Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Mijn bedtijd

Hoi, Ik ben nieuw hier, ben een jongen van bijna 14. Ik ging altijd uit mezelf om 21 uur naar bed, en sliep dan goed. De laatste weken ben ik niet moe, en wil ik later naar bed, en word ik eerder wakker. Maar nu mag ik niet later naar bed dan 21.15. Is dat normaal?

Scheelt niet zoveel.

Mijn zoon van bijna 14 gaat om half tien.

ouders moeten wennen

Ouders moeten ook wennen dat kinderen meer ruimte willen om zelf te beslissen in de pubertijd. En soms willen ze die bedtijd wat te vroeg houden omdat ze zelf hun rust nodig hebben en hoe later kinderen naar bed gaan hoe minder privetijd ze dan nog over hebben. Ook zijn ouders terecht bang dat kinderen op een gegeven moment 's avonds steeds later naar bed gaan, dat schijnt er bij pubers bij te horen dat de meesten steeds later gaan slapen en dan s'morgens steeds moeilijker uit bed komen.
Je kunt in elk geval zorgen dat je om 21.00 uur op je kamer bent en je eigen ding doen in de hoop dat ze je wat vergeten.
En zorgen dat je s'morgens wel op tijd uit bed bent.

Roeier

Roeier

18-03-2014 om 21:28 Topicstarter

AnneJ

Thnx voor jullie reacties. Ik kom in de ochtend goed uit bed, dus daar licht het niet aan, in de avond nog wat op mn kamer doen gaat niet echt, zusje in de kamer ernaast moet wel slapen, en laptop / telefoon liggen beneden.

ach jammer

Probeer je te informeren hoe je je ouders kunt geruststellen over het gebruik van telefoon en laptop. Het valt niet mee.
Leg ze uit dat het belangrijk is dat het goed gaat op school en dat je daarnaast je mediagebruik en andere activiteiten in balans moet leren nemen.
En anders heb je heel erg pech. Er zijn nou eenmaal ouders die als de dood zijn voor moderne media en hopen door het gebruik daarvan te beperken te voorkomen dat je verslaafd wordt of je huiswerk gaat laten versloffen.
Wat je misschien dan wel kunt doen is boeken lezen, desnoods met een zaklantaarn onder de dekens.
Zo deden we dat vroeger.

Vertrouwen doet wonderen

Mijn kinderen 13 bijna 14) en 17 hebben alles op hun kamer, laptop, tablet,
TV, telefoon, en zolang ze hun verantwoordelijkheid nemen met hun schoolwerk en ze netjes op tijd uit bed komen ga ik me niet druk maken over alle media.
Heb 1 keer een straf uitgedeeld, telefoon moest een weekje beneden blijven, na die week is misbruik van slaaptijd niet meer voorgekomen.
Zoon gaat dus om half 10 naar boven, dochter van 17 woont ongeveer op haar kamer en daar gaat gemiddeld tussen half 11 en 11 het licht uit.

dus

Laat je ouders dit draadje lezen, misschien helpt het een beetje.
Helemaal eens met Jasam.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2014 om 13:32

Ook eens

Als je er middenin zit als ouders wil je nog wel eens ingewikkelder doen dan nodig is. Daar hebben jouw ouders ook een beetje last van denk ik. De bedoeling is goed, maar het kan anders.

Ik weet van mijzelf dat ik makkelijk in de verleiding kom om meer op mijn scherm te kijken dan verstandig is. Beetje schermverslaafd ben ik wel. Daar zijn jouw ouders natuurlijk ook bang voor. Je zou voor kunnen stellen om wel op tijd naar boven te gaan, nog een uurtje op je laptop of telefoon te mogen prutsen en dan het licht uit. 9 uur naar boven, 10 uur het licht uit. Misschien is het een idee om de laptop beneden te laten en alleen je telefoon mee te nemen als je daar met wi-fi op kunt. Liggend in je bed, word je toch slaperig en soms zul je merken dat je een heel uur niet eens vol kunt maken.

Maar eh... stel dat je ouders toch akkoord gaan... stel ze niet teleur! Anders krijg je bij een volgende situatie uiteraard te horen dat je je niet aan de afspraken houdt.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

19-03-2014 om 17:54

om lekker in slaap te komen

is het gebruik van computerspelletjes en media dingen helemaal niet zo'n goed idee. Dus ik zou zeggen, pak lekker een boek en overleg met je ouders of ze het wel goed vinden dat je dan nog een poosje leest?

hier

Een zoon van 13 en die gaat ook rond 21 uur naar bed. Mobiel en laptop blijven beneden, maar hij mag wel nog een poosje lezen (wat hij graag doet). Hij moet er 's ochtends om 7 uur uit, dat maakt natuurlijk ook uit...

Unitopie

Unitopie

20-03-2014 om 09:09

dochter 12

Dochter van net 12 gaat al een jaar ongeveer om half tien naar bed. Ze is van heel jongs af aan een kind geweest dat laat in slaap valt, onafhankelijk van hoe laat ze naar bed moet. Eerder dan half 22, 11 uur valt ze bijna nooit in slaap. Daarom half tien naar boven, en dan mag ze nog een half uur lezen.

Hier

Hier moet wel rond 21.00/21.30 uur de computer uit. Hoe laat mijn zoon gaat slapen heb ik niet echt meer een oog op. Soms lig ik zelf al op bed. Als hij nog laat achter de computer zit gaat hij helemaal niet slapen vrees ik, het scherm houdt hem wakker. Dat merk ik zelf ook. Als ik `s avonds laat nog achter de laptop zit wordt het maar later en later. Mijn zoon leest meestal nog wat Donald Ducks. Hij is 15.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.