Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

MIddelbare school boeken

Peiling

Verzekering

Maximaal 3 antwoorden.

61 stemmen
82%
15%
3%

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

07-07-2022 om 20:51

Ik denk dat ik mijn kind zelf het boek zou laten betalen eigenlijk, als ze er eentje kwijt zouden raken. Daar zou ik helemaal niet blij mee zijn. Of is dat te hardvochtig?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

07-07-2022 om 20:53

Verzekeren? Ik wist niet eens dat dat kon. En mijn jongste is net 2 jaar van de middelbare school af.

Wij hebben gelukkig een boekenfonds op school 😅. Mijn kinderen ook. Stiefkids niet, die moeten idd via Van Dijk. 

Bij Van Dijk één keer gezeur gehad over een boek, zaten twee bladzijden in die nat waren geweest, ondanks protest bij het inleveren en later nog per mail toch 86 euro moeten betalen voor een boek wat er beter uit zag dan menig ander boek. Jaar erna wel verzekerd, maar toen waren alle boeken gebruikt toen zoon ze kreeg en bij gebruikte boeken krijg je nooit een boete is ons verteld door Van Dijk. Laatste jaren, intussen derde kind in de derde, geen boetes meer gehad en wel mooi honderden euro's aan verzekering uitgespaard.

Niet verzekeren en niet kaften.
Hier is in 8 middelbareschooljaren één boek kwijtgeraakt. Kosten kan ik me niet herinneren, dus zal we meegevallen zijn.

Meeste boeken gaan niet terug. Dit jaar gaan er van de 31 gaan er 7 retour. Qua duurzaamheid vind ik dit systeem teleurstellend. 

Ik deed wel bij aanvang van het schooljaar de boeken controleren en maakte van alle schade melding bij de leverancier. Een keer een nieuw boek gekregen omdat het in zeer slechte staat was.

Ik mis de optie 'niet verzekeren, niet kaften'.
Net als Beril heb ik in 18 middelbare schooljaren 1x voor de schade van een boek moeten betalen en dat was een boek dat in het water had gelegen of zo - dus terecht. En kaften helpt daar niet tegen.
En 1x een boek kwijt, maar daar helpt kaften of verzekeren ook niet tegen.

Niet kaften was op school zoon echt geen optie, dan mocht je fijn je boek gaan kaften na school bij de sectie handvaardigheid en tekenen en mocht je daar ook nog een werkbeschrijving bij schrijven die ingeleverd moest worden. 
En die stoffen kaften waren ook niet toegestaan.

Er waren maar weinig boeken want alle werkboeken waren al digitaal. Het benodigde Chromebook kreeg je dan ook in bruikleen van school, daar kon je wel een verzekering voor afsluiten. En nu na 4 jaar mocht je kiezen: of inleveren en dan worden ze gereviseerd en gaan ze naar een schoolproject in Afrika, of je moest een tientje doneren voor hetzelfde project. 

Zoon heeft het wel gepresteerd om net nu 2 boeken die er uitzagen als werkboeken en die hij het hele jaar niet gebruikt heeft omdat hij het vak uiteindelijk niet had (zou een 7e vak gaan doen en dat ging niet door) nu weg te gooien en er bij het inleverlijstje er achter kwam dat die nu wel ingeleverd moesten worden. 
Hij heeft het gezegd bij het inleveren dat ze er niet bij waren, hij heeft het aangegeven op de inleverlijst dat ze er niet waren en inmiddels hebben we 3 e-mails dat alles goed is ingeleverd van van Dijk. Prima, wij hebben het aangegeven, nu is het klaar. Diploma is binnen, magister verwijderd, klaar met deze school. 

Beril schreef op 07-07-2022 om 21:40:

Niet verzekeren en niet kaften.
Hier is in 8 middelbareschooljaren één boek kwijtgeraakt. Kosten kan ik me niet herinneren, dus zal we meegevallen zijn.

Meeste boeken gaan niet terug. Dit jaar gaan er van de 31 gaan er 7 retour. Qua duurzaamheid vind ik dit systeem teleurstellend.

Als je met werkboeken werkt gaat dat nou eenmaal zo en is het echt niet goed werkbaar als je leerlingen in een schrift de opdrachten laat maken. Tegenwoordig wordt al vaak gerecycled papier gebruikt voor werkboeken, zonder bleek. 

Er zijn maar weinig scholen die niet-gekafte boeken tolereren. 

SuzyQFive schreef op 07-07-2022 om 23:43:

Er zijn maar weinig scholen die niet-gekafte boeken tolereren.

Goh. We hebben eerder altijd wel gekaft, maar onze kinderen waren er niet echt fan van, waardoor het niet echt een leuk klusje was. Zoveel mogelijk van die stoffen kaften gebruikt.

Eén jaar kwam het er niet van (we waren de laatste weken van de zomervakantie weg) en er heeft nooit een haan naar gekraait, dus toen het jaar erop ook niet gedaan.

Geen verzekering en kaften deden ze eerste paar jaar en daarna niet meer. Inmiddels zijn 3 van de 4 klaar met de middelbare. Nooit gedoe gehad met het inleveren van de boeken. 

Jongste zoon heeft alleen maar werkboeken, dus niets gekaft hier. Heerlijk! Want ik vind het een rotkarwei.

Oudste zit inmiddels op MBO, maar toen hij op de middelbare zat had hij van die stoffen hoesjes. Ideaal, die zijn gewoon 4 jaar meegegaan en “kaften” was binnen 5 minuten klaar 😁


Wel trouwens altijd die verzekering genomen, maar nooit nodig gehad. Dus je zet me wel aan het denken voor het komende schooljaar.

Ik verzeker alleen dingen die ik niet kan betalen als ze gebeuren. De auto dus, de zorgverzekering, aansprakelijkheid en alle woningverzekeringen. 

Verzekeringen zijn bedoeld voor onverwachte kosten die je niet zelf kunt betalen, zoals dure medische behandelingen, auto-ongelukken etc.
En het is geen vrijbrief om maar onvoorzichtig met dingen om te gaan. Ik ben ook zuinig op mijn auto, ondanks dat die verzekerd is. Inboedel idem dito.

Op mijn school vroeger en op de school waar mijn man werkt hebben ze een boekenfonds in eigen beheer. Kaften is verplicht. Binnen een week na uitgifte moeten de boeken gekaft zijn en anders mag een docent je de les uitsturen en mag je twee uur nakomen per gemiste les. Verzekering bestaat niet. Voor schade of kwijtraken kun je een boete krijgen met het maximum van de nieuwprijs van het betreffende boek.
Ik zou mijn kind beschadigde of kwijtgeraakte spullen zelf laten vergoeden, tenzij er een reden voor is die buiten de schuld van het kind om ligt. Leren om voorzichtig met je spullen om te gaan is ook een vaardigheid die je de rest van je leven nodig hebt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.