, dus ze heeft simpelweg geen keuze. Het zal in het begin vast wennen en mopperen zijn maar goed...het is niet anders.
Zo'n e-bike zou voor haar trouwens veel te zwaar zijn om te manouvreren, denk ik, plus dat ze zo'n fiets waarschijnlijk gênant zou vinden.
Ik ken wel een meisje dat reuma heeft en daarom van de gemeente een e-bike kreeg (aantal jaar geleden). Zij ging echter toch nog meestal met een busje.

zsazsa2

zsazsa2

19-11-2013 om 14:55

vroeger was alles beter......

Beste Noname ,
Normaal lees ik alleen maar mee in deze rubriek maar nu MOET ik even reageren.
Mijn zoon nu in de 2e VO fietst ook 12 km naar school op een tweedehands e-bike. Wij wonen in de polder dus de bus is geen optie.
Wij vinden het belangrijk dat hij dagelijks beweegt en op een e-bike doe je dat ook alleen minder intensief. Maar beter op een e-bike , dan van okt t/m maart in de bus!!!
Op zijn school vonden de medeleerlingen het 'cool'.
Inmiddels fietst hij vaak in een groepje (niet het hele stuk) en dan past hij zijn tempo gewoon aan. Geen enkel probleem.
Dus ik vind het niet suf!!! Mijn zoon vindt het niet suf! En zijn klasgenoten ook niet...!
Zo, even een tegengeluid.
Let bij aankoop wel op het zwaartepunt van de fiets... de schooltas moet ook nog achterop, dus het best is met de batterij in het frame... Wij kochten een 2ehands sparta ion.

We hebben allemaal een stofzuiger, wasmachine, etc. waarom zouden we geen gebruik maken van de voordelen van de moderne tijd.....

Doe waar je je goed bij voelt, dat hebben wij ook gedaan!

zoon

zoon heeft ook een ebike, vanwege medische redenen en fietst wel altijd met de rest mee als ze tegelijk uit zijn. Geen probleem hij zet m een stand lager en in een lagere versnelling, is ook nog nooit iets met de fiets gebeurt en hij zet m wel tussen de andere( wel achteraan waar t niet druk is, dat was de voorwaarde die we hem stelden om niet in de docentenstalling te hoeven die helemaal aan de andere kant van de school is( heel ver omlopen)
Dochter gaat regelmatig met mijn e-bike naar school, vind t heerlijk als ze alleen moet fietsen en dat is regelmatig vanwege andere roosters. Heeft ook 3 tussenuren aan elkaar en fietst dan "even "op en neer

Brianna F

Brianna F

19-11-2013 om 20:43

Niet suf maar te gemakkelijk

Ik vind het een slechte zaak. 12 km fietsen is voor het VO niet ver. De bewegingslessen op scholen zijn al uitgekleed, de jeugd zit liever achter een schermpje dan naar buiten te gaan en nu zou het laatste beetje echte beweging ook nog verdwijnen door een e-bike aan te schaffen. Suf of niet, ik was altijd blij dat mijn a sportieve dochter elke dag haar 20 km beweging op de fiets meepakte.
Ik liet het mijn dochter lezen en die viel zowat om van verbazing.

ik denk brianna

dat het er ook aan ligt wat voor kind je hebt. Zoon heeft t nodig en dochter sport al 7-8 uur in de week, dus mag van mij best eens op mn fiets naar school zodat ze dan lekker even tussendoor naar huis kan. Doen ze niks aan sport zou t van mij ook niet mogen,hoor. Dan is het fietsen hun sport.

Dalarna

Dalarna

19-11-2013 om 21:45

tja

Als we allemaal gaan roepen dat 12-15 km zo geweldig gezond is en dat je je kind dan echt niet op een ebike moet zetten als het asportief is dan vraag ik me af: moeten we allemaal dan een school op 12 km afstand opzoeken? De meeste huizen hebben op 5 km afstand een middelbare school staan.

Ik moest iets van 9 km fietsen vroeger en echt prettig heb ik het nooit gevonden en nee ik was niet asportief maar ik vond het gewoon een strontvervelend lang rot end. Ik was blij dat we een huis vonden op 1 km van een middelbare school maar het ziet er naar uit dat niet alleen mijn oudste (bijna 7 km ) maar ook mijn jongste (ruim 5 km) verder gaat fietsen. Ik vind dat inderdaad gezond, zeker voor mijn jongste maar ik zal nooit zeggen dat 12 km normaal en fijn en lekker gezond is voor een kind.

nou ja dalarna

Jouw reactie is denk ik echt typisch randstad!
Of grootsteeds. Er zijn echt heel veel streken in Nederland waar de middelbare scholen echt verder zijn dan 5 kilometer hoor!
Ik woon in het noorden op het platteland. Daar is 10 kilometer fietsen volstrekt normaal voor de middelbare school. In Drenthe en Zeeland en ook in de kop van Noord Holland zul je dat hebben.
Nederland bestaat uit meer dan grote plaatsen en de Randstad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.